2 cents...
En ole ammatiltani jääkiekkojoukkueen johtaja eikä minulla ole mitään alan insidertietoa eikä kontakteja. Voin vain harrastaa fantasiamanagerointia ja kehittää HIFKin toimintaa jälkiviisaasti, takautuvasti ja muiden tekoja arvostellen. So here we go:
Penan TJ-kauden saldo toistaiseksi joukkueenkasauksen kannalta:
1. Pelaajapolitiikka
Lista 1: Kobezda, Junkka, Mrazek, Scissons, Podko, Salminen, Vauhkonen, Laaksoharju, Treille, Simicek, Saarinen, Hedberg, Draper, Moger, Laine, Aigars,
Lista 2: Pärssinen, Kantor, Seppo, Stathos, Vopat, Söderholm, Levokari, TRuutu
Lista 3: Caloun, Peltonen, Hyvönen, Haakana, jne.
Listan 1 pelaaista saisi koottua Pelicansien ja Ilveksen kanssa tasapäin jumbosijasta kamppailevan jengin. Lista 1:n pelaajien yhteisnimike on "HIFKin kannalta tarpeettomat/turhat/epäonnistuneet pelaajahankinnat" eli hankinnat jotka jälkiviisas olisi jättänyt tekemättä, ja jotka asiansa osaava ja siihen paneutunut UTJ olisi jättänyt tekemättä. Jotkin näistä pelaajista olivat riskihankintoja esim. joko huonon edelliskauden, taantuneen kehityksen tai terveyssyiden takia. Itse esim. olin sitä mieltä että Saarinen oli hyvä kortti katsoa ja myönnän että INWT-klubin jäsenenä olen hieman kohtuuton laittaessani Niken ko. listalle. Simillä hyvät näytöt aiemmin liigasta eikä Mogeristakaan voinut etukäteen arvata että floppaa, mutta kun floppasivat. Treille pelaa täysillä ja taklaa kovaa ja aina kun mahdollista, pidän siitä, mutta taidoiltaan nelosketjun mies ja vie ulkomaalaispaikan. Moni kaveri yritti tai yrittää yhä parhaansa mutta kun ei niin ei.
Listan 2 pelaajista saisi koottua yhden ketjun, sekä pakkiparin vaihtomiehellä. Listan 2 pelaajien yhteisnimike on "HIFKin kannalta hyviksi osoittautuneet pelaajahankinnat". Näistä tosin Kantor tuli skouttaamatta agentin korvauksena Stepanekista eikä Penalla/Pulliasella tainnut Södenkään löytämiseen olla ansioita. Pärssinen ollut omalla tasollaan ja minä jotenkin pidin Levokarista ja potentiaalistaan... Toni Salmelainen olisi voinut kuulua tälle listalle ellei olisi lähtenyt jo ennen kautta rapakon taakse.
Lista 3: HIFKillä ei olisi ollut käyttöä näillekään pelaajille. Oli syy sitten Kuulan, Penan tai Alpon niin olen silti sitä mieltä että Caloun ja Peltonen samassa ketjussa ja HIFKin paidassa olisi ollut aika mannaa...
Summaan mielessäni nämä listat ja teen havainnon että hyvien hankintojen määrä suhteessa huonoihin on selvästi noussut tälle kaudelle. Annan ison arvon myös "omat pojat" projektille, jonka olen pitänyt poissa näiltä listoilta. Sen lisäksi että joukossa on paljon oikeasti lahjakkuuksia, löytyy siitä porukasta myös paljon tulevaa runkomiehistöä pitkäksi aikaa. Miksi tuoda runkomiehistö maakuntien kaupungista kun omien junnujen kautta saadaan suurennuslasin avulla etsittyä ja kehitettyä oikeita kavereita kehiin?
2. Valmentajapolitiikka
Pena onnistunut paljon paremmin kuin pelaajapuolella, kaikki ei muuten vain ole mennyt nappiin. Kuulan poispotkiminen oli hyvä juttu, kuten myös Mällin signaaminen. Se, että asiat menivät miten menivät on historiaa enkä itse ollut Mälkiä-fani alkuunkaan mutta hyvä valmentajahan kyseessä on, näyttöjä on, kuten myös siitä että tuloksia ei ollut odotettavissa vielä ensimmäisenä syksynä. Kärsivällisyys kuitenkin loppui tukijoukoista ja sisäinen kapina suisti hänet ulos. Alpon hankkiminen Mällin stuntiksi oli loistava veto ja olen todellakin sitä mieltä että Ape on nyt saamaansa mainetta huomattavasti parempi. Valmentajavalinnat, esim. Ape, vaikuttavat myös siihen imuun joka brändillä joko on tai ei ole. Apen ongelmana on kunnianhimo ja puritaanisuus, halu rakentaa nuorista 2-kymppisistä vauhtikoneista menestysjengi olisi se toistaiseksi saavuttamaton kruunu uralle. Pidän Apekiekosta mutten pidä Apescouttauksesta enkä eräistä muistakaan Apen linjoista. Mutta valmentajavalinnoissa Pena on tehnyt valintoja jotka puolustavat paikkaansa, ehdottomasti.
Vaikken ole koskaan ätppomk -touhuun osallistunut ja olen usein sydämistynyt penailulle, uskon että siellä tj:n päässäkin otetaan virheistä oppia.
Rimaa hipoen Pena pääsee luokalta ja minun puolestani yrittämään kolmatta kautta. Mutta vuodentakainen optimismini tulevasta kaudesta on nyt huomattavasti laantunut. Vuosi sitten HIFKiin varmaan olikin kaikkien aikojen imu: oli hilloa, oli Ape, oli uuden nousun aika. Nyt on paljon kovempi urakka edessä.