Välillä kun tätä non-stop Persu/vihervasemmisto-nokittelua seuraa vierestä, tulee mieleen vanha sanonta. "For every action there is an equal or greater reaction".
Onko kukaan oikeasti pysähtynyt pohtimaan MIKSI Persut/Oikeistopopulistit/Trump/yms ovat saaneet viimeiseen kymmeneen vuoteen niin paljon uusia kannattajia? Jotainhan he tekevät oikein koska kannatus on nousussa ja/tai korkeammalla kuin koskaan ennen.
Olen (varmaan täälläkin) jo vuosia pohdiskellut tätä asiaa mm. palkkakehityksen ja yleisen talouspolitiikan näkökulmasta. Olen edelleen sitä mieltä, että tavallisen työntekijän turvattomuuden tunne ruokkii näitä vihamielisiä ulostuloja, jotka ovat yleistyneet. Mitä pidemmälle nämä ilmiöt ovat menneet (itä-Eurooppa, Brexit, Trumpin Amerikka), sitä enemmän olen taipuvainen ajattelemaan juurisyiden olevan kuitenkin enemmän teknologian kehityksessä ja ennen kaikkea sosiaalisen median suosion kasvussa.
Sosiaalinen media on mahdollistanut "kansan syvien rivien" ennakkoluulojen ja konservatiivisten asenteiden yhdistymisen merkittäväksi poliittiseksi tekijäksi. Somealustat nopeuttavat kehitystä sisältöalgoritmeillään ohjaten samanhenkisiä ihmisiä yhteen lähes puoliväkisten. Enää ei ole metsäpalstaa hajanaisesti sijottuneiden homofoobikoiden välissä. Myös vasemmistopiirit ovat saman ilmiön kautta omaksuneet globaalisti esim. Yhdysvaltojen rannikkokaupunkien yliopistopiirien identiteettipolitiikkaa sen idioottimaisimmissakin muodoissa. Kun perinteinen media samaan aikaan menettää lukijoitaan, syntyy jo merkittävä joukko ihmisiä, jotka eivät lue uutisia ilman oman viiteryhmänsä kommentaaria vahvistusharhan saattaessa tämän porukan yhä syvemmälle poteroihinsa.
Samaan aikaan yhä hullummat salaliittoteoriat ovat tulleet vastaan omassa arkielämässänikin erinäisten kontaktien kautta - uusi ilmiö tämäkin. Usein salaliittoteoriat yhdistyvät trumppilaisuuteen, perussuomalaisuuteen, uskonnollisuuteen ja vakaaseen ymmärrykseen siitä, että jonkinlainen "vihervassarieliitti" on pilaamassa maailman. Usein taustalla on myös syrjäytymistä ja mielenterveysongelmia. Näitä ihmisiä yhdistää monessa tapauksessa myös se, että poliittisten järjestelmien ja valtaverkostojen tuntemus ei ole edes peruskoulutasolla, mikä sitten mahdollistaa monenlaiset villit teoriat "todellisista vallankäyttäjistä".
Tämä kaikki samaan aikaan kun alamme eläinlajina olla yhä lähempänä sitä hetkeä, että tuhoamme kestämättömällä elämäntavallamme itse itsemme. Tavallaan ymmärrän, että tämä tieteellisestä tiedosta kumpuava näkemys on useille ihmisille liian vaikea ajatus hyväksyä ja rajalinjat kasvavat senkin vuoksi. Ajassamme on yhteiskunnalliselle tarkkailijalle paljon syitä pessimismiin.