Iltaa arvon palstaveljet. Koska kirjottelen ensimmäistä kertaa, niin on varmaan kohteliasta esittäytyä. Ensimmäistä kertaa koin Nordiksen valot vuonna 1968, kun pääsin vuotta vanhemman kaverini kanssa katsomaan HIFK:n ottelua. Korkealla piippuhyllyllä seisomapaikoilla. Paljon en sieltä aikuisten takaa nähnyt, kunnes yksi mies ehdotti, että tulen seisomaan hänen reunapaikalleen. Siitä lähtien on ollut vaan yksi joukkue. Aina. Joitain vuosia sitten taisin osata vielä ulkoa vuoden 1969 joukkueen pelaajat ja pelinunmerot.
En varmaan ole maailman fanaattisin kannattaja, mutta uskollinen senkin edestä. Häviöt ovat aina riipaisseet ja voitot tuntuneet niin hienoilta. Ja joka vuosi tulee innolla ajateltua, että olisiko tämä SE vuosi. Hallilla tulee käytyä säännöllisen epäsäännöllisesti, nykyisin enimmäkseen aikuisen poikani kanssa.
Olen seuraillut Jatkoajan keskusteluja tässä jo muutamia vuosia ja varmaan vuosi sitten sain itsellenikin tunnuksen, jolla pääsee kirjoittelemaan. Monta kertaa olien ajatellut kirjoittavani, mutta aina on tullut rimakauhu eteen.
Toisaalta on ollut mielenkiintoista lueskella mitä te koneneet kirjoittajat sinne kirjoitatte. Paljon asiantuntevia kommenteja ja ajatuksia. Selvästi moni teistä ymmärtää pelistä paljon ja olen kirjoituksista jotain ehkä itsekin oppinut. Mielenkiintoisia analyysejä, kiitos niistä.
Koska en samanlaisiin analyyseihin kykene, niin ajattelin kirjoittaa ajatuksiani HIFK:sta yleisemmin ja erityisesti siitä, miten itse koen asian nimeltä “IFK fani”. Tämän kirjoituksen kimmokkeena ovat varmaan peliesitykset kaudella 2021-2022.
1. On sinänsä mielenkiintoista, että vaikka pelaajat vaihtuvat tiuhaan tahtiin vuodesta toiseen, niin silti porukat pysyvät saman seuran kannattajia. Pelaajat, joita jopa inhottiin edellisenä vuonna, ovat yhtäkkiä hyväksyttyjä, jos pukeava päälleen sen oikean paidan. Toisaalta tuntuu siltä, että joidenkin pelaajien on vaikea saada hyväksyntää fanien keskuudessa, siitäkin huolimatta että pelit sujuisivat ihan mallikkaasti. Ja jos virheitä sattuu, niin toisille ne vaan annetaan anteeksi huomattavasti helpommin. Olen omalta osaltani miettinyt, miten vaan aina kannatan samaa joukkuetta, vaikka Muuli taita olla enää ainoa parin vuoden takaisesta joukkueesta. En ole itselleni tätä pystynyt selittämään, joten totean ettei se ole tarpeen. HIFK vaan on jotain yksittäisiä pelaajia suurempaa. Sen on osa omaa kasvamista ja identiteettiä.
2. Olen miettinyt myös sitä, miten nopeasti uusi joukkue, valmentaja tai yksittäinen pelaaja saa epäonnistuneen leiman. Nyt ollaan jo hyvin tyytymättömiä Villeen, vaikka puolitoista kuukautta sitten hän oli vielä sateentekijä. Innalakin on luuseri, eikä Koivistoinenkaan ole pajon kehuja saanut, ehkä eilistä lukuun ottamatta. Itse tykkään draaman kaarista. Kun HIFK voittaa mestaruuden, niin toivottavasti se tapahtuu vaikeuksien kautta. Marssiminen voitosta voittoon ensimmäisestä ottelusta lähtien on todella tylsää. Tähän tietysti moni sanoo - ja aiheesta -, että sitä riskiä ei todellakaan ole olemassa. Ei niin ja hyvä niin. Silloin kun voitto tulee pitkän kaavan kautta, niin se tuntuu parhaimmalta. Toivottavasti tänä vuonna käy niin. Koetaan vaikeita hetkiä, tuskaa, orastavaa onnistumista, luottamuksen palautumista, lisää itsevarmuutta, nousuja vaikeasta tilanteesta ja lopuksi se paras palkinto. Nyt ollaan siis kohdassa tuska ja ehkä ripaus orastavaa onnistuimista.
3 .Uskon, että meistä jokainen on todella ylpeä omasta joukkueestaan siinä vaiheessa, kun kulta tulee. Pelaajia arvostetaan ja niitä kehutaan. Mutta se on se hetki, jossa he kaikista vähiten meidän tukea ja arvostusta tarvitsevat. Silloin he tietävät itsekin, että ovat parhaita. Me ollaan vaan siipiveikkoina nauttimassa heidän menestyksestä. Nyt olemme monet todella vittuuntuneita peliesityksiin. pelaajiin ja peluuttamiseen, emmekä juuri kannustavia viestejä kirjoittele. Peli on paskaa, aamen. Mutta takki kääntyy, kun peli paranee. Parhaiten fanit auttaisivat joukkuetta sillon, kun hommat on sekaisin ja peli ei kulje. En tarkoita tällä mitää rähmällään oloa, mutta uskon, että pelaajia vituttaa huono peli ilman sitäkin, että me vielä kaadamme lisää pahaa oloa niskaan.
4. Muutaman vuoden takainen “Kom igen Ilves” oli tempaus, josta olin HIFK-fanina erittäin ylpeä. Siinä kiteytyi se, miten tärkeitä myös vastustajat ovat. Voittokin tuntuu aina paremmalta, jos vastustaja on ollut hyvä. Jos vastustaja voitetaan kävelyvauhdilla, niin eipä se paljon lämmitä. Joskus voisi miettiä sitä, että omalle joukkueelle järjestettäisiin vaikeana hetkenä samanlainen tuen osoitus.
Mä kerron kaikille olevani HIFK fani, menee meillä miten hyvin tai huonosti tahansa. Se on osa meikäläistä, takertui takkiin vuonna 1968 eikä vaan lähde. Onneksi.