Matti&Teppo: (sori pitkät lainaukset, mutta ymmärtämisen helpottamiseksi en halua irrottaa lauseita asiayhteyksistä)
''Edellä mainittujen pelaajien siirtokorvauksistahan ei Pentille voi antaa yhtään sulkaa eikä niitä oikeastaan edes voi budjettiin laittakaan. Mitään takuuta jonkun yksittäisen pelaajan NHL-läpilyönnistä kun ei ole. Mutta kun todellista tietoa ei ainakaan minulla (meillä) ole, tyydyn toteamaan positiivisen tuloksen olleen hyvä, mutta en anna kunniaa siitä kenellekään koska en tosiasiassa tiedä kenelle kunnia kuuluu.''
No kenellekäs ne sulat sitten annettaisiin. On totta, ettei änärilähtijöistä saatavaa siirtokorvausta voi budjetoida tulopuolelle, mutta ei se estä sitä, etteikö se ole hyvää bisnestä ja etteikö siitä voisi ottaa kaikkea kunniaa, kun on osannut ostaa/kasvattaa pelaajan, jolle luo rahakkaan uran ja josta saa korvauksia. Junnujen kasvattamisen yksi hyvä puolihan on se, että hemmoista saatavat korvaukset tuloutuu kokonaan itselleen.
Toki on monia, joista saatu korvaus koskee aikaa ennen Penaa, mutta on myös monia Penan aikaisia, joista tullaan korvaus saamaan vasta myöhemmin. Joten siltä osin kunnia sille, jolle se kuuluu.
''Pentin touhuthan näkyvät talouspuolella todellisuudessa vasta parin vuoden kuluttua. Toivottavasti se puoli skulaa myös silloinkin. Yleiseti ottaen on helvetin tärkeää että porukka on kiinnostava, silloin myös sidosryhmiltä kehtaa pummata enemmän. Nykyinen kiinnostavuus on luotu jo kauan ennen Penttiä, mutta Pena voi alasajaa myös nykyisenkin kiinnostavuuden. Täytyy vaan odotella miten käy.''
Pitää täysin paikkansa. Penan duuni a.k.a sen toimenkuva on pitkäjänteistä duunia, jonka hedelmät eivät aina näy heti. Olen ymmärtänyt, että esimiehensä a.k.a hallitus, joka lienee uskottavin arvostelija, on työhön tyytyväisiä. On tietty selvää, että jos vuosi toisensa jälkeen urheilullinen tulos on viime (ja kuluvan) kuluvan kauden kaltainen, on helvetin vaikea perustella yhteistyökumppaneille koventuvia pelaajahintoja ja yhteistyösopimusten korotettuja summia. Todella toivoa sopii, että peli lähtisi kukkumaan ja esinomaisen palstamillivastaavuuden lisäksi saataisiin urheilullista menestystä. Esim Koffin pitkäjänteiselle suhtautumiselle täytyy vain nostaa hattua, vaikka kokevatkin vuosi toisensa jälkeen saavansa kannattavaa vastinetta rahoilleen.
''Mitä sitten Pentin pitäisi tehdä saadakseen arvostuksensa takaisin? No, esimerkiksi vaatimalla vaatisi Alpoa peluuttamaan HIFK:ta HIFK:n tyylillä palauttaen samalla sen vanhan HIFK:n takaisin. Tarpeen vaatiessa monottaisi Alpon ulos ja menisi itse sinne aitioon jos parempaa vaihtoehtoa ei löydy. Jotain todella radikaalia jotta tuo nykyinen tökkiminen loppuisi.''
Täsmälleen. Ei sillä, että Pena on Apen frendi, pitäisi olla mitään tekemistä epäkohtien korjaamiselle. En halua uskoa Penan olevan tyytyväinen nykyisenlaiseen tekemiseen. Jos homma ei toimi halutulla tavalla, siinä ei kaveruudet voi merkitä mitään. Tässä puhutaan kaveruutta helvetin paljon suuremmista asioista. Toisaalta, kuka tietää, onko tämä (valitettavasti) juuri sitä, mitä hallitus haluaa. En haluasi uskoa, että siellä on päätetty kurssin reivaamisesta nykysen näköiseksi. Jos on, mä taidan olla väärässä mestassa.
Minuakin pervosti kiinnostaisi ajatus nähdä Pena taas kehissä. Jos tilanne siihen menee, tuskn maltan odottaa lausuntoja. Jos tilanne siihen menisi, että Apen sukset todettaisiin luistamattomiksi, eikö vieläkään Kuitusen tekeminen A:ssa saa luottamusta kokeilla miestä liigajengissä? A:n tekeminenhän tällä kaudella on ollut numeroidenkin valossa lähinnä loistavaa. Läppä A:n sivuilla kertoo paljon. Turha tässä on Kuitusta arvoitaessa kaivaa kymmenen vuotta vanhoja mielipiteitä miehen aikaansannoksista silloin. Mä vaan kysyn, kauanko ukko viitsii A:ssa valmentaa ja mitä sitten, jos saa muualta tarjouksia? Ollaanko sitten taas naamat näkkärillä ja ilmeen sitruunana?
Nykyisen menon toivon minäkin loppuvan a.s.a.p. Toimi Pena. Kaikkosmaisia piirteitä kaivataan.
''Eli jos joku tietää ne todelliset syyt HIFK:n kaikkien aikojen taloudelliseen huipputulokseen niin olkaa hyvä vaan ja valaiskaa tampiota. Kiitän jo etukäteen.''
Todelliset syyt tuskin tulevat näille palstoille. Luulen kyseessä olleen monen asian summan. Pena nauttinee hallituksen täydestä tuesta, joten siltä osin ansio / syy on heidän.
IFKlla on valitettavasti ollut roppakaupalla myös huonoa tuuria kuluvalla kaudella, mikä ei tosin minusta selitä huonoa pelaamista kuin osin. Tästä rosterista olisi pitänyt repiä hitosti enemmän irti jos silloin, kun kaikki oli mukana. Mm Vopat ja Simi eivät ole vastanneet hintaansa. TRuudun loukkaantumisesta ei voine syyttää omia. Omien nuorten lupaava alku 'tyssähti kuin seinään'. Noista nyt ei kaikesta kaikkea voi Penan shittikuormaan laskea.
Olen edelleen sitä mieltä, että loppukauden menestys vaikuttaa Penankin asemaan. Jo ulkoisen uskottavuuden kannalta on tosipaikka keväällä selittää, miksi kaivetaan aurinkovarjoja naftaliisista keskellä talvea.
Todelliset syyt IFKin taloudelliseen menestymiseen ja Penan luottamukseen hallituksessa tietänee vain asianomaiset henkilöt itse. Luotan hallituksen jäsenten arvostelu- ja arviointikykyyn näissä asiossa. Se on nimittäin matti (ei siis se toinen teistä), että siellä on rekyyliä ja kompetenssiä näihin asioihin riittävästi! Ne pojat on IFKn näköisiä, eivätkä jätä 'piireissä' ketään kylmäksi. Kysykää vaikka Kummolalta.