Pelicans kaudella 2020–2021

  • 572 119
  • 2 265

aCoustiC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiroitappas paperille Pelicansin taloudellinen tilanne viimeisen kolmen kauden osalta, ja mieti, kuinka paljon rahaa siellä on laittaa scouttaukseen ylipäätään kauden aikana. Käydäänkö neljä kertaa vuodessa Euroopassa, vai kaksi kertaa Amerikassa? Kummasta todennäköisesti löytyy ne tarvittavat palaset? Mikäs tässä nyt oli suhteessa ja mihin?

No johan on hankalaa elämä. Ymmärrätkö lukemaasi? Millä tavalla toi mun postaus liittyy Kaanien taloudelliseen tilanteeseen? Autan: ei mitenkään, kun en siihen ottanut kantaa.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Kyllähän tämä scouttaus on parantunut muutaman vuoden takaisesta. Tosin silloin hopeakaudella löydettiin ja saatiin todelliset täsmävahvistukset, osa kuitenkin pelaajan vihjeellä ja omistajan suhteilla ja valmentajien vetovoimalla.
Niin....usein tuollaiset asiat vaikuttavat pelaajasiirroissa :)
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
No johan on hankalaa elämä. Ymmärrätkö lukemaasi? Millä tavalla toi mun postaus liittyy Kaanien taloudelliseen tilanteeseen? Autan: ei mitenkään, kun en siihen ottanut kantaa.
Scouttaukseen käytetty rahako ei liity talouteen millään tavalla? Mistä tätä ilmaista rahaa sitten tulee? Ja niin, minähän olen tässä puhunut kokoajan taloudesta, siinäkin viestissä jonka sinä oletettavasti luit, ennen kuin siihen vastasit.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niinkuin kirjoitin FC Porto hakee pelaajansa Brasiliasta pikku joukkueista scouttaamalla kun suur seurat katselee vaan junnu kisoja ja ostaa sieltä päältä ne parhaat. FC Porto on tuonut paljon Eurooppaan brassi jalkapalloilijoita ja myyneet niitä sitten suur seuroihin ja tehneet sillä rahaa. Sekä pelatessaan FC portossa hyvät pelaajat auttaneet joukkuetta pääsemään chämmpäreissä pudotus peleihin.

Mutta pysytellään me vaan samalla lammikolla ja toivotaan ettei kukaan löydä sitä!

Porto nyt kuitenkin operoi täysin eri tason budjetilla kuin Pelicans, joten sillä on ihan eri mahdollisuudet pyörittää scouttaustoimintaa toisella mantereella, kaikenlisäksi sille tulee halvemmaksi lähettää pelaajatarkkailija kuukaudeksi Brasiliaan kuin Pelicanssilla pohjois-Amerikkaan. Toisekseen jääkiekossa ajat, jolloin rahaa tehtiin myymällä pelaajia suurempiin ympyröihin on enää kaukainen muisto. Lopuksi Porto pyörittää omaa reservijoukkuetta, jossa pelaajia voidaan ajaa sisään useampia vuosiakin, jos yksi onnistuu niin 10 epäonnistujaa ei tunnu missään. Pelsuilla ei tällaista mahdollisuutta tietenkään ole.
 

Jägen_pelsut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Reissuja tehtiin kolme tai neljä, eli rahaa meni saman verran suurin piirtein mitä kahteen P-Amerikan reissuun menisi. Välillä löytyy, välillä ei. Ei se P-Amerikkakaan mikään taattu kultakaivos ole, vaikka niin luulet. Missä väitin joukkueen olleen valmis? Jos vaikka tavutat sen viestini, niin sitten ymmärrät, että sanoin hyökkäyksen olleen täynnä, koska niihin kärkirooleihin oli jo rekrytoitu ketjullinen pelaajia. Puolustuksessa olisi ollut tilaa, mutta sinne ei harmillisesti sitä Sulakia löytynyt mistään.

En missään vaiheessa ole väittänyt, ettäkö se on kultakaivos, mutta on tyhmyyttä olla edes kiinnostumatta siitä!
Eli joukkue ei ollut valmis? Scouttaus silti maksoi kahden amerikan reissun verran ja ei saatu kuin yksi hyökkääjä joka pelasi 20 peliä. Onneksi saatiin siitä edes jotain rahaa loppukaudesta, ettei mennyt perse ruvelle senkin takia.

Eli paljonko oli scoutauksen aiheuttamat kulut + tappiot pelaajista? Tähän on varaa? Se on halvempaa tehdä 4 reissua Eurooppaan ja tuoda suklaata vaimolle, kuin tehdä yksi reissu jenkkilään, vaikka kotiin tuotavana ei olisi muuta kuin sukaalat ja kokemus? "Reissuja tehtiin kolme tai neljä, eli rahaa meni saman verran suurin piirtein mitä kahteen P-Amerikan reissuun menisi"

Ja kuten aiemmissa viesteissäni sanoin, silloin kun se huti käy, niin tulos on nähdyn kaltaista. Mutta mitäpä noista oppimaan, hankitaan hei pari ketjullista NCAA-jätkiä tänne ja odotellaan pari kautta, josko niistä vaikka kuoriutuisi pelimiehiä.

Paljonko Pelsut käyttää aikaa p-amerikalaisten pelaajien scouttaukseen, edes netin välityksellä tai kontaktiensa? 0h, 20h,40h vai 160h? Eikä lasketa sielä pelaavia Suomalaisia tähän mukaan.

Ainiin kun me valmiiksi tiedetään ettei se kannata, sori olenpa minä yksinkertainen :(. Paras tapa välttä kontakti on olla luomatta sitä!

Pyörisipä jääkiekossa edes lähellekään samanlaiset rahat mitä potkupallossa, niin Pelicans olisi turvannut taloutensa jo pelkällä Lintuniemen myymisellä. :) Sama ohje sinulle kuin mas59:llekin, eli Laukkaselle ehdotukseksi NCAA/ECHL skouttaukset ja Kolulle viestiä, että mihin tilinumeroon voi lähettää matkarahaa pojille. Yhteystiedot löytyy Pelicansin nettisivuilta, menee viesti paremmin perille sitä kautta kuin täältä. ;)

Erikoista että valitat budjetin vajavuutta ja 10k€ on maailman loppu ja taas jos sinne saadaan täytettä pelaaja kaupalla se on ihan turhaa."Pienestä terhosta se suurikin tammi kasvaa" Pelsut sai Hodgmanista ja JMA:sta ihan mukavat rahat, eihän ne mitään pelaajabudjetin tuplaajia ole, mutta kivasti lisää töllöstä tilille.

No paljonko sinä olet valmis maksamaan tämän vuoden epäonnistuneista scouttuas reissuista pelsuille, kun kerran olet minulta vaatimassa rahaa jos ehdotan kääntämään katsetta Wild Wild Westiin?

Lopuksi kerron sinulle tarinan kahdesta kenkäkauppiaasta
"
Aikanaan kenkä firma A ja kenkä firma B lähetti kenkäkauppiaansa Afrikkaan myymään kenkiä.

Kuukauden jälkeen kenkä firma A:n kauppias soitti puhelun pääkonttoriin
-Eihän täällä kellään ole kenkiä mä tulen seuraavalla laivalla takaisin kotio.

Myös samaan aikaan kenkä firma B:n kauppias soitti puhelun pääkonttoriin
-Lähettäkää äkkiä pari meri kontillista kenkiä, eihän täällä kellään ole kenkiä, myynti on taattua.
"
Sama asia erinäkönkanta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
En missään vaiheessa ole väittänyt, ettäkö se on kultakaivos, mutta on tyhmyyttä olla edes kiinnostumatta siitä!
Eli joukkue ei ollut valmis? Scouttaus silti maksoi kahden amerikan reissun verran ja ei saatu kuin yksi hyökkääjä joka pelasi 20 peliä. Onneksi saatiin siitä edes jotain rahaa loppukaudesta, ettei mennyt perse ruvelle senkin takia. Eli paljonko oli scoutauksen aiheuttamat kulut + tappiot pelaajista? Tähän on varaa? Se on halvempaa tehdä 4 reissua Eurooppaan ja tuoda suklaata vaimolle, kuin tehdä yksi reissu jenkkilään, vaikka kotiin tuotavana ei olisi muuta kuin sukaalat ja kokemus? "Reissuja tehtiin kolme tai neljä, eli rahaa meni saman verran suurin piirtein mitä kahteen P-Amerikan reissuun menisi" Paljonko Pelsut käyttää aikaa p-amerikalaisten pelaajien scouttaukseen, edes netin välityksellä tai kontaktiensa? 0h, 20h,40h vai 160h? Eikä lasketa sielä pelaavia Suomalaisia tähän mukaan. Ainiin kun me valmiiksi tiedetään ettei se kannata, sori olenpa minä yksinkertainen :(. Paras tapa välttä kontakti on olla luomatta sitä!
Mistä tiedät niin varmasti, ettei P-Amerikasta olla kiinnostuneita? Se, että sinne ei ole varaa tehdä reissuja yhtä intensiivisesti kuin Eurooppaan ei tarkoita, etteikö P-Amerikkaa jollain tasolla haravoitaisi. Vai meinaatko, että Pietroniro kaivettiin esille pelkästään Eliteprospectsista löytyvillä jäähyminuuteilla, ja Tolvanen löydettiin velipoika Eelin profiilin kautta? Euroopasta tuotujen pelaajien määrä on hieman ontuva argumentti, sillä viime kaudellekin Euroopasta tuotiin myös vain yksi hyökkääjä, Zohorna, sisään. Se kelpasi varmasti sinullekin oikein hyvin, vai oliko sekin ihan silkkaa resurssien tuhlausta, kun NCAA:sta olisi löytynyt vähintään ketjullinen huippupelaajia Zohornan sijasta? Edelleen haluaisin nähdä sen listan niistä suoraan NCAA/ECHL-akselilta Liigaan siirtyneistä pelaajista, joka tukisi sitä väitettä, että Euroopan sijaan olisi kannattavaa käyttää ne resurssit P-Amerikkaan. Toistaiseksi todistettavasti Eurooppa on parempi vaihtoehto, sillä niiden neljän reissun aikana on todennäköisempää löytää laadukkaita pelaajia, kuin kahden Amerikan reissun aikana.

Erikoista että valitat budjetin vajavuutta ja 10k€ on maailman loppu ja taas jos sinne saadaan täytettä pelaaja kaupalla se on ihan turhaa."Pienestä terhosta se suurikin tammi kasvaa" Pelsut sai Hodgmanista ja JMA:sta ihan mukavat rahat, eihän ne mitään pelaajabudjetin tuplaajia ole, mutta kivasti lisää töllöstä tilille.
Sinulle ei ole ilmeisesti selvinnyt vieläkään se, miten epävakaata Pelicansin liiketoiminta on. Suosittelen tutustumaan muutaman edelliskauden tilinpäätöksiin, saattaisi aueta sekin puoli paremmin. Ja et siis voi sanoa varmaksi, että P-Amerikasta löytyy seuraavia supertähtiä, mutta silti nostat Hodgmanin ja JMA:n mukaan keskusteluun? En myöskään tiedä oletko huomannut, mutta noista ajoista on jo vuosikymmen. Pelaajat eivät enää tee samanlaisia sopimuksia, kuin mitä Hodgmanin ja JMA:n kanssa pystyttiin tekemään.

No paljonko sinä olet valmis maksamaan tämän vuoden epäonnistuneista scouttuas reissuista pelsuille, kun kerran olet minulta vaatimassa rahaa jos ehdotan kääntämään katsetta Wild Wild Westiin?
Ei minun tarvitse mitään maksaa, kun Euroopan scouttausreissut istuu budjettiin täysin sopivasti. Miten tämän vuoden Euroopan scouttaus reissut olivat epäonnistuneet? Koska sieltä ei raahattu ketjullista pelaajia tänne vain huvin vuoksi? Yksi sapluunaan sopiva mies tuotiin kahden vuoden sopimuksella, ja oltiin vielä niin onnekkaita, että saatiin siitä jopa jotain kompensaatiota kun poistui kesken kauden."Wild Wild Westiin" tehtävät reissut vaativat resursseja, joita ei tiettävästi ole, kuten on useampaan kertaan jo tullut todettua. Minä en ole sinulta vaatinut yhtään mitään, olen antanut ystävällisen neuvon, mitä kautta ideasi saattaisi olla mahdollista toteuttaa paremmin. :)

Lopuksi kerron sinulle tarinan kahdesta kenkäkauppiaasta
"Aikanaan kenkä firma A ja kenkä firma B lähetti kenkäkauppiaansa Afrikkaan myymään kenkiä.
Kuukauden jälkeen kenkä firma A:n kauppias soitti puhelun pääkonttoriin
-Eihän täällä kellään ole kenkiä mä tulen seuraavalla laivalla takaisin kotio.
Myös samaan aikaan kenkä firma B:n kauppias soitti puhelun pääkonttoriin
-Lähettäkää äkkiä pari meri kontillista kenkiä, eihän täällä kellään ole kenkiä, myynti on taattua."
Sama asia erinäkönkanta.
Niinhän se on, tämän takia juuri "Eurooppa on kaluttu loppuun" argumentti on aika huono, kun sieltä joka vuosi löydetään jotain. Ymmärrän kyllä P-Amerikan scouttauspointin, mutta ikävä kyllä sen suorittaminen yhtä tehokkaasti kuin Euroopassa ei ole Pelicansille mahdollista. Siinä ei ole kyse viitsimisestä, laiskuudesta tai ylimielisyydestä, vaan realiteeteista.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Jahas. Täällähän on palsta täynnä mukavaa "minä tiedän paremmin kuin sinä-leikkiä". Mielipiteitä pitää olla. Mutta joskus on aika mennä eteenpäin.
Tämähän on hyvä keskustelu, mitä tässä ollaan nyt käyty viimeisen vuorokauden aikana. Ei tässä ole kyse mistään "minä tiedän paremmin kuin sinä"-leikistä, vaan asiallisesta, ehkä hieman kärkkäästä, keskustelusta puhuttavasta ja lopulta aika tärkeästäkin aiheesta. Jotain vaihtelua niiden ainaisten "yhyy kaikki on paskaa ja myydään kaikki ei tässä oo mitään järkee yhyy"-itkuvirsien sijaan.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Tämähän on hyvä keskustelu, mitä tässä ollaan nyt käyty viimeisen vuorokauden aikana. Ei tässä ole kyse mistään "minä tiedän paremmin kuin sinä"-leikistä, vaan asiallisesta, ehkä hieman kärkkäästä, keskustelusta puhuttavasta ja lopulta aika tärkeästäkin aiheesta. Jotain vaihtelua niiden ainaisten "yhyy kaikki on paskaa ja myydään kaikki ei tässä oo mitään järkee yhyy"-itkuvirsien sijaan.
Tässä jopa hieman liikuttuu, että Jatkoajan keskustelupalstalla käydään hyvää keskustelua jossa jokainen jopa argumentoi mielipiteitään.

Mutta tuo mitä @Wenzel sanoi, niin kysehän on nimenomaan talouden realiteeteista miksei Amerikan scouttaukseen voida määrällisesti iskeä samaa määrää kuin Eurooppaan.

Kumminkin sitäkin mannerta kartoitetaan. Viime vuosilta esimerkkeinä jo mainittu Pietroniro ja vaikkapa Tyler Kelleher, joka tosin valitsi toisen joukkueen. Ja tuskin rajoittuvat näihin kahteen jota on tutkailtu.
 

LKKK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tämähän on hyvä keskustelu, mitä tässä ollaan nyt käyty viimeisen vuorokauden aikana. Ei tässä ole kyse mistään "minä tiedän paremmin kuin sinä"-leikistä, vaan asiallisesta, ehkä hieman kärkkäästä, keskustelusta puhuttavasta ja lopulta aika tärkeästäkin aiheesta. Jotain vaihtelua niiden ainaisten "yhyy kaikki on paskaa ja myydään kaikki ei tässä oo mitään järkee yhyy"-itkuvirsien sijaan.
Tämä oli minunkin mielestä alkuun ihan hyvää mielipiteiden vaihtoa. Mutta silloin kun jankataan samaa asiaa kuudetta kertaa,olisi aika vaihtaa vinyyliä tai edes biisiä lautasella. Jatkakaa toki. Menen eteenpäin.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kelleher tuli Saksan ja AHLn kautta. Erittäin hyvä haku, mutta Kelleher ei varmasti ollut halpa sille joka hänet signasi. Mutta mies osoittautunee halvaksi kun pitkä sopimuskin.
Se pointti on: Kelleher suoraan yliopistosta maksanee 50% tai jopa 70% vähemmän kuin Kelleher Saksasta. Ja ottajia oli paljon vähemmän. Köyhän pitää etsiä hyvä diili :)

Onneksi Pelsulla on nyt kerrankin useita omia nuoria, joihin kannattaa satsata.
 

Jägen_pelsut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mistä tiedät niin varmasti, ettei P-Amerikasta olla kiinnostuneita? Se, että sinne ei ole varaa tehdä reissuja yhtä intensiivisesti kuin Eurooppaan ei tarkoita, etteikö P-Amerikkaa jollain tasolla haravoitaisi. Vai meinaatko, että Pietroniro kaivettiin esille pelkästään Eliteprospectsista löytyvillä jäähyminuuteilla, ja Tolvanen löydettiin velipoika Eelin profiilin kautta? Euroopasta tuotujen pelaajien määrä on hieman ontuva argumentti, sillä viime kaudellekin Euroopasta tuotiin myös vain yksi hyökkääjä, Zohorna, sisään. Se kelpasi varmasti sinullekin oikein hyvin, vai oliko sekin ihan silkkaa resurssien tuhlausta, kun NCAA:sta olisi löytynyt vähintään ketjullinen huippupelaajia Zohornan sijasta? Edelleen haluaisin nähdä sen listan niistä suoraan NCAA/ECHL-akselilta Liigaan siirtyneistä pelaajista, joka tukisi sitä väitettä, että Euroopan sijaan olisi kannattavaa käyttää ne resurssit P-Amerikkaan. Toistaiseksi todistettavasti Eurooppa on parempi vaihtoehto, sillä niiden neljän reissun aikana on todennäköisempää löytää laadukkaita pelaajia, kuin kahden Amerikan reissun aikana.

En missän vaiheessa väittänyt, että sinne ei olla katsottu, kysyin vaan ollanko sinne katsottu? Ja näköjään ollaan, vai? (OK Pietu on klaarattu jostain.) Eikös suurin osa Suomalisista tule agenttien/managerien/Suomalaisten tuttujen kautta takaisin Suomeen? He, mulle kelpasi Zoho ja Hari kummatkin vallanmainiosti, kyse ei ole siitä, "mä kaipasin Lahtista ja konepistoolia"(eli jotain lisää).

Ikävä myöntää, ei mulla ole listaa niistä pelaajista, mutta onko se täysin mahdottonta että sieltä vois tullat hyvä pelaaja? Tämä on se juttu! Scoutaus budjettia mulla ei ole saaatavisssa, mutta karkee arvio n~50k€. Eli jos nyt käytetään 80% K-Eurp. niin, miks ei käytettaisi 40 % K-Eurp. ja yksi reissu Jenkkilään, silloin se on noin sama budejtti, jos alustavien tutkimusten mukaan sielä voi olla kiinostusta tulla oppimaan Eurooppalaista hokia. Tämä saadaan selville puhelimella tai vaikaa TeleFaksilla, perkules ei niillä jenkeillä enään sitä ole, mennään sitten S-postilla.

Sinulle ei ole ilmeisesti selvinnyt vieläkään se, miten epävakaata Pelicansin liiketoiminta on. Suosittelen tutustumaan muutaman edelliskauden tilinpäätöksiin, saattaisi aueta sekin puoli paremmin. Ja et siis voi sanoa varmaksi, että P-Amerikasta löytyy seuraavia supertähtiä.

Kiitos olen aika kärryillä kuinka heikkoa kiekkobisness on Suomessa, ei siitä mitään. Mutta millä sitten on kannattavaa reissata 4 kertaa Euroopassa ja tuoda yksi valmis mies organisaatioon. Kummassakin asiassa on pointti sama, ei koskaan tiedä mitä saa. Itse käytän töissä lausahdusta "raha on tuolla ulkona" mitä ennemmän ollaan mukavuus alueella sitä vähemmän tulee tulosta sisälle.

Ei minun tarvitse mitään maksaa, kun Euroopan scouttausreissut istuu budjettiin täysin sopivasti. Miten tämän vuoden Euroopan scouttaus reissut olivat epäonnistuneet?

No mielestäni nuo scoutaus reissut oli aika laihoja (1-mies), Jos olis tuotu tänä vuonna kiekollinen pakki niin olis ollut OK mun mielestä. Ei kuluja kannata tehdä sen takia kun on pakko, ei Euroopassa ei Jenkkilässä.


Minä en ole sinulta vaatinut yhtään mitään, olen antanut ystävällisen neuvon, mitä kautta ideasi saattaisi olla mahdollista toteuttaa paremmin. :)

Hyväksytään tämä

Niinhän se on, tämän takia juuri "Eurooppa on kaluttu loppuun" argumentti on aika huono, kun sieltä joka vuosi löydetään jotain. Ymmärrän kyllä P-Amerikan scouttauspointin, mutta ikävä kyllä sen suorittaminen yhtä tehokkaasti kuin Euroopassa ei ole Pelicansille mahdollista. Siinä ei ole kyse viitsimisestä, laiskuudesta tai ylimielisyydestä, vaan realiteeteista.

4-reissua yks mies per vuosi? Hyvä juttu? Joo ymmärrän täysin, että se on ison veden takana ja se ei ole näin helppoa kuin meillä täällä Euroopassa, mutta todennäköisyydet pienenee joka vuosi Euroopassa, kun kilpailu kasvaa. Joo onhan siinä luussa viellä ydinesteet sisällä, mutta silti suosittelen katsomaan johonkin muuhun suuntaan. Varsinkin kun Lahessa pärjää paremmin Englannilla kuin venäjällä, ei kato iske koti ikävä niin nopiasti :)

Kiitos sinulle @Wenzel tässä on saanut punan otsalohkoon ihan mukavasti!
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
En missän vaiheessa väittänyt, että sinne ei olla katsottu, kysyin vaan ollanko sinne katsottu? Ja näköjään ollaan, vai? (OK Pietu on klaarattu jostain.) Eikös suurin osa Suomalisista tule agenttien/managerien/Suomalaisten tuttujen kautta takaisin Suomeen? He, mulle kelpasi Zoho ja Hari kummatkin vallanmainiosti, kyse ei ole siitä, "mä kaipasin Lahtista ja konepistoolia"(eli jotain lisää).

Ikävä myöntää, ei mulla ole listaa niistä pelaajista, mutta onko se täysin mahdottonta että sieltä vois tullat hyvä pelaaja? Tämä on se juttu! Scoutaus budjettia mulla ei ole saaatavisssa, mutta karkee arvio n~50k€. Eli jos nyt käytetään 80% K-Eurp. niin, miks ei käytettaisi 40 % K-Eurp. ja yksi reissu Jenkkilään, silloin se on noin sama budejtti, jos alustavien tutkimusten mukaan sielä voi olla kiinostusta tulla oppimaan Eurooppalaista hokia. Tämä saadaan selville puhelimella tai vaikaa TeleFaksilla, perkules ei niillä jenkeillä enään sitä ole, mennään sitten S-postilla.
Epäilen hyvin vahvasti, että enää vuonna 2020 yksikään Liigaseura, puhumattakaan Pelicansin kokoisesta seurasta, hankkii pelaajan ilman, että UTJ tietää mitä sieltä saadaan. Toki, tämän puolesta ei puhu mm. Tanuksen hankkiminen, joskaan Tanuksen kanssahan kyse ei ole myöskään kiekollisista asioista, vaan enemmänkin urheilullisista asioista. Jäiköhän pojilta yksi reissu Lappeenrantaan tekemättä, niin tulikin huti kuti ;) Eihän se tietenkään mahdotonta ole, mutta kuten esimerkkinä mainitun Kelleherinkin kohdalla, siihen kukkaan puhkeamiseen menee se kausi tai kaksikin. Kärkimiesten rooliin hankittujen pelaajien ei sovi alisuorittaa sillä tavalla, kuten tällä kaudella näillä kuuluisilla kavereilla kävi, koska Pelicansin kassa ei kestä sitä, olkoon sitten kuinka halpa kaveri tahansa. Sitä toivoessa, että Pelicans pääsisi ihan oikeasti taloudellisesti niin hyvin jaloilleen, että sinne scoutti puolelle olisi mahdollista kiinnittää lisäporukkaa, ja pistää kiertämään sitä P-Amerikkaa. Sitä en kiellä etteikö sieltä löytyisi varmasti pelimiehiä, mutta tämän hetkisessä tilanteessa se on Pelicansille mahdoton tehtävä.


Kiitos olen aika kärryillä kuinka heikkoa kiekkobisness on Suomessa, ei siitä mitään. Mutta millä sitten on kannattavaa reissata 4 kertaa Euroopassa ja tuoda yksi valmis mies organisaatioon. Kummassakin asiassa on pointti sama, ei koskaan tiedä mitä saa. Itse käytän töissä lausahdusta "raha on tuolla ulkona" mitä ennemmän ollaan mukavuus alueella sitä vähemmän tulee tulosta sisälle.
Juuri sen takia niitä reissuja pitää tehdä useampi, että tiedetään varmasti mitä saadaan. Scoutattu voi pelata ensimmäisellä reissulla aivan huippuhyvää lätkää, mutta sitten toisella kerralla paskempaa, ja taas kolmannella kerralla parempaa. Mietitään, tarjotaanko sopimusta vai käydäänkö vielä kerran vilkaisemassa, ja sillä viimeisen kerran vilkaisulla saattaa miehestä löytyä jokin vika, mikä pyörtää päätöksen tai mikä puolestaan varmistaa olettamukset siitä, että hän on meidän mies. Siksi niitä silmäpareja tarvittasiin auttamattomasti lisää tuonne osastolle, mutta kun ollaan talouden kanssa siinä tilanteessa, että juuri ja juuri pysyy pää pinnan yläpuolella, niin hirveästi ei ole varaa lähteä panostamaan tuohon, ikävä kyllä.

4-reissua yks mies per vuosi? Hyvä juttu? Joo ymmärrän täysin, että se on ison veden takana ja se ei ole näin helppoa kuin meillä täällä Euroopassa, mutta todennäköisyydet pienenee joka vuosi Euroopassa, kun kilpailu kasvaa. Joo onhan siinä luussa viellä ydinesteet sisällä, mutta silti suosittelen katsomaan johonkin muuhun suuntaan. Varsinkin kun Lahessa pärjää paremmin Englannilla kuin venäjällä, ei kato iske koti ikävä niin nopiasti :)
Tässä taas tullaan siihen näkemyseroon, kun mun mielestä Euroopasta puhuttaessa ei olla päästy edes siihen luuhun asti, vaan siinä on vielä lihaakin ympärillä. Tietenkin se kilpailu kasvaa jatkuvasti, mikä vain tarkoittaa sitä, että Pelicansin pitää kasvaa sen kilpailun mukana. Tämän kauden kaltaisiin huteihin ei ole varaa, jos halutaan jatkaa kasvamista. Paljon kritisoitu CHL:ssä tehty visiitti herätti varmasti juurikin Keski-Euroopassa pelaavien pelaajien mielenkiinnon Turkoosia kohtaan, harmi vain, että se taru loppui liian lyhyeen. NHL/KHL-ponnistusten on myös jatkuttava, jos halutaan saada hyvää halvalla. Ja ennen kaikkea, pitää olla ajoissa liikkeellä, ennen kuin isot ja pahat vie namit nenän edestä. Tässä tullaan myös siihen joukkueen kasaamiseen: kuinka paljon palasia on jo kiinni, kuinka paljon tulee Liigan sisältä, millaisia palasia haetaan ja mihin tarkoitukseen. Euroopasta olisi varmasti löytynyt hyviä alempien ketjujen miehiä halvalla mallia Poulsen ja Ganahl, mutta miksi niitäkään lopulta hankkimaan, kun omasta takaa Heinolasta ja junnuista löytyy leveyttä tarpeeksi. Mitä enemmän pelaajia on scoutattavana, sitä haastavammaksi homma ymmärrettävästi menee. Samalla kun katsellaan Keski-Eurooppaan, ei pitäisi myöskään olla sokea Ruotsille, Norjalle ja Tanskalle. Venäjä on myös oma altaansa, mutta loppujen lopuksi sieltäkään ei löydä laatua kuin ihan harvoissa tapauksissa, kuten Pereskokov ja Vorobei. Loppujen lopuksi Laukkasen ja Turusen työ on jotain sellaista, mistä ei voi olla kateellinen: kun tulee huti, niin ollaan vastuussa ihan kaikesta, ja paskaa lentää joka puolelta päälle.

Kiitos sinulle @Wenzel tässä on saanut punan otsalohkoon ihan mukavasti!
Kiitos itsellesi @Jägen_pelsut, toivottavasti et ole kokenut tätä minkäänlaisena henkilökohtaisena hyökkäyksenä, sillä kuten aiemmin kirjoitinkin, siitä ei tässä ole missään nimessä ollut kyse!
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Nyt kun näyttää, että joukkue hajoaa kunnolla, niin eiköhän aloiteta uudelleenrakennus ihan kokonaan tyhjästä:

Nieminen-Jääskä-Roine
Gymer-Tyrväinen-Merelä
Tukiainen-Hämäläinen-Haatanen
Jämsen-Elimäki-Kerkkänen
Liuksiala

Jürgens-Arola
Jalvanti-Ek
Pietroniro-Pynnönen
Rajaniemi-Ahola

Patrikainen
Parviainen
Petro

Olisi kohtuullisen edullinen joukkue. Arvokasta kokemusta ja ennen kaikkea rautaista ratkaisuvoimaa tuossa edustaisivat Roope Elimäki, Antti Tyrväinen ja Otto Nieminen. Kaikilla muilla on potentiaalia.
 

Lahtitar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, HC Giants
Onneksi liigasta ei voi pudota. Sijoitus olisi kyllä 14 - 15. Vaikka lupaavia nuoria onkin, niin ensi kaudeksi ei vielä riitä.
 

AgiiL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos kerta Ylönen, Manki ja Björninen muiden mukana lähtevät, niin sisäänkin pitää tulla mukavasti pelaajia. Päätin vähän fantasioida, niin kaipa joukkue voisi näyttää jotenkin tältä, pidän tätä kuitenkin realismin rajoissa pysyvänä kokoonpanona:

"Lindsten" - "Lucenius" - "Tšekkilaituri"
Roine - "Jääskä" - Tyrväinen
Nieminen - Gymer - Saarelainen
Tanus - Elimäki - Merelä
(Salonen, Haatanen, Hämäläinen ja kumppanit)

Jürgens - "Arpa ulkomailta"
Jalvanti - "Teräväinen"
Jalasvaara - Pietroniro
(Pynnönen, Rajaniemi ja muut)

Tolvanen
Patrikainen
Parviainen
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Roine - X - Nieminen
Salonen - Hämäläinen - Merelä
Haatanen - Gymer - Saarelainen
Tanus - Elimäki - Tyrväinen
(Tukiainen, Jämsen ja muut veljet)

Jürgens - Kiekollinen pakki
Jalvanti - Jalasvaara
Ulander - Pietroniro
(Pynnönen, Ek, Rajaniemi ja muut veljet)

Patrikainen
Rämö
Parviainen
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Nyt kun näyttää, että joukkue hajoaa kunnolla, niin eiköhän aloiteta uudelleenrakennus ihan kokonaan tyhjästä:

Nieminen-Jääskä-Roine
Gymer-Tyrväinen-Merelä
Tukiainen-Hämäläinen-Haatanen
Jämsen-Elimäki-Kerkkänen
Liuksiala

Jürgens-Arola
Jalvanti-Ek
Pietroniro-Pynnönen
Rajaniemi-Ahola

Patrikainen
Parviainen
Petro

Olisi kohtuullisen edullinen joukkue. Arvokasta kokemusta ja ennen kaikkea rautaista ratkaisuvoimaa tuossa edustaisivat Roope Elimäki, Antti Tyrväinen ja Otto Nieminen. Kaikilla muilla on potentiaalia.
Jotain tuon suuntaista tulee olemaankin.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelicansin resursseilla Jääskä olisi tosiaan kohtalainen korvaaja Björniselle ja menisi hyvin ykkössentterinä. Ensi kausi mennään säästöbudjetilla ja rimpuillaan sääleihin Niemelän kanssa. Sitten voidaan nostaa budjettia seuraavalle kaudelle 50-100k ja saadaan yksi potentiaalinen kaveri lisää hankittua.
 

Bobby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelicansin maalinsuulla tullee olemaan suht kovaa kaveria ja ei tuota ensi kauden jengiä voi moittia. Turha puhua välikaudesta. Ihan kilpailukykyinen poppoo tulee olemaan, edelleen.
 

Lahtitar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, HC Giants
Ehkä saadaan vähän pelimerkkejä siitä kun lähtijöissä on ne kovapalkkaisimmat. Ei tarvitse ensi kaudella maksaa niille mitään. Ehkä sillä rahalla saa jotain hankittua. Kyllä tuonne pitäisi saada kunnon maalivahti, kiekollinen puolustaja ja ykkössentteri. Ja olisiko mitään mahdollisuutta houkutella Lambert takaisin?

En oikeen usko siihen, että ensi kaudella vielä pärjättäisiin niin hyvin, että mentäisiin sääleihin. Mutta hyvä jos joukkue on kuitenkin sellainen, millä sinne voisi päästä.
 

aCoustiC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Scouttaukseen käytetty rahako ei liity talouteen millään tavalla? Mistä tätä ilmaista rahaa sitten tulee? Ja niin, minähän olen tässä puhunut kokoajan taloudesta, siinäkin viestissä jonka sinä oletettavasti luit, ennen kuin siihen vastasit.

No joo, palauttelen mieleeni vanhan totuuden internetin käytöstä: when you argue with an idiot, make sure they do not do the same. Eli ei jaksa, kun ei vaan mene jakeluun, joten lopetan palstatilan käytön täältä tähän
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös