Pelin taso heittelee liikaa. Toisinaan pelataan aivan päin helvettiä, mutta jotenkin saadaan juonen päästä kiinni ja hirveä lataus ja yritys päälle ja kiritään tasoihin, mutta sitten tulee taas romahdus ja kaikki tehty duuni valuu hukkaan. Aika tyypillinen nuoren jengin "vamma" ja sikäli ehkä on hyvä, että niitä alkukaudesta tulee, koska uskon, että jossain vaiheessa juonen päästä saadaan kiinni ja näitä tiukkoja matseja aletaan kääntää voitoiksi. Faneille tämä on tietenkin rankkaa ja ihan hanurista ja suomalaisen sielunmaiseman tuntien näkyy myös katsomoissa. Eniten mua ihmetyttää se, että vaikka HIFK on tällä kaudella esiintynyt yleisesti paria viime kautta miehekkäämmin, matseihin on nyt viime aikoina tulut ihan letit lepattaen. Eli, joko lataus mennyt yli tai ali, mutta optimaalisella tasolla joukkueen keskittyminen ei ole voinut olla, sen verran huonosti tulosta on pelien aluissa tullut.
Kun Söde palaa, on täysin naurettavaa odottaa, että a) hän pelaa tasollaan ja b) joukkueen kokonaisvaltainen pelaaminen parantuisi kuin taikaiskusta. Olen mielelläni väärässä, mutta mun kasseissani on sellainen kutina, että Södellä menee noin puoli kautta siihen, että kykenee fyysisesti kannattelemaan jengiä, kuten on totuttu. Sen lisäksi joukkue on esittänyt viime aikoina sellaisia otteita kentällä, että pelkään, ettei Söden pää kestä sitä, vaan menee yliyrittämiseksi ja pahimmassa tapauksessa sotkee peliä entisestään. Siksipä pakkikaupoille olisi mentävä pikimmiten.
Sinänsä mua ei nämä viime aikaiset peliesitykset hirveästi hetkauta eikä niissä ole mitään yllättävää. Iloinen voin olla siitä, että kyllä siellä moni on nostanut tasoaan enemmän kuin uskalsin odottaa. Samaan aikaan runkopelaajista Puustinen ja Elkins ovat kuin varjoja viime kaudesta. Zaborskylta on odotettu maaleja, mutta mulle kelpaa syötötkin, kunhan joku laittaa vedot sisään. Pakisto on mitä on ja siihen nähden ovat suorituneet yllättävänkin hyvin. Törmäsen kova treeni näkyy myös peliesityksissä, mutta treenata on pakko, sillä pelitapa vaatii rautaista kondista eikä sitä Summasen jäljiltä ollut nimeksikään.
Ilman kovia hankintoja, siis onnistuneita sellaisia, ollaan samoilla sijoilla kuin aikaisemminkin eli liigan keskitasoa. Tällä kertaa nimilistan perusteella ei olisi menty ihan metsään, mutta eihän se missään nimessä voi ketään tyydyttää. Saikuttelijoita kaivataan takaisin yllättävänkin kipeästi.