Joku voi sanoa että ei tuollaista salaliittoa voi järjestää salaa Suomessa. Eikä järjestettykkään. Siitä luki Turun Sanomissa, Ilkassa, Lapin Kanssa ja siitä kysyttiin YLE:n lähetyksessä suoraan Terholta.
Tiedä näistä. Loikkari-Saarakkala kirjoitti näin vajaa kuukausi sitten:
Olen viisitoistavuotisen poliittisen historiani aikana osannut ennakoida monia asioita, myös puolueemme nykyisen tilanteen. Se ei ole hyvä, mutta se voisi olla paljon huonompikin. Koskaan aiemmin puoluetta ei ole uhannut hajoaminen, mutta ikävä kyllä nyt sitä ei voi sulkea pois skenaarioista, koska hajottajat ja riidankylväjät ovat liikkeellä ja meno näyttäisi olevan yltymään päin. Tilanne voi nopeasti eskaloitua siis erittäin huonoksi.
Kaaos saattaa olla monen tahon henkilökohtaisissa intresseissä, koska se voi tuottaa itselle mieluisemman poliittisen tuloksen lyhyellä tähtäimellä. Kokonaisuudesta siinä ei välitetä pätkän vertaa. Mikään ei ole pahempaa katseltavaa kuin oikeassa olemisen ähky jälkijättöisesti oman kilven kiillottamiseksi ja omien tekemisien tai tekemättä jättämisien peittelemiseksi. Mahdollisia virheitä ei korjata kuitenkaan tekemällä uusia virheitä. Nyt eletään tätä hetkeä, eikä historiaa muuteta jälkikäteen.
Olen aiemminkin poliittisen toimintani aikana pyrkinyt valistamaan, että mitä mistäkin ratkaisuista saattaa seurata. Osan olen tuonut julki, osasta valistanut julkisuuden ulkopuolella. Totean puolueväelle nyt, että älkää suutuspäissänne hajottajien yllyttäminä ja hämmentäminä ajako nyt puoluetta umpikujaan, josta se ei todennäköisesti tule selviämään ehjänä. Jos reilusti haluatte saada aikaiseksi puskista huutelevan marginaalipuolueen, se on sitten asia erikseen. Olen sanonut ikäviä totuuksia aiemminkin, ja sanon taas. Jos niistä ei välitetä, niin turha tulla ainakaan minulta kyselemään, että ”miten tässä Vesa-Matti nyt näin oikein kävi?”. Olen varoittanut aiemmin ja varoitan taas. Tukijoita en toimintatavallani ole koskaan saanut, mutta minulle on itseisarvo pyrkiä totuuteen. Politiikka ei ole niin yksinkertaista eikä maailma niin mustavalkoinen kuin se puoluekokouksen alla maalataan näyttämään. Eivätkä ne muutu mustavalkoisiksi tai yksinkertaisiksi puoluekokouksen päätöksillä.
Perussuomalaisten ja hallituksen hajottajat ovat nyt liikkeellä | saarakkala