Tavallaan tekisi mieli sanoa, että nämä parin pelin vaikeudet eivät yllätä...
- Kun Kontiolasta alkoi liikkua huhuja, en lämmennyt. Ei mulla mitään Kontiolaa vastaan pelaajana ole ja ihmisenä en häntä tunne, siitä ei hommasta ole kyse. Vaan kyse on siitä, että meidän rosterilla otetaan näitä "tuttuja ja turvallisia" nimiä, miettimättä ihan liiaksi mihin on tarvetta ja vielä vetämällä passi etusijalla. Kontiola olisi voinut olla helvetin hyvä hankinta, jos muu rosteri olisi sekä nuorempaa että nopeampaa. Enkä mä sinänsä Kontiolaa dumaa, vaan näen hänet sen kasaamisprosessin ruumiillistumana, mihin olen pettynyt. Tällä budjetilla ja verotuksella pitää tässä sarjassa ottaa tietyn verran riskejä ja hakea "tuttujen ja turvallisten" lisäksi myös niitä, joilla on potentiaalia pelata hintalappuaan korkeammalla tasolla.
- Niemen hankinnasta en pitänyt. Kriittisen pelipaikan osalta ei mielestäni pidä ottaa mitään riskejä, ja me hankittiin uransa ehtoopuolella oleva veteraani, jonka näytöt viime vuosilta ovat suoraan sanoen surkeita. Kahden matsin perusteella on sinänsä turha tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta ainakaan alku ei ole tuonut itselleni sitä iloista yllätystä. Mä olen joskus vääntänyt viestiä niistä tonteista, joiden kohdalla riskit on minimoitava ja ykkösveskari oli yksi näistä. Ja ainakin itse koen pitäneeni sen linjan ensimmäisistä huhuista alkaen, että henkilökohtaisesti pidän Niemeä liian suurena riskinä. Toki enemmän kuin mielelläni nostan keväällä käden ylös virhearvion merkiksi, jopa suuresti toivon sitä. Mielummin olen väärässä ja näen Niemen vetävän huikean kevään kuin että olisin "oikeassa" ja Niemi vetelisi miten sattuu.
- Noiden kahden pelaajan kautta peilaan sitä, mihin olen syvästi pettynyt. Riippumatta siitä, miten juuri he lopulta onnistuvat. Kurrin linja lähteä vetämään "suomalaisemmalla" linjalla on suoraan sanoen ihan helvetin älytön ainakin pelillisesti. Ei meidän resursseilla voida asettaa yhtään mitään ylimääräisiä esteitä joukkueen kasaamiseksi. Ja jos silloin jo sopparin alla olevat pelaajat huomioidaan, niin miksi hankkia yksi iäkäs ja hidas suomalainen lisää, oletettavasti isolla rahalla? Rehellisesti sanoen mun ei ole vaikea nähdä, miten tällä tavalla kokeneista ikämiehistä koottu joukkue ei näytä erityisen nälkäiseltä: aivan liian moni on hakemassa niitä viimeisiä isoja rahoja ja aivan liian harvalla on tähtäimessä vielä isommat massit ja pienemmät kaukalot.
Lisäksi mua häiritsee joukkueen pienoinen munattomuus tässä alkukaudesta. Hartleykö se nyt tuossa tiistaina sanoi, että Jokerit on yksi sarjan kookkaimmista joukkueista tai jotain sen suuntaista. Eipä paljoa ole näyttänyt siltä. Missä on ilkeys oman maalin edessä? Missä ovat ajot vastustajan maalille? Missä on aktiivinen taklauspeli tai miksi tänään momentumia ei yritetty kääntää fyysisellä pelillä? Sekä Omskin että Kazanin on ollut aivan kohtuuttoman helppo pelata nyt nämä matsit Helsingissä. Tästä mä syytän sekä valmennusta että kapteenistoa. Jos lataus on kohdillaan, näitä asioita tapahtuu. Jos lataus ei ole kohdillaan, niin nähdään mitä tällä viikolla nähtiin. Ja jos lataus on tällä tasolla, niin kopin johtavat henkilöt (=valmennus, kapteenisto, muutamat yksittäiset johtavat pelaajat ilman kirjainta) eivät ole tehneet tarvittavaa.
Kyllä mä uskon, että tämä joukkue nousee vielä tästä alhosta hyvinkin nopeasti. Mutta valitettavasti mä myös uskon, että tälle joukkueelle pleijarien toinen kierros on aivan maksimisuoritus.