...Hifk vastasi viime JYP-ottelussa kotijoukkueen kovaan alkupaineeseen todella nöyrällä kiekon ylöspäin roiskimisella, joka kyllä tappoi JYPin paineen lähes täydellisesti...
Heh, olen viestistäsi kokonaisuudessaan pitkälti samaa mieltä, mutta haluan näin pienenä sivuhuomiona muistuttaa, että harvoin olen nähnyt yhtä surkeaa peliin tulemista JYPiltä viimeisen kolmen, neljän vuoden aikana. Varmaan turha mennä yksityiskohtaisesti tämän huonon valmistautumisen (?) syihin, mutta heikolta näytti tosiaan koko erä. Niilläkin hetkillä, kun kiekko oli rauhallisesti JYPin omassa hallinnassa, pomppivat syötöt ohi ja yli.
Surkeuden kruunasi pompotteleva ja epävarman oloinen Tarkki.
edit
...Mitä tulee kovan paineen tai prässin alta lähtemiseen, niin todellakin se tila syntyy lähes poikkeuksetta oman alueen keskustaan jonne teoriassa on helppo pelata sentterille. Käytännön tilanteissahan on aina paljon muuttujia mutta lähtökohtana tuo kyllä toimii hyvin, päinvastoin kuin väität.
...Ja edelleen, et ottanut nyt kantaa siihen miten Ässät pelasi oman alueen ja keskialueen hyökkäyspeliään mainituissa otteluissa. Sehän vaikuttaa aivan keskeisesti siihen millaista painetta se yleensä voi antaa vastustajalle....
...Väitteesi ovat sellaisia, että ne eivät yksinään päde, koska ne ovat lähinnä irrallisia elementtejä yksittäisistä peleistä. Toivoisin vielä hieman lisää perusteluita sille ettei esimerkiksi kentän keskustaa voi milloinkaan hyödyntää kun puretaan painetta...
Erehdyt, jos luulet minun yrittävän pönkittää jotain omaa, laajempaa pelitapa-ajatustani tällä edellisellä viestilläni, ainakin viestistäsi sai kokonaisuutena hieman sellaisen kuvan.
Olen kiinnostunut vain siitä, miten on mahdollista, että (mainitussa esimerkissä) Jokerit ei pystynyt lainkaan parantamaan avauspeliään edellisestä Ässien kohtaamisesta, vaikka karvaus on saletisti ollut etukäteen tiedossa.
Olen myös eri mieltä siitä, etteikö asioita voisi pilkkoa pienempiin osiin. On toki selvää, että JYPin tai Ässien tapaisen hyvän ja voimakkaan karvauksen taustalla on kokonaisvaltaisesti organisoitu viisikkopeli. Itse pystyn kuitenkin pohdinnoissani sivuuttamaan tämän, ikään kuin "luonnollisena" alkutilana ja siirtymään suoraan pohtimaan vain karvauspeliä hyökkäysalueella.
Fakta on, että Jokerit oli vaikeuksissa kautta linjan, myös täysin rauhallisissa avauspaikoissa, kun peliä oltiin lähdössä käynnistämään hitaasti.
Olen ihan tismalleen samaa mieltä kanssasi, että
teoriassa (kuten omassa viestissäsikin asian ilmaiset) keskustaan
pitäisi vapautua tilaa avaavalle syötölle.
Käytännössä tämä ei kuitenkaan juuri ole esimerkkitapauksissani toiminut ja näitä esimerkkitapauksia voisin nimetä tukun lisää, joten siitä on turha saivarrella.
En myöskään ole väittänyt, ettei avaaminen onnistuisi
milloinkaan keskelle, kuten viestissäsi kirjoitit. Toki avaaminen keskelle onnistuu, mutta jos näiden kertojen määrä on arviolta kaksi (2) kertaa 60 minuutin aikana, on syytä ihmetellä ratkaisun käytännöllisyyttä.