Toki, mutta yrityksiä tuollaiset eivät oikein kiinnosta. Se on eri asia kuin pelaajasopimus missä sopimus purkautuu jos seura tippuu divariin. Sopimus kolmevuotinen, saanut kaksi vuotta palkkaa, mutta viimeinen vuosi jää pelaamatta ja maksamatta. Tämä on molemminpuolinen etu - hyvä pelaaja ei joudu pelaamaan alasarjoissa ja seura ei joudu maksamaan aivan liian hyvän pelimiehen palkkaa Mestiksessä.Ei kuitenkaan lienee ihan mahdotonta kirjata sponsorisopimukseen pykäliä mahdollisen putoamisen varalta.
Sponsorointisopimuksissa hyödyt ja panokset eivät mene tilipäivien mukaan. Sopimukset voivat olla etu- tai takapainotteisia ja jos sopimus purkautuu tiettynä keväänä yritys tai seura voi jäädä pahasti tappiolle. Toki nämäkin voidaan hanskata huolellisella sopimuksella missä, joka keväälle määritetään breakpointit miten osapuolet korvaavat sopimuksen purkautuessa häviölle jääneelle osapuolelle tämän tappiot.
Perustuntuma vaan on, että yritykset pyrkivät solmimaan enemmän lyhyitä sopimuksia tai siirtävät sponsorieuronsa muualle kuin lähtevät tuohon. En ole ihan varma, mutta luulisin myös seurat välttävät noita klausaali sopimuksia, jos niissä on mahdollisuus joutua korvaamaan putoamisen kynnyksellä jo mällättyjä mainosrahoja.
Ja korostan, että tämä siis koskee vain seuroja joiden mahdolliset sponsorit kokevat olevan putoamisvaarassa. Mihinkään Jokereihin tämä ei tietenkään päde.