Kysymys kuuluu, millä ihmeen tempulla tuo väkimäärä saadaan vakioisesti käymään pesispeleissä?
Vastaus: ei millään. Jotta tuollaiseen määrään päästäisiin vakioidusti, kausikorttien myynti pitäisi moninkertaistaa. Ja siihen pesis ei tunnu edes haluavan, enkä ymmärrä miksi.
Olen itse pesisfriikki ja pesistä tulee katsottua kaikilta tasoilta niin paljon kuin ehtii. Koska olen omistanut tuomarikortin (tai jonkun vastaavan liiton vapaakortin) yli 25 vuotta, en ole pesisottelusta ikinä pääsylippua maksanut, mutta enpä kyllä monesti maksaisikaan. Nyt kun korttia ei ole, tulee valikoitua tosi tarkkaan mitä katsoo. Ensimmäisenä on tietysti se, että pelin on sovittava aikatauluihin. Koska pesispeliin tulee mentyä lähes aina lasten kanssa, arkipelit ja klo 18.00 alkavat sunnuntaipelit ovat saman tien pannassa. Meillä lasten iltatoimet on täydessä käynnissä kahdeksan aikaan ja pesispeli on siinä vaiheessa jännittävimmässä vaiheessa. Mikään ei niin ärsytä, kuin lähteä kesken kotiutuskisan tai vaihtoehtoisesti pilata ilta ja seuraava aamu lasten unirytmin seottua. En minä kiekkopeleihinkään heitä vielä ota arkena mukaan, samasta syystä. Kun sitä yhteistä aikaa lasten kanssa varsinkin kesällä tuntuu olevan niin älyttömän vähän, pesis ampuu itseään jalkaan kun perhekeskeisestä tapahtumasta viedään pohja pois jo tällä. Vaikka noista lapsista ei vielä pääsylippua tarvitsekaan maksaa, 20 euron seteli ei tahdo riittää pelieväisiin. Olettaisin, että esim. Kirillä olisi muutamalle kaksikymppiselleni käyttöä kesän aikana. Tietysti osalle sopii iltapeli paremmin kuin keskellä päivää, mutta jo 16 tai 17 alkava peli olisi kompromissi, joka mahdollistaisi niin mökiltä paluun pelin alkuun mennessä tai lasten mukaan ottamisen.
Kiekossa mulla oli JYPin kausikortti kymmenkunta vuotta ja se on moooonta kertaa kalliimpi kuin Kirin vastaava. Silti maksaisin sen JYPin kortin ennen Kirin korttia. Vaikka kiekossa sarjakausi on puoli vuotta pitkä, se ajoittuu ns. talviarkeen, jolloin ihmisten aikataulut ovat keskimäärin säännöllisemmät. Kun taas kesällä on niitä mökkireissuja, harrastuksia, lomamatkoja, huvipuistokäyntejä, sukulaisia kylässä - kaikkea sellaista, mitkä tehdään säiden mukaan. Kun se lomaviikon ainoa hyvä sää sattuu pelipäivälle, mennään sinne huvipuistoon eikä pesispeliin. Ei ole realismia, että kiinnostavakaan pesispeli ohittaisi sen kerran vuodessa, perheen kanssa yhdessä tapahtuvan retken. Ja sitten kun on se paska keli, eikä sinne huvipuistoon mennä, ratkaisevat ne faciliteetit aika tavalla. Hippokselle ei hullukaan lähde tuulella ja sateella, koska suojaisaa paikkaa ei ole missään.
Jauhan tässä perheistä, vaikka pesiskatsojia on toki muissakin ryhmissä. Perheet olisivat kuitenkin se, mistä pesis myös kasvattaisi harrastajamääriä ja sitouttaisi ihmisiä pesikseen pitemmällä tähtäimellä.
Ulkoilmalajissa, näillä ottelumäärillä (kun kotipelejä on joka viikko koko kesän ajan), kausikortista ei ole tehty millään tavalla houkuttelevaa. Jos 15 kotipeliä pelataan vajaassa 15 viikossa, jokainen tietää keväällä, että erinäköisten tapahtumien takia peleistä jää useita väliin. Sen päälle sääesteet. Jos pesis haluaa kasvattaa useissa peleissä käyvien ihmisten määrää, lisätä vakiokävijöitä, kausikortteihin pitää saada järkeä: kymmenen ottelun kausikortti, viiden ottelun kausikortti, lippuvihko (jonka voi käyttää yhdessä pelissä tai 15 pelissä), superhalpakausikortti heinäkuulle jne. Se, että joku ihminen saadaan paikalle 2 - 3 ottelun sijasta kymmeneen peliin, tuo kioskituloina seuralle sen verran, että melkein kannattaisi sisään päästää ilmaiseksi. Puhumattakaan tunnelman lisäyksestä ja siitä, että jollakin kerralla hän myös ottaa kavereita/perhettä mukaan kuluttamaan rahaa pelissä. Mikäli seura saisi nostettua tuon kymmenessä pelissä käyvien ihmisten määrän nykyisestä 50 hengestä 500 henkeen, myös yksittäisen ottelun markkinointipanostus voisi olla pienempi. Tietenkään koko täyden kauden ostavien kausikorttilaisten päälle ei saa pissata; heille luvataan kiinteä paikka parhaasta katsomosta kun ostaa täyden kausikortin. Pesisseurojen markkinointi on yleensäkin laiskaa: kausikorttimainosta pukataan aiemmin sen omistaneille tai somessa/nettisivuilla joululahjatarjouksena, mutta ei muuten. Joo, ei JYP:kään sitä rummuta, mutta täyttöaste on niin paljon kovempi, että hyville kausikorteille on kysyntää toisin kuin Hippoksella, josta saat kortin milloin vaan. JYP kuitenkin reagoi ja myy kesken kauden "kevätkauden kausaria" tai vastaavaa; Kiri ei mitään. Myös Kiri-Kirittäret -yhdistelmäkausari voisi vetää jonkin verran.