Tästä olen itsekin täsmälleen samaa mieltä. Olenkin täällä aiemmin ihmetellyt sitä kokeneiden tuomareiden ohjetta, että "pitää tulla ehtimisen tunne, muuten on palo". Tästä olen saanut käsitystä, että myös kokemukseen pohjautuvaa tuntumaa hyödynnettäisiin, vieläpä sääntöjen hengen vastaisesti.Kyllä mennään vahvasti metsään, jos tuntumalla tuomitaan. Kyllä tilanteet pitää nähdä. Se, että näkeekö oikein, on sitten asia erikseen.
Mutta jatkan vielä, koska minusta vaikuttaa, että et ole saanut kiinni pointistani. Sehän ei ole se ollenkaan se, että pitäisi nähdä aina oikein, ei se ole ihmiseltä mahdollista. Minä ihmettelen, että miksi tuomarivirheet näyttävät olevan lähes aina vääriä palotuomioita eikä juuri koskaan vääriä ehtimistuomioita? Eli mistä tämä järjestelmällinen ero noiden välillä johtuu?
Enhän minä ole tuomarivirheitä sallimassa, päinvastoin täällä keskustelen jo kohta liiankin kanssa inhimillisten tuomarivirheiden syistä. Miksi olisit heti hyllyttämässä tuomareita, jos kerrankin tulisi väärä ehtimistuomio äärimmäisen tiukassa ja epäselvässä tilanteessa? Onko väärä palotuomio mielestäsi jotenkin sallitumpi, vai miksi virheellinen tuomio tuossa tilanteessa olisi jotenkin ollut kriittisempi, kuin ne lukuisat välierissä nähdyt virheelliset palotuomiot?Kyllä minä sanon, että jos tuosta olisi annettu juoksu ja nyt osoitettaisiin kiistattomin todistuksin, että väärin meni, tuomarit voisi hyllyttää. Hehän tekivät ratkaisevassa pesäkilvassa virheen! Mulle ei nyt avaudu ollenkaan tämä sinun logiikka, jossa tuomarivirheet sallitaan, vaikka voi samalla vaivalla tehdä oikeinkin.