Kiitos m&t!
Juuri sinulta (teiltä) odotinkin ensimmäistä kunnollista Pena-kritiikkiä. Siis kritiikki tyyliin "Pena on paska" ilman perusteluja on löyhäpäistä teiniangstipuuhaa ja korvattavissa esimerkiksi finnien puristelulla, jos ei tissejä pääse kourimaan. Kun meikäläinen on yrittänyt perustella, miksi Penaa tarvitaan juuri nyt, oli virkistävää lukea hyvin perusteltu kirjoitus Penan huonoudesta.
Otetaan ensin aluksi ns. löysät pois: Olen kauteen 02/03 eli kuluvaan katastrofiin asti lähes tismalleen samaa mieltä. Calounin kenkääminen? Villelle huono tarjous? Huonoa politiikkaa. Lehkonen ulos ja Mykkä & Kaakku vastuuvalmennukseen? Aargh! Pena itse? Tässä tulee ensimmäinen eroavaisuutemme - minä annan paljon anteeksi HNK -ketjun perusteella, tyhmä kun olen! Viihdyin HIFK-TPS -matsissa kuin pieni eläin. Ipa-pelit olivat jääkiekkoilullisesti skeidaa, joissa Pena pelasi upporikasta ja rutiköyhää tunnetuin tuloksin. Jos viidennen matsin viimeinen maali olisi mennyt toisinpäin ja HIFK olisi lähtenyt välieriin ryminällä, kuten oli pelaajien mukaan ainakin tarkoitus, voisivat jutut olla nyt aivan toisenlaisia. Kaikki on helvetin, ärsyttävän pienestä kiinni. Yksi maali, muistakaa se, yksi maali ratkaisi sen sarjan. Ylitsemme ei varsinaisesti kävelty.
Kauden 01/02 joukkue? Hirveä. Cipruss ykkössentterinä? Vauhkonen? Kobezda? Podkonicky? Kuin kiviä, joita heitetään stadikan tornista alas ja toivotaan, että joku niistä lentää. Mutta kuitenkin: Junkan epäonnistuminen ei voinut olla Penan syytä. Pena hankki meille Vopatin ja Mogerinkin. Eikä Mogerinkaan surffailu ollut Penan syytä. Ja loppuun mantra: talous kunnossa seuraavaa kautta varten. Ja kyllä sillä taloudella meille tähtiä palkattiinkin.
Kausi 02/03 on mennyt Penalta yhtä pikku juttua lukuunottamatta paremmin. Suhonen on surkea valinta valmentajaksi, mutta pelaajapolitiikka on ollut paikoitellen loistavaa; Tuomo Ruudun kaappaus Hjalliksen leiristä, Stathos, Pärssinen. Kiistattomia SM-liigan tähtiä. Perverssillä tavalla myös Simicekissä on sitä jotain. Kantor on parantanut otettaan, Zeta on liigan paras pakki. Omat junnut huikeassa nousukiidossa? Ei jumalauta, ei kaikki ole mennyt pieleen pelaajapuolella, ei ollenkaan. Kokeile (kokeilkaapa) sellaista ajatusleikkiä, että viime kauden raunioille sen taloudellisen tuloksen kanssa olisi tullut joku kokonaan uusi jätkä. Mitä hän olisi voinut tehdä paremmin? Olisimmeko narisseet hänelle Pärän ja Simin hankkimisesta? Vopatin jatkosopparista? Stathosista? Grunnin, Viitaluoman ja Pikkaraisen painoarvon kasvamisesta? Draper-kuvio meni -tämä on totuus joka ei muuksi muutu- nimenomaan niin, että Alpo halusi Draperin henkilönä. Miehillä on yhteistä menneisyyttä muistaakseni Winnipegin ajoilta ja Pena teki siinä mielessä väärin, että taipui valmentajan tahtoon.
Minusta HIFKin suurin ongelma seisoo nyt vaihtoaitiossa. Esitys jäällä Ruudun loukkaantumiseenkin asti tuollaisella tähtisikermällä on täyttä paskaa hinta/laatusuhteeltaan. Munatonta neppailua 70% ajasta, jota onneksemme kompensoidaan vähäisellä pisteidenkeräyksellä. Jos -ihan ajatusleikkinä- HIFKin koko viime kauden joukkue Vauhkosineen kumppaneineen olisi lähtenyt tähän kauteen vuoden kokeneempana ja Mälkiän kera, niin väitän tässä ja nyt melkeinpä järjissäni, että joukkueella olisi enemmän pisteitä kuin Suhosen tähti-HIFKillä nyt. Ja aivan varmasti joukkue olisi pelannut ja mesonnut tavalla, joka ei olisi jättänyt ketään kylmäksi.
Pena on mokansa tehnyt, mutta parantanut selvästi juoksuaan tälle kaudelle. Minusta on sääli, jos Pena kaatuu/kaadetaan nyt, kun kaikki on toisaalta niin lähellä ja niin kaukana. Haluaisin, että nimenomaan Pena puhaltaisi nyt pelin poikki ja ottaisi ohjat. Hänessä on tarpeeksi karismaa ja meininkiä kunnian palauttamiseksi. Näin uskon vakaasti, enkä tiedä juuri nyt typerämpää ratkaisua kuin kaiken uusiminen jälleen kerran johtoa myöten.
Jääkiekko on isojen miesten peliä pienessä laatikossa. Muutoksen on lähdettävä laatikosta ja varsinkin sitä reunustavasta aitiosta. Jos Pena seisoo itsepäisesti Apen takana ja mummoilu jatkuu tavalla, jota ennemmin katsoisin strippaavaa Hermusta nonstoppina, Pena on todellakin huolestuttavassa määrin pihalla ja silloin minä olen ollut väärässä. Huoh. Ei voi mitään.
Pena on kuin naiset. Sen kanssa on vaikeaa, mutta ilman sitäkin on vaikeaa. Nouse Pena vielä - ole äijä!
edit: lisäys omista junnuista