Pettäisitkö kumppaniasi jos et jäisi siitä kiinni?

  • 24 116
  • 145

Pettäisitkö kumppaniasi, jos kukaan ei saisi koskaan tietää siitä?

  • En pettäisi missään tilanteessa

    Ääniä: 232 68,2%
  • Kyllä pettäisin

    Ääniä: 108 31,8%

  • Äänestäjiä
    340

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä eroa loppujen lopuksi on avoimella suhteella ja vakipanolla, jonka kanssa pelaa korttia ja käy vaikka ryyppäämässä?
Vaikea sanoa, en itse ole moisessa suhteessa koskaan elänyt. Tuota sinun kannattaisi varmaan kysyä ihmisiltä, jotka sellaisessa suhteessa elävät.

Käsittääkseni idea on kuitenkin se, että toista ihmistä ei voi omistaa tai pakottaa tiettyihin raameihin, joten mahdollisuus kokea halutessaan läheisyyttä muiden ihmisten kanssa on sallittava, vaikka eläisikin tiiviissä suhteessa sen saman katon alla. En sitten tiedä onko kukasta kukkaan lentely tuontapaisissa avosuhteissa mitenkään itsetarkoituksellista toimintaa, että siihen tulisi pyrkiä ehdoin tahdoin kun kerran on lupa. Kuitenkin jos joku voimakas veto syntyy, niin ongelmaa ei ole. Ainakin noin elävät väittävät, eivätkä koe mustasukkaisuutta tai kiihkeää omistamisenhalua toiseen ihmiseen.

Paha todeta, pystyisinkö itse sopeutumaan tuollaiseen? Todennäköisesti en. Pakko myöntää, että olen siinä määrin konservatiivi ja vanhanaikainen, että ajatus tuollaisesta toiminnasta olisi jotenkin vaikea sulattaa ja kitkeä pois alitajunnasta kolkuttelemasta. Vielä kun kummittelisi helposti mielessä se, että jospa se kumppanini irtosuhteidensa kautta tykästyisikin johonkin toiseen ja heille kehittyisi jotain niin voimakkaita yhteenkuuluvuuden tunteita, että jäisin paitsioon ja lopulta tulisi ero.

En silti epäile, etteikö joillakin tuo voisi toimia. Pitää olla aika tietynlainen persoona ja ennen kaikkea kahden sellaisen kohdata toisensa, että on jo valmiiksi ihan selvää missä mennään ja miten.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vielä kun kummittelisi helposti mielessä se, että jospa se kumppanini irtosuhteidensa kautta tykästyisikin johonkin toiseen ja heille kehittyisi jotain niin voimakkaita yhteenkuuluvuuden tunteita, että jäisin paitsioon ja lopulta tulisi ero.

Tuota eikös tää ole relevantti "kauhuskenario" parisuhteissa aina, ilman mitään sen kummempia erityisiä sääntöjä ja lupiakin. Ainakin noita tuntuu tapahtuvan varsin taajaan noilla nykyisilläkin moraalikoodeilla.

Tää sinänsä täysin pösilö äänestely herättää kyllä joitakuita mietteitä, kun noita aiempia on tavaillut.

ensinnäkin tuo moraalinen vakuuttelu kuorossa saa aikaan epäuskoa vakuuttelujensa tangenteeraamisesta tosielämään.

Sitten pistää silmään tuo valtava seksikeskeisyys, joka tietty on märkäkorvilla jokaisen ajatuksen päätepiste, mutta vakiintunutta suhdetta käsitellessä se rooli jää kyllä sinne sijoille ynnämuut ja ihan toiset arvot ja arvotukset nousee hallitsevaan asemaan suhteessa ja suhteessa kumppaniin, eikä tuo vieraissakäynti sen suhteen kannalta ole se suurin ja tärkein kompastuskivi, ellei nyt satu olemaan laput silmillä ympyrää viuhtovaa sorttia, joka ei opi, eikä ymmärrä mitään ympärillä olevasta elämästä ja ihmisen kasvusta kohti hautaa.

Yksi huomio myös tulee sen myötä, että, kun väki kerskuu rehellisyydellään ja pohtii voisiko peiliin enää katsella jos noin alhaiseksi itselleen paljastuisi, on ne tekonsa aina kannettava aidosti ja kyettävä antamaan vajavaisuutensa itselleen anteeksi, jotta elontiellä voi pärjätä. Vaihtoehto ei ole, että on virheetön.

Monessa viestissä kun jotenkin on sivuttu tuota kumppanille kertomista erheen tehtyään, on se kyllä mun mielestä heikon raukan toljailua sysätä oma moraalinen tuskansa petetyn kärsittäväksi vielä niinkuin bonuksena, kun vastuu olisi kyetä työstämään itse omat toilailunsa kiusaamatta asiaan kaikkein syyttömintä.

Kysymyksessä on siis niin monisyinen asia, ettei sitä voi annetuilla spekseillä mitenkään kuitata edes käsitellyksi, tai koittakaapa miettiä muita moraalisia dilemmoja vastaavalla periaatteella, esimerkiksi, monet kokevat, että suomen olisi supistettava kehitysapuaan entisestäänkin, vaikkei se nykyäänkään ole mikään huippusuoritus kansainvälisesti vertaillen, mutta miettikääpä itseänne vastaamassa kysymykseen, että pitäisikö suomen supistaa kehitysapuaan nykyisestäänkin, kun omassa maassa on tukiverkot haperollaan ja hyvinvointivaltio kituu henkitoreissaan, vaikka se tarkoittaisi faktisesti 100 000pienen lapsen nälkäkuolemaa? Suurin osa ( se järjissään oleva) vastaisi, että ei tietenkään, kykenisikö moisen heitteillejätön jälkeen edes peiliin katsomaan eläessään. Todellisuus vaan on ihan tasan toinen ja ne samat kirkasotsat ovat osaltaan antamassa tukensa niille valinnoille, joilla se apu supistuu ja on supistunut jo vuosia.

Siis ilmanmuuta ihan joka ikinen pettää välittömästi kumppaninsa tai ihan kenet tai minkä tahansa, jos kykenee silmänsä asialta sulkemaan ja parhainpäin (maahanmuuttokriittinen, en rasisti) asiat itselleen selittämään, ei kai muuten (herran pieksut sentään, tässä viuhuu jo natsikorttikin), ihmiskunta holokaustiinkaan muuten olisi kyennyt.

vastaus annettuun voi lopulta jotain: varmaan kyllä ei ehkä, tai varmaan ehkä joskus ei.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuota eikös tää ole relevantti "kauhuskenario" parisuhteissa aina, ilman mitään sen kummempia erityisiä sääntöjä ja lupiakin. Ainakin noita tuntuu tapahtuvan varsin taajaan noilla nykyisilläkin moraalikoodeilla.
Tokihan se voi vainota ihan ns. "normaalissa parisuhteessa" myös, jos sen antaa vaivata. Tällöin tosin perusperiaate on, että muita ei käydä panemassa missään tilanteessa, tai kiehnäämässä niiden kanssa laisinkaan. Ei se mitään takaa, mutta se on silti yhteinen sopimus sekin ja näkisin, että viisainta olisi vaan yrittää luottaa siihen toiseen. Kyllä mustasukkaisuus tiettyyn pisteeseen saakka on ihan tervettä ja kertoo siitä, että välittää, mutta ei sen pidä alkaa hallita kokonaisuutta. Sitten mennään aika varmasti pää edeltä pöpelikköön.

Nimim. Mustasukkaisuuteen taipuvainen henkilöhahmo

***

Aika lailla seksikeskeisesti tätä keskustelua on puitu joo ja itse varmasti myös sitä reittiä kuljen. Siinä vaikuttaa nyt ehkä se, että olen ainakin omasta mielestäni vielä aika nuori ja ei ole mahtunut elämään kuin kaksi parisuhdetta ja molemmat olleet aika lyhytkestoisiakin (alle 2 vuotta). Ehkei ole siten oikein näkökulmaa pidempiin suhteisiin ja siihen, mitä ongelmallisuuksia ja ominaispiirteitä ne tuo mukanaan. Sallittakoot siis meikäläiselle tämä näkökulma aiheeseen tuolta seksin suunnalta. Olen vaan saanut usein sen käsityksen, että pettäminen käy helpoiten vieraan sängyn kautta, tai tutussa sängyssä vieraan ihmisen kanssa. Miten vaan.

Tuota tuskin kukaan voi kiistää, etteikö tuo nyt olisi aika usein se pettämisen keskeinen kulminaatiopiste. Niin nuoremmilla kuin vähän vanhemmillakin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mitä eroa loppujen lopuksi on avoimella suhteella ja vakipanolla, jonka kanssa pelaa korttia ja käy vaikka ryyppäämässä?

Vakipanossa ihminen tahtoo kaiken. Avoimessa suhteessa ihminen tahtoo kaiken ja vielä enemmän eli edes illuusion turvallisuudesta ja välitetyksi tulemisesta.

Se on vähän sellaista kakaroiden leikkiä, että ollaan niinku, kun ei yksinkään uskalleta, mutta ei niinku kuitenkaan olla, koska se tarkoittaisi, että joutuu jäämään kivasta paitsi.

Toimiva, eliniän kestävä avoin suhde on viehättävä fantasia, mutta harvassa ovat tavoitteeseensa yltäneet. Perinteisistä omistavista suhteista sentään jokunen onnistuu, jopa monta kymmentä prosenttia.

Ei minua häiritsisi, jos puolikkaani muille pilluaan jakaisi. En vain millään usko, että hän pystyy siihen. Mukaan menee vähintään ripaus sielua, uskollisuutta ja yhteyttä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Toimiva, eliniän kestävä avoin suhde on viehättävä fantasia, mutta harvassa ovat tavoitteeseensa yltäneet. Perinteisistä omistavista suhteista sentään jokunen onnistuu, jopa monta kymmentä prosenttia.

Mulle eräs viehättävä ja eläväinen mummoihminen, siis lähempänä kahdeksaa, kuin seitsemääkymppiä oleva, kertoi illallispöydässä (olimme laivalla, palaamassa kokoustamasta tukholmasta, joten ympäristö selitti muistelmat), kuinka joskus nuorena naisena oli viettänyt hikisen litisevää matkaa jonkun ruotsalaisen upseerisherran kanssa ja kun kotiintultuaan miehensä oli asiasta alkanut valittaa, oli hän miehelleen todennut, että mitä tuosta vaahtoot, ei se käytössä kulu, korkeintaan reunoilta rispaantuu. Ilmeisesti viesti meni hienosti perille, koska avioliittonsa kesti yli viisi vuosikymmentä ja päättyi aikanaan miehen kuolemaan.

Keskustelun myötä tulin pohtineeksi, että tosiaan, joku muu asia on pitkän parisuhteen liima, ei seksi sinänsä, vaikka osaa näytteleekin. Ne tärkeimmät, luottamus toiseen ihmiseen, kunnioitus, arvostus ja kumppanuus, on niitä syitä, jotka saa aikaan erot ja muut mielipahat puuttuessaan, ei niinkään joku mielijohteesta syntynyt syrjähyppy, vaikka hetken voi toisen itsetuntoa kirpaistakin, riippuen tietysti siitä, kuinka se silmille läväytetään. Näin siis oikeassa elämässä, vaikka se 90% väestä ehdotonta uskollisuuttaan tilaisuuden tullen itselleen uskotteleekin, mieltään pönkittäen ja sosiaalista kelvollisuuttaan todistellen.

Mikään ei ole fantasiaa ja kaikki on fantasiaa, ihan tämä nykyinenkin moraalikoodisto, joka sekään ei takaa, eikä anna yhtään sen parempia edellytyksiä onnistua ja olla onnellinen suhteessaan, kuin mikään muukaan kuviteltavissa oleva järjestely, ihmisistä se vaan on kiinni, ei ulkoa päähän taotusta normiliturgiasta.

Mikähän onnistumisen mittari sulla noille "perinteisille omistaville suhteille", moni niistä kun ei pääty lähtemisen rohkeuden puuttuessa ja moni on helvetillistä piinaa, vaikka "kestääkin" vuosikymmeniäkin? Todistuksena noiden perinteisten puolesta tuo esittämäsi ei kyllä kelpaa mihinkään vaakaan, eikä kumpaankaan suuntaan, onpahan vain mielipide muiden joukossa.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tämä on helppo: En.

Miksi olisin kumppanini kanssa, jos joku muu kiinnostaisi enemmän? Pettäminen on niitä tapauksia varten, jotka ovat parisuhteessa siinä olemisen vuoksi. Tai vaihtoehtoisesti sellaisia ihmisiä varten, jotka varmasti jollakin tavalla keksivät mustan valkoiseksi ja samalla itsensä siinä uhriksi jopa. Pahimmassa tapauksessa pettäminen on vain välttämätön paha joillekin ihmisille, eikä tällaisilla tapauksilla ole mitään tunnontuskia tuottamansa pahan vuoksi.

Avoimet parisuhteet eivät taida tähän kyselyyn kuulua, sillä niissä ei ole pettämisestä kyse, jos ne ovat oikeasti toimivia avoimia parisuhteita...

Olen pettänyt aiempia kyllä, mutta nykyisen kanssa en ole koskaan nähnyt tarvetta, vaikka kuinka vaikeaa tämä yhteinen olemassaolo onkaan. Kerran on toki minuakin petetty. Kahdesti olen ollut avoimessa parisuhteessa, notta tämä pettämis-aspekti ihmisten kanssakäymisissä on hyvinkin läpi koluttu.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mikään ei ole fantasiaa ja kaikki on fantasiaa, ihan tämä nykyinenkin moraalikoodisto

Mustasukkaisuus on sen verran yleismaailmallinen tunne, että eiköhän tuo ihmislajin perimässä kulje. Ei taida olla kulttuuria, missä sitä ei ilmene. Sitä esiintyy myös niissä kulttuureissa, joissa vaimonjako kuuluu kulttuurin tapoihin.

Kulttuurilla ja opitulla on osansa moraalikoodien syntyyn, mutta ei moraali kuitenkaan tyystin ole sopimuksenvaraista.

joka sekään ei takaa, eikä anna yhtään sen parempia edellytyksiä onnistua ja olla onnellinen suhteessaan, kuin mikään muukaan kuviteltavissa oleva järjestely

Uskovien kristittyjen liitot ovat onnellisempia ja kestävät paremmin kuin liitot keskimäärin. Niissä myös seksuaalinen tyytyväisyys on keskimääräistä korkeampi.

Yleensäkään valintojen mahdollisuus ja onnellisuus eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Ihminen saattaa olla onnellisempi ollessaan pakotettu johonkin kuin voidessaan alati puntaroida erilaisia vaihtoehtoja. Valmis elämä on monille vapautta. Jos avioeron mahdollisuutta ei moraalinormien vuoksi ole, saattaa olo olla auvoinen, jos liitto edes jotenkin toimii.

Mikähän onnistumisen mittari sulla noille "perinteisille omistaville suhteille"

Ehkä se, että olen niitä nähnyt, hautaan asti päättyneitä. Ainahan voi spekuloida, etteivät liitot oikeasti onnellisia olekaan vaan ne pysyvät kasassa riippuvuuden tai muun pakon sanelemana, mutta aivan niin kyyninen en ole. Onnellisiakin liittoja yhä on eikä luku ole aivan pieni. Tietenkin niissäkin on vaikeat hetkensä ja vuotensa, mutta asiat tuppaavat lutviutumaan, jos yhteiseloon uskoo ja on siihen sitoutunut ja liiton edellytykset alkujaan ovat olleet kunnossa.

Sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmiset erilaisia suhdemalleja kokeilevat. En vain usko niihin, jos tavoitteena on elinikäinen suhde.

Ihmiselle luontaisimpana vaihtoehtona pidän sarja-avioisuutta eli elämää jonkin aikaa yhden ihmisen kanssa, kunnes tulee taas uusi. Sitoutuva yksiavioisuus on kummajainen, joka ei ihmislajilla luonnostaan toteudu. Se vaatii tietoisen valinnan ja jonkin verran hyvää onnea.

Minä olen yrittänyt valita sen laiskuuteni ja turvallisuuskaipuuni vuoksi. En jaksa yhä uusia suhteita enkä kestä epävarmuutta, joka uusien suhteiden solmimiseen liittyy.
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Mutta varmasti täälläkin kirjoittelee ihmisiä jotka ovat pettäneet jo. Niillehän pitäisi automaattisesti vastaus olla "kyllä". Kun se kerran on tapahtunut jo. "En enää" ei tuo tilannetta yhtään lähemmäksi "ei" vastausta.

Ihminen on oppivainen eläin. Jos kerran pettää ja kokee sen verran hirvittävän morkkiksen, että päättää ettei koskaan enää, päätös myös pitää jos ei ole ihmisenä ihan lapanen. Tämä siis kokemuksesta. Kokemuksesta jossa yhdistyivät entinen tyttöystävä, oma suht nuori ikä ja reilusti alkoholia. Silloinen seurustelukumppanini onkin sitten ainut nainen, jota olen ikinä pettänyt. Muutoinkin minulle on ajatuksena täysi mahdottomuus, että haluaisin seksiä ihan vaan teknisenä suorituksena jonkun naisen kanssa, johon ei ole ole minkäänlaista syvempää tunnetta. Siksi koen voivani vastata hyvällä omallatunnolla, että en pettäisi missään tapauksessa nykyistä kumppaniani.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Ihminen on oppivainen eläin.

Pitää muistaa, että jonkinlaisen osan Jatkoajan ihmissuhteita ymv. käsitteleviin ketjuihin kirjoittelijoista muodostaa ihmiset, jotka eivät ole koskaan tehneet elämässään lainkaan virheitä eivätkä tule niitä koskaan tekemäänkään.

Omalta osaltani voin vastata tähän kysymykseen, että eipä nuo pettämiset ihmisellä juuri koskaan ole kiinni jäämisen mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta kiinni, vaan ihan muista jutuista. Mielestäni kyseessä on siis kaiken kaikkiaan kohtalaisen naiivi gallup ja käyhän tämä jo vastausvaihtoehdoistakin ilmi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Muutoinkin minulle on ajatuksena täysi mahdottomuus, että haluaisin seksiä ihan vaan teknisenä suorituksena jonkun naisen kanssa, johon ei ole ole minkäänlaista syvempää tunnetta.

Anteeksi vaan Reinomies mutta tämä osio tekstistäsi sai kyllä rankimmat aamunaurut aikaiseksi kuin mikään muu vähään aikaan. Kiitos siitä...eikä millään pahalla. Osa miehistä varmasti ajattelee juuri näin...vai?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Johan on ylevä meininki. Toivottavasti moraalikäsitykset ovat ihan oikeastikin näin korkeat, jotenkin vaan en ihan usko. Ihanko varmasti on niin että jos tulisi paikka lähteä sen kaikkein ihaisimman hahmon kanssa lähentymään niin noin suuri osa sanoisi ei? 67% on vastannut "en missään tilanteessa".

Taidan olla vanha, kyyninen ja vielä moraalitonkin.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
En, enkä petä vaikka avokki luuleekin/on luullut omiaan joskus aikoinaan. Kyllä selkärankaa pitää olla sen verran ettei vieraisiin peteihin pompi (tai vaihtoehtoisesti omaan petiin) muiden kanssa. Alkoholiakaan ei tule enää käytettyä hirveitä määriä ja olen kyllä ollut tilanteen tasalla kauheessa kännissäkin. Ja jos on sattunut käymään niin että kännitila on niin suuri että todellisuus hämärtyy, niin sitten kyllä on loppunut kaikki toiminta ja suunta nukkumaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
ensinnäkin tuo moraalinen vakuuttelu kuorossa saa aikaan epäuskoa vakuuttelujensa tangenteeraamisesta tosielämään.
En ymmärtänyt viestistäsi hevonvitunhumppaa. Jos sinulla on löyhä moraali ja muutenkin ongelmia rehellisyytesi kanssa, et voi silti laittaa toisia samaan muottiin. Mutta vielä kerran, mitä vittua?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
En ymmärtänyt viestistäsi hevonvitunhumppaa. Jos sinulla on löyhä moraali ja muutenkin ongelmia rehellisyytesi kanssa, et voi silti laittaa toisia samaan muottiin. Mutta vielä kerran, mitä vittua?

Mikähän tuossa lauseessa mahtoi niin vaikeaselkoista olla? Minulla ei kyllä lainkaan ole ongelmia rehellisyyteni kanssa kuitenkaan, eikä moraalinikaan liene löyhä. Kummallisiin päätelmiin olet kyennyt tekstini pohjalta. Herää epäilys hutiloiden lukemisesta.

Se että epäilen suurimman osan täällä olevista vakuutteluista olevan tuuli huulia heiluttaa tason periaatteellisuutta, johtuu jo yksinomaan siitä tosiasiasta, että asiasta löytyy useitakin varsin laajalla otannalla tehtyjä tutkimuksia ympäri ämpäri maailmaa, näitä voi kaivella, jos asia niin paljon kiinnostaa.

Kokonaisuutena kai viestini tarkoitus oli kommentoida, ettei kysymyksenasettely oikein toimi ja ole relevantti asian monisyisyyttä mittaamaan. Asia varmaankin on kuitenkin oikeastikin pohtimisen ja ajatustenvaihdon arvoinen, mutta ei ihan liikennevaloperiaatteella, äänestä punainen vai vihreä, vai mitä?

Yleensä moraalin perään huutelevat ne, joilla omalla kohdalla on siitä puute.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En pystyisi elämään itseni kanssa jos pettäisin. Yksi syy siihen, että tällä hetkellä olen sinkku. Kaikki kun ei näköjään ajattele samalla tavalla. Ikävää aamulla kuulla, että häivy kun vielä ehdit. Tulee ihan joku toimitusjohtaja mieleen.
 

super

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvissä kyttäysasemissa
Ollaanpa rehellisiä ja lopetetaan se jeesustelu. Kyllä. Liha on heikkoa ja nussiminen on kivaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mustasukkaisuus on sen verran yleismaailmallinen tunne, että eiköhän tuo ihmislajin perimässä kulje. Ei taida olla kulttuuria, missä sitä ei ilmene. Sitä esiintyy myös niissä kulttuureissa, joissa vaimonjako kuuluu kulttuurin tapoihin.

Kulttuurilla ja opitulla on osansa moraalikoodien syntyyn, mutta ei moraali kuitenkaan tyystin ole sopimuksenvaraista.

Onhan tuossa tietysti tottakin, vaikka sinänsä kai yleismaailmallisesti patriarkkakulttuuri asiaa on määrittänytkin, joten kuinka löytää eksakti piste sille mikä on lajikäyttäytymää ja mikä kulttuuperintöä? Siinäpä kysymys.

Moraali, miten sitten määritelläänkään, on lopulta pelkästään sopimuksenvaraista ja usein vielä enemmistödiktatuuria, lienee kai turvariepuun verrattava lohduttaja rajattoman todellisuuden peloittaessa.


Uskovien kristittyjen liitot ovat onnellisempia ja kestävät paremmin kuin liitot keskimäärin. Niissä myös seksuaalinen tyytyväisyys on keskimääräistä korkeampi.

Ehkä se, että olen niitä nähnyt, hautaan asti päättyneitä.

Jos tämän olisit esittänyt mielipiteenä, etkä väittämänä, en siihen olisi puuttunut, mutta nyt: faktaa pöytään.

Itse olen vuosieni varrella nähnyt ja läheisillä seurannut monia onnellisia perinteisiä ja yhtä monia ei perinteisiä suhteita, jotkut päättyneet sitten vasta kuolemaan, jotkut jatkuvat. Kumma kyllä, näitä parisuhdehelvettejä ei nää pääsääntöisesti kuin näissä perinteisissä malleissa. Silti en ala väittämään tämän taikka tuon paremmutta toiseen nähden, koska en usko tuolla pohjalla ajattelun olevan hedelmällistä, lopulta kai se vaikuttavin asia siihen onnellisuuteen ja kestävyyteen kanssakäymisessä löytyy vain asianomaisten keskinäisen oivalluksen summasta.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Olen pettänyt, mutta en nykyistä emäntää. Selvinpäin kaikki menee ok, mutta jos lähden vaikka jätkäporukalla baariin ja itse olen sopivasti jurrissa, niin melkein aina joku muija roikkuu munassa kiinni. Yritä siinä sitten olla lojaali vaimolle/tyttöystävälle, kun alkoholi ja testosteroni määrää säännöt ja järki seuraa vierestä sanomatta mitään. Selvänä en petä. Humalassa ehkä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikähän tuossa lauseessa mahtoi niin vaikeaselkoista olla? Minulla ei kyllä lainkaan ole ongelmia rehellisyyteni kanssa kuitenkaan, eikä moraalinikaan liene löyhä. Kummallisiin päätelmiin olet kyennyt tekstini pohjalta. Herää epäilys hutiloiden lukemisesta.

Se että epäilen suurimman osan täällä olevista vakuutteluista olevan tuuli huulia heiluttaa tason periaatteellisuutta, johtuu jo yksinomaan siitä tosiasiasta, että asiasta löytyy useitakin varsin laajalla otannalla tehtyjä tutkimuksia ympäri ämpäri maailmaa, näitä voi kaivella, jos asia niin paljon kiinnostaa.

Kokonaisuutena kai viestini tarkoitus oli kommentoida, ettei kysymyksenasettely oikein toimi ja ole relevantti asian monisyisyyttä mittaamaan. Asia varmaankin on kuitenkin oikeastikin pohtimisen ja ajatustenvaihdon arvoinen, mutta ei ihan liikennevaloperiaatteella, äänestä punainen vai vihreä, vai mitä?

Yleensä moraalin perään huutelevat ne, joilla omalla kohdalla on siitä puute.
En puhunut tuosta lainaamastani lauseesta erityisesti, vaan koko viestistäsi. Lainaamastani lauseesta en oikeasti ymmärtänyt mitään. Minulle jäi vain sellainen kuva, että sinä päätät minun puolestani, olenko rehellinen vai puhunko vain löysiä lämpimikseni. Minusta alkuperäinen kysymyksenasettelu on äärimmäisen selkeä ja siihen on helppo vastata. Joissain asioissa on harmaa alue, tässä ei. Ihminen on siitä hauska eläin, että se osaa tehdä halutessaan valintoja muutenkin kuin suvunjatkamisvietin perusteella. Minä kutsun sitä taitoa moraaliksi. Toisilla se on korkeampi kuin toisilla. Minä annan muiden vetää omat rajansa, enkä tykkää ollenkaan, jos joku asettaa minun rimani uudelleen toiseen kohtaan.

Loppuyleistyksesi saat työntää asianmukaiseen paikkaan.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minä annan muiden vetää omat rajansa, enkä tykkää ollenkaan, jos joku asettaa minun rimani uudelleen toiseen kohtaan.

Ongelmahan ajatuksessasi syntyy siitä, että mitään moraalia ei voi olla olemassakaan, jos jokainen asettelee rimansa itse tai sitten lauseesi sisältää ajatuksen siitä, että muiden pitää asettaa rimansa sinun mukaasi, jolloin se on sisällöltään pompöösi valtafantasia, eikä muuta.

Ylempänä tekstissäsi mainitsit sanan laji ja siitä kun lähdet selvittelemään mikä on ihmiselle lajityyppistä käytöstä ja mikä on moraalin funktio siihen, saatat huomata, että rimassasi voi sittenkin olla jotain asettelemistakin, mikäli rehellisyys kiinnostaa yhtä kovin kuin moraali. Rimasi asettelet luonnollisestikin aina itse, olkoon se sitten vaikkapa riuku.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ylempänä tekstissäsi mainitsit sanan laji ja siitä kun lähdet selvittelemään mikä on ihmiselle lajityyppistä käytöstä

*nips*

Kerrotkos meille tyhmemmillekin lisää tästä? Olemmeko me siis lajityyppimme mukaisen käytöksen orjia ja todellisuudessa emme kykene tekemään valintoja oman vakaumuksen mukaisesti, jotka olisivat vastoin lajityyppimme mukaista käyttäytymistä?

Selventääkseni, haluaisin siis sinun vastauksen siihen että ovatko omakohtaiset kokemukseeni kieltäytyä sekä kännissä että selvinpäin pettämismahdollisuuksista joista en todellakaan olisi jäänyt kiinni jotenkin olemattomia tapahtumia? Enkö minä olekaan kieltäytynyt upeiden pimujen suorista ehdotuksista? Muistelisin kyllä itse näin tapahtuneen, sekä selvinpäin että myöskin kännissä. Omasta mielestäni näiden useiden kieltäytymisten taustalla kuitenkin on ollut oma valintani.

Vai olenko minä jotenkin vain väärin kehittynyt evoluution kuoleva harhajuonne enkä osaa noudattaa lajilleni tyypillistä käyttäytymistä?

Sikäli hämmentävä keskustelu kyllä meneillään että esim. JypFabu lähtee tässä kokonaan olettamuksesta että kaikkien motiiveina olisi samat asiat - ihan kuin kaikille muillekin uskollisena pysytteleminen olisi niin mitätön arvo että hetken huuma ylittäisi sen. Olkoon näin joillekin, mutta ei kannata kuvitella että näemmä edes enemmistö (tästä otannasta) tuntisi näin. Ei se ihmisten erilaisuus ole mitään kukkupuhetta, kyllä me oikeasti ajattelemme useista asioista hyvin eri tavoin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ihmisten erilaisuus ole mitään kukkupuhetta, kyllä me oikeasti ajattelemme useista asioista hyvin eri tavoin.
No eikös tuo teitin väittelynne ole juuri oiva esimerkki tästä?

Taisinpa muuten vastata itse kyselyyn 'kyllä'. Ties vaikka olisin moisen vastauksen kännissä antanut, koska kännissä tulee tehtyä ties mitä muutakin tyhmää.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
No eikös tuo teitin väittelynne ole juuri oiva esimerkki tästä?

On toki näinkin, ihmettelen vain miksi JypFabu ja jokunen muu haluaa sinnikkäästi vesittää tätä väittämällä että äänestyksen tulos ei ole todellinen ja oikeasti ihmiset valitsisivat toisin. Eikä kyse ole suoranaisesti sen enempää kännistä tai selvinpäinolostakaan, koska kyllä aika moni kykenee humalassakin tällä tasolla itseään kontrolloimaan.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Itselleen jää aina kiinni

Kaspollahan se oli tiiviisti ilmaistuna. Nykyisen avokin kanssa ei tule edes vilkuiltua, eikä ole tähän muutamaan vuoteen mahtunut yhtään epäröintiä edes. Ei ole pienintäkään halua pettää. Edellisen kanssa ei sitten ollutkaan mitään väliä, jäi kiinni tai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös