Pelitapakeskustelu

  • 607 201
  • 4 169

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hämmentävää. Täällä ohjaillaan toisia pysymään pelitapakeskustelussa ja samalla kuitenkin jätetään itse vastaamatta kysymyksiin joihin ei löydy sopivaa vastausta ja buustaillaan omaa erinomaisuutta halveksumalla muita.

Noista tilastointitekniikoista. Jalkapallo on hienosti hoitanut tilastoinnin, etäisyydet, liikkuminen, toiminnat tietyissä tilanteissa jne ja kaikki suurilta osin automaationa. Kuitenkin lajit ovat niin erilaisia, sekä nopeudeltaan, tyyliltään että myös ympärillä liikkuvan rahan tasolla että näiden käyttöönotto pääsarjakiekossa on melkolailla mahdottomuus.

Olisi hienoa seurata millaista dataa saadaan ulos kun pelaajissa olisi tunnisteet, kameratekniikka olisi samalla tasolla kuin futisstadioneilla ja tieto olisi reaaliaikaista.

Silloin voitaisiin muuten sanoa järjestelmän tuottavan oikeasti tietoa eikä vain käsittelevän sinne ihmisen syöttämää tietoa. Kuten esim Totalscouting, joka kuulemma tuottaa ainutlaatuista tietoa, tekee.

Johtopaikkaa pitävä
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väitteesi, ettei Jalonen tiennyt kisojen jälkeen pelitapaansa olennaisesti liittyviä asioita, on aika absurdin, joku voisi puhua jopa valehtelemisesta.

Missä minä niin olen väittänyt? - En missään.

Oletpas.

Bratislavan kevään jälkeen Jukka Jalosella ei ollut tietoa, montako hidastusta, montako viivelähtöä ja montako palautusta hänen joukkueensa oli tehnyt yksitäisissä peleissä kisoissa. Ei tiennyt montako niitä oli yhteensä alkusarjassa, yhteensä jatkosarjassa ja montako puolivälierässä ja välierässä ja finaalissa. Ja montako niitä oli kaikkineen koko turnauksessa.

Valehtelun voi toki kieltää väittämällä ettei hidastukset, palautukset ja viivelähdöt ole oleellisia asioita Jalosen pelitavassa.

Tulkitsija
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
H + V + P

Keskustelu lähti sinun tarpeestasi nostaa siffan ruutuvihkotilastointi niin laadukkaaksi dataksi, ettei edes J. Jalonen ole moista nähnyt. Ja lähes sairaalloisesta tarpeestasi puuttua minun henkilöön sekä julkisesti että yksityisviestien avulla. Tämä on vain jääkiekkokeskustelua, joten ota löysin rantein.

Kuten olen yksityisviesteissäni nimimerkillesi todennut, jokainen yksityisviestini on julkaisukelpoinen puoleltani. Sopiiko, että julkaisemme kaikki yksityisviestimme tässä palstalla, minulle sopii mainiosti?

Olen halunnut puuttua nimimerkkisi puuhasteluun Jatkoajassa, koska olet valehdellut poikkeuksellisen paljon täällä.

J.Jalonen ei ollut nähnyt h+v+p -tilastoja Bratislavan maailmanmestaruuden osalta, mitä tulee yksittäisiin otteluihin ja erilaisiin koonteihin. Kun Jalonen sai materiaalin käsiinsä, hän oli siitä kovin kiitollinen.

Johtava
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Miksei siffan tukkimiehen kirjanpitoa h+v+p-tyyliin ole vielä ilmestynyt tänne, siis koskien nuorten mm-finaalia? Näitähän myös P.Sihvonen huuteli nähdäkseen eilen, kertoessaan yllättyneensä USA:n pelitavallisista yhteyksistä MeidänPeliin..?

Toivottavasti mykkäkoulu ei johdu siitä, että finaalissa ei pelattukaan "oikein", vaan enimmäkseen todellista coast-to-coast-kiekkoa, aggressiivisella karvauksella höystettynä(?)
 

Fordél

Jäsen
Olen halunnut puuttua nimimerkkisi puuhasteluun Jatkoajassa, koska olet valehdellut poikkeuksellisen paljon täällä.

Ole hyvä ja vastaa itse nimimerkki kamik:n viestiin. Kirjoitat ensin yhtä ja toisessa kohtaa jo väität ihan päinvastaista. Samaan aikaan syytät muita valehtelemisesta.

On se kumma, että aina kun ilmestyt tänne "keskustelemaan", saat aikaan paljon enemmän vastakkainasettelua ja keskittymistä epäolennaisuuteen kuin että päästäisiin keskustelemaan itse ytimestä, minkä luulisi olevan sinunkin agendalla. Johtava? Korkeintaan HarjaanJohtava.

Perustin tämän ketjun aikanaan erilliseksi sinua käsittelevästä ketjusta, jotta päästäisiin puhumaan itse asiasta eli pelitavoista. Ei nimimerkkien osaamisesta, ei heidän historiasta, ei heidän kontaktiverkostostaan yms. vaan ihan vain asiasta, kukin omalla panoksellaan. Valitettavasti se ei näytä onnistuvan silloin kun sinä ilmestyt paikalle.

No katsotaan jahka tässä päästäisiin taas takaisin itse aiheeseen ja keskustelemaan pelitavoista sekä niiden analysoinnista. Oli se sinun silmiisi vaikka kuinka puuhastelua. Toisaalta mitä voit odottaa meiltä amatööreilta, lajiin nimeltä jääkiekko hurahtaneilta? Mielestäni se tuo suuren lisämielenkiinnon tämän lajin seuraamiseen. Varsinkin kun se tehdään vailla oman totuuden tai ehdottomien totuuksien toitottamista tai syyttelyä.

Eli P.Sihvonen hyvä, anna meidän puuhastella kaikessa rauhassa.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Voitetaanko vain tilaa vai sekä voitetaan että tehdään tilaa?

Eli P.Sihvonen hyvä, anna meidän puuhastella kaikessa rauhassa.

Puuhastelu on ok. Mutta se ei ole ok, että muuan nimimerkki väittää Pasi Kaukorannan tehneen jotain, mitä Pasi Kaukoranta ei ole tehnyt. Ja sitten tämä nimimerkki jälkikäteen aina korjailee ja myöntelee, ettei se Kaukoranta tehnytkään h+v+p -tilastoa, vaan teki syöttöketjutilastoa, kunnes paljastuu, ettei se tehnyt sittenkään syöttöketjutilastoakaan, vaan nimimerkki oli erehtynyt olettamaan, että Kaukoranta oli tehnyt syöttöketjutilastoa... Mistä luulet, Fordel, että tämä tällainen johtuu tällä palstalla...?

Vai pitäisikö minun noin vain jatkaa keskustelua vaikkapa h+v+p -tilastoinnista tahi syöttöketjutilastoinnista (jota sinä muun muassa olet tehnyt), kun huomaan, että täällä esitetään kyseisten tilastointien osalta joko suoranaisia valheita tahi sitten ilmenee epähuomiossa vääriä olettamuksia?

Minulle sopii oikein hyvin pelkkä asiallinen pelitapakeskustelu - ja siihen sisältyvä kaikkinainen tilastointi. Mutta sitä kiistatta häirtsevät nimimerkit, jotka eivät osaltaan tuo mitään omaa lisäarvoa tai edes -työtä keskusteluun, vaan keskittyvät muiden tekemisten mollaamiseen.

Tässä on pyörinyt nimimerkkejä, jotka hokevat, että pitäisi tehdä sitä ja sitä, mutta eivät sitten itse tee sitä, miksi?

Pelitapakeskustelun tason nostamiseksi oma panokseni:

Olen osallisena (taustalla, alan terävimpien ammattilaisten kanssa) pelitapakeskusteluun, jonka ydinkysymyksen haluan muotoilla tännekin mietittäväksi. Olisiko suomalaisessa juniorijääkiekkoilussa sittenkin panostettava yksilötaitojen kehittymisen nimissä enemmän tilan voittamisen tekoihin pelaamisessa kuin pelitilannekohtaisesti rytmitettyyn tilan voittamiseen ja tilan tekemisen vaihtelevaan jääkiekkoon?

Itse löydän perusteluja kummallekin suuntaukselle. Ja ymmärrän kummankin suuntauksen argumentteja. Mutta toki löydän puutteitakin kummankin leirin väitteistä.

Johtava
 

Fordél

Jäsen
Puuhastelu on ok. Mutta se ei ole ok, että muuan nimimerkki väittää Pasi Kaukorannan tehneen jotain, mitä Pasi Kaukoranta ei ole tehnyt. Ja sitten tämä nimimerkki jälkikäteen aina korjailee ja myöntelee, ettei se Kaukoranta tehnytkään h+v+p -tilastoa, vaan teki syöttöketjutilastoa, kunnes paljastuu, ettei se tehnyt sittenkään syöttöketjutilastoakaan, vaan nimimerkki oli erehtynyt olettamaan, että Kaukoranta oli tehnyt syöttöketjutilastoa... Mistä luulet, Fordel, että tämä tällainen johtuu tällä palstalla...?

Kenties samasta syystä, josta sinäkin jätät vastaamatta kamik:n viestiin: halusta säilyttää uskottavuus.

Vai pitäisikö minun noin vain jatkaa keskustelua vaikkapa h+v+p -tilastoinnista tahi syöttöketjutilastoinnista (jota sinä muun muassa olet tehnyt), kun huomaan, että täällä esitetään kyseisten tilastointien osalta joko suoranaisia valheita tahi sitten ilmenee epähuomiossa vääriä olettamuksia?

Voit esittää oman näkemyksesi syyttämättä nimimerkkejä valehtelijoiksi ja pyrkimällä mustamaalaamaan heidän kaikki kirjoituksensa valheeksi tai turhaksi. Jätä arvottaminen muille nimimerkeille, he tekevät omat johtopäätöksensä ketä uskoa tai kenen kirjoituksille antaa minkäkin arvon.

Minulle sopii oikein hyvin pelkkä asiallinen pelitapakeskustelu - ja siihen sisältyvä kaikkinainen tilastointi. Mutta sitä kiistatta häirtsevät nimimerkit, jotka eivät osaltaan tuo mitään omaa lisäarvoa tai edes -työtä keskusteluun, vaan keskittyvät muiden tekemisten mollaamiseen.

Sitä häiritsevät myös nimimerkit, jotka menevät henkilökohtaisuuksiin ja syyttävät toisia valehtelijoiksi. Jos jollain ei ole annettavaa tälle keskustelulle, tällaiset nimimerkit jäävät kyllä ajan mittaan pois keskustelusta tai heidän kirjoituksilleen toiset nimimerkit eivät anna arvoa, jolloin mitään vahinkoa ei tapahdu. Sen sijaan vahinkoa tapahtuu jos keskustelukulttuuri myrkyttyy ja porukat kaivavat itsensä yhä syvemmälle omaan poteroon.

Mutta tämä tästä ja keskityn jatkossa vain itse aiheesta keskusteluun. Pahoitteluni tästä keskustelun kaitsemisesta.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Tämä on itselleni mielenkiintoinen väite. Koska samaan tyyliin on täällä väittänyt pari muutakin nimimerkkiä, niin kysyn teiltä jokaiselta, missä ja milloin olette törmänneet jääkiekkopeleistä tilastoituihin HVP-lukemiin. TosiFanihan jo kertoi nähneensä Ässien apuvalmentajan, jääkiekkoammattilainen Pasi Kaukorannan, tehneen syöttöketjutilastoja ruutupaperille. Mutta tosiaan, voisitko vaikka sinä aloittaa ja kertoa meille kaikille vastauksen kysymykseeni. Jatkan sitten mielelläni keskustelua aiheesta HVP-tilastointi.

Minähän totesin:

Jos et ole aikaisemmin törmännyt niin toki olet syvällä, mutta et kyllä jääkiekkoilussa. Mitä muuten tuo Johtava tuossa lopussa postauksissasi tarkoittaa? Jääkö siinä ajatus kesken vai kuinka?

Jolla tarkoitin:
Itse uskoisin Jalosella olevan kaikki data minkä hän haluaa/osaa pyytää.

Katsos kun minua ei kiinnosta pätkääkään sun ruutuvihkos. Tilastoinnista on apua kiekossa sitähän on tehty tuolla Kanadassa jo todella kauan ja nehän tilastoi mitä vaan. Ei se silti autuaaksi tee, sehän on vain apuväline. Ei tämän ole mitään jokotai hommaa. Uskon edelleen, että Jalonen saa varmasti kaiken haluamansa datan ilman siffaa ja varsinkaan P.Sihvosta. Tosi kiva, että olet noita lähtöjä tilastoinut, mutta mitä veikkaat kuinka paljon valmentaja vain katsoo miten vastustaja omista lähtee ja kuinka se muuttaa pelitapaansa jos ei onnistu ja kuinka oma jengi reagoi vastustajan lähtöihin verrattuna siihen että sille heitetään ruutuvihko eteen jossa lukee, että ne lähti 5 kertaa viiveellä?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Otan koko genren omaan piikkiini

Kenties samasta syystä, josta sinäkin jätät vastaamatta kamik:n viestiin: halusta säilyttää uskottavuus.

Hei, come on! Minun uskottavuuteniko kiinni vähimmässäkään määrin jostakin vastauksesta jollekin nimimerkille!? Et ole tosissasi. Minä olen sentään luonut yhdeksässä vuodessa koko pelitapakeskustelu-genren Suomessa!

Johtava
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Hei, come on! Minun uskottavuuteniko kiinni vähimmässäkään määrin jostakin vastauksesta jollekin nimimerkille!? Et ole tosissasi. Minä olen sentään luonut yhdeksässä vuodessa koko pelitapakeskustelu-genren Suomessa!

Johtava

Kuka muu on samaa mieltä kuin sinä tästä asiasta? Olet luonut P.Sihvonen genren.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tässä on pyörinyt nimimerkkejä, jotka hokevat, että pitäisi tehdä sitä ja sitä, mutta eivät sitten itse tee sitä, miksi?

Omasta puolesta voin sanoa, että veisi jo liikaa aikaa ja toisaalta kaikkeen ei löydy riittävän syvää osaamista. Ja toisaalta olen paskahousu joka käy huutelemassa täällä nimimerkin takaa.

Toivonkin, että ne jotka osaavat alkaisivat tekemään, joskus.

Pelitapakeskustelun tason nostamiseksi oma panokseni:

Olen osallisena (taustalla, alan terävimpien ammattilaisten kanssa) pelitapakeskusteluun, jonka ydinkysymyksen haluan muotoilla tännekin mietittäväksi. Olisiko suomalaisessa juniorijääkiekkoilussa sittenkin panostettava yksilötaitojen kehittymisen nimissä enemmän tilan voittamisen tekoihin pelaamisessa kuin pelitilannekohtaisesti rytmitettyyn tilan voittamiseen ja tilan tekemisen vaihtelevaan jääkiekkoon?

Itse löydän perusteluja kummallekin suuntaukselle. Ja ymmärrän kummankin suuntauksen argumentteja. Mutta toki löydän puutteitakin kummankin leirin väitteistä.

Johtava

Vähän johdatteleva kysymys mutta tietenkin kaikki pelin osa-alueet tulee huomioida, näin ollen ei voida pitäytyä vain tilan voittamisessa, tai tilan tekemisessä. On pystyttävä opettamaan ja oppimaan pelaamisen taito.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jolla tarkoitin:...

Et tarkoittanut. Sinä osallistuit keskusteluun, jonka aloitti P.Sihvonen kirjoittamalla, että ennen siffaa ei kukaan ollut kerännyt HVP-dataa. Siihen vastasi Askaisten Urho, että on kerännyt. P.Sihvonen vastasi Urholle, että hieno homma, mutta hän ei ollut nähnyt HVP-tilastoja ennenkuin siffa alkoi tehdä niitä. Sinä väitit, että P.Sihvonen on syvällä jossakin, ellei ole nähnyt HVP-tilastoja ennen kuin siffa aloitti niiden teon. Ymmärsin, että sinulla oli tietoa, että HVP-dataa oli kerätty aiemmin ennenkuin aloin esittää sitä täällä Jatkoajassa.

Kysyn nyt sinulta, että käsitinkö väärin sen ensimmäisen viestisi, jolla otit osaa käytyyn keskusteluun? Kysyn myös, että onko sinulla tietoa, että HVP-tilastoja olisi tehnyt ennen minua joku toinen jääkiekkotilastoija?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Pohtia kuitenkin sietää miettiä

Vähän johdatteleva kysymys mutta tietenkin kaikki pelin osa-alueet tulee huomioida, näin ollen ei voida pitäytyä vain tilan voittamisessa, tai tilan tekemisessä. On pystyttävä opettamaan ja oppimaan pelaamisen taito.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Mutta ihan parhaissa voimissamme jääkiekkoajattelijoiden joukossa - ja kyse on myös Meidän Pelin tuntijoista - on sen tyyppistä pohdiskelua, että voimakkaampi tilan voittamisen painottaminen kehittäisi yksilöä paremmin. Tätä kysymystä sietää miettiä joka tapauksessa tarkasti.

Itse mietin, että mitä ja ketä varten kehitämme junioreitamme? Eli kai siitä ollaan huolissaan, että kun pelaajamme lähtevät vaikkapa NHL:ään pelaamaan heikosti organisoitua jääkiekkoa, heidän tulisi pärjätä sielläkin. Ja eräs teesi kuuluu, että tilan voittamisen painottaminen kehittäisi enemmän matkaluisteluvoimaa. - Omalta osalti kyllä mietin tarkasti tätä koko kysymyksenasettelua. Tällä hetkellä olen samaa mieltä kuin sinä.

Johtava
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tulevaisuuden pelaajia ajatellessa meidän pitäisi myös miettiä mihin pelaajia kasvatetaan? Pärjäämään tasaisesti kerran vuodessa pelattavassa neppailussa josta maailman parhaat puuttuvat, vaiko saavuttamaan suurimman unelmansa päästä pelaamaan NHL-tasolla.

Maajoukkueen / suomalaisten seurajoukkueiden etu ei missään vaiheessa saa mennä pelaajan edun edelle.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Et tarkoittanut.

Tarkoitin.
Ymmärsin, että sinulla oli tietoa, että HVP-dataa oli kerätty aiemmin ennenkuin aloin esittää sitä täällä Jatkoajassa.
Ei ole tietoa kenenkään toisen ruutuvihkotilastoa lähdöistä, joita kutsuttaisiin HVP-tilastoiksi. Uskon silti edelleen, että Jalosella on kaikki data mitä haluaa/osaa pyytää. Ilmaisin itseni huonosti ensimmäisessä viestissä kun sanoin P. Sihvosen olevan syvällä jos ei vastaavaan dataan ole aikaisemmin tutustunut. Kyllä tuo saattaa hyvinkin olla ainoa kerta. Pahoitteluni.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tulevaisuuden pelaajia ajatellessa meidän pitäisi myös miettiä mihin pelaajia kasvatetaan? Pärjäämään tasaisesti kerran vuodessa pelattavassa neppailussa josta maailman parhaat puuttuvat, vaiko saavuttamaan suurimman unelmansa päästä pelaamaan NHL-tasolla.

Maajoukkueen / suomalaisten seurajoukkueiden etu ei missään vaiheessa saa mennä pelaajan edun edelle.

P.Sihvonen kirjoitti:
Itse mietin, että mitä ja ketä varten kehitämme junioreitamme? Eli kai siitä ollaan huolissaan, että kun pelaajamme lähtevät vaikkapa NHL:ään pelaamaan heikosti organisoitua jääkiekkoa, heidän tulisi pärjätä sielläkin. Ja eräs teesi kuuluu, että tilan voittamisen painottaminen kehittäisi enemmän matkaluisteluvoimaa. - Omalta osalti kyllä mietin tarkasti tätä koko kysymyksenasettelua. Tällä hetkellä olen samaa mieltä kuin sinä.

Itse ajattelen tämän asian niin, että pelaajia kehitetään peliä varten. Ja pelihän on yksi kokonaisuus jossa on luontaisesti eri ulottuvuuksia. Jos lähtökohta on, että kehitetään esimerkiksi pelkästään tilaa tekevää jääkiekkoa niin sekin on minusta väärin, koska yhtälailla se tilan voittaminen kuuluu lätkään.

Minä en oikein osta sitä logiikkaa, että esimerkiksi jalkapallossa tai jääkiekossa kielletään purkukiekot tai pitkät syötöt sen varjolla, että se kehittäisi pelaajaa enemmän. Minusta se on kertakaikkiaan vain väärin, tai väärä johtopäätös.

Toki se tilaa tekevä ratkaisu on haasteellisempi (ainakin usein) mutta miksi se haasteellisuus pitää olla joku itseisarvo tai automaattisesti hyvä asia? Miksi ei opeteta oikeita ratkaisuja sen sijaan, että kiellettäisiin kokonaan ulottuvuuksia pelistä?

Meistä jokainen tietää pelaajia jotka vain "osaavat" jääkiekkoa, eivät ole leimallisesti tuon tai tämän tyylin pelaajia, vaan yksinkertaisesti ymmärtävät peliä ja omaavat pelaamisen taidon. He ovat jäällä läsnä aivan koko ajan.

Spesifejä ominaisuuksia, kuten matkaluisteluvoimaa, pystyy saletisti kehittämään myöhemminkin. Pelaamisen taitoa ei koskaan, jos sitä ei herkkyysiässä omaksu, niin sitä ei omaksu koskaan. Se taas vaatii näkemykseni mukaan sitä, että juniori pelaa, pelaa ja vielä kerran pelaa. Pihalla, hallissa, sisällä kotona, unissa, joka paikassa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tarkoitin. Ei ole tietoa kenenkään toisen ruutuvihkotilastoa lähdöistä, joita kutsuttaisiin HVP-tilastoiksi. Uskon silti edelleen, että Jalosella on kaikki data mitä haluaa/osaa pyytää. Ilmaisin itseni huonosti ensimmäisessä viestissä kun sanoin P. Sihvosen olevan syvällä jos ei vastaavaan dataan ole aikaisemmin tutustunut. Kyllä tuo saattaa hyvinkin olla ainoa kerta. Pahoitteluni.

Kiitos vastauksestasi. Voin joskus kirjoittaa tänne, miten kehitin lähes tarkkaan kaksi vuotta sitten HVP-tilastointini. Sport-kannattaja paperan kanssa käytiin keskustelu Vancouverin olympialaisten aikana olympiavoittaja Kanadan oman pään hyökkäyksiin lähdöistä. Paperan kanssa käymäni keskustelun jälkeen aloin miettiä, että miten jakaisin oman pään lähdöt tarkemmin osiin. Noin vuosi paperan kanssa käymäni keskustelujen jälkeen aloin jakaa oman pään hyökkäyksiin lähdöt nopeisiin, puolinopeisiin, hidastettuihin (H), viiveisiin (V) ja palautuksiin (P). Ennen HVP-tilastointia tein tilastoja rintamahyökkäyksista, kenttätasapainosta (omat kaistat), syöttöketjuista ja joistakin muista pelin osa-alueista.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Itse ajattelen tämän asian niin, että pelaajia kehitetään peliä varten. Ja pelihän on yksi kokonaisuus jossa on luontaisesti eri ulottuvuuksia. Jos lähtökohta on, että kehitetään esimerkiksi pelkästään tilaa tekevää jääkiekkoa niin sekin on minusta väärin, koska yhtälailla se tilan voittaminen kuuluu lätkään.

Pelaajia tulee kehittää heitä itseään varten. Ainakin niin kauan kun he tai vanhemmat maksavat perkeleellisiä kausimaksuja. Pelaajia kehitetään vain itseään varten. Siksi että he voivat saavuttaa unelmansa.

Ei sen takia että he voivat saavutta koko Suomen unelman tai kasvattiseuransa unelman.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Puuhastelu on ok. Mutta se ei ole ok, että muuan nimimerkki väittää Pasi Kaukorannan tehneen jotain, mitä Pasi Kaukoranta ei ole tehnyt. Ja sitten tämä nimimerkki jälkikäteen aina korjailee ja myöntelee, ettei se Kaukoranta tehnytkään h+v+p -tilastoa, vaan teki syöttöketjutilastoa, kunnes paljastuu, ettei se tehnyt sittenkään syöttöketjutilastoakaan, vaan nimimerkki oli erehtynyt olettamaan, että Kaukoranta oli tehnyt syöttöketjutilastoa... Mistä luulet, Fordel, että tämä tällainen johtuu tällä palstalla...?...

Olet oikeassa, en tiedä mitä asioita Pade tarkalleen tilastoi, ymmärsin hänen puheestaan, että kyse oli syöttämisen analysoinnista.

Sinä syyttänyt minua valehtelusta useampaan kertaan, se ei minusta ole kovin mukavaa. Olet täällä nimimerkki muiden joukossa, et ole yhtään sen erikoisempi asiantuntija tällä palstalla. Jokainen arvottaa nimimerkit heidän kirjoitustensa perusteella, niin minun kuin sinunkin. Ongelma tässä on sinun jatkuva tarve korostaa omaa, läheistesi ja sinulle hyödyllisten tahojen ainutlaatuisuutta. Kyse on jatkuvasta mainonnasta ja itsekehusta. Minä olen puuttunut tähän ja tulen puuttumaan jatkossakin.

Olet ihan hyvä jääkiekkotoimittaja, silloin kun kirjoitat jääkiekosta analyyttisesti. Jääkiekkoanalyytikkona olet keskinkertaisuus, joka jatkuvasti yrittää nostaa omaa egoaan. Jääkiekon parissa toimii useita kovia ammattilaisia, joiden osaaminen on selvästi edellä sinua.

Ja tunnen Kaukorannan nuoruudesta oikein hyvin, jos se nyt jotain tässä merkitsee.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Pelaajia tulee kehittää heitä itseään varten. Ainakin niin kauan kun he tai vanhemmat maksavat perkeleellisiä kausimaksuja. Pelaajia kehitetään vain itseään varten. Siksi että he voivat saavuttaa unelmansa.

Ei sen takia että he voivat saavutta koko Suomen unelman tai kasvattiseuransa unelman.

Nimenomaan ja sitä kautta peliä varten. Mutta juuri pelaajaa itseään varten olisi oleellista pystyä kehittämään häntä kokonaisuutena, ei pelkästään esim. tilan voittamisen periaatteiden mukaan. Se on väärin pelaajaa kohtaan ja romantikkona sanon, että se on väärin myös peliä kohtaan. Tulee kunnioittaa pelin kaikkia lainalaisuuksia ja osa-alueita samalla tavalla.

Jos ottaisin yhden asian minkä nostaisin kaiken yläpuolelle, ohi itsestäänselvyyksien kuten henkilökohtaisen taidon, luistelun ja fysiikan, niin se on pelin virtauksen ymmärtäminen. Se on kaiken avain!

Mitä olen omia pelejä könynnyt käsipallossa, jalkapallossa, sählyssä, jääkiekossa ja jopa tenniksessä, niin juuri pelin virtauksen ymmärtäminen ja kentän hahmottaminen ovat ne asiat joissa on se suurin ero pelaajien välillä. Fysiikkaa voi kehittää, taitoa voi kehittää, taktiikoita voi opiskella mutta pelin virtauksen joko tajuaa tai ei. Pelaajan tulee osata ymmärtää termi "muoto" ja hahmottaa se nopeasti eri tilanteissa, sekä tehdä siitä oikeat johtopäätökset tulkitsemalla pelin virtausta.

Tiedän, että kuulostaa varmasti ihan tekoälykkäältä paskalta, enkä ala siitä ketään haukkumaan, mutta näin minä sen asian näen ja koen. Kentällä ja sen ulkopuolella. Minua raivostuttaa katsella peliä jossa tehdään jatkuvasti virtauksen vastaisia ratkaisuja.

Siksi esimerkiksi FC Barcelona edustaa minulle täydellisyyttä jalkapallossa, vaikka arvostan kaikkia pelitapoja ja taktiikoita. Ja toisaalta kaikkien aikojen suosikkikoutsini Fabio Capello, Jose Mourinho ja Sir Alex Ferguson ovat juuri tätä barcalaisuutta vastaan sikäli, että heille peli on tavallaan aina uusi ja neitseellinen.

EDIT. Jatkaakseni vielä hieman, niin vaikka en tietenkään huippupelaajien pään sisään pääse, olen silti varma, että he ymmärtävät muodon ja pelin virtauksen. Huipputason hyökkäävät pelaajat käyttävät hyväkseen jos muoto hajoaa ja osaavat käyttää hyväkseen myös pelin virtausta, ikään kuin rikkomalla sitä oikeassa kohtaa. Se on "epäpeliä" eikä onnistu kaikilta. Ja muotoahan toki pyritään koko ajan rikkomaan, mm. klassisilla paikanvaihdoilla.

Vielä tärkeämpää muoto on hahmottaa puolustuksessa, jossa se on keskeisin taito kaikessa. Se on oleellista juuri siksi, että puolustuspeliltä hajoaa pohja ilman muotoa, klassinen "juostaan kiekon perässä" mantra. Ja tähänkin liittyy pelin virtauksen ymmärtäminen, kuka tämä osaa, pystyy säästämään energiaa kentällä ja "tuntuu" olevan aina oikeassa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Kiitos vastauksestasi. Voin joskus kirjoittaa tänne, miten kehitin lähes tarkkaan kaksi vuotta sitten HVP-tilastointini. Sport-kannattaja paperan kanssa käytiin keskustelu Vancouverin olympialaisten aikana olympiavoittaja Kanadan oman pään hyökkäyksiin lähdöistä. Paperan kanssa käymäni keskustelun jälkeen aloin miettiä, että miten jakaisin oman pään lähdöt tarkemmin osiin. Noin vuosi paperan kanssa käymäni keskustelujen jälkeen aloin jakaa oman pään hyökkäyksiin lähdöt nopeisiin, puolinopeisiin, hidastettuihin (H), viiveisiin (V) ja palautuksiin (P). Ennen HVP-tilastointia tein tilastoja rintamahyökkäyksista, kenttätasapainosta (omat kaistat), syöttöketjuista ja joistakin muista pelin osa-alueista.

Katsoin Bluesin pelin Ässiä vastaan elien ja laitoin merkille sen, että todella usein Bluesin hyökkääjälle pelattiin keskelle kiekkoa josta automaattisesti tuntui ajautuvan laitaan heti siniselle päästyään (Blues käyttää kolmea kaistaa välillä todella loistavasti levittäen puolelta toiselle ja maalia lähestyttäessä kiekolliselle on aina pari mahdollisuutta päättää hyökkäys. Eilen ei aina toiminut). Hyökkäyksiin lähdöissä on suuri merkitys tälle miten päästään siniselle, mutta minua kiinnostaa se tilasto kuinka usein tullaan keskeltä ja ajaudutaan laidalle tai suoraan maalille ja kuinka usein tullaan laidalta ja ajetaan maalille tai vedetään räniin ja näiden lopputulos. Me saadaan aina tilastoja miltä laukaisusektoreilta maali ollaan saatu, mutta harvoin tilastoja siitä miten sinne on päästy.
 

Fordél

Jäsen
Hei, come on! Minun uskottavuuteniko kiinni vähimmässäkään määrin jostakin vastauksesta jollekin nimimerkille!? Et ole tosissasi. Minä olen sentään luonut yhdeksässä vuodessa koko pelitapakeskustelu-genren Suomessa!

Sillä mitä olet luonut pelitapakeskustelussa ei ole mitään merkitystä sen suhteen miten täällä käyttäydyt ja mikä on siinä uskottavuutesi. Olen siis täysin tosissani. Väität toista nimimerkkiä valehtelijaksi, mutta et vastaa itse viestiin, josta käy ilme ettet itsekään ole pekkaa pahempi.

Takaisin pelitapakeskusteluun niin on mielenkiintoista nähdä ensi viikon torstaina JYP-Lukko -ottelu. Tässä ottelussa täytyy seurata etenkin Lukon pelitapaa. Tanskalaisten ollessa joukkueessa Lukko tuntui pelaavan ikään kuin kahdella pelitavalla. Juutit pelasi omaa peliään ja muut omaansa. Nähdäänkö nyt pelitavallisesti yhtenäinen Lukko?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Pelaajia kehitetään peliä varten

Itse ajattelen tämän asian niin, että pelaajia kehitetään peliä varten.

Pidän kovasti tuosta ajatuksestasi ja näkökannastasi.

Ja eikö niin, että kun pelaajaa kehitetään peliä varten, peli sitten antaa pelaajalle maksimaalisesti takaisin?

Ja sekin on sinulta hyvää pohdiskelua, kun nostat keskiöön pelaajan suhteen sen, että hän ymmärtäisi pelin v i r t a u s t a.

Johtava
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Takaisin pelitapakeskusteluun niin on mielenkiintoista nähdä ensi viikon torstaina JYP-Lukko -ottelu. Tässä ottelussa täytyy seurata etenkin Lukon pelitapaa. Tanskalaisten ollessa joukkueessa Lukko tuntui pelaavan ikään kuin kahdella pelitavalla. Juutit pelasi omaa peliään ja muut omaansa. Nähdäänkö nyt pelitavallisesti yhtenäinen Lukko?

Samaahan voi seurata myös JYPin osalta, kun diivat ovat lähteneet isoille jäille pelaamaan. Tosin, JYPin kohdalla tuskin ongelmaa tulee tämän suhteen, Lukko on häilynyt pelitapansa kanssa koko ajan. Luvassa lienee pystysuunnan lätkän juhlaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös