Ei pidä paikkaansa. Minä en ole tuollaisen demarin olemassaolosta puhunut. Minä sanoin, ettäEt ole väittänyt. Ihan oikea täsmennys sinulta. Puhuit demareista yleisesti, et vain demareista tässä ketjussa. Kerro mulle yksikin demari, joka vaatii "kaikkien tuloerojen tasaamista verotuksella". Tällaisista sinä tuossa edellisellä sivulla puhuit. Itse en ole moiseen demariin törmännyt ikinä.
"Jos kotoa on saatu perinnöksi demarihenkisyys, että kaikki tuloerot ovat verotuksella tasattava, niin tämä ei varmasti kannusta yrittämään.". Tämä lause on faktisesti totta ottamatta kantaa, että kuinka demarihenkisiä ihmisiä reaalimaailmasta löytyy.
Toinen pointti on siinä, että vaikka joku demari syvällä sisimmässään ymmärtäisikin, että jonkinlaiset tuloerot ovat tarpeen, mutta ei sitä koskaan missään yhteydessä esille tuo, niin ei kasvava lapsi sitä ymmärrä, vaan kuulee ja oppii vain sen usein ääneen lausutun osan että tuloeroja on tasattava.
Tässäkin ketjussa on jotain Pikketyä käytetty jonkinlaisena todisteena, että minkälaista politiikkaa Suomessa kannattaisi harjoittaa, vaikka hänen tutkimuksena koskivat Ranskaa ja eri kansojen väliset varallisuuserot ovat valtavat. Onko tuo älyllisesti rehellistä toimintaa? Rehellistä olisi todeta, että Ranskassa tuloeroja ei ole tarvetta kasvaa (ja sama pätenee Yhdysvaltoihinkin), mutta Suomen tilanteesta ei vastaavia tutkimuksia ole ja on perusteltuja syitä epäillä, että tilanne ei välttämättä ole sama Suomessa.
Tuossa on pari katkelmaa tekstistä jonka sattumalta luin eilen aiheesta.
Suomessa rikkain 1% omistaa 13% kun Ruotsissa 1% omistaa 30% ja USA:ssa 40%.
Ruotsin superrikas 1% omistaa keskimäärin 6,6m€ Suomessa 1,7m€, kämpät mukana, mikä estää yritystoiminnan oman pääoman kasvua ja investointeja ja siten työllisyyttä.
Tämän jälkeen kehdataan vauhkota mouhutuksesta, voodoo taloudesta ja muusta.
Näin en ole sanonut. Minä näen, että jos ihminen saa perinnön, niin hänellä on jonkinlainen henkinen velvollisuus vastaava perintö myös eteenpäin antamaan. Perinnön tuhlaaminen on jollain tavalla vastuutonta.Oletko sä muuten sitä mieltä, että jos ihminen ostaa perinnöksi saamillaan rahoilla komean talon ja muksuilleen harrastusvarusteet, hän on silloin hankkinut nämä jutut "oman menestyksensä avulla"? Missä hän silloin noin tarkalleen ottaen on menestynyt? Perinnön nostamisessa?
Minä voin tähän vastasta mjr:n puolesta, sillä minulla sattuu asiasta olemaan sisäpiirin tietoa.Kerropa minulle, mitä järkeä esim. dana77:n olisi kannattaa sellaista yhteiskuntaa, jossa "pelikenttä on tasainen"? Hänen kannaltaanhan edullista on se, että hyvien perheiden lasten menestyksen odotusarvot ovat mahdollisimman paljon suurempia kuin roskasakin lasten menestyksen odotusarvot. Tällöin on todennäköisempää, että hänen omat lapsensa, lapsenlapsensa ja lapsenlapsenlapsensa päätyvät korkeaan yhteiskunnalliseen asemaan. Hänhän olisi suorastaan typerä, jos hän pyrkisi edistämään sellaista yhteiskuntamallia, jossa köyhistä perheistä tulevien nouseminen korkeaan yhteiskunnalliseen asemaan on todennäköisempää kuin nykyään. Sellaista yhteiskuntamallia edistämällä hän heikentäisi omien lastensa, lastenlastensa ja lastenlastenlastensa menestysmahdollisuuksia. Miksi hän tekisi niin?
Syitä kannattaa tasaista pelikenttää on useita ja niistä varmasti voisi kirjoittaa kirjan. Yksi kategoria liittyy yhteiskunnallisiin asioihin eli vakaa yhteiskunta on monella tapaa toivottava. Samoin laajalti jaettu koulutus lisää taloudellista hyvinvointia, sitä kautta kulutusta ja ennenkaikkea korkeamman jalostusasteen liiketoimintaa (minkä parissa on toki mielenkiintoisempaa työskennellä)
Toinen kategoria on sosiologiset syyt. Hyvät ihmiset kannattavat asioita joista heistä heille itselleen ei ole mitään hyötyä, esim homojen oikeutta avioitua.
Kuitenkin yksi syy on myös sekin, että työssäkäynti on sellaista mukavaa puuhaa joka tarjoaa kilpailuhenkistä haastetta helppoon nykyelämään (vähän niinkuin jääkiekon tai vastaavan pelaaminen) ja siitä saa tyydytystä kun pärjää reilussa kilpailussa. Peleissäkin parasta on voittaa nimenomaan altavastaajan roolista ja etumatkan saaminen on vähän säälittävää.
Minä olen itse käynyt julkisen peruskoulun, julkisen lukion ja julkisen yliopiston, hankkinut työpaikan omilla ansioilla. Toki joskus tulevaisuudessa tulevia perintöjä varten pitää jotain fiksumpaa keksiä kuin niiden tuhlaaminen, sillä kuten aikaisemmin sanoin, niin kokisin sen olevan väärin. Minä en ole niitä ansainnut, joten en niitä tuhlaakaan, vaan jätän ne eteenpäin (toki edellytyksellä, että jälkikasvu osoittaa kykyä ymmärtää toimia vastuullisesti)
Toki tämä on helppoa kun olen kotoa saanut koulutusta arvostavan ja rakastavan kasvatuksen ja minusta on tämän takia tullut optimistinen, tervehenkinen, sosiaalinen tapaus eikä katkera valittaja. Ymmärrän että jälkimmäisellä tavalla en todennäköisesti olisi nykyisiin tehtäviin päässyt ja osaan näin olla kiitollinen etuoikeutetusta asemastani.
ps. jos kaipaa lisää itkun aihetta, niin sain jouluna 2800€ perintöä parikymmentä vuotta kuolleen isoisän peruja. Ei aavistustakaan veroprosentista kun ulkoistin paperittyöt sukulaisille. Tämä ylimääräinen rahantulo sopi enemmän kuin hyvin, koska verorajani paukkuivat loppuvuodesta ja tämän takia downshiftasin loppuvuodesta palkattomasti pari viikkoa. En siis viitsinyt tehdä työtä, jonka hedelmät olisi joku muu turhan suurelta osin korjannut. Näin verottaja hävisi, mutta toisaalta harmituksen varmasti kompensoi se loistava asia, että tasasin tuloeroja.
Viimeksi muokattu: