Pääsääntöisesti varmaan ei, koska sitä ei joko haluta tutkia tiedon pelossa tai väkisin keksitään syyksi jotain muuta kuin se selkein syy.
Ihan omakohtaiset kokemukset on nähty ja kuultu, mitä peruskoulussakin tätä nykyä tapahtuu.
Se että esimerkiksi PK-seudulla on mm. kouluväkivaltaa enemmän kuin syrjäseudulla ei ole mikään puolustuspuhe sen puolesta etteikö se ns. low hanging fruit olisi se suurin yksittäinen tekijä ongelmalle. Niitä on varmasti monia, mutta siihen on syynsä miksi tiettyjen alueiden koulut ovat hyljeksittyjä.
Tunnen Satakunnan alueen koulut kohtuu hyvin, täällä ei esiinny mitään poikkeuksellista kouluväkivaltaa. Resurssien alimitoitus aiheuttaa kyllä haasteita, mutta ei koulut kuitenkaan pala, kuten Perussuomalaiset väittävät.
Perussuomalaiset aiheuttavat vastakkainasettelullaan lisää ongelmia, kun ratkaisukeskeinen keskustelu hautautuu öyhötyksen alle.
Perussuomalaiset haluavat lisää erityisluokkia, erillisiä kouluja maahanmuuttajille, lisää voimankäyttöoikeuksia opettajille ja enemmän luokalle jättämisiä. Eli lisää segrekaatiota ja enemmän vartijayhteiskuntaa.
Lisäresursseista mainitaan sivulauseissa, kun on nyt pakko. Puolue markkinoi helpolta kuulostavia keinoja 50-luvun kansakoulusta ja osa puolueen ehdokkaista oikeasti uskoo näihin, toivottavasti kuitenkin vähemmistö.
Tätä on helppo myydä Tiktokissa ja meemeillä, joita nuoret sitten jakavat. Puheet esim. S2 kielen materiaalien kehittämisestä, tuntimäärien lisäämisestä, opettajien koulutuksesta ja lisäresurssien antamisesta on liian pitkä ja vaikea tarina Tiktokissa esitettäväksi.