Perintöverotus Suomessa

  • 51 549
  • 567
Eikä kyse ole pelkästään geeneistä vaan myös kasvatuksesta. Jos kotoa on saatu perinnöksi demarihenkisyys, että kaikki tuloerot ovat verotuksella tasattava, niin tämä ei varmasti kannusta yrittämään.

Ei tainnut sullakaan olla pitkä matikka (tai jos oli, oppimistulokset tuskin olivat kovin häävejä), kun logiikka on tuota tasoa? Jos esimerkiksi 200 000 euron perinnöstä jää käteen 160 000 euroa ja nollan euron perinnöstä nolla euroa, mun matikkapäähäni ei oikein mahdu, miten tällä verolla on "tasattu kaikki erot". Minun laskupääni mukaan 160 000 euroa on kuitenkin 160 000 euroa enemmän kuin nolla euroa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tainnut sullakaan olla pitkä matikka (tai jos oli, oppimistulokset tuskin olivat kovin häävejä), kun logiikka on tuota tasoa? Jos esimerkiksi 200 000 euron perinnöstä jää käteen 160 000 euroa ja nollan euron perinnöstä nolla euroa, mun matikkapäähäni ei oikein mahdu, miten tällä verolla on "tasattu kaikki erot". Minun laskupääni mukaan 160 000 euroa on kuitenkin 160 000 euroa enemmän kuin nolla euroa.
Olet jossakin asiassa oikeassa.
Minulla oli pitkä matematiikka, mutta olet oikeassa että oppimistulokset olivat heikkoja. Huomasin jo lukioaikana, että siellä opetettiin asioita, jotka ovat tarpeettomia loppuelämässäni ja jätin ne kurssit sujuvasti opiskelematta (mm. avaruusgeometria, differiantiilit tai taisi logaritmitkin heikolle luvulle jäädä). Matemaattista logiikka (mm. propositiologiikka) taidettiin tosin opettaa vasta Yliopistossa, mutta jos on ollut vaikeaa, niin ehkä tämän tietämistä ei voida edellyttää.

Valitettavasti muusta viestisi tulikin sitten valitettavasti huti. Täydellistä demarihenkisyyttä on ketjussakin esitetty ajatus, että perintöverojen veroprosentin pitäisi olla 100%. (Jätän kotitehtäväksi laskea paljonko on 0 * 200 000 euroa suhteessa 0 * 0 euroon).
 
A:lla ei ole rahaa maksaa veroa eikä siivoojan liksalla elävälle luottotiedot menettäneelle "roskasakkilaiselle" myönnetä pankista lainaa.

Ettekös te tukipylväät aina hoe sitä, että jos ihminen tyrii raha-asiansa, syyllistä ongelmiinsa voi etsiä ihan vain peilistä? Eikö teidän mielestänne silloin pitäisi olla vähintäänkin reilua todeta tällaiselle siivoojalle, että et sinä mitään perintöä tarvitse, kun olet ihan itse asiasi sössinyt? Ja eihän sillä siivoojalla mitään hätää ole, vaikka ilman perintöä jääkin, sillä kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet lukea, sossun tuet ovat Suomessa niin valtavat, että niillä voi vetää pubissa keskiketterää aamusta iltaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kaikki toimet joilla perintöveroa saa laillisesti kierrettyä ovat suotavia ja osoittaa että niihin kykenevä on eläessään maksanut valtiolle suoraan sekä välillisesti niin paljon veroja, ettei sitä normaalituloiset työläiset voi edes ymmärtää. Laillisesti koottu omaisuus kuuluu poislähtiessä omaisille (omaisuus ja omaiset viittaavat sanoinakin toisiinsa) Siitä omaisuudesta joka on pystytty luomaan monen kerataisesti verotettuna, ei kuulu yhtään kellekään muulle kuin perheell tai niille joille omaisuudesta luopuva tai omaisuuden jälkeensä jättävä ne on halunnut osoittaa.
Kun sama omaisuus verotetaan uudelleen ja uudelleen niin lopulta sitä hallitseva omistaa jotain jota on arvoltaan sen elinkaaren aikaan verotettu enemmän kuin sen arvo on. Onko järkeä? Ei ole. Mikään muu ei tätä veromallia puolustavalla voi olla taustalla kun kateus. Koska olisi myös paljon viisaampiakin veromalleja olemassa.
Eikä tarvitse tästä näkemyksestä käsittää, että itse olisin joku kroisos, kun en ole. Tosin olen yhden sukupolvenvaihdoksen läpikäynyt, ja hyvällä verosuunnittelulla tehnyt sen jopa mielestäni aika edukkaasti. Ei jääty odottamaan sitä vaihetta kun olisi ollut perinnön jaon aika. Koulusta valmistuessani tein inssityön nimenomaan näistä vaihtoehdoista ja verosuunnittelusta ja kannustan kaikkia tekemään varainsiirrot ennen sitä pakollista hetkeä. Silloin ei enää suunnittelulle jää suuremmin mahdollisuuksia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun nyt asiantuntija on linjoilla niin olen miettinyt, että jos tosiaan tekee niinkuin edellisellä sivulla "ehdotettiin", että alkaa jo vastasyntyneen lapsen tilille lahjottamaan tuota 4000 euroa per kolme vuosi, mutta myöhemmin tuleekin esimerkiksi tarve asunnonvaihtoa varten tätä pääomaa hyödyntää, niin voiko huoltaja käyttää alaikäisen huollettavansa puolesta tätä omaisuutta kuin osaansa? Esim käyttää senkin osuuden asunnon hankintaan? Jos näin tekee, niin siirtyykö asunnon omistuksesta tuo vastaava prosenttiosuuus tämän taaperon nimiin vai onko tämä asia vanhemman päätettävissä?
Entä voiko vanhempi tehdä alaikäisen lapsensa puolesta lainasopimuksen itsensä kanssa? Siis tyyliin, että aikuinen lahjoittaa lapselle 4000 euroa, mutta lainaa ne itselleen nollakorolla? Tästähän seurauksena on, että tuo osuus vähennettäisiin pesän varoista jo ennen perinnönjakoa (mikäli sitä ei olisi sitä ennen maksettu)
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Denver Broncos & Colorado Avalanche
Spekulaatio 2. Hän tulee jäämään eläkkeelle seuraavan viiden vuoden sisällä
En usko. Veikkaan että hän tulee jatkamaan yrityksessä vielä kymmenisen vuotta.
- Hän on lehtitietojen mukaan jo jättämässä toimitusjohtajan tehtävät ja jäävänsä vain hallituksen puheenjohtaksi. HPJ:na tai jäsenenä voi toimia myös eläkkeellä ollessaan.
---
Spekulaatio 4. Hänen miehensä ja täysi-ikäiset lapsensa eivät muuta Portugaliin pelkäämään ja odottamaan Maaritin kuolemaa todennäköisessä tapauksessa seuraavan 20 vuoden ajaksi, joten
Spekulaatio 4a. Ainakaan ainoa syy hänen ja hänen perheensä muutolle ei ole lasten välttyminen tulevilta perintöveroilta​
---
Minä tulkitsin niin, että Toivanen-Koivisto tulee seuraavan vuoden aikana lahjoittamaan omistamansa osakkeet lapsilleen ja tämän jälkeen perhe palaa Suomeen. Niinpä muuton pointti todellakin on lasten välttyminen tulevilta perintöveroilta
- Ei perintöverolta välttyminen kai sentään ihan noin helppoa ole? Muutenhan jokaisen edes miljoonaomaisuuden omistavan suomalaisperheen kannattaisi käydä Portugalissa piipahtamassa sen verran, että omaisuudet vaihtavat omistajaa... Mutta jos näin on tilanne, niin sitten hyväksyn kertomasi. Minulla oli mennyt ohi tosin sekin, että myös lahjaverosta on Portugalissa vapautettu. Mutta voiko niin tosiaan tehdä aivan ehdoitta ja rajoituksitta? Kun en ole sellaiseen ainakaan törmännyt, että esim. amerikkalaisia miljardöörejä perheineen kävisi Portugalissa tekemässä sukupolvenvaihdoksia ja palaamassa sitten takaisin uudelle mantereelle, vaikka mielestäni aika tarkkaan talouselämää seuraan - ja helposti ajattelisin tämän olevan tavattoman yleistä, jos prosessi näin yksinkertainen olisi...
---
Spekulaatio 5. Hänen käytettävissä olevista tuloistaan (n. 2,5 M€/v) kaikki ei ole ollut ns. diskorahaa, vaan osa on mennyt myös helposti realisoitaviin omaisuuseriin kuten osakkeisiin, osakehuoneistoihin, kiinteistöihin jne., jolloin
Spekulaatio 5a. Lasten tuleva perintö ei tule olemaan lähelläkään vain "realisointikelvottomia" Onvestin osakkeita, ja
Spekulaatio 5b. Näiden omaisuuserien realisointi olisi auttanut lapsia perintöveroista selviämisessä
Todennäköisesti jotain muutakin omaisuutta on, mutta en pysty arvioimaan että olisiko ne riittäneet perintöveroista selviämisessä.
- Toivanen-Koiviston mukaan siis ei, mutta itse koen tämän vaikeaksi uskoa...
---
Oliko näissä joku pointti?
- Ns. stetson-tuntumani mukaan asiaan vain liittyy jotain aivan muuta kuin asianomainen antaa ymmärtää, joskin stetson-tuntumaltani katosi pohja, jos asia todella on noin kuin sanot, että he käyvät Portugalissa vain "kääntymässä".
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Laillisesti koottu omaisuus kuuluu poislähtiessä omaisille (omaisuus ja omaiset viittaavat sanoinakin toisiinsa) Siitä omaisuudesta joka on pystytty luomaan monen kerataisesti verotettuna, ei kuulu yhtään kellekään muulle kuin perheell tai niille joille omaisuudesta luopuva tai omaisuuden jälkeensä jättävä ne on halunnut osoittaa.
Kun sama omaisuus verotetaan uudelleen ja uudelleen niin lopulta sitä hallitseva omistaa jotain jota on arvoltaan sen elinkaaren aikaan verotettu enemmän kuin sen arvo on. Onko järkeä? Ei ole. Mikään muu ei tätä veromallia puolustavalla voi olla taustalla kun kateus. Koska olisi myös paljon viisaampiakin veromalleja olemassa..

Hmm, ajatteletko todella, että Friedmanin, Pikettyn, Niskakankaan ja monien muiden taloustieteiljöiden motiivina on todellakin kateus, kun he kannattavat perintöveroa? Tai että maailman toiseksi rikkaimman ihmisen motiivi puolustaa perintöveroa on kateus? Kenelle hän oikein on kateellinen? Jos pystytään tieteellisesti osoittamaan, että varallisuuden keskittyminen pienelle eliitille heikentää talouskasvun edelltyksiä ja jos on nähty, että staattisen varallisuuden verottaminen on talouden dynamiikan kannalta parempi ratkaisu kuin kulutuksen tai työn verottaminen, niin etkö sinä edelleenkään näe perintäveron kannattamisessa muita motiiveja kuin kateuden?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Spekulaatio 2. Hän tulee jäämään eläkkeelle seuraavan viiden vuoden sisällä
En usko. Veikkaan että hän tulee jatkamaan yrityksessä vielä kymmenisen vuotta.
- Hän on lehtitietojen mukaan jo jättämässä toimitusjohtajan tehtävät ja jäävänsä vain hallituksen puheenjohtaksi. HPJ:na tai jäsenenä voi toimia myös eläkkeellä ollessaan.
Toimitusjohtajan tehtävän ottaa hoitaakseen firman talousjohtaja, joka mielestäni vihjaa siihen, että hän on vain tilapäinen, virkaatekevä sjainen.

Mutta jos näin on tilanne, niin sitten hyväksyn kertomasi. Minulla oli mennyt ohi tosin sekin, että myös lahjaverosta on Portugalissa vapautettu. Mutta voiko niin tosiaan tehdä aivan ehdoitta ja rajoituksitta? Kun en ole sellaiseen ainakaan törmännyt, että esim. amerikkalaisia miljardöörejä perheineen kävisi Portugalissa tekemässä sukupolvenvaihdoksia ja palaamassa sitten takaisin uudelle mantereelle, vaikka mielestäni aika tarkkaan talouselämää seuraan - ja helposti ajattelisin tämän olevan tavattoman yleistä, jos prosessi näin yksinkertainen olisi...
Näin ollen ymmärtänyt, mutta tämä tosiaan vaatii ilmeisesti tuon vuoden asumisen, joten ei se ihan kaikilla työssäkäyville liikkeenjohtajille vaihtoehto ole.
Jos tämä oletukseni ei ole oikea, niin varaan oikeuden spekuloida toisin.

Todennäköisesti jotain muutakin omaisuutta on, mutta en pysty arvioimaan että olisiko ne riittäneet perintöveroista selviämisessä.
- Toivanen-Koiviston mukaan siis ei, mutta itse koen tämän vaikeaksi uskoa...
Yksi juttu jonka haluaisin vielä mainita puhuttaessa tästä Toivanen-Koiviston ahneudesta. Hänen track recordinsa osoittaa ihan päinvastaista. Hänen liikkeenjohtamisensa on ollut suorastaan hyväntekeväisyyttä. Jos 1,7 miljardin liikevaihdolla tehdään tulosta keskimäärin 15 miljoonaa vuodessa, niin liikevoitto on alle 1%. Toki tuolla perhe elää, mutta ei tuossa olla lähellekään hyväksyttävää tuottoa sijoitetulle pääomalle. Vähääkään ahneempi omistaja trimmaisi firman tuloskuntoon karsimalla kannattamattomia osia ja potkimalla työntekijöitä pihalla. Vaikka liikevaihto tippuisi miljardiin, niin jos liiketuotto olisi sellaisella hyväksyttävällä 10% tasolla, niin firmahan tuottaisi jo viidessä vuodessa 500 miljoonaa. Nyt nuo "hukkaanheitetyt" 425 miljoonaa ovat hyödyttäneet ainoastaan työntekijöitä ja verottajaa. Ei kovin ahnetta minusta.
 
Valitettavasti muusta viestisi tulikin sitten valitettavasti huti. Täydellistä demarihenkisyyttä on ketjussakin esitetty ajatus, että perintöverojen veroprosentin pitäisi olla 100%. (Jätän kotitehtäväksi laskea paljonko on 0 * 200 000 euroa suhteessa 0 * 0 euroon).

Ja seuraavaksi varmaan selität, miten sadan perintöveroprosentti tasaa kaikki tuloerot? Käsittääkseni ihminen ei ansiotuloistaan joudu maksamaan perintöveroa. Onko joku tässä ketjussa vaatinut tuloveron muuttamista sellaiseksi, että kaikille jäisi palkastaan tasan yhtä paljon käteen?

Matemaattista logiikka (mm. propositiologiikka) taidettiin tosin opettaa vasta Yliopistossa, mutta jos on ollut vaikeaa, niin ehkä tämän tietämistä ei voida edellyttää.

Kaikilla ei katsos ole pappaa betaalaamassa sitä yliopistolla istumista kuten sinulla, vaan pitää käydä töissä elääkseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja seuraavaksi varmaan selität, miten sadan perintöveroprosentti tasaa kaikki tuloerot? Käsittääkseni ihminen ei ansiotuloistaan joudu maksamaan perintöveroa. Onko joku tässä ketjussa vaatinut tuloveron muuttamista sellaiseksi, että kaikille jäisi palkastaan tasan yhtä paljon käteen?
Sinä köyhien-Johan Backman olet Geezermäisen rasittava tapaus, mutta sen toki tiesitkin kun sitä tahallaan teit.

Toki demarithenkiset pyrkivät myös ansioverotusta kiristämään että pääsisivät tavoitteensa (progressiivisuuden kasvattaminen on vakiovaatimuksia, että rikkaat maksaisivat enemmän). Jos jos suuressa viisaudessasi haluat vielä pääomaverotuksesta kysyä, niin sama koskee sitäkin (on esim ehdotettu sen nostamista ansioverojen tasolle). Täydellisesti eivät toki ole onneksi onnistuneet.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Denver Broncos & Colorado Avalanche
Kun nyt asiantuntija on linjoilla niin olen miettinyt, että jos tosiaan tekee niinkuin edellisellä sivulla "ehdotettiin", että alkaa jo vastasyntyneen lapsen tilille lahjottamaan tuota 4000 euroa per kolme vuosi, mutta myöhemmin tuleekin esimerkiksi tarve asunnonvaihtoa varten tätä pääomaa hyödyntää, niin voiko huoltaja käyttää alaikäisen huollettavansa puolesta tätä omaisuutta kuin osaansa? Esim käyttää senkin osuuden asunnon hankintaan? Jos näin tekee, niin siirtyykö asunnon omistuksesta tuo vastaava prosenttiosuuus tämän taaperon nimiin vai onko tämä asia vanhemman päätettävissä?

Kun omaisuus on siirtynyt lapselle, niin se todella on lapsen omaisuutta, mutta vanhemmalla on edunvalvojana oikeus (velvollisuus) tätä omaisuutta hoitaa. Vanhemmat eivät voi siis vain ottaa lastensa rahaa käyttöönsä, ja rahan sijoittamisenkin täytyy lähtökohtaisesti olla tuottavaa. Jos siis syntyisi tuollainen kuvailemasi kaltainen tilanne, niin osa asunnosta todella tulisi lapsen nimiin, eli jos esim. 100 000,00 euroa maksavassa kerrostalohuoneistossa olisi 100 osaketta, niin 4 näistä tulisi lapsen nimiin, jos lapsen rahaa käytettäisiin se 4000,00 euroa. Mutta joutuisiko vanhemmat sitten maksamaan lapselleen vuokraa näistä neljästä osakkeesta?... Se onkin mielenkiintoinen pointti.

Entä voiko vanhempi tehdä alaikäisen lapsensa puolesta lainasopimuksen itsensä kanssa? Siis tyyliin, että aikuinen lahjoittaa lapselle 4000 euroa, mutta lainaa ne itselleen nollakorolla? Tästähän seurauksena on, että tuo osuus vähennettäisiin pesän varoista jo ennen perinnönjakoa (mikäli sitä ei olisi sitä ennen maksettu)

Verottaja hyväksyy vastikkeettoman lainan antamisen myös nollan prosentin korolla, kunhan lainanlyhennyksestä on tehty maksusuunnitelma, eli se oikeasti täytyisi myös maksaa takaisin, jottei sitä katsottaisi lahjaveron alaiseksi. Jos siis isä on lapselleen velkaa, mutta kuolee ennen kuin on saanut lainan maksettua, niin periaatteessa verottajalla ei tähän pitäisi olla sanomista, jos vain se maksusuunnitelma on ollut olemassa, mutta vähennättäisiinkö tällainen selvä lähisukulaiselle annettu laina kuolinpesän varoista, niin sitä en kyllä osaa sanoa... Ehkä vähennettäisiinkin? Joka tapauksessa ongelmaksi tässä luultavasti muodostuisi se, että onko vanhempi hoitanut lapsensa rahoja oikein, sillä alle 18-vuotiaan lapsen kyseessäollessahan rahalle edelleen täytyisi saada tuottoa, mikäli ne sijoitetaan, ja jos isä lainaa lapsensa rahoja itselleen korottomasti, niin ehdot tuskin täyttyvät...
 
Toki demarithenkiset pyrkivät myös ansioverotusta kiristämään että pääsisivät tavoitteensa (progressiivisuuden kasvattaminen on vakiovaatimuksia, että rikkaat maksaisivat enemmän).

Jostain syystä jätit vastaamatta kysymykseen: onko joku tässä ketjussa vaatinut ansiotuloveron muuttamista sellaiseksi, että kaikille jäisi palkastaan tasan yhtä paljon käteen? KYLLÄ vai EI? Jos vastaus on ei, olen taipuvainen vetämään sellaisen johtopäätöksen, että nämä "kaikkien tuloerojen poistamista vaativat demarit" ovat mielikuvituksesi tuotetta. Itse olen nähnyt tässä ketjussa vain erkun ja mjr:n kaltaisia demareita, jotka kannattavat tasa-arvoa ja muuta sellaista unelmahöttö-diipadaapaa. Itse kannatan enemmän sinun linjaasi, jossa verot pistetään alas ja köyhät syvemmälle kyykkyyn, jotta tietävät paremmin paikkansa. Se tuo yhteiskuntaan selkeyttä, kun roskasakki ei kuvittele itsestään liikoja.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jostain syystä jätit vastaamatta kysymykseen: onko joku tässä ketjussa vaatinut ansiotuloveron muuttamista sellaiseksi, että kaikille jäisi palkastaan tasan yhtä paljon käteen? KYLLÄ vai EI? Jos vastaus on ei, olen taipuvainen vetämään sellaisen johtopäätöksen, että nämä "kaikkien tuloerojan poistamista vaativat demarit" ovat mielikuvituksesi tuotetta.

No, älä nyt noin hankalaksi heittäydy. Kyllähän danalla pitää perusoikeistomouhona olla oikeus viritellä tyhjänpäiväisiä olkiukkoja siitä miten demarit sitä ja vassarit tätä.

Keskustelu tuloeroista noin isossa kuvassa on hassua. Pitkään tuloerojen kaventaminen tai jarruttaminen nähtiin ikään kuin talouskasvua haittaavana tekijänä oikeiston keskuudessa. Nyt moni vakavasti otettava asiaa tutkinut taho on analyyseissään tullut johtopäätökseen, jonka mukaan isot tuloerot haittaavat talouden kykyä kasvaa. Oikein millään tapaa oikeistossa tätä konsensuksen saanutta tutkimustulosta ei haluta huomioida, vaan edellenkin jauhetaan tätä nollapuhetta kateellisista demareista ja luotetaan omiin voodoo-talousoppeihin.
 
Oikein millään tapaa oikeistossa tätä konsensuksen saanutta tutkimustulosta ei haluta huomioida, vaan edellenkin jauhetaan tätä nollapuhetta kateellisista demareista ja luotetaan omiin voodoo-talousoppeihin.

Jos huomioitaisiin, eikä luotettaisi, ei politiikka olisi enää oikeistolaista. Oikeistolaisuus vähän niin kuin edellyttää voodoo-talousoppeja tällä hetkellä. Ja hyvin menee läpi kun ei jengi enää seuraa politiikkaa, vaan äänestää niitä ketkä näyttää kivalta jos nyt edes käyvät äänestämässä.
 
Selittäkääs muuten joku minulle, mikä tällaisen 4000 euron rajan merkitys käytännössä oikein on? Jos ihminen nostaa tililtään vaikkapa 20 000 euroa ja lyö sen seteleinä mukulansa kouraan, miten tähän pystyy verottaja puuttumaan?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taitaapi olla niin, että pankin tulee noin suuresta nostosta ilmoittaa eteenpäin. Toki jos on kerännyt rauhassa sukan varteen ja liikuttaa rahan käteisenä mukulansa kouraan, niin homma varmaan ok. Tosin mukulankaan ei kannata viedä käteistä pankkiin, koska taas joutuu pankki ilmoittamaan eteenpäin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jostain syystä jätit vastaamatta kysymykseen: onko joku tässä ketjussa vaatinut ansiotuloveron muuttamista sellaiseksi, että kaikille jäisi palkastaan tasan yhtä paljon käteen? KYLLÄ vai EI? Jos vastaus on ei, olen taipuvainen vetämään sellaisen johtopäätöksen, että nämä "kaikkien tuloerojen poistamista vaativat demarit" ovat mielikuvituksesi tuotetta. Itse olen nähnyt tässä ketjussa vain erkun ja mjr:n kaltaisia demareita, jotka kannattavat tasa-arvoa ja muuta sellaista unelmahöttö-diipadaapaa.
en katso tarpeelliseksi vastata kysymyksiin väitteistä, joita en ole esittänyt. Vai olenko väittänyt, että joku olisi tuollaista ketjussa sanonut? Pelkkä kyllä tai ei riittää. Lähtökohtasi on sitäpaitsi väärä. Ansiotuloverotuksen ei tarvitse palkkaeroja tasoittaa, että tuloeroja ei olisi, sillä tulonsiirtojen avulla toiset saavat tuloja, vaikka he eivät saisi palkkaa ollenkaan.
 
en katso tarpeelliseksi vastata kysymyksiin väitteistä, joita en ole esittänyt. Vai olenko väittänyt, että joku olisi tuollaista ketjussa sanonut?

Et ole väittänyt. Ihan oikea täsmennys sinulta. Puhuit demareista yleisesti, et vain demareista tässä ketjussa. Kerro mulle yksikin demari, joka vaatii "kaikkien tuloerojen tasaamista verotuksella". Tällaisista sinä tuossa edellisellä sivulla puhuit. Itse en ole moiseen demariin törmännyt ikinä.

Sen sijaan se jakaa näkemyksiä, että onko oikein, että ihmiset pystyvät oman menestyksenä avulla tarjoamaan samalta lähtöviivalta yhteiskunnalliseen kilpailuun lähteville lapsilleen keskimääräistä mukavammat asuinolot, maistuvaa ruokaa, harrastemahdollisuuksia ja mahdollisesti lomia. Tässä voidaan puhua kateellisuudesta.

Oletko sä muuten sitä mieltä, että jos ihminen ostaa perinnöksi saamillaan rahoilla komean talon ja muksuilleen harrastusvarusteet, hän on silloin hankkinut nämä jutut "oman menestyksensä avulla"? Missä hän silloin noin tarkalleen ottaen on menestynyt? Perinnön nostamisessa?

Ja se että saadaan pelikenttä edes tähän kohtuullisen tasaiseen kuntoon, on suuri menoerä, joten, jos uskoo tämän päämäärän olevan legitiimi niin kannattaa valtaosaa pohjoismaisista ratkaisuista, jolloin jokin kateellisuus-aspekti on aika irrelevantti.

Kerropa minulle, mitä järkeä esim. dana77:n olisi kannattaa sellaista yhteiskuntaa, jossa "pelikenttä on tasainen"? Hänen kannaltaanhan edullista on se, että hyvien perheiden lasten menestyksen odotusarvot ovat mahdollisimman paljon suurempia kuin roskasakin lasten menestyksen odotusarvot. Tällöin on todennäköisempää, että hänen omat lapsensa, lapsenlapsensa ja lapsenlapsenlapsensa päätyvät korkeaan yhteiskunnalliseen asemaan. Hänhän olisi suorastaan typerä, jos hän pyrkisi edistämään sellaista yhteiskuntamallia, jossa köyhistä perheistä tulevien nouseminen korkeaan yhteiskunnalliseen asemaan on todennäköisempää kuin nykyään. Sellaista yhteiskuntamallia edistämällä hän heikentäisi omien lastensa, lastenlastensa ja lastenlastenlastensa menestysmahdollisuuksia. Miksi hän tekisi niin?
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taitaapi olla niin, että pankin tulee noin suuresta nostosta ilmoittaa eteenpäin. Toki jos on kerännyt rauhassa sukan varteen ja liikuttaa rahan käteisenä mukulansa kouraan, niin homma varmaan ok. Tosin mukulankaan ei kannata viedä käteistä pankkiin, koska taas joutuu pankki ilmoittamaan eteenpäin.

Eivät sentään noin pienestä summasta ole ilmoitusvelvollisia rahalaitokset, mutta verottajalla on toki oikeus murtaa pankkisalaisuus ja tarkastaa nämä asiat. Käytännössä pistotarkastuksia resurssien puitteissa, eli aika harvoin. Pankin säännönmukainen ilmoitusvelvollisuus lähtee hieman suuremmasta summasta.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Nyt moni vakavasti otettava asiaa tutkinut taho on analyyseissään tullut johtopäätökseen, jonka mukaan isot tuloerot haittaavat talouden kykyä kasvaa. Oikein millään tapaa oikeistossa tätä konsensuksen saanutta tutkimustulosta ei haluta huomioida, vaan edellenkin jauhetaan tätä nollapuhetta kateellisista demareista ja luotetaan omiin voodoo-talousoppeihin.

Ei tuossa valitettavasti aina ole kyse luottamisesta voodoo-talousoppiin. Fiksuimmat suurpääoman edustajat ja saarnamiehet kyllä tasan tarkkaan tietävät voodoo-talousoppien olevan silkkaa huuhaata ja pseudotiedettä, mutta käyttävät sitä surutta hyväksi peittääkseen sairaalloista rahan ahneuttaan.

Ja mitä tulee tuohon ainaiseen kateus-kortilla ratsasteluun, niin omien kokemusteni perusteella nämä rahaa palvovat sijoittajat ovat usein itse sitä kaikkein kateellisinta porukkaa. Kun on ensin saatu säästettyä sadantonnin arvoinen sijoitussalkku, ollaan kateellisia niille, joilla on jo puolen millin salkku, mistä tietysti itse kovasti myös haaveillaan. Sitten kun oma salkku korkkaa miljoonan rajan, ollaan poskettoman kateellisia sille yhdelle tutulle jolla on 5 millin salkku + Floridan asunto ja uusi 50-jalkainen moottorivene. Näin tämä kateus jatkuu aina vain vaikka oltaisiin jo noustu miljardi-klubiin, koska siellä jollakulla on kumminkin oma jumbojetti, 70-metrinen huvijahti, saari Dubaissa ja niihin + kaikkeen muuhun palkattua omaa henkilökuntaa satamäärin, joihin ei ehkä itsellä paukut vielä kunnolla riitä.

Uskallan melkein jopa väittää, että Westendistä löytyy keskimäärin paljon kateellisempaa porukkaa, kuin jostain Kannelmäestä tai Korsosta.
 
Kun on ensin saatu säästettyä sadantonnin arvoinen sijoitussalkku, ollaan kateellisia niille, joilla on jo puolen millin salkku, mistä tietysti itse kovasti myös haaveillaan. Sitten kun oma salkku korkkaa miljoonan rajan, ollaan poskettoman kateellisia sille yhdelle tutulle jolla on 5 millin salkku + Floridan asunto ja uusi 50-jalkainen moottorivene. Näin tämä kateus jatkuu aina vain vaikka oltaisiin jo noustu miljardi-klubiin, koska siellä jollakulla on kumminkin oma jumbojetti, 70-metrinen huvijahti, saari Dubaissa ja niihin + kaikkeen muuhun palkattua omaa henkilökuntaa satamäärin, joihin ei ehkä itsellä paukut vielä kunnolla riitä.

Hyviä pointteja, vaikka itse en usko väittämääsi siitä, että Westendissä olisi kateellisempia ihmisiä kuin Korsossa. Chris Rock tämän(kin) tiivisti hyvin: Oprah is rich, Bill Gates is wealthy. If Bill Gates woke up tomorrow with Oprah's money, he'd jump out a fuckin' window and slit his throat on the way down saying, "I can't even put gas in my plane!"
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Hyviä pointteja, vaikka itse en usko väittämääsi siitä, että Westendissä olisi kateellisempia ihmisiä kuin Korsossa. Chris Rock tämän(kin) tiivisti hyvin: Oprah is rich, Bill Gates is wealthy. If Bill Gates woke up tomorrow with Oprah's money, he'd jump out a fuckin' window and slit his throat on the way down saying, "I can't even put gas in my plane!"

En tunne kovin paljoa köyhiä, mutta ne jotka tiedän, eivät kyllä ole mitenkään kateellisia varakkaammille tai ainakin sitten peittävät tuon ominaisuutensa hyvin. Sen sijaan tunnen aika paljonkin näitä varakkaampia ihmisiä ja heistä monien olen huomannut olevan todella kateellisia itseään varakkaammille. Ei toki kaikkien, mutta monien kuitenkin. Myönnän kyllä sen, että otokseni vähäosaisista on aika pieni.

Loogisesti ajatellen ne jotka rahaa palvovat ja sitä kaikin keinoin pyrkivät itselleen haalimaan, olisivat keskimäärin myös kateellisempia itseään varakkaampia kohtaan, kuin ne jotka hövelisti sitä käyttävät varallisuudestaan riippumatta. Nämä tuntemani köyhät kuuluvat juuri tähän porukkaan, joka laittaa kaikki rahansa nopeasti kiertoon, eikä aina mitenkään kovin järkeviin juttuihin, kuten esim. ryypiskelyyn tai vedonlyöntiin.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Taitaapi olla niin, että pankin tulee noin suuresta nostosta ilmoittaa eteenpäin. Toki jos on kerännyt rauhassa sukan varteen ja liikuttaa rahan käteisenä mukulansa kouraan, niin homma varmaan ok. Tosin mukulankaan ei kannata viedä käteistä pankkiin, koska taas joutuu pankki ilmoittamaan eteenpäin.

Pankilla ei ole yksittäisistä transaktioista mitään automaattista tiedonantovelvoitetta viranomaisille ml. verottaja. Itse asiassa laki kieltää pankkia automaattisesti luovuttamasta muita kuin normaaliin verotukseen tarvittavia, yleensä kerran vuodessa luovutettavia tietoja (korot, lainat jne.)

Yksittäisen transaktion tiedon viranomainen saa ainoastaan erikseen sitä kirjallisesti pyytäessä ja perusteluna täytyy olla epäilys esim. veropetoksesta, rikoksesta tms.
 
Viimeksi muokattu:

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Minä tulkitsin niin, että Toivanen-Koivisto tulee seuraavan vuoden aikana lahjoittamaan omistamansa osakkeet lapsilleen ja tämän jälkeen perhe palaa Suomeen. Niinpä muuton pointti todellakin on lasten välttyminen tulevilta perintöveroilta
- Ei perintöverolta välttyminen kai sentään ihan noin helppoa ole? Muutenhan jokaisen edes miljoonaomaisuuden omistavan suomalaisperheen kannattaisi käydä Portugalissa piipahtamassa sen verran, että omaisuudet vaihtavat omistajaa... Mutta jos näin on tilanne, niin sitten hyväksyn kertomasi. Minulla oli mennyt ohi tosin sekin, että myös lahjaverosta on Portugalissa vapautettu. Mutta voiko niin tosiaan tehdä aivan ehdoitta ja rajoituksitta? Kun en ole sellaiseen ainakaan törmännyt, että esim. amerikkalaisia miljardöörejä perheineen kävisi Portugalissa tekemässä sukupolvenvaihdoksia ja palaamassa sitten takaisin uudelle mantereelle, vaikka mielestäni aika tarkkaan talouselämää seuraan - ja helposti ajattelisin tämän olevan tavattoman yleistä, jos prosessi näin yksinkertainen olisi...
Amerikkalaisen miljardöörin tai kenenka tahansa jenkin maailmanlaajuiset tulot ovat verotettavaa tuloa USAssa, ihan sama missa asuu. Mutta jenkeilla on muita tyokaluja joilla voi valttya perintoverolta, nimittain ns. trustit. Niiden isompi hyoty taitaa kuitenkin olla se etta valtytaan perunkirjoitukselta (probate), on trust:lla myos muita hyotyja.

JOL
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös