Perhetragediat Suomessa

  • 90 488
  • 425

Nick Neim

Jäsen
Mielestäni olette väärässä. Kanssani on samaa mieltä muuten lastensuojeluviranomainen, joka ei ole huostaanottanut lasta. Veikkaisin, että heillä on kukkahattu aika tiukalla, mutta toisaalta tapauksesta paremmat tiedot kuin jatkiksen porukalla.

Väärin. En ole missään vaiheessa keskustellut siitä, pitäisikö lapsi ottaa huostaan vai ei. Ei ole mun tehtävä, niitä hommia hoitaa joku muu. Olen keskustellut siitä, onko siihen olemassa perusteet vai ei. Sun mukaasi ei ole, etkä nyt tässä kahden viestin aikana ole saanut sanotuksi aiheesta mitään. Eli siinä asiassa sinä olit väärässä, joten asia saa mun puolesta jäädä tähän.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mielestäni olette väärässä. Kanssani on samaa mieltä muuten lastensuojeluviranomainen, joka ei ole huostaanottanut lasta.

Ei ottanut, koska ei ole resursseja.

Olen itse perheestä, joka ulospäin saattoi vaikuttaa aivan tavalliselta, mutta joka oli sisältä sellainen, että lapsille huostaanotto olisi ollut ainoa oikea vaihtoehto. Tuohon aikaan sosiaaliviranomaisten liipasinsormi ei valitettavasti ollut yhtä herkässä kuin nykyään, minkä vuoksi joudun pelkäämään edelleen joka päivä lapsuuteni vuoksi. Joka ikinen aamu kun herään, herään lapsuuteni kanssa. Olen jo aikuinen mies, mutta edelleen eräänlainen reppana, koska minun aikanani sossu ei toiminut niin kuin nykyään.

Huostaanoton ei tarvitse olla pysyvä, mutta lapsi ei saisi koskaan - ei koskaan - joutua tilanteeseen, jossa hän joutuu pelkäämään omia vanhempiaan tai jossa hän joutuu huolehtimaan omista vanhemmistaan. Ja koska lapsi tuppaa olemaan lojaali vanhemmilleen ja pelkää muutosta, huostaanottoja täytyisi tehdä myös väkisin. Lapsi ei pysty arvioimaan, milloin hän elää psyykkisesti tasapainoisessa ympäristössä ja milloin ei.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
On, ainakin tässä ja sitä edeltävässä viestissä...

Jos minun viestiini viittasit, olen myös korostanut, että huostaanoton pitää olla äärimmäinen vaihtoehto, ei mikään päivystysluonteinen toimi. Ei lapsia tietenkään pidä ottaa huostaan vähäisin perustein, mutten ole myöskään kuullut, että sellaista kovin yleisesti tapahtuisikaan.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asiasta varsin paljon tietävänä voin vahvistaa, että lastensuojelun todellisuudessa huostaanottoja ei tehdä helpolla. Toisin kuin usein kuvitellaan, kyse ei ole niinkään puuttuvista resursseista. Kyse on siitä, että laki määrää a) vanhemmille paljon oikeuksia sekä b) säätää huostaanottoa edeltävän prosessin varsin tarkkaan ja myös c) määrää huostaanoton olevan aina viimesijainen toimenpide ("muut perheelle annettavat tukitoimet eivät osoittaudu riittäviksi", mikä siis sekin vaatii, että perhe on jo pitempään ollut sosiaalihuollon asiakkaana). Kiireellinen sijoitus akuuteissa vaaratilanteissa on eri asia kuin huostaanotto, mutta siihenkään ei kyllä riitä esimerkiksi se, että isä sattuu olemaan kotona päissään.

Huostaanotto muuten on lain mukaan AINA väliaikainen ratkaisu eli lapsi tulee palauttaa vanhemmilleen, jos huostaanotolle ei enää ole perusteita. Tämä sitten ei monesta syystä ihan simppelisti arvioitava ja toteutettava juttu ole.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mielestäni nyt keskustelun aiheena olevan tapauksen yhtenä seurauksena tulisi olla ehdonalaistuomion lisäksi pakollinen (laiminlyönti katsottaisiin ehdonalaisrikkomukseksi) vihanhallintakurssi. Voi tietysti olla, että sellaiselle äijä onkin passitettu.
 
On, ainakin tässä ja sitä edeltävässä viestissä veikko maalailee myös samankaltaista toteamalla mm. "Sanoisin, että lapsi kärsii jokaisesta hetkestä, jonka se joutuu noissa olosuhteissa olemaan."
Tässä on selvästi kaksi koulukuntaa: Sinä, joka edustat vanhempien oikeuksia ja muut, jotka edustavat lasten oikeuksia.

Jatkakaa toki silmä perseessä taktiikallanne.
Tuota taktiikkaa ei ole toistaiseksi edustanut kukaan muu kuin sinä. Ja sillä näytät jatkavan. Se, että lastensuojeluviranomainen ei näe tarvetta puuttua asiaan, ei vielä tarkoita sitä, että asuminen väkivaltaisen mielipuolen kanssa olisi lapsen edun mukaista. Kynnys puuttua asiaan on erittäin korkea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni nyt keskustelun aiheena olevan tapauksen yhtenä seurauksena tulisi olla ehdonalaistuomion lisäksi pakollinen (laiminlyönti katsottaisiin ehdonalaisrikkomukseksi) vihanhallintakurssi. Voi tietysti olla, että sellaiselle äijä onkin passitettu.

Enkä pahana pitäisi, että oikeus määräisi lähestymiskiellon tällaisissa tapauksissa, joissa lapsen edunvalvoja (äiti, rikoksen tehneen puoliso) on esteellinen sitä hakemaan. Saattaisi herättää osapuolet ajattelemaan, ilman että lasta pitäisi erottaa molemmista vanhemmistaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
T... Se, että lastensuojeluviranomainen ei näe tarvetta puuttua asiaan, ei vielä tarkoita sitä, että asuminen väkivaltaisen mielipuolen kanssa olisi lapsen edun mukaista. Kynnys puuttua asiaan on erittäin korkea.

Mistä tiedät, että lastensuojelu ei ole puuttunut asiaan?

Mistä tiedät, että mies on väkivaltainen mielipuoli?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mistä tiedät, että mies on väkivaltainen mielipuoli?

Isäpuoli tuli sisään asuntoon väkisin repäisemällä oven turvaketjun auki.

Isäpuoli rikkoi vessan oven nyrkillä lyömällä, minkä jälkeen alkoi uhkailu.

Poika sai kuulla useita tappo- ja pahoinpitelyuhkauksia isäpuolensa suusta.

Kun poika istui itkien vessanpöntöllä, isäpuoli jatkoi rankimman kautta. Hän uhkasi tappaa nelivuotiaan ja vetää tämän viemäriin, ellei tämä ole hiljaa. Tilanne päättyi, kun äiti pakeni asunnosta pojan kanssa.

Täyttää määritelmän minun papereissani. Mutta eihän se Torrancen Jakkekaan tarkoittanut, oikeesti. Saa tarttua.
 
Mistä tiedät, että lastensuojelu ei ole puuttunut asiaan?
Nojaan tässä asian uutisointiin, jonka mukaan perhe asuu edelleen yhdessä.

Mistä tiedät, että mies on väkivaltainen mielipuoli?
Nojaan tässä asian uutisointiin, joka kuvailee miehen toimintaa.

Ymmärrän pointin, että lapselle on traagista menettää vanhempiensa läheisyys. Tämä lapsi menetti vanhempiensa läheisyyden viimeistään siinä kohtaa, kun äiti asetti parisuhteen lapsensa turvallisuuden edelle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nojaan tässä asian uutisointiin, jonka mukaan perhe asuu edelleen yhdessä.

....

Mistä voi siis mielestäsi päätellä, että lastensuojelu ei ole puuttunut asiaan.

Minun mielestäni siitä voi päätellä, että eivät ole puuttuneet kuten sinä haluaisit, mikä on myöskin mielestäni ihan helvetin hyvä juttu.
 
Minun mielestäni siitä voi päätellä, että eivät ole puuttuneet kuten sinä haluaisit, mikä on myöskin mielestäni ihan helvetin hyvä juttu.
Lastensuojeluviranomaiset/sosiaalityöntekijät tekivät myös arviointeja mm. Hakunilassa ja Puistolassa.

Minun mielestäni lapsen paikka ei ole samassa asunnossa kyseisen miehen kanssa. Sinä olet eri mieltä ja saat luonnollisesti mielipiteesi pitää.

Asiasta on kanssasi turha enempää jatkaa, kun keskustelutyylisi on tuollaisella lällättelytasolla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Asiasta on kanssasi turha enempää jatkaa, kun keskustelutyylisi on tuollaisella lällättelytasolla.

Ihmettelen vaan kovasti mistä sinä revit noita juttuja.

- ensin sanot, että lastensuojelu ei ole puuttunut asiaan
- kysyn, että miten niin, missä niin lukee
- sinä sanot, että ei ole koska asuvat vielä yhdessä
- johon minä totean, että onhan sitä muitakin tapoja puuttua kun huostaanotto
- sinä et enää viitsi jatkaa kanssani, koska "lällättelen"

Toisaalta, sinulla nyt on faktat haussa muutenkin 90% vapaan puolen jutuistasi, että sikäli ei yllätä. Joku täällä jo sanoi, että huostaanotto yhden tämmöisen tapauksen takia olisi OK, mikä on hyvä että sanoi. Sitähän minä alkujaan ihmettelin, että onko joku todella tuota mieltä. Nyt se on selvä, että joku on sitä mieltä. Ei siinä mitään, saahan sitä mieltä olla kunhan perustelee mielipiteensä järkevästi.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tässä on minusta hyvä yritys kuvata yhtä prosessia, joka johtaa järjettömiin tekoihin. Tunnistan tuontapaisen reagoinnin hyvin itsestänikin. Minulla se ei vain koskaan ole johtanut väkivaltaan vaan liittyy itsetuhoisuuteen. Olen myös luonteeltani niin rauhallinen, että kiivaimpinakin hetkinä ehtii kulua kauan aikaa ennen kuin tunteista tulee toimintaa. Siksi kai edelleen hengissä olenkin.

Yritin tappaa vaimoni - Perheväkivalta - Sunnuntai - Helsingin Sanomat
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Suomessa kuolee vuosittain noin 20 naista parisuhdeväkivallan seurauksena. Suomen toiseksi yleisin henkirikos on sellainen, että entinen tai nykyinen parisuhdekumppani tappaa naisen, kertovat Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tilastot.

Perhesurmia Suomessa on 2000-luvulla tehty kolmisenkymmentä. Valtaosassa surmaaja oli mies.

Kun mies tappaa naisen, se tapahtuu usein erotilanteessa. Miksi juuri miehet tekevät näin?

"Miehet tulkitsevat parisuhdetta joskus ikään kuin omistajuutena. Että mies omistaa naisen enemmän kuin nainen miehen. Tämä on miehillä selvästi yleisempi ajatus kuin naisilla. Vaikka nainen voi kokea omistavansa puolisonsa, hän ei niin herkästi käytä väkivaltaa omistajuutensa todisteeksi", Säävälä sanoo.

Säävälän mukaan parisuhdeväkivallasta kärsineet pariskunnat eivät läheskään aina eroa.


Ero, potkut ja stressi ajavat miehen lyömään vaimoa - Sunnuntai - Helsingin Sanomat
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Vittu mitä touhua. Tänäänhän alkoi oikeudenkäynti 8-vuotiaan Vilja Eerikan surmasta: Syyttäjä: 8-vuotiaan tytön elämä täynnä tuskaa - MTV3.fi - Uutiset - Rikos. Pitäisikö näitä vanhempia kiduttaa samalla mitalla?
Onhan tämä ihan vitun sairas juttu ja vituttaa kun menin lukemaan iltapulusta noita detaljeja. Vituttaa niin ihmisten sairaus että ei tiedä miten päin tässä olisi. Ihan mestausfiiliksethän tuosta syntyy vaikka oikeusvaltiossa ollaan. Elinkautinen ilman armahdusta ja mahdollisimman kivulias vankeus kiitos. Vitun eläimet.

Lisäksi makaan kotona vittumaisissa lihassäryissä ja kuumettakin on. Mikähän tämäkin virus - mitään flunssan oireita ei ole.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei noita iltapulujen juttuja tästä casesta voi itkemättä lukea.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Elinkautinen ilman armahdusta ja mahdollisimman kivulias vankeus kiitos. Vitun eläimet.
Ei eläin tuollaiseen pysty. Tai pystyy, muttei ryhdy. Koska oman käden oikeus ei enää oikein onnistu tässä tapauksessa, pitää luottaa noiden sadistien tulevien sijoituslaitosten kanssa-asukkeihin siinä määrin, että siellä sitä "oikeutta" annetaan oikein isosti.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Elinkautinen ilman armahdusta ja mahdollisimman kivulias vankeus kiitos. Vitun eläimet.

Pakkokastraatio samalla näille. Eikä ikinä mitään mahdollisuutta lapsen saamiseen edes adoption kautta. Kyllä vitutus nousee tämmöisten tapausten kautta. En ikinä tekisi omille lapsilleni mitään tuommoista, hyi helvetti!
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei noita iltapulujen juttuja tästä casesta voi itkemättä lukea.

Tähän vahva sama, vedet alkoi silmistä valumaan kun luki mitä tuo tyttö parka on joutunut kestämään.

Vituttaa, että Suomen oikeuslaitois ei pysty tarjoamaan tuollaisille eläimille tekoa vastaavaa penaltia.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Vittu mitä touhua. Tänäänhän alkoi oikeudenkäynti 8-vuotiaan Vilja Eerikan surmasta: Syyttäjä: 8-vuotiaan tytön elämä täynnä tuskaa - MTV3.fi - Uutiset - Rikos. Pitäisikö näitä vanhempia kiduttaa samalla mitalla?

Tätä samaa olin tänne tulossa linkittämään. Jumalauta, mitä jengiä. Toivottavasti vankilassa lätty lätisee ja elinkautinen on tosiaan elinkautinen. Ja noi huput päästä tuollaisilta ihmishirviöiltä. Hyi vittu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ja noi huput päästä tuollaisilta ihmishirviöiltä. Hyi vittu.
Nimenomaan, ja yleensä kaikilta oikeussalissa tuomiolla olevilta. On se perkele, jos on pokkaa kiduttaa ja tappaa ihmisiä, mutta ei uskalleta naamaa näyttää. Oikeuden halventamiseen liittyvissä pykälissä olisi kyllä viilaamista.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Onhan tuo jo vähän saanut maistaa millaista tuleva vankeus tullee olemaan. Toki voi olla että tullaan pitämään niin eristyksissä ettei vastaavaa tule enää tapahtumaan - valitettavasti.

Sinänsähän noiden huppujen pitäminen on tuolla turhaa, koska googlaamalla voi jokainen löytää muutamassa sekunnissa tuon isän nimen ja naaman.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Onhan tuo jo vähän saanut maistaa millaista tuleva vankeus tullee olemaan. Toki voi olla että tullaan pitämään niin eristyksissä ettei vastaavaa tule enää tapahtumaan - valitettavasti.

Näitä urpoja ei pitäisi eristykseen päästää. Niin makaat kuin petaat jne.

Sinänsähän noiden huppujen pitäminen on tuolla turhaa, koska googlaamalla voi jokainen löytää muutamassa sekunnissa tuon isän nimen ja naaman.

Varmasti näin, mutta vituttaa se, että tällaisten hirveyksien jälkeen ei tarvitse näyttäytyä omalla naamallaan, vaan saa pitää huppua päässä.

Iltalehden uutisen mukaan Eerika sai liikuntaa ja pakkosyötettiin ravitsemusterapeutin ohjein. Voi vittu sentään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös