Kuka uhriutuu ja missä? Mahdolliset väittämät kokemuksista tulisi tutkia, oli siinä kohteena sitten PS, Vasemmistoliitto, Vihreät tai vaikkapa Kokoomus. Politikointi ei kuulu kouluun.
Esimerkiksi sinä siinä viestissä, mitä lainasin. Vaikea siihen on lähteä mitään oikeaa keskustelua luomaan, kun pohjalle löydään "meidän keinot ei kelpaa, vaikka tehtäis mitä" tai "ne on siellä niin politisoituneita, ettei mitään tapahdu kuitenkaan".
Ilman noita on aika paljon helpompi lähteä keskustelemaan. Olen samaa mieltä, ettei politikointi kuulu kouluun. Olen myös siinä uskossa, ettei sitä siellä kovin paljon ole. Vaikka siellä on itse ollut töissä vuosia, niin on vaikea sanoa, miten paljon sitä opetuksessa on. Kuitenkin keskustelut opettajien kanssa eivät tuo esiin poliittisia näkemyksiä oikeastaan koskaan. Ja vielä vähemmän niin, että niistä näkyisi laajemmin puoluekanta.
Kun aletaan puhua politikoinnista koulussa, olisi kovin miellyttävää, että kerrottaisiin, mitä sillä edes tarkoitetaan. Hyppään hetkeksi tuon ison veden taakse Yhdysvaltoihin. Siellä on vahvasti viime vuosina jaettu vaihtoehtoisia totuuksia eli siis suorastaan valehdeltu ja kiistetty ihan selviä faktoja. Koululaitoksen opetus pitää kuitenkin perustua faktoihin ja sille on lisäksi määrätty tiettyjä täälläkin mainittuja arvoja. Niissä pitäytymistä ei voi pitää politikointina. Jos sen joku puolue kokee ongelmaksi, niin sitten onglema on kyllä puolueessa. En sano, että näin on, mutta ennen kuin annetaan tarkkoja esimerkkejä muusta, niin puolueen kiistäessä faktojen maailmaa, onneksi vielä selkeästi kevyemmin kuin Yhdysvalloissa, on helppo mennä siihen, että onko kyse siitä. Jos esittää syytöksiä, on myös syytä esittää todisteita. Ja koska puhutaan koululaitoksesta ja täälläkin mainitaan sen suuresta roolista kasvatuksessa, niin sitäkin tärkeämpää, että syytökset perustuvat todellisuuteen eikä ole vain samanlaista huutelua kuin Yhdysvalloissa olleet hiljattaiset väitteet vaalivilpistä, joita kukaan ei kuitenkaan oikeudessa uskaltanut esittää.