Nykyinen hallitus ja edellinen hallitus näyttävät törmäävän samankaltaisiin ongelmiin: on uudistushaluisempi pääministeripuolue ja vastaan paneva kakkospuolue. Marinin hallituksen syntejä on turha tässä kerrata (niitä kuitenkin oli), mutta itse näen niihin suurimpana syyllisenä Keskustan, joka päätyi useassa välissä iltalypsämään kannattajilleen puhdasta veronmaksajien rahaa sekä esti muiden tukemia säästöjä.
Nykyhallituksen kipukohta on persut, joiden politiikkaa leimaa taustalta kumpuava rasismi, vaikka asiaa yritetään hienopukea korrektimpien käsitteiden varjoon. Muuta yhdistävää tekijää persuilla ei tunnu olevan. Jos Suomi todella halutaan uudistaa, sen täytyy käytännössä tapahtua Kokoomuksen ja SDP:n yhteistyöllä.
Täälläkin on tarkoitushakuisesti mustamaalattu demareita - perusteita on ollut helppo löytää - mutta Kokoomuskaan ei ole synnitön, kun katsotaan omien taustaryhmien tieteen vastaista etujen ajamista (esim. yritystuet tai listaamattomien yritysten järjetön verorälssi, jonka poistaminen olisi ollut helppo säästökohde). (Ja jos joku haluaa esimerkin Keskustan jarrutuksesta edellisessä hallituksessa, niin siihenkin käy yritystuet ja listaamattomien yritysten verorälssi...)
Edellinen hallitus kiistämättä epäonnistui, ja olisin toivonut sen hajoamista jo kauan sitten. Nykyhallituksen toivon pysyvän kasassa edes hetken aikaa, jotta se ehtii toteuttaa joitain hallitusohjelman järkevimpiä uudistuksia. Harmillisesti emme voi tietää, missä järjestyksessä HE:t tulevat eduskuntaan.
Olen myös varma, että persujen kannatus putoaa ihmisten tajutessa, että maahanmuuttoon ei ole tulossa olennaisia muutoksia, ja edellisen hallituksen viime töikseen läpi ajamat uudistukset (jotain hyvääkin siis tapahtui demarivetoisesti työperäisen maahanmuuton suhteen!) tulevat todennäköisesti johtamaan maahanmuuton lisääntymiseen lähivuosina.
Täällä on paljon puhuttu siitä, että meillä on "huonommat demarit" kuin Ruotsissa. Tällä hetkellä vaikuttaa, että meillä on myös huonompi Kokoomus kuin Ruotsissa. Molemmissa puolueissa on itsetutkiskelun paikka, mitä ne haluavat olla? Itse toivon demareilta askelta oikealle ja Kokoomukselta vasemmalle. Silloin Suomeen voisi olla mahdollisuus saada edistyksellinen hallitus, joka uudistaa työmarkkinoita, pitää huolen vähäosaisista, lisää harkitusti maahanmuuttoa ja säästää aluepolitiikasta sekä yritys- ja maataloustuista.