Ongelma olikin siinä, että yleensäkkin rajoitettiin hänen ulosantiaan. Ei pitäisi siis olla mahdollista sanavapaassa maassa. Mutta onhan se selvää, että tuokin on vain sananhelinää eikä oikeasti tarkoita yhtään mitään. En ymmärrä, että kannattaako yleensäkkään tuomita vaikkapa Venäjän sananvapautta tai Iranin jne. Sillä Suomessa ei niin loistava tuo sananvapaus ole.
No, tämä oli osaltani tässä. Sanoma tuli uskoakseni selväksi.
Tuli ehdottoman selväksi, joo. Sä et taida ihan hiffata, että mitä se sananvapaus on, vaikka siitä annettiin hienoja esimerkkejäkin tuossa edellä. Jos mä vähän tuhlaisin omaa vapauttani...
Kuten todettua - sulla on oikeus vaikka kirjoittaa kirja, tehdä musiikkilevy, tai vaikka pistää oma domain pystyyn, eikä valtio pyri estelemään sinua (tai kaavaile salamurhaasi, koska ei-toivotut mielipiteet). Mäiski omakustanne pihalle, koska kapitalismi sallii sellaisen. Ja valtio. Se on sananvapautta. Tietysti jos syyllistyt kunnianloukkaukseen tai sensellaiseen, niin sulla on myös vastuu sanomisistasi, mutta lähtökohtaisesti jokainen saa mielipiteensä kuuluviin.
Mutta.
Se ei tarkoita sitä, että esimerkiksi Sorkan koulun kaksbeen Kevätpörriäisen on pakko julkaista sun mielipiteitä ja ajatuksia vaikkasta kurkkujen hanuriintunkemisen ihanuudesta. Se on heidän pörriäisensä, eikä mikään velvoita kuuntelemaan - saati julkaisemaan - sun vaahtosuista mouhotusta kurkkuilusta. Miksi pitäisi? Koska niillä on palstamillimetrejä, niin heillä on velvollisuus? Koska muuten tää mesta on
ihan vitun Albania? Koska sinä olet Suomen kansalainen ja sinulla on sananvapaus?
Samalla tavoin jos henkilö X pyörittää blogipalvelua, niin se voi hyvinkin poistaa jonkun blogin sieltä. Ensinnäkin se on tämän X:n oma lelu (johon rekisteröinti on ilmaista), joten siellä on sen säännöt ja sen kehittämä natsismi. Väki äänestää sitten virtuaalijaloillaan, jos siltä tuntuu. Toiseksi - siellä on säännöt (kuten on muuten täälläkin ja monella muulla fo.. voorumilla, vaikka täällä onkin sananvapaus), joissa todetaan mm. "
Asiakas myöntää Palveluntarjoajalle oikeuden muokata, kopioida, julkaista tai olla julkaisematta, saattaa yleisön saataville tai olla saattamatta kokonaan tai osittain sellaista aineistoa, jonka Asiakas on lähettänyt Palveluun tai luonut Palvelussa." -> "Mun lelu. Mun säännöt"
Ihan muuten ohimennen - se, että sulla on (luultavasti) äänioikeus, ei tarkoita, että sulla on oikeus pelmahtaa mihin tahansa äänestykseen tässä maassa, koska oikeus. Suljettuina ovat esim. naapurikerrostalon yhtiökokous ja eduskunnan lakiäänestykset, vaikka sulla kuinka on
oikeus. Vai tekeekö se sun äänioikeudesta sanahelinää, joka ei tarkoita mitään? Vai oletkos vain hitusen pässi, joka epätoivoisesti koittaa vääntää mustasta valkoista?
Täällä ei uhata toimittajien henkeä (paitsi mitä nyt venäläisten toimesta ja kiukkuisten "toivottavasti joku raiskaa sut"-kansalaisten), eikä vainota valtion toimesta ihmisiä heidän mielipiteittensä vuoksi. Mä en ainakaan ole missään vaiheessa pelännyt, että minä tai sukulaiseni katoavat jälkiä jättämättä, vaikka kuinka olisimme kritisoineet sukukokouksessa viinipäissämme valtion touhuja. Että älä nyt saatanan pälli oikeasti edes hetkeksi vedä keskusteluun maita, joissa joudutaan oikeasti olemaan 'vääristä mielipiteistä' oman hengen uhalla hiljaa. Jos täällä isoin ongelma on se, että joku tantta ei tajua lukemiaan käyttöehtoja ja mussuttaa ilmaisen palvelun epäreiluudesta, niin voi kauhia kun tää on ihan
Irania tää koko touhu.
Helvetin dorka.