Mutta jos Jackson tämän jälkeen jatkaa Tolkienin tuotannon parissa niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä kierrän kyseiset teokset kaukaa - taso on laskenut liian alas tyydyttääkseen minua.
Onneksi tästä ei ole pienintäkään pelkoa. Se materiaali, jonka oikeudet Jackson omistaa on nyt louhittu viimeistä murua myöten (joku voisi sanoa, että kaivettiin liian syvälle, ja herätettiin uinuva paha). Tolkienin perikunta ei tule myymään Silmarillionin yms. materiaalin oikeuksia niin kauan kuin Tolkienin jälkeläisissä henki pihisee. Sääli sinänsä, mielelläni katsoisin esim. Silmarillion-aiheista trilogiaa, jonka osat olisivat
Leithianin laulu,
Hurinin lasten tarina ja
Tuor, mutta mieluummin olen ilman kuin katson Jacksonin versiota niistä.
Sinällään Hobittia on vaikea mielestäni arvostella samaan tapaan kuin TSH:ta, mikäli tarina kerrottaisiin Tolkienin kirjaansa kirjoittamalla tavalla, ei se tarjoaisi mitään kovin sykähdyttävää tällaisille vakavamman linjan Tolkien-faneille, saati sitten actionia ja mäiskettä rakastavalle yleisölle
Aidoimmillaan Hobitti olisi varmaankin puhtaana lasten- ja nuorten elokuvana. Sinällään Hobitti on mielestäni niin kevyttä kamaa, etten usko Tolkienin kääntyvän haudassaan näistä "tasohyppely"-kohtauksistakaan, sen verta iloista seikkailua tuo kuitenkin on.
Minulle Hobitti elokuvien perusongelma on se, että Jackson on yrittänyt tehdä leffoista näennäisesti "aikuisempia" (yrittänyt yhdistää sitä tyylillisesti TSH-leffoihin) samalla "säilyttäen" kirjan hengen, mutta todellisuudessa tehnyt siitä vain tyhmemmän, eli lisännyt turhaa tasohyppelytoimintaa. Hobitti on älykäs ja viisas lastenkirja, josta saa aikuisenakin paljon irti (luin vähän aikaa sitten viimeksi). Jacksonin hobitti ei ole älykäs eikä viisas, eikä siitä saa aikuinen irti muuta, kuin ehkä pari tuntia viihdettä (tai omassa tapauksessani puutuneen perseen), tuskin lapsikaan. Vaikka sinällään ymmärrän tähän yleensä tarjotun argumentin, että näin ison rahan leffan on oltava tietyn tyyppisiä, niin epäilen, että mukana on myös aimo annos yleisön aliarviointia. (Tai sitten minä yliarvioin.) Uskon kuitenkin, että hobittiin itseensä keskittyvä leffa ilman kivijättiläisiä, Donkey Kong ajelua hiisikaupungissa, tynnyrihyppelyä, kultasurffausta yms. idioottimaisuuksia olisi toiminut sekä leffana että kaupallisestikin. Loppujen lopuksi leffathan tekevät tuottonsa ensi-iltaviikonloppuna, ja sen onnistuminen on puolestaan täysin kiinni markkinoinnista...
Mitä tulee Tolkienin suhtautumiseen leffoihin, niin JRRT:n kanta taisi olla jotakuinkin "taiteellisesti korkealaatuinen tai paljon rahaa". En usko, että näillä kriteereillä on paljon valittamista, ts. uskon perikunnan saaneen kohtuullisen korvauksen.