Omsk on kova ja perinteisesti hyvin organisoitu porukka. Vielä kun näillä oli matsi alla ja meiltä kauden avaus, niin tuloksellisesti en puhuisi katastrofista, yllätyksestä tai sinänsä edes hurjasta pettymyksestä. Nää on niitä jengejä, joita pitää pystyä haastamaan ja yksittäisen matsin tulosta tärkeämpi on se, miten pelataan.
Mutta jos unohdetaan tulos, niin mulla on aika skitsot fiilikset.
Posin kautta jos mennään, niin sanoisin Jokerien hallinneen peliä. Vietiin laukaukset, oltiin selkeästi enemmän hyökkäysalueella ja näppituntumalla sanoisin meidän vieneen paikat. Noi on kovia temppuja, kun huomioi kaverin paremman tatsin, meidän loukkitilanteen ja vastustajan tason. Kaveri vei pomput, mutta jos pitkä pleijarisarja pelattaisiin toisen dominoidessa noinkin kuin eilen Jokerit teki, niin sarja menisi todennäköisesti Jokereille. Ja mä haluan alleviivata, että mä en todellakaan pidä tuota eilistä Omskin esitystä minään suurena mittarina heidän tasostaan tällä kaudella.
Yksilötasolla Haapala, Hirvonen ja Lehtonen saivat hymyn huulille. Jos ketjukaverit olisivat olleet kohdillaan, niin Haapala olisi upottanut Omskin. Lehtonen puolestaan pelaa väärää sarjaa, hänen pitäisi tällä hetkellä valmistautua NHL:n training campia varten. Mutta en mä valita, hyvä näin meidän kannalta! Hirvonen taas ei todellakaan näyttänyt ensimmäistä virallista aikuisten matsia pelaavalta "tusinajunnulta". Jos homma jatkuu tällä tasolla, hän tulee haastamaan ihan tosissaan kokeneemmat ja kalliimmat kaverit peliajasta kilpailtaessa.
Mutta sitten negaan. Mä olin erittäin yllättynyt, että eilen nähtiin noin hengetön Jokerit. Sarja-avaus, viime kausi meni pleijareissa munille ja paljon suomalaisia uuden kotiyleisön edessä. Luulisi, että tuolta olisi todennäköisemmin tullut jäälle ylilatautunut porukka kuin porukka, joka näytti pelaavan jotain marraskuista HV-matsia sarjajumboa vastaan. Jos pitäisi toivoa, niin aiempaa kovempi kesä vain näkyi tukkoisuutena.
Ja toi viimeistely muutamine kärkipelaajineen. Vaikka kaverin kassari oli kova tekijä ja pelasi loistavasti, niin kyllä me kanssa tehtiin se aika helpoksi. Milloin syötöt menivät ratkaisevan tuuman eteen tai taakse, milloin taas kudit olivat mitä sattuivat. Todennäköisesti ja toivottavatsi menee sen piikkiin, että pelituntuma on vielä olematon ja treeneissä on toivottavasti hinkattu muutakin kuin ylivoimaa.
Noh, torstaina on hyvä paikka kuitata tämä. Yksi tappio idän isoa vastaan ei tätä venettä voi liikaa keikuttaa ja avausmatsit voivat olla muutoinkin vaikeita. Tällä otannalla en kyllä vielä kenellekään potkuja jakelisi tai rupeaisi jo miettimään kautta 20-21. Turha tässä on vielä pistää päätä pensaaseen ja leukaa rintaan.