Ehdottomasti on ja kansanedustajien ei tulisi syyllistyä tällaiseen toimintaan. Mutta kun suomalaiset vastustavat oman autonsa satelliittiseurantaa, niin populistipuolueet tuskin siihen taipuvat kansanedustajiensa osalta. Päinvastoin, kampanja voisi olla, kuinka vihervasemmisto haluaa seurata ja myydä seurantatiedot jne.
Todellisuudessa autoissa on jo osassa ja jatkossa yhä enemmän seurantaa, jolla auto paikannetaan mm. valmistajan tai maahantuojan toimesta. Kolaritilanteissa auto ottaa yhteyden jne. Ellen väärin muista, EU pakotti autonvalmistajat ottamaan tämän käyttöön uusissa autoissa ihan nyt tai lähivuosina.
Sinänsä minusta on hyvä, että näitä keissejä nostetaan esille. Ei ne isoja ole, mutta kertovat korutonta kieltä, miten tällä kerta perussuomalaisten kansanedustaja on valmis keplottelemaan kaikin keinoin tuloja itselleen. Luulisi kannattajien joskus pohtivan, että eikös meidän pitänyt olla rehellisten suomalaisten puolue.
Samaa mieltä.
Ihan hyvä, että tämä nostetaan esiin. Ihan idioottia velottaa sairauslomien aikaisista ajoista tai "ajoista". Tosin, tämä eduskunnan sairausloma hommakin on ihan naurettava. Osoituksena esimerkiksi Paatero joka sairauslomallaan osallistui kuitenkin SDP puoluevaltuuston kokoukseen ja myös sairauslomalla vastaanotti ministeripestin.
Tosin miksi nuo menee läpi eduskunnan matkahallinnolta?
Turtiaisen mukaan hän on saanut kaikille ajoilleen matkahallinnolta hyväksynnän.
– Kaikki maksetut kilometrikorvaukset ovat virkamiesten tarkastamia, ja sitä kautta hyväksyttyjä, ja näin todettu eduskuntatyöhön liittyväksi, Turtiainen viestittää Iltalehdelle.
– Jos joku laskutettu kilometri on jostain syystä kyseenalainen, kysyy tarkastava virkamies heti lisätietoja niihin, ja saatujen tietojen perusteella tekee päätöksen, hyväksyykö kyseiset kilometrit vai ei.
Eli mikä tässä on virallinen säännös? Voiko kansanedustaja tehdä töitä myös samalla ollessaan sairaana? Nimenomaan kansanedustajan töitä tai siihen liittyviä töitä. Jos voi, niin silloin kyllä voi laskuttaa matkoistakin jos niitä edustajan toimeen liittyen on.
Edit: Jatkan vielä.
Eli tuo osa on arvailua siitä, että kuka vastustaa seurantaa ja kuka ei ja esimerkiksi nyt hallitus voisi puuttua tähän ja nähtäisiin kuka vastustaa ja kuka ei. Jos oppositiossa joku vastustaisi, niin se ei estäisi tekemästä päätöstä. Silti se on arvailua.
Jos taas vastustajia olisi esimerkiksi vasemmistossa, niin päätöstä ei saataisi aikaiseksi.
Asia voitaisiin tehdä niin, että kansanedustaja saisi auton valtiolta (ei Tesla vaan joku halvin mahdollinen) johon se olisi kytketty tai sen voisi kytkeä omaan käyttöön jos haluaa ajaa omalla.
Vähimmäisvaatimuksena pitäisi olla niin, että ilmoitetaan todellinen matka ja merkitään osoite lähtö sekä osoite saapuminen paikka. Siihen ei riitä Juva-Helsinki-Juva ja google maps. Ainakin aikaisemmin käytäntö verottajalla oli, että todellinen matka ja todelliset kilometrit.