Muutama sananen perussuomalaisista ja pj Halla-ahosta.
Halla-ahon valinta puheenjohtajaksi on osoittautunut perussuomalaisilta napakympiksi.Harva uskoi, että persut pystyy Halla-aho nokkamiehenään kilvoittelemaan uskottavasti suurimman puolueen paikasta. En minä ainakaan. Lonkalta heitän, että puolueiden jäsenistöissä juuri perussuomalaisissa on kaikista varauksettomin tuki puheenjohtajalleen. Vasemmistoliitto saattaa päästä lähelle samaa, ainakaan ketään uskottavaa haastajaa Andersonille ei ole näköpiirissä.
Tästä sitten saattaakin seurata tulevaisuudessa pieni ongelma. Halla-ahohan on koko ajan antanut ymmärtää,että hän ei välttämättä tule olemaan pitkään puheenjohtajan paikalla. Toisaalta hän on sanonut tarkastelevansa asiaa myös puolueen edun kannalta. Toistaiseksi näyttää siltä, että puolueen kannatus nojaa lujasti nimenomaan Halla-ahoon.
Mielenkiintoista on myös median suhtautuminen Halla-ahoon. Nythän on käymässä niin, että aiemmin demonisoitu Halla-aho esitetään puolueen ns järkisiipenä ja pelotellaan nuorisojärjestön rasistisilla ja etnonationalistisilla ulostuloilla sekä toisaalta korostetaan puolueesta löytyvää venäjämielisyyttä.
Olen pannut merkille, että Halla-aho itse osallistuu poikkeuksellisella aktiivisuudella kaikkiin tentteihin ja suuriin tapahtumiin. Muut puolueenjohtajat laittavat huomattavan paljon useammin tuuraajiksi varapuheenjohtajia tai muuten aihepiirissä meritoituneita kansanedustajia. Uskon tämän johtuvan siitä, että Halla-aho kokee esim Huhtasaaren ulostulot riskeinä ja mainehaittoina. Tästä seuraa vaan se ongelma, että Halla-ahon merkitys puolueelleen kasvaa entisestään.Mikäli Halla-aho haluaa luopua puheenjohtajuudesta esim kahden vuoden päästä siten, että persujen kannatus ei notkahda niin alkaa olla kiire löytää uskottavia kasvoja uudeksi puheenjohtajaksi. Keskeistä on, että ketä valitaan kesän puoluekokouksessa varapuheenjohtajiksi(oletan, että Halla-aho jatkaa Pj:nä).
Tässähän on myös vaara ns soini-ilmiölle, että valta turmelee ja aletaan nähdä itsensä korvaamattomana. Mikäli Halla-aho on tullut lopputulemaan, että ei ole enää seuraavissa ek-vaaleissa puheenjohtajana niin uusia uskottavia nimiä olisi alettava jo ajamaan kansan tietoisuuteen.