Perussuomalaiset

  • 5 362 928
  • 43 323

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sananvapauden vastuuta ei tule punnita oikeuslaitoksissa.
Jos näin olisi, niin silloin valtionsalaisuuksien paljastaminen dekriminalisoitaisiin, lääkärit voisivat vapaasti julkisesti puhua potilaittensa terveydentilasta, ketä tahansa saisi solvata täysin vapaasti, ketä tahansa saisi uhkailla mm tappamisella, sisäpiirin tiedon paljastaminen sallittaisiin jne jne. Ehkä nyt vielä kannattaa toisenkin kerran miettiä, että onko tämä järkevä vaatimus. Vinkiksi voin sanoa, että ei helvetissä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tietenkin voin sanoa, mutta se ei ollutkaan sen asian pointti.

Asian pointti on se, että jos joku sanoisi että minulla on vapaus ajaa ylinopeutta niin silloin se tarkoittaisi että voisin ajaa ylinopeutta ilman seuraamuksia. Sama asia on sananvapaudessa. Sananvapauden vastuuta ei tule punnita oikeuslaitoksissa.
Ei kai nyt kukaan voi olettaa sananvapauden koskevan vain totuudenmukaisia lauseita? Sananvapautta voi käyttää myös valehtelemiseen. Tuossa tapauksessa jos sinulle on valehdeltu ja saisitkin sakkoja niin voisit varmaan syyttää petoksesta tai rikokseen yllyttämisestä (ei nyt mennä laki teknisiin asioihin suoraan sillä ne ovat tässä epäolennaisia). Jos nyt minä sanon sinulle että murhaaminen on laillista ja sinä menet tappamaan jonkun niin meille molemmille kuuluisi asiasta rangaistus. Sananvapautta voidaan käsitellä oikeudessa ja usein käsitelläänkin. Esimerkiksi kunnianloukkaukset ovat yleisiä. Sitten on nämä väkivaltaan tms. yllyttämiset joista ihan on laissa pykälät ja momentit.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät




Tässä Junnila on oikeassa. Nyt on pakko sanoa, että on kyllä kieltämättä vähän huono juttu, jos syyttäjä ei tiedä keissistään edes faktoja. Olen itsekin pohtinut mahtaisiko edes Mäenpää saada tuomiota, koska selkeää kansanryhmää ei ole mainittuna? Siinä mielessä olisi kiinnostavaa nähdä tämä juttu oikeudessa juridiselta kannalta.

E: Junnila muuten pohtinut tuota samaa.
 
Viimeksi muokattu:

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Jos loukkaisin törkeästi kunniaasi julkisuudessa niin eikö rikosta pitäisi mielestäsi käsitellä oikeudessa?
Eikö kaksintaistelu floretein tai pistoolein auringon noustessa sopisi myös? Voidaan myös hoitaa länkkärityylillä kylän pääkadulla kirkonkellojen soidessa.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos näin olisi, niin silloin valtionsalaisuuksien paljastaminen dekriminalisoitaisiin, lääkärit voisivat vapaasti julkisesti puhua potilaittensa terveydentilasta, ketä tahansa saisi solvata täysin vapaasti, ketä tahansa saisi uhkailla mm tappamisella, sisäpiirin tiedon paljastaminen sallittaisiin jne jne. Ehkä nyt vielä kannattaa toisenkin kerran miettiä, että onko tämä järkevä vaatimus. Vinkiksi voin sanoa, että ei helvetissä.

Unohdat nyt tässä, että oikeastaan vain perussuomalaista sananvapautta ei saisi punnita oikeuslaitoksissa. Muilta se oikeastaan pitäisi jo lähtökohtaisesti ottaa pois.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Luulin että puopolon analogia oli paska mutta täällähän on onnistuttu keksimään vielä paskempia.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Missä se sitten pitäisi punnita? Jos loukkaisin törkeästi kunniaasi julkisuudessa niin eikö rikosta pitäisi mielestäsi käsitellä oikeudessa?
Tuo olisi kunnianloukkaus. Eri asia kuin Mäenpää-case.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset




Tässä Junnila on oikeassa. Nyt on pakko sanoa, että on kyllä kieltämättä vähän huono juttu, jos syyttäjä ei tiedä keissistään edes faktoja. Olen itsekin pohtinut mahtaisiko edes Mäenpää saada tuomiota, koska selkeää kansanryhmää ei ole mainittuna? Siinä mielessä olisi kiinnostavaa nähdä tämä juttu oikeudessa juridiselta kannalta.

E: Junnila muuten pohtinut tuota samaa.


Olen samaa mieltä ja sen takia toivonkin, että menisi ihan oikeussaliin asti, koska itsellekin on vaikea määrittää puheesta sitä kansanryhmää, johon tarkalleen ottaen viitattiin.

Kävi niin tai näin, tästä oikeuden päätöksestä Perussuomalaiset saisivat toki loistavan aseen sananvapauskeskusteluihin. Tai en tiedä loistavasta, mutta käyttäisivät tapausta keppihevosena todennäköisesti.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mäenpää ei millään tapaa rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan tai levittänyt arkaluontoisia asioita yksittäisestä henkilöstä. Ei siis pitäisi millään tapaa olla rikos.
Jos näin on, niin miksi persut niin kiivaasti haluavat estää Mäenpään syytteeseen panon? Jos mies ei kerran ole mitään väärää tehnyt, niin eikö se olisi upeata syyttämättäjättämispäätöksen jälkeen vaahdota sosiaalisessa mediassa vihervasemmiston perusteettomasta vainosta ja korjata poliittiset irtopinnat persulaariin?
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Sieltähän se tuli. Lain tulee olla erilainen persuille. Persua kohtaan et saa käyttää sananvapautta ilman vastuuta, mutta jos persulle mainitset vastuun sananvapauden yhteydessä, niin eihän siinä sananvapaus toteudu enää lainkaan.
Ei tietenkään pitäisi. Mistä ihmeestä sinä tällaisen päätelmän teit? Minähän nimenomaan sanoin aikaisemmin tässä ketjussa, että lääkärin vaitiolovelvollisuus, kunnianloukkaus ja arkaluontoisen tiedon levittäminen ei kuulu sananvapauden piiriin.

Sen sijaan Mäenpään puheenvuoron pitäisi (ainakin siinä Suomessa missä minä olen kasvanut) tietenkin olla sananvapauteen kuuluva. Kuten pitäisi olla kenttäpiispakin puheenvuoro.

Jos näin on, niin miksi persut niin kiivaasti haluavat estää Mäenpään syytteeseen panon? Jos mies ei kerran ole mitään väärää tehnyt, niin eikö se olisi upeata syyttämättäjättämispäätöksen jälkeen vaahdota sosiaalisessa mediassa vihervasemmiston perusteettomasta vainosta ja korjata poliittiset irtopinnat persulaariin?
Miksi kannattaisi mennä turhaan käräjille? Oikeuslaitos ei ole mikään ilmainen instituutio vaan sitä pyöritetään meidän veronmaksajien rahoilla. Meidän verorahojamme käytetään jo aivan liikaa muutenkin meille suomalaisille turhiin asioihin. Perussuomalaiset haluaa laittaa tuolle ongelman lopun.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi kannattaisi mennä turhaan käräjille? Oikeuslaitos ei ole mikään ilmainen instituutio vaan sitä pyöritetään meidän veronmaksajien rahoilla. Meidän verorahojamme käytetään jo aivan liikaa muutenkin meille suomalaisille turhiin asioihin. Perussuomalaiset haluaa laittaa tuolle ongelman lopun.
Tällä persutrollin (tämä oli sananvapautta) logiikalla mitään tapausta ei pitäisi käsitellä oikeudessa, koska vastaaja on todennäköisesti aina sitä mieltä, että hän on syytön. Turhat kustannukset voi välttää, kun syytteitä ei turhaan nosteta.
Minä kun luulin, että sitä varten ne tuomarit siellä ovat, että päättävät, oliko syyte aiheellinen ja mitä seuraamuksia siitä tuomitaan jos tuomitaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minähän nimenomaan sanoin aikaisemmin tässä ketjussa, että lääkärin vaitiolovelvollisuus, kunnianloukkaus ja arkaluontoisen tiedon levittäminen ei kuulu sananvapauden piiriin.
Arkaluonteisen tiedon levittäminen ei ole suoraan laitonta. Se on tahditonta, mutta ei laitonta. Ellet tarkoita arkaluonteisella tiedolla jotain yristyssalaisuuksia tai muita tietoja joiden levittäminen on sopimuksissa määritelty kielletyksi.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Tällä persutrollin (tämä oli sananvapautta) logiikalla mitään tapausta ei pitäisi käsitellä oikeudessa, koska vastaaja on todennäköisesti aina sitä mieltä, että hän on syytön. Turhat kustannukset voi välttää, kun syytteitä ei turhaan nosteta.
Minä kun luulin, että sitä varten ne tuomarit siellä ovat, että päättävät, oliko syyte aiheellinen ja mitä seuraamuksia siitä tuomitaan jos tuomitaan.
Kun me molemmat (ja muut älykkäät ihmiset) tajuavat sen, ettei Mäenpää puheessaan ole rikkonut lakia, niin ei ole mitään järkeä nostaa syytettä.

Mikäli Hangossa tapahtuu murha ja minä olen murhan aikaan Kilpisjärvellä, niin ei ole mitään järkeä mennä oikeuteen todistamaan syyttömyyttäni.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Inhimillisen elämän ymmärrys. Se puuttui Mäenpään puheesta ja myös ajojahdista Mäenpäätä kohtaan.

Missään tapauksessa tästä ei pitäisi tulla oikeusjuttua.

Tämä näytelmä eduskunnassa ei ole arvokasta kenellekään. PS:n tietyt edustajat uhriutuivat nyt vähän turhaan ja muutamalle vihreiden edustaja on aivan kiihkossa. puuttuu inhimillisen elämän ymmärrys.
 

teppana

Jäsen
Inhimillisen elämän ymmärrys. Se puuttui Mäenpään puheesta ja myös ajojahdista Mäenpäätä kohtaan.

Missään tapauksessa tästä ei pitäisi tulla oikeusjuttua.

Tämä näytelmä eduskunnassa ei ole arvokasta kenellekään. PS:n tietyt edustajat uhriutuivat nyt vähän turhaan ja muutamalle vihreiden edustaja on aivan kiihkossa. puuttuu inhimillisen elämän ymmärrys.

Kuulin tämä Antti Holman imitoiman Juha Sipilän äänellä päässäni kun luin viestisi. Eikä tämä siis ollut mikään vittuilu tai muu, äänestin Sipilää kaksissa edellisissä vaaleissa ja äänestäisin kolmannenkin kerran.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sen sijaan Mäenpään puheenvuoron pitäisi (ainakin siinä Suomessa missä minä olen kasvanut) tietenkin olla sananvapauteen kuuluva. Kuten pitäisi olla kenttäpiispakin puheenvuoro.
Eihän kenttäpiispan lausunnossa ole juridisesti mitään ongelmallista ollutkaan. Mäenpää saattoi sitä vastoin syyllistyä rikokseen halventamalla maahanmuuttajia.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Kyllä, muun muassa Ano Turtiaisen kilometrikorvauksiin on uponnut aivan liikaa verorahoja. Ja sillehän persut halusivat kiihkeästi laittaa stopin. Eiku.
Turtiaisella kansanedustajana on tietenkin oikeus kilometrikorvauksiin, vaikka minun mielestäni Turtiaisen ei olisi tarvinnut lähteä tekemään itsestään Jani Toivola 2.0. Yleisesti ottaen lähtisin pienentämään kansanedustajien kilometrikorvauksia.

"Kaikki maksetut kilometrikorvaukset ovat virkamiesten tarkastamia, ja sitä kautta hyväksyttyjä, ja näin todettu eduskuntatyöhön liittyväksi, Turtiainen viestittää Iltalehdelle."

Sen sijaan oikeus syyttää syytöntä miestä ei ole tietääkseni kirjoitettu lakiin.
 
Viimeksi muokattu:

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sieltähän se tuli. Lain tulee olla erilainen persuille. Persua kohtaan et saa käyttää sananvapautta ilman vastuuta, mutta jos persulle mainitset vastuun sananvapauden yhteydessä, niin eihän siinä sananvapaus toteudu enää lainkaan.
Juuri näin. Perussuomalaisten sananvapaus on vaan parempaa kuin muiden.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun me molemmat (ja muut älykkäät ihmiset) tajuavat sen, ettei Mäenpää puheessaan ole rikkonut lakia, niin ei ole mitään järkeä nostaa syytettä.

Mikäli Hangossa tapahtuu murha ja minä olen murhan aikaan Kilpisjärvellä, niin ei ole mitään järkeä mennä oikeuteen todistamaan syyttömyyttäni.

Me älykkäät kuitenkin tiedämme että Suomessa murhasta voi saada lain mukaan tuomion, vaikkei olisi ollut paikallakaan kun murha tapahtui.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sen sijaan oikeus syyttää syytöntä miestä ei ole tietääkseni kirjoitettu lakiin.
Syytön kunnes toisin todistetaan, vai miten se meni. Eikös jokainen syytettykin ole syytön oikeuden ratkaisuun asti?
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Syytön kunnes toisin todistetaan, vai miten se meni. Eikös jokainen syytettykin ole syytön oikeuden ratkaisuun asti?
Totta. Mutta kuten esimerkissäni todistin, niin on turha kuluttaa oikeuslaitoksen resursseja näin turhaan juttuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös