Muuten ihan samoilla linjoilla, mutta loppujen lopuksi nämä otteet pistävät miettimään, oliko tyytymättömyys Santaseen jo etukäteen tavallaan ihan oikeutettua? Todella upeeltahan se kuulostaisi, että vanha valmennustiimi saa jatkumoa, Santanen oli varmasti halpa ja joukkueen mies. On kuitenkin ymmärrettävä ihmisten ennakkoluuloisuus, ja saahan sitä skeptinen olla.
Itse olin epäileväinen jo sen vuoksi, että periaattessa nämä lihavat vuodet pohjautuivat myös tuuriin. Tirkkonen oli valmentanut Mestiksessä, Santasta tietty kokeneempi, mutta silti arpa. Ilmene kuitenkin varsinaiseksi velhoksi joukkueen kuin joukkueen peräsimessä. Ulkkarit ovat onnistuneet todella hyvin, kruunuina McIntyre ja Rau. Toimitusjohtaja eli joukkueen mukana ja teki samperin hyvää jälkeä. Nappiin menneet hankinnat ja tuuri ei kuitenkaan jatku loputtomiin edes SaiPassa.
Kaikki ovat nyt poissa. Toki uudet ulkkarit tulleet tilalle ja ihan kelvollisilta vaikuttavat, jos vielä pysyisivät sairastuvalta poissa. Ei ole syy valittaa Santasesta, koska hän on hän. Fakta on kuitenkin se, että Santanen toi mukanaan isomman epäonnistumisen riskin, kuin joku muu kokeneempi valmentaja. Tirkkosta hankittaessa SaiPa rypi syvällä ja sai olla kiitollinen hankintaansa. Nyt tilanne oli kuitenkin sen verran erilainen, että jopa täällä olisi ollut varaa hankkia "kovemman nimen" omaava päävalmentaja. Ei varmasti tehnyt Santasen pestille hyvää aikanaan huhut Karri Kivestä. Siitä en tiedä, pitikö juttu edes paikkaansa, että Kivi olisi neuvotellut SaiPan kanssa, mutta neuvottelut olisivat nimenomaan katkenneet SaiPan suunnalta. Totta tai ei, tavalliseen yleisöön se vaikuttanee negatiivikseksi. Voin sen ihan henkilökohtaisesti sanoa, sillä olen kuullut ihmisten haaveilevan tyyliin Kiven SaiPasta ja näkevät Santasen ikään kuin toimineen Kiven valmentaman SaiPan esteenä, voittamalla kilpailun olemalla halvempi, monta vuotta organisaatiossa, suostumalla lyhyempään sopimukseen ja lista jatkuu. Turhaa on haaveilla menneitä, mutta ei tuo varmastikaan hallille houkuta, varsinkin, kun nykyiset otteet "tavallaan" oikeuttavat paukuttelemaan henkseleitä tyyliin "Mitäs minä sanoin".