Petteri Orpon hallitus

  • 1 271 614
  • 15 910

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka jossain määritelmässä taidan edelleen lukeutua nuorehkoksi aikuiseksi, muistan vuoden 2008 erittäin elävästi. Olin tuolloin ylä-asteella.

Suosikkijoukkueeni liigakausi oli päättynyt isoon pettymykseen, välierätappioon Espoo Bluesille, edessä oli elämäni ensimmäinen iso rock-konsertti, kun legendaarinen Kiss esiintyi Helsingissä. Rihanna oli kova juttu.

Pointtini on siinä, ettei 2008 ollut mitään pimeää keskiaikaa, vaan hyvin pitkälti samanlaista kuin nykyään. Rasismi ei todellakaan ollut ok tuolloin.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Mitä nyt vähän silmäillyt, niin nyt on tarjolla sitä parempaa julkisuutta maailmalle Suomesta, jonka maineen se edellinen instituutio pilasi.

Ja kyllä, oli ihan järkyttävä kasa sarkasmia ladattu tuohon ulostulooni.
 

Analyzer

Jäsen
Tässä tulikin jo pari juuri sellaista kommenttia, jotka alleviivaat pointtia.

Koska presidentti on oikeaa mieltä niin on vain hyvä että puuttuu. Entä jos onkin väärää mieltä? Onko silloinkin hyvä?

Niinistö otti myös sisäpoliittisia roolia persujen hajoamisen aikoihin.

Saa linkata tänne, jos joku media tähän teemaan tarttuu. Suomen uutisia ei tarvitse laittaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tässä tulikin jo pari juuri sellaista kommenttia, jotka alleviivaat pointtia.

Koska presidentti on oikeaa mieltä niin on vain hyvä että puuttuu. Entä jos onkin väärää mieltä? Onko silloinkin hyvä?

Niinistö otti myös sisäpoliittisia roolia persujen hajoamisen aikoihin.

Saa linkata tänne, jos joku media tähän teemaan tarttuu. Suomen uutisia ei tarvitse laittaa.
Eihän kyseessä enää ole sisäpoliittinen asia. Niinistökin korosti sitä miltä tämä näyttää nyt muille maille.

Täytyy sanoa että aika pitkällä ollaan jos presidenttiä kritisoidaan rasismin vastustamisesta.
 

Analyzer

Jäsen
Niinistö voisi kertoa näkemyksensä myös Orpolle ihan kahden kesken. Ilman että se tarvitsee tehdä median kautta ja saa Orpon näyttämään heikolta pikkupojalta.

Mielestäni se on väärin.

Niinistöllä tuntuu olevan tarve polkea Kokoomuksen puheenjohtajia, kun eivät ole hänelle mieleisiä. Muistatte varmaan taskuliinamiehet
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä tulikin jo pari juuri sellaista kommenttia, jotka alleviivaat pointtia.

Koska presidentti on oikeaa mieltä niin on vain hyvä että puuttuu. Entä jos onkin väärää mieltä? Onko silloinkin hyvä?

Niinistö otti myös sisäpoliittisia roolia persujen hajoamisen aikoihin.

Saa linkata tänne, jos joku media tähän teemaan tarttuu. Suomen uutisia ei tarvitse laittaa.

Lihavoidun osalta, olisiko kuitenkin kyseessä presidentin valtaoikeuksista ja valtioneuvoston tehtävistä? Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Tämä antaa kyllä syyn vaatia Orpon hallitukselta tekoja, jotka ovat ulkopolitiikassa länsimaisen oikeusvaltion mukaisia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä kun luulin että laki on vähän niin kuin laki, jota pitää noudattaa riippumatta siitä ollaanko missä tilanteessa menossa.

Ei se voi mennä näin että tällaiset säädökset venyy koska ollaan oikeamielisten asialla.

Mikäs laissa on siis väärin, jos katsotaan Niinistön kehotuksia Orpon hallitukselle? Suomen ulkopolitiikan tulee olla länsimaisen oikeusvaltiokäsityksen mukaista. Myös hallitus on itse sitoutunut tähän. Esimerkiksi: "Euroopan unioni [ja puolustusliitto Nato] muodostavat Suomen ulkopolitiikan yhteistyövaraisen ytimen". EU:lla on mm. oikeusvaltiovaatimus jäsenmailtaan.

Kokoomuksen oikeaa laitaa lähempänä kuin vasenta näen sen, että rasismin tuomitseminen on nykytilanteessa välttämätöntä hallitukselle. On laitettava selvä viesti ulos, että Suomi tuomitsee rasismiin ja tekee rasismia vastaan työtä. Kysymys on myös osa Suomen ulkopolitiikkaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosin rasismin määritelmät ovat muuttuneet moneen otteeseen, muun muassa Suukkojen nimi on vaihtunut.
Kyllä. Lakritsikääreistä on myös hävinnyt minstrel-hahmo jne.

Siltikään Purran tuollaista näkemyksiä ei voi mielestäni kuitata "ajat olivat erilaisia"-tokauksella. Pikemminkin avoimesta rasismista on tullut valtavirtaa politiikassa. Vaikea olisi voinut vaikkapa Vanhasen hallituksen ministeriä nähdä nyt nähdyissä kohuissa.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinistö voisi kertoa näkemyksensä myös Orpolle ihan kahden kesken. Ilman että se tarvitsee tehdä median kautta ja saa Orpon näyttämään heikolta pikkupojalta.

Mielestäni se on väärin.

Niinistöllä tuntuu olevan tarve polkea Kokoomuksen puheenjohtajia, kun eivät ole hänelle mieleisiä. Muistatte varmaan taskuliinamiehet
Mutta jos näistä puhuisi vain kahden kesken niin silloin ei pääsisi ylentämään itseään kansalaisten silmissä.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Tässä tulikin jo pari juuri sellaista kommenttia, jotka alleviivaat pointtia.

Koska presidentti on oikeaa mieltä niin on vain hyvä että puuttuu. Entä jos onkin väärää mieltä? Onko silloinkin hyvä?
Mietitään sitä sitten, jos puuttuu niin että on väärää mieltä. Pääasia nykyisessä hallituskuviossa on välttää pieninkään riski Unkarin tiestä, ja jos Petteri on liian heikko tätä kaalimaata vartioimaan niin sitten se ilmeisesti vaatii Saulin urahduksia. Historia tulee kiittämään.
Mutta jos näistä puhuisi vain kahden kesken niin silloin ei pääsisi ylentämään itseään kansalaisten silmissä.
Jos puhuisi kahden kesken niin Petterin ei tarvitsisi tehdä asialle mitään. Onhan tässä media työkaluna, se on selvä, mutta ei siihen mitään itsensä ylentämisiä tarvita.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mutta jos näistä puhuisi vain kahden kesken niin silloin ei pääsisi ylentämään itseään kansalaisten silmissä.
Emmehän me tiedä mitä kahdenkesken on puhuttu, vai onko puhuttu. Orpolle tosiaan vaikea paikka, kun Persuilla ei tässä oikeastaan hätää ole - jos lentävät hallituksesta niin faniensa silmissä ovat vain "periaatteellisia" kun ei mielistellä. Kokoomuksella taas on vain ja ainoastaan hävittävää.
 

Analyzer

Jäsen
Lihavoidun osalta, olisiko kuitenkin kyseessä presidentin valtaoikeuksista ja valtioneuvoston tehtävistä? Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Tämä antaa kyllä syyn vaatia Orpon hallitukselta tekoja, jotka ovat ulkopolitiikassa länsimaisen oikeusvaltion mukaisia.

Ihan kaikkea sisäpolitiikkaan puuttumista voi perustella halutessaan näkökulmalla ”vaikuttaa Suomi-kuvaan maailmalla”.

Heti tulee mieleen vaikka ilmastonmuutosteemat.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tosin rasismin määritelmät ovat muuttuneet moneen otteeseen, muun muassa Suukkojen nimi on vaihtunut.
Noiden nimi muutettiin jo v. 2001. Totta kuitenkin, että rasismin määritelmä elää. Minä sain pari vuotta sitten kuulla kunniani, kun kirjoitin n-alkuisen sanan kokonaan opettajien whatsupiin. Yksi oppilas huusi sitä taukoamatta koko luokalle meetiin, kun pidin etäoppituntia, ja minulta kysyttiin, mitä oli tapahtunut. En tajunnut tapahtuneen kuvaukseen kirjoittaa "n-sana", kuten olisi kuulemma pitänyt, vaan kirjoitin tuon sanan kokonaan. Minä olin opettajien nuoriso-osaston mukaan rasisti, ja tuolle minun toiminnallekin oli joku nimitys, mitä en silloin tiennyt ja minkä olen taas unohtanut. Että niin sitä voi ajattelemattomuuttaankin ruveta rasistiksi.

Purran tapauksessa ei taida olla kyse ajattelemattomuudesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan kaikkea sisäpolitiikkaan puuttumista voi perustella halutessaan näkökulmalla ”vaikuttaa Suomi-kuvaan maailmalla”.

Heti tulee mieleen vaikka ilmastonmuutosteemat.

Kyllä mä näen vankan eron tässä. Niinistö luultavasti tietää hallituksen tilanteen eikä halua sen kaatuvan RKP:n toimesta. Siitä olisi Suomelle ulkopoliittista ja muuta haittaa. Tässä ilmapiirissä myös mahdollisista uusista eduskuntavaaleista tulisi paljon aiempaa törkyisämmät eivätkä edellisetkään mitenkään siistejä olleet. Lopulta voisi syntyä jopa tilanne, jossa hallitusta ei saataisi kasaan 6-18 kk aikanakaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten me ihmiset vain olemme ennakkoluuloisia toisenlaisia ihmisiä kohtaan, ja me hakeudumme luontaisesti kaltaistemme seuraan.

Olen joutunut katsomaan Love Island nimistä sarjaa useita tuotantokausia kun tyttäreni pitää ohjelmasta. Olen pannut merkille, että jokaisella kaudella mustat pariutuvat toisten mustien kanssa, ja valkoiset valkoisten kanssa. Mistä tämä johtuu? Siellä ei ole erillisiä asuinalueita tai muitakaan, mikä voisi estää ”rodullisen ristiinpariutumisen”, jos nyt nämä asiat estävät sen täällä ulkomaailmassa. Ja muutenkin sen, että mustat ja valkoiset viihtyvät täysin eri porukoissa ihan missä tahansa ollaan.
En ole Love Islandia koskaan katsonut, mutta kyllähän näitä "roturajat ylittäviä" pariskuntia on ainakin täällä Pääkaupunkiseudulla valtavasti, eikä nykyään ole minkäänlainen tapaus nähdä esimerkiksi valkoihoista miestä tummaihoisen naisen kanssa ja tämä on mielestäni ainoastaan hyvä asia.

Suomessa ei ole esimerkiksi Yhdysvaltojen historian taakkaa eri etnisten ryhmien segrekaatiossa, eikä sitä todellakaan pidä mielestäni pyrkiä edistämäänkään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täytyy sanoa kun lukee noita Guardianin käännöksiä niin kuulostavathan ne nyt siltä, että puhutaanko tässä oikeasti Suomesta? Jotenkin suomeksi on viattomampaa. Ollaan pitkään oltu tietyssä myötätuulessa kansainvälisesti niin onhan tämä nyt sitten jotain ihan muuta:

 

BaronFIN

Jäsen
Petteri on johtaja ilman mitään karismaa ja käsittämätöntä, että tuollainen mies voi tässä maassa edetä noinkin merkittävään asemaan. Toki luo toivoa meille kaikille muille taviksille, että ilman lahjoja voi elämässä päästä vaikka kuinka pitkälle, mutta eihän tuo pystyisi edes toimimaan meidän tiimin esihenkilönä kun ei sitä kuitenkaan kukaan kuuntelisi.
 

Analyzer

Jäsen
Jos Niinistö ei itse haluaisi kerätä tästä pisteitä kotiin niin hän voisi antaa Orpolle ja hallitukselle hetken aikaa reagoida.

Jos mitään ei tapahdu niin jyrähtelisi sitten.

Kiire on päästä tuomitsemaan ja sitten voi vieno hymynkare suupielissä juoda aamukaffetta kun mediat suitsuttaa: ” taas tarvittiin Niinistö jyrähtämään että Orpo alkoi toimimaan”.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos Niinistö ei itse haluaisi kerätä tästä pisteitä kotiin niin hän voisi antaa Orpolle ja hallitukselle hetken aikaa reagoida.

Jos mitään ei tapahdu niin jyrähtelisi sitten.

Kiire on päästä tuomitsemaan ja sitten voi vieno hymynkare suupielissä juoda aamukaffetta kun mediat suitsuttaa: ” taas tarvittiin Niinistö jyrähtämään että Orpo alkoi toimimaan”.

Ehkäpä tässä on nyt kuitenkin ollut aikaa reagoida. Halua ei - tunnetuista syistä - liene.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos Niinistö ei itse haluaisi kerätä tästä pisteitä kotiin niin hän voisi antaa Orpolle ja hallitukselle hetken aikaa reagoida.

Eiköhän Niinistö halua painostaa perussuomalaisia tekemään johtopäätöksiä ennen hallituksen kaatumista. Lisäksi, Niinistön kommentti taisi mennä kokonaisuutena hallituksen osalta näin: "Suomen hallituksen olisi viisasta ottaa selkeä nollatoleranssi rasismiin. Jos hallitus tällaisen kykenee ottamaan, se olisi hyvä signaali maailmalle."

En ainakaan minä sano, että väärin kommentoitu. Kohuja on kestänyt joku 3 viikkoa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat




En tiedä oliko jo täällä, mutta Rydmanin mielestä siis kenestä vain voi löytää tämänkaltaista tavaraa ja sen voi TULKITA ikävästi? Ok.

Ei kannata tehdä politiikkaa, paitsi jos Wille olisi itse vielä kokoomuksessa, eivätkä olisi samassa hallituksessa, niin sitten kannattaisi.

Välillä sitä miettii, että pitääkö nuo poliitikot tavan kansalaisia oikeasti niin tyhminä, että tämmöiset heitot menee läpi?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos Niinistö ei itse haluaisi kerätä tästä pisteitä kotiin niin hän voisi antaa Orpolle ja hallitukselle hetken aikaa reagoida.
Niinistöllä ei oikein enää ole tarvetta pisteille - hänen pitää johtaa nyt selkeästi länsisuuntautuneen Suomen ulkopolitiikkaa ja tämä hallitus on osoittautumassa sangen kiviseksi reeksi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos Niinistö ei itse haluaisi kerätä tästä pisteitä kotiin niin hän voisi antaa Orpolle ja hallitukselle hetken aikaa reagoida.

Jos mitään ei tapahdu niin jyrähtelisi sitten.

Kiire on päästä tuomitsemaan ja sitten voi vieno hymynkare suupielissä juoda aamukaffetta kun mediat suitsuttaa: ” taas tarvittiin Niinistö jyrähtämään että Orpo alkoi toimimaan”.
Niinistöllä on sellainen arvostus tässä maassa, että tuskin yhdelläkään poliitikolla on ollut pitkiin aikoihin. Tuskinpa hän mitään pisteitä kerää tai haluaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei kannata tehdä politiikkaa, paitsi jos Wille olisi itse vielä kokoomuksessa, eivätkä olisi samassa hallituksessa, niin sitten kannattaisi.

Välillä sitä miettii, että pitääkö nuo poliitikot tavan kansalaisia oikeasti niin tyhminä, että tämmöiset heitot menee läpi?
Menee todella hyvin läpi PS:ssä - Homma-foorumi on alkanut palvoa tyyppiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös