Pentti Matikainen HIFK:ssa

  • 195 381
  • 616

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Niin, jostain syystä tj. Matikaiselle ei ole avattu omaa ketjua, vaikka Apesta ja joukkueesta juttua riittää. Tällä ketjulla ei sitten ole mitään tekemistä ÄTPPOMK:n kanssa, kuten fiksuimmat varmaan tajuavatkin. Tässä on minun ajatukseni mukaan tarkoitus analysoida suhteellisen kiihkottomasti toimitusjohtaja Matikaisen aikaa HIFKissä tähän asti - ja tulevaisuutta.

Kausi 01/02 meni pelillisesti katastrofin tasolle, taloudellisesti tulos oli hyvä. Kaikkihan muistavat Ciprussin, Junkan, Kobezdan, Podkonickyn, Scissonsin, Mogerin etc. Nyt kun aikaa on kulunut ja etäisyyttäkin on, voidaan todeta, että Junkan ja Mogerin epäonnistumista ei olisi voinut erkkikään tietää etukäteen. Cipruss oli tehopisteidensä valossa odotusten mukainen hankinta, ei ykkössentteritasoa läheskään, mutta jostain syystä siihen hommaan ajautui, minkä lasken Matikaisen miinukseksi ilman muuta. Turha selittää, että Eki oli niin ja niin hyvä pistemies, kun hänet väärään hommaan kuitenkin istutettiin. Plussaa Vopatista kesken kauden.

Kuluva kausi on ollut Matikaiselta mielestäni parempi hankinnallisesti. Stathos loistava, Mrazek aluksi hyvä. Nicce surkea, kuten odotettiin. Zetan ja Kantorin pitäminen joukkueessa plussaa. Saarinen toistaiseksi tämän kauden versio Junkasta, Simicekin lasken jostain perverssistä syystä hyväksi hankinnaksi. Omien junnujen kehittyminen ollut paikoitellen loistavaa; Grunn, Viitaluoma, Pikkarainen ovat kaikki kasvaneet Matikaisen HIFKissä liigatason runkopelaajiksi. Tuomo Ruutu on/oli odotusten mukainen superkaappaus. Ei ole Matikaisen syytä, että Rudy makaa nyt sairaalassa.

Vai onko sittenkin?

Matikaisen rekrytoinnit valmennukseen ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Mälkiä epäonnistui ja pistettiin pihalle -nyt on helppoa olla jälkiviisas- liian nopeasti. Joukkueen sisälle nousi oppositio maalaispoikaa vastaan ja pelimoraali meni aivan palasiksi. Siltikin on muistettava, että Mälkiän HIFK oli ilman Suhosen HIFKin tähtiä ja kehittyneempiä junnuja lähes yhtä hyvä pisteidenkerääjä kuin Suhosen HIFK! Matikainen taipui hallituksen tahtoon ja hyväksyi Mälkiän lähdön jääden itse kuitenkin organisaatioon.

Seuraavaksi Matikainen kutsui valmennukseen ystäväpiiristään Alpo Suhosen. Tämä on ollut mielestäni Matikaisen HIFKin suurin virhe, enkä jaksa tässä pohdiskella, minkä verran virheestä on laskettava tj:n, minkä verran hallituksen piikkiin. Aloite Suhosen palkkaamiseen tuli kuitenkin Matikaiselta, tämän ovat molemmat osapuolet tuoneet julki.

Mitä tekee Pentti Matikainen nyt, kun Suhosen HIFK on näyttänyt sen huonomman puolensa - täydellisen mummoilun ja muniinpuhaltelun? Onko Matikainen vetäytymässä Suhosenkin takaa vai kaatuuko/nouseeko Penttikin Suhosen mukana? Mitkä ovat Matikaisen eväät loppukaudelle -03 ja ensi kaudelle, minkä hän on omasta aloitteestaan nostanut mestaruuskaudeksi?

Mitä HIFKissä -ja nimenomaan Matikaisen HIFKissä- on oikein tapahtumassa?

Loppuun haluaisin vielä todeta, että oma kantani Matikaiseen kokonaisuutena on positiivinen. Mies on kaikkea muuta kuin HMV ja on parantanut hankintojaan täksi kaudeksi. Siltikin hän arvioi kykynsä yläkanttiin uskoessaan voivansa tehdä talouspuolen ja hankintapuolen hommat yksin. Matikainen tarvitsisi rinnalleen osaavan scouttaajan. Tätä mieltä olen. Minun puolestani Matikainen voi olla HIFKin toimitusjohtaja ihan jo habituksensa puolesta, mikäli talous edelleenkin on kunnossa. Mutta odotan mahdollisimman pikaisesti HIFKin ilmeen palauttamista kaukaloon tavalla, jonka kaikki tiedämme ainoaksi keinoksi. Onko Matikaisella eväitä tähän vai onko hän menettänyt uskottavuutensa? Mitä mieltä ollaan?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Yritän olla kiihkoilematta mikä tieteenkin on helvetin vaikeeta.

P. Matikainen on mielestäni epäonnistunut urheilullisella puolella kuten koko IFK. Koskee edellistä ja tätä kautta. Tuntuu kuin selkeä strategia puuttuisi.
Olin aluksi suorastaan iloinen kun Ape palkattiin ja otin yhteen näillä palstoilla "Daespoon" kanssa asiassa: Ape on mikkihiiri-valmentaja. Kuvittelin, että vähäiset tietoni Apesta ja se, että mies oli ollut NHL:ssä valmentajana oli riittävä takuu sille, että nyt IFK:lla oli ammattitaitoinen valmentaja.
Kun homma rupesi kusemaan muutin mieltäni ja samalla "loukkaannuin" Penalle, joka olisi pitänyt tietää asiat tuhat kertaa paremmin kuin minä.

Pelaajahankinnat eivät mielestäni ole onnistuneet sillä tavalla kun IFK:ssa pitäisi huomioiden mm. pelaajabudjetin suuruutta.

Se, että talous on kunnossa ei riitä minulle, eikä varmaan pitkälle päälle muillekaan. Mikäli tulosta ei tule urheilullisesti ei jäähalliin tule asiakkaita; ei sponsoreita, ei ravintola asiakkaita eikä otteluun katselijoita.
Näitä kaikkia (lähes kaikkia) yhdistää yksi ja sama syy tulla hallille:
IFK:n menestys!!

Penalle: Meidän kannattajien tulisi pystyä luottamaan, että pelaajanhankinnoista vastaava tj. osaa hommansa sata kertaa paremmin kuin vastustajan leirissä. Kärjistetysti niin meidän porukassa pitää pelata sarjan parhaat ja värikkäämmät pelaajat.
Tiedän, että tämä on lähes mahdotonta, mutta sellainen fiilis meillä pitäisi aina olla. Nyt ei ole, eikä ole ollut edellisellä kaudellakaan. 70- ja 80-luvulla sekä kausina 97-99 IFK:ta pelättiin ja me kannattajat olimme ylpeitä kun vierasmatsissa vastustajan hallit täyttyivät katselijoista jotka halusivat antaa turpaan "Helsingin Herroille" ja "sika-IFK:lle".
Nyt on tilanne se, ettei omakaan halli täyty vaikka lippuja on myyty paljon. Syy on yksinkertaisesti se, ettei joukkueesi ole riittävän värikäs eikä riittävän menestyksekäs.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
well done JHAG.
On todellakin valitettavaa,että seuran sisäisiä kiistoja ei voida selvittää ilman ,että kaverisuhteet menisivät puihin,vielä kun lisätään,että hyvin yksipuolisesti ollaan vastustamassa utj:n hankkimista on melkoinen soppa keitetty kavereiden kesken.

Olet hyvinkin oikeassa siinä,että penalla on edellytykset hoitaa pj:n hommia ja kerätä kuivaa kirstuun,mutta suuremmassa vallanhimossa erilaiset kuvitelmat reviirinsä hoitamisessa saavat sokeuden iskemään.

Pelaajapuolella ihmettelen suuresti,kuinka kauan kestää todeta se tosiseikka,että kun olet ajoissa liikkeellä niin niität satoa hyvin.
Tämän hetkinen tilanne kielii jostain historiasta juuriaan,olemmeko liian ylpeitä vai eikö todellisuus kohtaa realiteetteja.Jos apoon palkkaus oli vikatikki,sitä seurasi yhtälailla turhien kiva´harrin ja hauska saken palkkaus jokamieshommiin.
Todella paljon pelaajia täytyy olla liikkeellä jos osalle voidaan heittää "juuri tuon kaltaisille ei ole käyttöä"
Mutta tekipä pena mitä tahansa niin aina jotain ketuttaa.
cool,cool,cool.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
SITÄ TIKULLA SILMÄÄN...

Eniten ärsyttää miten muutamalla pelaajalla olisi hoidettu asiat aivan toisella menestyksellä. Pena olisi sopinut asiat Calounin kanssa ja syksyllä oltaisiin alettu puhtaalta pöydältä. Pentti olisi edes vähän miettinyt Ville Peltosen arvoa ja tehnyt pitkän sopimuksen Villen kanssa. Pentti olisi ihan oikeasti nähnyt vaivaa ja hankkinut keskushyökkääjän näille pelureille eli J. Davidsonin.

Kolme pelaajaa ja kaikki olisivat olleet tarjottimella. Peltonen-Davidson-Caloun olisi tehnyt selvää jälkeä ylivoimalla ja IFK olisi ollut saletisti mitalipeleissä. Pentti olisi lisäksi ollut ajan tasalla ja Thomas olisi ollut loppukauden maalissa. Mälkiä olisi ollut aivan eri mies juhliessaan voittoputkea ja "lihaosaston" viitosjohtoa jäähypörssistä. IFK pelaisi kunnon lätkää voimalla ja taidolla yleisön ollessa hurmiossa. Tarinaa voisi jatkaa sillä, että IFK olisi ollut mestarisuosikki nro 1 tähän kauteen lähdettäessä.

Toisin asiat kuitenkin menivät syystä ja toisestakin. Voisi kuitenkin kysyä olisiko joku muu voinut toimia yhtä penamaisesti, kuin The Pentti.

Tämän kauden pohjanoteeraus pelaajahankinnoissa oli Hyvösen sössiminen HPK:n palkkalistoille. Muuten on Pentillä ollut hiukan enemmän järkeä pelaajahankinnoissaan. Liian kauan on kestänyt puolustuspään vahvistaminen ja sen takia koko kausi uhkaa mennä nyt pilalle. Kaikkihan sen puutteen ovat huomanneet.

Tiedän tiedän, etten tiedä kaikkea "insidestooria" ja ulkopuolisen on helppo arvostella mutta silti homma ei ole todellakaan vakuuttanut. Olisimme voineet kasvattaa junnut pelimiehiksi ja samalla taistella jopa mestaruudesta. Ei niin ei.

edit: Jotain puukottelua tuntuu olevan IFK:n johdossa, mihin Vihannesboxikin viittaa. Ei kannata selkäänsä kääntää.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: SITÄ TIKULLA SILMÄÄN...

Viestin lähetti bambamcam
Tiedän tiedän, etten tiedä kaikkea "insidestooria" ja ulkopuolisen on helppo arvostella mutta silti homma ei ole todellakaan vakuuttanut. Olisimme voineet kasvattaa junnut pelimiehiksi ja samalla taistella jopa mestaruudesta. Ei niin ei.

Niin. Kyllä palvelualalla (heh!) toimivan yrityksen tj:n ja johdon onnistumista saa kuka tahansa palvelun ostaja ja/tai potentiaali ostaja arvostella julkisesti, vaikkei mikään insideri olekaan. Ei minullakaan ole aavistustakaan, mitä mahtavat 7 päivää -lehden päättävät elimet touhuta sisäpiirissään, mutta sen tiedän, että tuotteensa on mielestäni täysi paska, johon en rahojani tuhlaa. Jokainen päättää myös itse suhteestaan HIFKiin ja sitä kautta ottaa automaattisesti kantaa tj:n/johdon onnistumiseen. Ei se sen kummempaa markkinataloudessa ole. Raaka peli sano haakelperi.

Mainittakoon, että en todellakaan rinnasta HIFKiä ja seiskahyvääpäivää -lehteä sen kummemmin. Kunhan tyypitin esimerkin. Ja kyllä, käyn HIFKin matseissa zombin lailla edelleen.

edit: lisäys
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
ELÄVIÄ KUOLLEITA

Matseissa käydään niin kuin ennenkin. Ja totta totisesti toivon Pentille onnistumista ja voi sitä näyttämisen riemua, kun The Pentti pääsee kuviin pytyn kanssa. "Mitä mä sanoin" hän huutaa ja kouluttaa mediaa siinä sivussa.

"Pitää myöntää, ettei kukaan ole erehtymätön! Aina sitä tekee päivittäistasollakin virheitä. Voi tehdä virheitä valinnoissa, pelin strategiassa ja pelin aikana peluutuksessa. Vaikka virheitten ruodinta olisi kuinka inhottavaa, se pitää aina tehdä, jottei sama virhe enää toistuisi uudelleen"

-Pentti Matikainen kirjassa Maalina Mestaruus
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Mielestäni Pena on suoriutunut duunistaan kohtuullisesti, eli en ole kyllä erikoisen tyytyväinenkään ollut, minkä voi päätellä johtuvan sarjasijoituksista. Tämän kauden lopussa, mihin se ikinä loppuukaan, on luultavasti sekä Pena että Ape vedenjakajalla. Pudotuspeleistä uudelleenjääminen olisi katastrofi ja ekalla kierroksella tippuminen olisi sekin pettymys. On parasta kuitenkin odottaa ainakin tämä kuu loppuun odotellen vahvistuksia, ennen suurempia haukkumisia.
 

RedFox

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pena… The Pena.

Olen tämän lyhyen Jatkoaikakirjoitteluni aikana ”arvioinut” ja "arvostellut" lähinnä joukkueen pelaamista, yksittäisiä pelaajia ( negatiivista palautetta oikeastaan vain maskotti Hedbergille) ja valmentaja Alpoa sekä koko joukkueen menestymistä.
Ihan hyvä pointti heittää Penasta ketju, vaikka tavallaan onkin ”joukkueen” ulkopuolinen tekijä.

Olisin, kuten varmaan moni muukin, erittäin kiitollinen tiedosta, mikä todellisuudessa on triankelitraaman Pena-Alpo-Hallitus, marssijärjestys. Siis oikeasti, eikä siten, mitä organisaatiokaavio sanoo. Kuka vastaa viime kädessä, keitä palaajia hankitaan, kuka vastaa ja miten hankittujen pelaajien tuloksesta? Onko Penalla tulosvastuu, onko Penalla kassan avaimet?
En kuvittelekaan, että joku toimistolta tahi hallituksesta vastaisi tähän oikopäätä, mutta ajatuksena…

Penan roolista, minun mielestäni on aika lailla urheilupomo, ex -valmentaja, joka ymmärtää taloudesta jotakin, vaan ymmärtääkö tarpeeksi.? Onko riittävästi itseluottamusta tehdä kovia päätöksiä, kun taustalla on ekonomi Mobergin kassanhoitokulttuuri? Antaako pankinjohtaja narua vai kiristääkö vain?
Penalle ei tule kyllä meikäläiseltä kauheasti sympatiaa ja pisteitä, on samaa sarjaa Apen kanssa, paljon puhetta ja palstamillimetrejä, muttei sitä tärkeintä, tulosta. Selityksiä varmaan on molemmilla parin faksirullallisen verran. Vaan siviilissä tulosvastuullisena ihmisenä odotan vastaavaa myös "voimakaksikolta", TJ etunenässä.

Jos pitäisi spekuloida seuraajaa, niin kukapa…? Yksi kivikova nimi olisi Amerin Roger Talermo, jolla on aikamoinen ymmärrys ja kokemus urheilupisneksestä. Nuori kaverikin vielä. Ei tietenkään luopuisi miljoonaduunistaan, mutta pakkoko siitä on kokopäiväduuni tehdä? Speculation anyway..
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Minun tietojeni mukaan The Pena on kyllä tarjonnut Alpolle ainakin ajatuksen tasolla pelaajia - Toni Porkka ennen liigakauden alkua, esimerkiksi. Iso järkäle, jota Pena on itse valmentanut Saksassa. Samoin Tähtisen edes mahdollinen kyseleminen Ässistä on lähtenyt Penasta. Mutta se on kyllä nimenomaan Alpo, joka HIFKissä toistaa rikkinäisen levyn lailla lausetta: "Ei ole käyttöä sen tyyppiselle pelaajalle".

Minulle on muutamien viime päivien aikana kirkastunut, että Pena ei ole minkäänlainen este tai hidaste sille HIFKille, minkä minä ainakin haluaisin nähdä. Kyllä, nyt puhun viime paikallisotteluun kulminoituneesta mummoilusta, joka keitti kupin nuri lopullisesti. HIFKin marssijärjestyksessä olisi nyt tärkeintä ratkaista valmennuskysymys. Pena jatkakoon, hän on ns. asialinjalla. Vaikka vastuuta Alpon palkkaamisesta kantaakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Moukarilla ei ole mitään Penaa vastaan viime kauden pohjanoteerauksesta -ja orastavasta, tulevasta- huolimatta.
Siitä, pelaako IFK itsensä näköistä kiekkoa ollaan täällä oltu montaa mieltä mutta yhdessä asiassa voimme olla samaa mieltä:

HIFK:lla ainakin on nyt joukkueessaan "omia" pelaajia. Kiitos Pentin.

Viime kaudella omista A-junioreista liigassa pelasi kahden kentän verran pelaajia aloituskokoonpanossa, tällä kaudella Järvinen, Luttinen, Holma & Söderholm ovat jatkaneet trendiä.
Ja oletteko seuranneet A-junnujen tilastoja/sarjataulukkoa? Lisää on tulossa edellyttäen että Pena pitää tässä linjansa.

NHL-peikko vaanii, mutta totaalinen märkä päiväuni olisi HIFK:n Mestaruus vuoden, parin päästä joukkueella jota valmentaisi S.Kuitunen, runko olisi omia kasvatteja höystettynä hyvillä vahvistuksilla Pentin ollessa tj:nä.

Tuota odotellessa olen valmis putoamaan pari kertaa pudotuspelien ulkopuolelle!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Moukarimies: Hyvä pointti, katsotaanpa joko Grunnin, Pikkaraisen ja Viitaluoman kasvamista liigapelaajiksi tai Holman ja Luttisen esiinmarssia, voidaan todeta, että Matikaisen HIFKissä nämä kaverit ovat saaneet mahdollisuuden. Ja myös lunastaneet sen.

Minun märkä uneni voisi pitää sisällään samantyyppisen sisällön kuin sinunkin - mutta funtsi jos Kuitusen sijasta aitiossa jauhaisi purkkaa itse viileytenä The Pena itse! Siinä olisi luu kurkkuun siistille mediakiekolle. Heh. Noh, puolet tuosta oli läppää, Kuitunen kelpaa loistavasti samaan hommaan.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Herrat Moukarimies ja Hagström

Minä haluaisin vielä lisätä edellisiin , että Pentti ei enää hankkisi ulkolaisia pelaajia vain sen takia , että ovat ulkolaisia.
Kyseessä tulisi olla selvä vahvistus tai sitten oltaisiin ilman.
Kaikki IFKn pelejä tämän kauden aikana nähneet voinevat yhtyä mielipiteesee. ? Vain 1 ( yksi ) ulkolaispelaaja on tänä(kin ) vuonna täyttänyt kriteerit vahvistus.
A - junnuista vaan kundeja täksi loppukaudeksi baanalle , eikä mitään " mrazekkeja " enää yhtään , jookos ?

Dänks juu , Pentti !
 

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipäs poijjaat innostuta.
Muistakaa kuka tuhosi HIFK-kiekon viime käynnillään? PENA!!
Kuka peluutti peruutus komppaniaa kun kuula-ika lähti ? PENA
Kuka on peluuttanut Luttista ja Holmaa? Ei ei PENA .Vaan alpo the itkijä.....
Penan hoitakoot taloutta mutta pysykööt kaukana kaukalosta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
viileämies: Kuka peluutti Tepsiä vastaan Hucko - Nielikäinen - Kautonen -ketjua ja järjesti ainakin allekirjoittaneet top femmaan kuuluvan HIFK-matsin?? Alpo the Teardrop peluuttaa junnuja, kun Pena ei osta sille mieluisia neitejä. Joo, Ipa-peruuttelu oli taktinen virhe ja paskaa hokia, mutta ehkä ainoa edes teoreettinen tapa silloiselle HIFKille yrittää jatkopaikkaa.

Penan tekemiset 80/90 -luvun taitteessa eivät kiinnosta enää. Minä olen muuttunut ainakin niistä ajoista - oletan, että niin Penakin, kuten moni muukin.

Toni Porkka, Kari Haakana, Jarkko Glad...siinä muutama nimi, jotka nyt mahdollisesti pelaisivat meillä, jos Alpolle olisi kelvannut Penan ehdotukset.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
The Magnificent 7

Viestin lähetti Brewer

Kaikki IFKn pelejä tämän kauden aikana nähneet voinevat yhtyä mielipiteesee. ? Vain 1 ( yksi ) ulkolaispelaaja on tänä(kin ) vuonna täyttänyt kriteerit vahvistus.
A - junnuista vaan kundeja täksi loppukaudeksi baanalle , eikä mitään " mrazekkeja " enää yhtään , jookos ?

Dänks juu , Pentti !

Jep, ei enää Mrazekeja, ainakaan yli kahdeksi viikoksi.

Kyllä minusta sentään Stathos, Zidlicky ja Kantor ovat hyviä ulkolaisvahvistuksia. Vopat olisi ollut 4. hyvä, mutta loukkaantumisia on vaikea ennustaa. Simicekin tapaus on vähän mysteeri minulle. Miksi näin suuri riski otettiin polvivaivaisen kanssa, mutta kai se keväällä paremmalta näytti.

Kaikki pisteet Penalle ja hallitukselle Draperin nopeasta ulostamisesta. Mrazek on nyt mitä on, tryoutin aikana näytti vähän paremmalta kuin sopimuksen saatuaan.

Saadankohan tänään mitään uutisia pelaajahankinnoista.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Niin ja sitäpaitsi hei !

Tom Draper ei myöskään koskaan olisi esiintynyt IFKssa , jos ei Alpo olisi halunnut " kokenutta pohjois-amerikkalaista veskaria ".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Herrat Moukarimies ja Hagström

Viestin lähetti Brewer
Minä haluaisin vielä lisätä edellisiin , että Pentti ei enää hankkisi ulkolaisia pelaajia vain sen takia , että ovat ulkolaisia. eikä mitään " mrazekkeja " enää yhtään , jookos ?

Dänks juu , Pentti !

Piste ja aamen. Olen täydellisesti samaa mieltä kanssasi edesmennyt Suuri Legenda. Helppohan se sieltä pilven reunalta on kirjoitella kun näet niin pitkälle. Tuu tänne tasaselle kokeilemaan niin huomaat miten vaikeaa on johtaa jääkiekkojoukkuetta täältä käsin.

On tuntunut viime vuosina monta kertaa siltä että pitänyt hommata ulkomaalaispelaajia vain ja ainoastaan sen takia että on pitänyt saada joku, ja mieluummin mahdollisimman nopeasti Laatuun EI ole kiinnitetty huomiota.
Jos ei ole selvä vahvistus niin pysyköön pois. Ei enää keskinkertaisuuksia eikä paskaa!!!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kannatan ulkomaisten tarkempaa sihtaamista ja lisäksi sitä, että niitä ei olisi riveissä kuin max. 3 kpl sarjan alkaessa! Olisi sitten mahdollisuutta zoomailla oikeasti sopivia palasia pakkaan. Jos HIFKillä on loppukesästä riveissään ulkolaisista vain Stathos, olen iloinen...Jos Stathos ja Zeta, hypin riemusta. Vopat, Simicek, Mrazek, goodbye - ja Mrazekhan lähtee jokatapauksessa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa että Penasta. Laitetaas omia ajatuksia. Kirjoituksessa on sopivana ja sekaisena mixinä tietoa, luuloa, arvausta ja huhua.

Pena IFKiläisenä

Ihan tiedoksi, että enemmän IFKn näköistä miestä saa IFKsta etsiä. No Frankki ja Kife on omassa luokassaan, muttei Penankaan tarvitse sitoutumistaan hävetä. Pena ei ole vain duunissa IFKssa, hän elää kiekon ohella seuralleen. Se, joka asiaa epäilee, ei tiedä mistä puhuu. Pena on tunteella ja antaumuksella mukana. Jo se on usein enemmän, kuin monella muulla. Mitä muuta työnantaja voi työntekijältä, tietysti pätevyyden ja sopivuuden lisäksi, edellyttää.

Pena toimitusjohtajana

Tässä menee joskus joillain puurot ja vellit sekaisin. Liian usein Penaa arvostellaan _vain_ epäonnistuneitten hankintojen takia ja kokonaisuus unohtuu. Verratkaa nyt esim meidän kauden hankintoja Jokereitten vastaaviin, vaikka kausi on vielä kesken. Toimarin rooliin lätkäsaurassa kuuluu hitosti muutakin, kuin tässä tapauksessa Penalle mm scouttaus.
Taloudenpidon Pena osaa hyvin. Mies on pidetty esimies, joten henkilöstö siltä osin toimii. Sidosryhmätyössä Penaa pidetään asiantuntevana ja osaavana ammattilaisena. Kiekkomiehenä ennenkaikkea, jolla on palava himo tekemiseensä. Esimiehensä antavat arvoa Penan näkemyksille ja tekemiselle, joten sekin puoli on kunnossa. Penalla on ollut työrauha. Toivottavasti tämä kausi ei ole taas urheilullinen katastrofi ja luottamus säilyisi edelleen. Mikä tj kestäisi tällä budjetilla kahta ennenaikaista kesälomaa ja katastrofia.

Pena persoonana

Pena on Pena, vaikka voissa paistaisi. Hyvä niin, kiekkomies ennen muuta. Työnantajansa mukaisesti ihasteltu ja vihattu, värikäs, mutta ennenkaikkea seurattu. Siis: pätevä ja sopiva. Mitä muuta voi vaatia. Ei IFKin tj:nä voi olla kiprusoff-ulosantinen hemmo, vaikka olisi millainen sateentekijä. Särmää meillä tarvitaan ja sitä pitää myös käyttää. ''Vittu, sähän koulutat niitä.''

Penan toimenkuva

Joskus sekin unohtuu, että miksi Pena hoitaa IFKssa scouttauksen. Voi olla, että on saanut tehtäväkseen ja edellytyksenä liksalleen esimiehiltä, jotka eivät ole kokeneet tarpeelliseksi palkata hommaan erillistä hemmoa. Minusta tulisi palkata. Tällä rahalla on kaikki syy odottaa parempaa urheilullista tulosta. Pena enemmän vahvuuksiensa pariin ja jollakin menettelyllä scouttaus ostaen ja uutta matoa koukkuun. Niin mä sen ajattelen. Tosin ei ole tullut yv:tä toimistolta, että tulisinko hommiin viisauksineni. En ole tosin kädet koneella odottanutkaan.

Mitä IFKn tämä kauden rosterin käyttöasteeseen tulee, siitä kuuluu koko shittilasti Apen niskaan. Kapasiteettia meillä on, käyttöaste on kehno. Ennen kautta rosteri oli hyvin monien mielestä hyvä ja kaikilla oli syy ja lupa odottaa pelillisesti enemmän. Väitän, että tästä rosterista olisi saanut sopivammalla valmentamisella enemmän irti. Penaa tietty voi osoittaa sormella siitä, että palkkasi mahdollisesti pätevän, joka ei ollutkaan sopiva. Tosin jälkiviisautta sekin, mutta helppoa.

Penan tulevaisuus

Toivon todella, että Pena onnistuu työssään. Toivon myös, että IFK alkaa menestymään talouden ohella myös urheilullisesti. Oma pinnani kyllä kestää, mutta olisi nastempi aina lähteä matseihin, kun ei vituttaisi niin usein.

Mikäli nyt alkaa ennenaikainen kesäloma, luulen jatkosta käytävän vähintään perusteellista keskustelua. Vähintäänkin pitää. Ulkoiset paineet sellaisessa tilanteessa voivat käydä todella koviksi. Ei kävisi Penaakaan kateeksi. Toivottavasti Penaa ei tönitä ja ensi vuosi todella toisi autuuden.

Penan linja nuorten suosimisessa on minusta hieno ja kunnioitettava. Ensi kauden rosteriin on tunkua erittäin lupaavista ja menestyneistä, omista tämän kauden A-junnuista, joista piisaa helposti yhteen kentälliseen asti. He lisättynä edellisen 'ikäluokan' omilla junnuilla (Grunnit, Hirsot, Häppölät) ja muutamilla, nyt tulee tärkeä sanoja, veret seisauttavilla (lue sitten bednar-vujtek-stathos-z-jne) ulkomaalaisvahvistuksilla ja kakun päälle Karalahti, niin mikä olisi mieluisampi pohja luvatulle mestaruusrosterille. In Pena I trust.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pena teki saman virheen minkä Mike Smith teki Chicagossa. Palkkasi Alpon ykköseksi vaikka mies on 'vain' helvetin hyvä kakkoskoutsi.

Alpo oli Torontossa kakkosena Pat Quinnin alaisuudessa. Alpo veti treenit ja rakenteli hyökkäyskuviot, Quinn piti huolta siitä ettei kukaan alkanut leijumaan tai hyppimään oman joukkueen silmille. Eli kärjistettynä Alpo vastasi pelaamisesta teknisellä puolella, Quinn henkisellä puolella. Tuloksena oli helvetin iloista hyökkäävää peliä pelaava Leafs joka menestyi suhteellisen hyvin, samalla joukkue oli myös fyysisesti kova eli Quinn käytti kovuutta osana menestyvää pelityyliä. Monet pelaajat kuten mm. Sundin kehuivat julkisesti Apea hyökkäävästä ja luovasta pelityylistä ja tämä hämäsi monen luulemaan että Alposta tulisi myös hyvä pääkoutsi. Quinn piti huolen siitä että Sundin sai pyöritellä Alpon kuvioita rauhassa, jos Sundinia tai muita staroja rapattiin liikaa niin herrat Domi, King ja McAllister olivat kentällä seuraavassa vaihdossa.

Chicagossa tuli sitten esiin Alpon suurimmat ongelmat päävalmentajana, pelaajat eivät olleet vastuussa peliesityksistään ja Alpo sai muun joukkueen vihat niskoilleen kun peluutti jatkuvasti B. Mironovia vaikka mies oli säälittävän huonossa kunnossa, teki jatkuvasti virheitä ja muutenkin pelasi surkeasti, silti penkki ei kutsunut. Lisäksi joukkuetta (ja faneja) kampesi Alpon 'käännetään toinen poski' -tyyli eli joukkueen kovaa osastoa (Downey, Probert, Vandenbusche) ei käytetty ja Chicagon tähdet kuten Amonte ja Zhamnov olivat jatkuvasti ottavana osapuolena vastustajan kourissa.

Eli teknisesti kaikki oli hyvin mutta tämä toinen puolikas valmennuksesta eli henkinen puoli oli huomattavan vajavainen. Alpo joutui heti alussa riitoihin toisen apuvalmentajan kanssa (nimi ei tule just nyt mieleen) joka oli ns. perinteisen Blackhawks-kiekon ystäviä. Alpo olisi varmasti erottanut myös toisen apukoutsin Savardin mutta huhujen mukaan Blackhawksien ja Wirtzin-perheen perinteinen 'konsultti' Bob Pulford esti tämän peläten pelityylin menevän aivan liian pehmeäksi.

Pelkäsin että Alpo tekee saman myös Suomessa ja vieläpä HIFK:lle josta olen aina pitänyt rajun pelityylin takia. "Alpo on mikkihiiri-koutsi" piti paikkaansa NHL:n suhteen mutta valitettavasti se pitää myös paikkansa SM-liigan suhteen.

Btw, ei muuten uskoisi että Alpon esikuva on Fred Shero jota pidetään todellisen gooni-kiekon kehittäjänä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Daespoo

Btw, ei muuten uskoisi että Alpon esikuva on Fred Shero jota pidetään todellisen gooni-kiekon kehittäjänä.

Btw panitko vahingossa väärään ketjuun? Apellahan on oma ketju nääs. Tää on The Penan hiekkis :)

ps tant gredulin: nickisi tant -sanasta johtopäätökset vetäneenä tulen suosittelemaan Sinulle täysjäsenyyttä klubiin heti.
 
Viimeksi muokattu:

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
PENTIN VIIKSET

Antaisikohan Pentti pelaajien leikata viiksensä IFK:n mestaruusjuhlissa -94? Takatukkakin lähtisi samalla operoinnilla.

Pentin parasta puolta itselleni on seniorin kuvaama persoona.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Daespoo: Totta joka sana - vaikka Pena-ketjun juttu menikin vähän Alpon puolelle. Fred Shero, Philadelphian suuruuden luoja, vaikuttaa enemmänkin Penan kuin Apen mieheltä. Olen viime päivinä ottanut paljon selvää asioista ja saamani tiedot siis viittaavat todellakin siihen, että tj. Matikaisen komennossa HIFKissä olisivat nyt toisennäköiset äijät kaukalossa ja sitä myöten toisenlainen komento. Olen aina ihaillut Matikaisen joskus aasimaistakin järkähtämättömyyttä isojen pelaajien arvostamisessa :) Hienoa! Esimerkiksi Kai "Härkä" Suikkanen tunki maajoukkueeseen juuri Penan aikana silkkiperseiden kauhuksi ja tästä on ollut puhetta muuallakin: Vauhkonen, Moger, Vopat, Junkka, Porkka, Haakana, Glad, Pasi Peltonen....huomaatteko tietyn kaavan The Penan suosimissa ja/tai arvostamissa ns. suorittavan työn pelaajissa? Taitopelurit erikseen. Huoh. Joskus tuntuu siltä, että jos Jamppa Calounilla olisi ollut edes Bednarin koko ja fyysisyys, olisi hän saattanut jäädä meille. Mutta mitäs sitä maahan kaatunutta maitoa itkemään.

Minunkin uskoni ja toivoni lepää juuri nyt Penassa. HIFKin vanha ähinä on saatava takaisin. Repikää nyt aluksi se väärä arpa, mikä valmennukseen nostettiin. Siellä odottaa korkeintaan 3+ lisänumero.

tantgredulin: Toki hangaroundeja aina otetaan, teretulemast! Mutta pidetään noin muuten Klubiketju klubiketjuna ja puhutaan täällä Penasta ja HIFKistä nyt...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Se apulaisvalmentaja, joka sai Chicagosta monoa Alpon aikana oli Don Jackson. Ei Alpo sentään potkuja itse antanut, vaan Mike Smith. Siinä vaiheessa vielä luotettiin Alpoon. Kausi oli ihan alussa.

No, miten olisi Pentti ja ifk:n hallitus, jos meille palkattaisiin Alpon avuksi joku vähän kovempaa pelityyliä oikeasti kannattava valmentaja. Se kuka on nimellisesti ykkönen lienee sivuseikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös