Tätä olisi kannattanut Raumallakin kokeilla, kun kokeneemmille äijille ei peli maistu. Itse olisin heittänyt rohkeasti kolmosketjuksi Elo-Rajala-Palola ja katsonut miten peli lähtee menemään. Pojat on kuitenkin dominoineet A:ssa koko kauden.
Olen samoilla linjoilla siinä, että nuorille pelaajille olisi voinut jossakin määrin antaa enemmän kokeilupaikkoja, mutta tämänkaltaiseen peluutukseen en itse tohtisi lähteä. Vaikkapa tuo esitetty koostumus vaikuttaa siltä, että jo ensi vaihdon jälkeen olisi tarvinnut tehdä korjausliikkeitä. Esimerkiksi Rajalan rahkeet eivät minusta riitä - ainakaan tällä hetkellä - vielä missään tapauksessa eikä millään liigaan. Itse näkisinkin mieluummin junnuja ajettavan sisään kokeneitten pelaajien rinnalla pelikieltojen, loukkaantumisten, sairastumisten tai vaikkapa sitten "hyllytysten" avatessa aukkoja kokoonpanosta. Tällöin nuoremmat pääsisivät myös hetkellisesti maistamaan kenties jopa oikeanlaista roolia, eikä vain "selviytymään" kunnialla jokaisesta vaihdosta.
Mutta kyllä karu totuus on kuitenkin se, että käytännössä kaikki valmentajat peluuttavat aina mieluiten kokeneita pelaajia. Eri asia on sitten kun taloudelliset seikat tai loukkaantumiset ohjaavat päätöksentekoa. Eli ei tämä nyt ole mikään "Uraman oma oppi". Esimerkiksi Jortikkaa on hauska kuunnella kommentaattorina, kun hän tämän tästä huomauttelee, kun "joku nuori poika" kentällä kompuroi. Rautakorpi jaksoi puolestaan muistuttaa harva se hetki, ettei liiga ammattilaissarjana ole mikään kokeilukenttä ja jos muistelee taaksepäin vaikkapa Tihonovin aikaa niin taisi hankintoja arvioitaessa olla sääntö, että pelaajan pitää olla kolmekymppinen, ja sitten jokkeheinäset viilettivätkin neloskenttää myöden.
Minusta tämä kausi olikin vielä ainakin osin ymmärrettävissä, sillä itse en näe, että yhdestäkään meidän "junnuista" olisi vielä ollut ottamaan sellaista askelta tämän kauden aikana, että keskeinen rooli olisi ollut realismia saati että sitä kautta olisi ollut ensi kaudeksi 1-2 ketjun rooli otettavissa. Aaltonen oli heistä kenties lähimpänä tätä tasoa, mutta hänkään ei siihen pystynyt.
Mutta toisaalta kyllä se totta on, että jos ensi kaudellakin kokoonpano täytetään 12 kokeneemmalla hyökkääjällä jättämättä yhtään luonnollista aukkoa nuoremmille vallattavaksi, on syytä ihmetellä, mikä mieli tässä kokonaiskonseptissa oikein on.