Pesiskausi 2021

  • 330 643
  • 2 276

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä minne on menossa. Aika perinteisesti Vimpelistä on menty Kajaaniin suorittamaan asepalvelusta. Tänään luin ihan vain alkua uutisesta, että huippu-urheilijatkaan ei saa jatkossa paljoakaan eri vapauksia, kuin tavalliset talliaiset saa.
Tämä on aika paljon muuttunut noista ajoista. Nykyään urheilijoiden pitää olla kasarmilla palvelusaikana vähintään 3,5 kuukautta varusmiespalveluksen aikana. Moni jääkiekkoilijahan kävi vain median kuvauksissa ja lähti sen jälkeen takaisin omiin toimiin.

Varmasti harjoittelemaan pääsee, mutta se on noilla nykyisillä määräyksillä huomattavasti vaikeampaa kuin aiemmin.
Jes. Hyvä tietää. Tällaisesta en ollut kuullutkaan!

Tänään muuten illalla 20:00 palkitaan kauden 2020 parhaat pelaajat. Näkyy ilmeisesti livenä olikos Iltasanomien sivuilla. Ruutu+ tilaus on ainakin itsellä lopetettu ja aktivoituu sitten seuraavan kauden alkaessa. :)
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jaa Vimpelistä? Taatusti on, Niinisalo ja Tikkakoski ovat lähimpänä, mutta niihin on matkaa pikkuisen enemmän kuin vaikka Tampereen jääkiekkoilijoilla Pirkkalan lennokkikerhoon. Ei kerkee iv:llä reeneihin.
Ei tarvitse IV:llä keretäkään. Urheilijoilla on omat aikataulut. Se on sitten eri asia jaksaako Ruuska ajella ympäri Suomea joka päivä.
Ainakin ennen koronaa urheilijat kävivät hakemassa harjoitusvapaata, eli pääsivät lähtemään ennen päivällistä treeneihin. Kajaanissa urheilijat vielä jaettiin lajiensa mukaan eri yksiköihin, jotta kaikki saman lajin yksilöt olisivat samalla viivalla. Urheiluvapaita puolen vuoden Superpesis-pelaajilla on jokusenkymmentä (en muista ihan tarkkaa määrää tuolla tasolla), ja Superin pelaajahan on saletti 6kk mies, jos vaan itse näin haluaa.

Leireiltä on paha olla poissa, vaikka olisi kuinka peli leiriviikolla, mutta jos on pesäpallosta kiinnostuneita skappareita ja varsinkin päällikkö, niin asia on järjestettävissä.

Nimimerkillä "sain armeijassa pelata näiden asioiden kanssa ihan riittävästi"
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Onkos palveluspaikka fyysisesti kaukana? Omassa inttituvassa oli 2005 sm-tason koripalloilija kirjurina ja oli joka ilta Vekaralta Kouvolassa harjoituksissa/pelissä eikä tainnut metsässä viettää yhtään yötä.
Mitään joukkueen yhteisiä harjoitus- tai pelivapaita ei ole nyt, eikä varmaan ole keväälläkään, jos ei käy älyttömän hyvä tuuri.

Siitä saa kiittää koronaa.

Toisaalta nyt saa olla vajaan neljä viikkoa kiinni ja sitten kaksi viikkoa lomilla, joten kyllä sitä pesistäkin ehtii pelailla vapailla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Näin ei ole vaikka toistelisit asiaa kuinka paljon,

Itse asiassa on. Syötteli toki vielä Ykköspesiksessä, mutta vakavalla naamallako joku väittää, että suoraan finaaleista Ykköspesikseen, ei ollut lukkariuran päätös?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse asiassa on. Syötteli toki vielä Ykköspesiksessä, mutta vakavalla naamallako joku väittää, että suoraan finaaleista Ykköspesikseen, ei ollut lukkariuran päätös?

Voin vähän avata tätä Huuskosen lautaskammon taustaa kun se näyttää noin paljon kiinnostavan. Huuskosen "lautaskammon" historia lähtee jo paljon ennen noita finaaleja. Jos lukkari syöttää junnusta asti niin, että perussyöttö menee tietyn kaavan mukaan ja sitä joutuu muuttaa niin maallikkokin ymmärtää, ettei se ole enää niin helppoa kuin aiemmin. Tästä Huuskosen kohdalla oli hyvin pitkälti kyse. Eli tiivistettynä Huuskosen liikkuvuus oli väärän harjoittelun myötä todella huonossa kunnossa ja tätä kautta ei pystynyt toistamaan sujuvasti sitä liikettä mitä oli tottunut tekemään. Nuo selkävaivat ei ole lukkarille mitään mukavampia vaivoja.

Lipossahan tätä syöttöliikettä rakennettiin uusiksi vähän samaan tyyliin kuin Topi Kosonen teki, mutta ymmärrettävästi motivaatio treenata ei ollut enää samaa luokkaa kuin parhaimpina vuosina, mutta ihan kohtuullisesti kuitenkin selvisi. Perttu Hautala ja Kosonen osaisivat avata tätä prosessia enemmän.

Aina on näitä jotka haluavat ottaa oman sulkansa hattuun jonkun lukkarin lautasakammosta, mutta monesti se totuus on jossain muualla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Aina on näitä jotka haluavat ottaa oman sulkansa hattuun jonkun lukkarin lautasakammosta, mutta monesti se totuus on jossain muualla.

Tuo nyt on aika pitkälti täyttä paskaa. Henkilökohtaisesti en ainakaan toivo kenellekään minkäänlaista kammoa, sen verran vähissä hyvät lukkarit ovat. Tietysti tänä päivänä tilanne on selkeästi parempi kuin esimerkiksi Huuskosen pääsarjauran päättyessä.

Ei nyt ylianalysoida pesäpalloa liikaa. Huuskosen lukkaroinnin tutkimukset alkavat mennä yhtä pitkälle kuin @Mazaa n sinänsä ansiokkaat kirjoitukset kennonopeuksista ja kuka lyö milläkin prosentilla kenetkin kotiin. Loppuviimein sillä ei ole mitään merkitystä, kun voittajaa valitaan.

Oma heittoni Hannu Huuskosen huippu-uran päättymisestä Jymyn Kaaren toimesta ei perustu mihinkään tutkittuun faktaan, vaan ainoastaan silmieni havannoimaan. 2011 Huuskonen repi vielä päätään kotipesässä kuin leijonakuningas, 2014 hän oli jo muuttunut lampaaksi, joka ei saanut suutaan auki. Välierissä tosin nähtiin vielä vanhaa kunnon provosoivaa ja tulisieluista Hannu Huuskosta. Pitää kyllä muistaa, että tuon ajan Sotkamon Jymy teki pesäpalloa pelaamalla monesta muustakin egoilijasta lampaita.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei nyt ylianalysoida pesäpalloa liikaa. Huuskosen lukkaroinnin tutkimukset alkavat mennä yhtä pitkälle kuin @Mazaa n sinänsä ansiokkaat kirjoitukset kennonopeuksista ja kuka lyö milläkin prosentilla kenetkin kotiin. Loppuviimein sillä ei ole mitään merkitystä, kun voittajaa valitaan.

Sinä puhuit faktana, että Jymy aiheutti Huuskosen lautaskammon, mutta kun se ei pidä paikkaansa. Avasin tuossa mitkä asiat siihen lautaskammoon johti ja ne faktat voi tarkistaa hyvinkin monelta. Jos pidät faktoja analysointina niin ei siinä mitään.

Onneksi täältä saa myös hiljennettyä käyttäjiä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Sinä puhuit faktana, että Jymy aiheutti Huuskosen lautaskammon, mutta kun se ei pidä paikkaansa.

Niinkö minä tosiaan kirjoitin? Lainaan nyt vielä viestini, missä sivusin aihetta:

Ei pidä täysin paikkansa. Hannu Huuskonen ei koskaan vastannut Jymyn kaarelle mitään. Toki Hannun ura haudattiin Jimi Heikkisen, Aki Oravan, Rautiaisen veljesten, Mikko Korhosen ja Antti Hartikaisen toimesta.

Lähinnä tarkoitin, että Hannun uran hautaamisella sitä, että ura kääntyi neljästä finaalisarjasta suoraan sarjaporrasta alemmas, kun junnu vei pelipaikan. Se lienee jonkinlainen fakta. Kuten sekin, että Huuskonen muuttui neljässä vuodessa lampaaksi. Sen toteaminen tosin vaatii, että seurasi ne finaalisarjat. Minulla ei ole mitään tietoa Huuskosen lautaskammosta, enkä mielestäni ole siitä mitään kirjoittanutkaan. Pidätän oikeuden muuttaa näkemystäni, mutta "uran hautaamisella" en kammoa tarkoittanut.

Onneksi täältä saa myös hiljennettyä käyttäjiä.

Täysin totta, suosittelen tekemään kaikille eri mieltä oleville, niin on mukavampaa jutskailla vain hyvässä seurassa.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niinkö minä tosiaan kirjoitin? Lainaan nyt vielä viestini, missä sivusin aihetta:



Lähinnä tarkoitin, että Hannun uran hautaamisella sitä, että ura kääntyi neljästä finaalisarjasta suoraan sarjaporrasta alemmas, kun junnu vei pelipaikan. Se lienee jonkinlainen fakta. Kuten sekin, että Huuskonen muuttui neljässä vuodessa lampaaksi. Sen toteaminen tosin vaatii, että seurasi ne finaalisarjat. Minulla ei ole mitään tietoa Huuskosen lautaskammosta, enkä mielestäni ole siitä mitään kirjoittanutkaan. Pidätän oikeuden muuttaa näkemystäni, mutta "uran hautaamisella" en kammoa tarkoittanut.



Täysin totta, suosittelen tekemään kaikille eri mieltä oleville, niin on mukavampaa jutskailla vain hyvässä seurassa.
Neljän vuoden aikana hiljalleen tapahtunut muutos johtui muutamasta finaalipelistä? Anteeks nyt mutta muutakin urheilua kuin pesistä seuraavana kuulostaa kyllä just siltä itteltään...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Neljän vuoden aikana hiljalleen tapahtunut muutos johtui muutamasta finaalipelistä?

Ei, vaan yleisestä ilmapiiristä mikä tuolloin Superpesiksessä valitsi. Treenataan talvi, pelataan kesä ja syyskuussa Sotkamossa uitetaan pystiä. Eiköhän se vähän ala harmittaa, kun vuodesta toiseen ottaa finaaleissa pataan ja Antti Hartikainen vieressä kyselee, että miten Hannu kehtaat viimeisessä pelissä Saaressa olla noin huono.

Kuten jo mainitsin, niin tuo Vedon pelaajien apatian nousu on kyllä havaittavissa pelejä katsomalla. Ei muuta kuin YouTube auki, jos aihepiiri kiinnostaa.

Itse en jaksa enää tästä aiheesta jauhaa, loppupeleissä minulle on täysin yhdentekevää, että oliko Jymyllä henkinen yliote vai olivatko vain pelillisesti niin ylivertaisia. Lopputulos on Hiukan pääportin seinässä ja urheilullisessa mielessä minua ei muu kiinnosta. Jos nyt joku haluaa tarttua lillukanvarsiin, niin ei se minun perjantai-illastani ole pois.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei, vaan yleisestä ilmapiiristä mikä tuolloin Superpesiksessä valitsi. Treenataan talvi, pelataan kesä ja syyskuussa Sotkamossa uitetaan pystiä. Eiköhän se vähän ala harmittaa, kun vuodesta toiseen ottaa finaaleissa pataan ja Antti Hartikainen vieressä kyselee, että miten Hannu kehtaat viimeisessä pelissä Saaressa olla noin huono.

Kuten jo mainitsin, niin tuo Vedon pelaajien apatian nousu on kyllä havaittavissa pelejä katsomalla. Ei muuta kuin YouTube auki, jos aihepiiri kiinnostaa.

Itse en jaksa enää tästä aiheesta jauhaa, loppupeleissä minulle on täysin yhdentekevää, että oliko Jymyllä henkinen yliote vai olivatko vain pelillisesti niin ylivertaisia. Lopputulos on Hiukan pääportin seinässä ja urheilullisessa mielessä minua ei muu kiinnosta. Jos nyt joku haluaa tarttua lillukanvarsiin, niin ei se minun perjantai-illastani ole pois.
Olen mä ne pelit nähnyt ja tiedän kyllä mitä pesis oli sillon. Se on hyvä että ihmisellä on idoleita ja sankareita. Vaan kun niistä rakennetaan myyttisiä jumalia niin se näyttää tuolta. Siksi ne jutut oli vähän huvittavia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siksi ne jutut oli vähän huvittavia.

Kieltämättä sisälukutaitosi voidaan kiteyttää tällä erää näin. Ehkä olen tyhmä, mutta minun on hyvin vaikea löytää punaista lankaa, minkä perusteella päätelmäsi olet tehnyt.

Jätän nuo idolijutut nuoremmille, joukkuetta toki kannatetaan viimeiseen asti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuoden 2020 pesäpalloseura: Sotkamon Jymy (yllätys)
Vuoden 2020 mediateko: Tuli ja liike
Vuoden 2020 tuomarit: Nupponen ja Muurainen
Kultainen pilli: Muurainen
Naisten vuoden 2020 pelinjohtaja: Jussi Viljanen
Miesten vuoden 2020 pelinjohtaja: Komulainen
Vuoden 2020 tulokas: Komulainen
Vuoden 2020 nuori poikapesäpalloilija: Ruuska
Naisten kultainen maila: Hukka
Miesten kultainen maila: Ruuska
Naisten kultainen räpylä: Körkkö
Miesten kultainen räpylä: Luoma
Vuoden naislukkari: Mantsinen
Vuoden mieslukkari: Kivipelto
Vuoden naispesäpalloilija: Körkkö
Vuoden miespesäpalloilija: Niko Korhonen

Hyviä valintoja.

Edit: Ois voinut laittaa tonne 2020-ketjuun, mutta samapa se.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Vuoden miespesäpalloilija: Niko Korhonen

On ollut kyllä erittäin hienoa päästä näkemään kuinka pojasta on kasvanut mies. Ei ole koskaan lentänyt kirkkaimpana tähtenä tai tehnyt itsestään numeroa, mutta siellä se nyt vain on lavalla, maailman parhaana pesäpalloilijana.

Mitä erikoista on tämän kauden tulokkaissa, Saaga-Angelia Raudasojassa ja Aapo Komulaisessa?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
On ollut kyllä erittäin hienoa päästä näkemään kuinka pojasta on kasvanut mies. Ei ole koskaan lentänyt kirkkaimpana tähtenä tai tehnyt itsestään numeroa, mutta siellä se nyt vain on lavalla, maailman parhaana pesäpalloilijana.
Pakko kysästä, että onko tämä kumpi näistä kahdesta? Txt-seuraaja lähinnä kun olen. Toisen vieressä istuin viimeisen finaalin, kun Veto saaressa voitti 2016. Hän ainakin oli mukava ja selkeästi sivistynyt herrasmies.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Positiivinen yllätys, että oikeasti kauden paras valittiin vuoden pesäpalloilijaksi. Itse odotin valinnan kohdistuvan Rytköseen tai Ruuskaan, jotka olisivat olleet mediaseksikkäämmät vaihtoehdot.

Pitkälti hyvät valinnat. Itse olisin palkinnut Kososen vuoden lukkarina, mutta Kivipelto myös pätevä valinta. Luoma on tietysti Koplan ulkopelin avainmiehiä, mutta sarjan parhaaksi ulkopelaajaksi en todellakaan ole osannut häntä mieltää. Muut valinnat meni kutakuinkin samoin kuin itse olisin valinnut.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Pitkälti hyvät valinnat. Itse olisin palkinnut Kososen vuoden lukkarina, mutta Kivipelto myös pätevä valinta. Luoma on tietysti Koplan ulkopelin avainmiehiä, mutta sarjan parhaaksi ulkopelaajaksi en todellakaan ole osannut häntä mieltää. Muut valinnat meni kutakuinkin samoin kuin itse olisin valinnut.
Näissä kultainen räpylä ja kultainen maila valinnoissahan hienoa on se, että ne on nimenomaan PELAAJAT äänestäneet. Joten pakko kai se on uskoa, että Luoma jonkinlainen tekijämies räpylässä on. Ja tämä kieli poskessa sanottuna, ethän sinäkään hänen valintaansa varsinaisesti kyseenalaistanut, ja minä tiedän kyllä, että Luoma tuolla ulkokentällä ns. hommansa osaa.

Luoman voitto taisi olla suht niukka, oliko sillä ääniä reilut 20%. Perttu Ruuskan kullattu maila taisi tulla reilulla 30%, mikäli eiliseltä oikein nuo pinnat muistan.

Vuoden pelinjohtajaksi olisi voinut myös Tuuvaa harkita ja KiPan hienoa kautta siten palkita. Makuasioita sitten, että voiko palkita, kun ei "edes" neljän joukkoon yllä, mun mielestä voi. Haimin ja Komun väliltä ratkaisevaa lopulta oli se, että Komu johti joukkonsa mestaruuteen saakka.

Lukkariksi tosiaan olisi yhtä hyvin voinut valita myös Kososen. Mutta joo, ei noista valinnoista nyt mikään niin perseelleen mennyt, eikä näitä myöskään niin tosissaan ota. Niin lisättäköön vielä, että Roopelle olisin ehkä tuon pudotuspelien MVP:n antanut, Nikon suuntaan mestarijoukkueesta kauden paras pysti ihan oikeutettu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisin itse harkinnut myös Elmeri Purmosta vuoden tulokkaaksi, koska pelasi koko kauden helvetin hyvin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olisin itse harkinnut myös Elmeri Purmosta vuoden tulokkaaksi, koska pelasi koko kauden helvetin hyvin.
Purmonen pelasi jo kaudella 2019 lähes täyden kauden miesten superia, kun runkosarjassa matseja kertyi 25. Täten ei ollut kelvollinen vuoden tulokas -kategoriaan tällä kaudella.

Mutta siinä olet oikeassa, että hienon kauden Purmonen pelasi. Ensi vuonna ihan mahdollista, että valitaan Itä-Länteen etenijäjokerin rooliin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Purmonen pelasi jo kaudella 2019 lähes täyden kauden miesten superia, kun runkosarjassa matseja kertyi 25. Täten ei ollut kelvollinen vuoden tulokas -kategoriaan tällä kaudella.

Mutta siinä olet oikeassa, että hienon kauden Purmonen pelasi. Ensi vuonna ihan mahdollista, että valitaan Itä-Länteen etenijäjokerin rooliin.
Jaahas. Jonkun jutun luin, jossa Purmosta kaavailtiin vuoden tulokkaaksi. Pitäisi aina ottaa itse selvää. :)
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Heikkilän uran ehkä paras kausi palkittiin puolestaan ykkösessä sarjan parhaan pelaajan palkinnolla.

Omien kommenttiensa mukaan hinkua olisi ensi kaudella päästä räpyläänkin. Minun mielestäni hän palvelisi joukkuetta parhaiten tuossa ihan samassa kuluneen kauden roolissa vaihtaja/etenijäjokerina. Linjaan on kuitenkin sen verran paljon tunkua, että ei sinne ilman loukkaantumisia liene hänellä kauheasti asiaa. Ja tämä ei siis mitään ole Heikkilältä pois. Oli erinomainen läpi koko viime kauden tuossa jokerina. Monen vaikeamman kauden jälkeen oli selvästi saanut itseluottamuksensa takaisin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko sanoa, että tässä Arfmanin jutussa on kyllä paljon totuutta ja asiaa todellakin kannattaisi miettiä uudestaan. Vuoden parhaat pesäpalloilijat ovat enemmän kunniamerkkejä kuin parhaiden valintoja - Elmo-lehti
On tuossa pointtinsa kyllä. Ruuska olisi ollut hyvä valinta vuoden pesäpalloilijaksi. Toisaalta Niko Korhonen on ulkona pelipaikallaan mahdollisesti sarjan paras kun taas Ruuska ei ainakaan vielä ole paras lukkari. Sisällä Ruuska oli toki kauden paras. Jos katotaan kokonaisuutta, Niko Korhosen valinta oli täysin ansaittu mestaruutta tai ei.

Roope Korhonen vuoden jokeri... Noh playoffeissa kyllä, mutta ei runkosarjassa lähellekään. Toisaalta ymmärrän jos playoffeja arvotetaan korkeammalle. Kivipelto varmaankin koko kautta katsellessa oli paras valinta vuoden lukkariksi, mutta finaaleissa ei esittänyt ihmeitä ja jäi vastustajan junnulukkarin varjoon. Tosin en mä Komulaistakaan olisi vuoden lukkariksi valinnut, joten 50/50 Kivipelto tai Topi Kosonen.

Ehkä nämä kaikki palkinnot pitäisi kuulua pelaajien äänestykseen. Toki silloin Jymy ei tunnetuista syistä voittaisi yhtään palkintoa, vaan todennäköisesti Etelä-Pohjanmaalla äänestettäisiin tehokkaasti ristiin.

Tilastovinoumastakin Arfffman kirjoittaa ja sekin on totta. Kun viimeisellä voi lyödä laittoman ja kärkilyönti-% ei kärsi, niin ei tuo kärkilyönti-% ole yksinään validi tilasto pelaajien vertailuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
VP Yli-Hirvelä ei jatka kossussa. Veto tarvitsee vielä toisen kopparin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös