En missän vaiheessa väittänyt, että sinne ei olla katsottu, kysyin vaan ollanko sinne katsottu? Ja näköjään ollaan, vai? (OK Pietu on klaarattu jostain.) Eikös suurin osa Suomalisista tule agenttien/managerien/Suomalaisten tuttujen kautta takaisin Suomeen? He, mulle kelpasi Zoho ja Hari kummatkin vallanmainiosti, kyse ei ole siitä, "mä kaipasin Lahtista ja konepistoolia"(eli jotain lisää).
Ikävä myöntää, ei mulla ole listaa niistä pelaajista, mutta onko se täysin mahdottonta että sieltä vois tullat hyvä pelaaja? Tämä on se juttu! Scoutaus budjettia mulla ei ole saaatavisssa, mutta karkee arvio n~50k€. Eli jos nyt käytetään 80% K-Eurp. niin, miks ei käytettaisi 40 % K-Eurp. ja yksi reissu Jenkkilään, silloin se on noin sama budejtti, jos alustavien tutkimusten mukaan sielä voi olla kiinostusta tulla oppimaan Eurooppalaista hokia. Tämä saadaan selville puhelimella tai vaikaa TeleFaksilla, perkules ei niillä jenkeillä enään sitä ole, mennään sitten S-postilla.
Epäilen hyvin vahvasti, että enää vuonna 2020 yksikään Liigaseura, puhumattakaan Pelicansin kokoisesta seurasta, hankkii pelaajan ilman, että UTJ tietää mitä sieltä saadaan. Toki, tämän puolesta ei puhu mm. Tanuksen hankkiminen, joskaan Tanuksen kanssahan kyse ei ole myöskään kiekollisista asioista, vaan enemmänkin urheilullisista asioista. Jäiköhän pojilta yksi reissu Lappeenrantaan tekemättä, niin tulikin huti kuti ;) Eihän se tietenkään mahdotonta ole, mutta kuten esimerkkinä mainitun Kelleherinkin kohdalla, siihen kukkaan puhkeamiseen menee se kausi tai kaksikin. Kärkimiesten rooliin hankittujen pelaajien ei sovi alisuorittaa sillä tavalla, kuten tällä kaudella näillä kuuluisilla kavereilla kävi, koska Pelicansin kassa ei kestä sitä, olkoon sitten kuinka halpa kaveri tahansa. Sitä toivoessa, että Pelicans pääsisi ihan oikeasti taloudellisesti niin hyvin jaloilleen, että sinne scoutti puolelle olisi mahdollista kiinnittää lisäporukkaa, ja pistää kiertämään sitä P-Amerikkaa. Sitä en kiellä etteikö sieltä löytyisi varmasti pelimiehiä, mutta tämän hetkisessä tilanteessa se on Pelicansille mahdoton tehtävä.
Kiitos olen aika kärryillä kuinka heikkoa kiekkobisness on Suomessa, ei siitä mitään. Mutta millä sitten on kannattavaa reissata 4 kertaa Euroopassa ja tuoda yksi valmis mies organisaatioon. Kummassakin asiassa on pointti sama, ei koskaan tiedä mitä saa. Itse käytän töissä lausahdusta "raha on tuolla ulkona" mitä ennemmän ollaan mukavuus alueella sitä vähemmän tulee tulosta sisälle.
Juuri sen takia niitä reissuja pitää tehdä useampi, että tiedetään varmasti mitä saadaan. Scoutattu voi pelata ensimmäisellä reissulla aivan huippuhyvää lätkää, mutta sitten toisella kerralla paskempaa, ja taas kolmannella kerralla parempaa. Mietitään, tarjotaanko sopimusta vai käydäänkö vielä kerran vilkaisemassa, ja sillä viimeisen kerran vilkaisulla saattaa miehestä löytyä jokin vika, mikä pyörtää päätöksen tai mikä puolestaan varmistaa olettamukset siitä, että hän on meidän mies. Siksi niitä silmäpareja tarvittasiin auttamattomasti lisää tuonne osastolle, mutta kun ollaan talouden kanssa siinä tilanteessa, että juuri ja juuri pysyy pää pinnan yläpuolella, niin hirveästi ei ole varaa lähteä panostamaan tuohon, ikävä kyllä.
4-reissua yks mies per vuosi? Hyvä juttu? Joo ymmärrän täysin, että se on ison veden takana ja se ei ole näin helppoa kuin meillä täällä Euroopassa, mutta todennäköisyydet pienenee joka vuosi Euroopassa, kun kilpailu kasvaa. Joo onhan siinä luussa viellä ydinesteet sisällä, mutta silti suosittelen katsomaan johonkin muuhun suuntaan. Varsinkin kun Lahessa pärjää paremmin Englannilla kuin venäjällä, ei kato iske koti ikävä niin nopiasti :)
Tässä taas tullaan siihen näkemyseroon, kun mun mielestä Euroopasta puhuttaessa ei olla päästy edes siihen luuhun asti, vaan siinä on vielä lihaakin ympärillä. Tietenkin se kilpailu kasvaa jatkuvasti, mikä vain tarkoittaa sitä, että Pelicansin pitää kasvaa sen kilpailun mukana. Tämän kauden kaltaisiin huteihin ei ole varaa, jos halutaan jatkaa kasvamista. Paljon kritisoitu CHL:ssä tehty visiitti herätti varmasti juurikin Keski-Euroopassa pelaavien pelaajien mielenkiinnon Turkoosia kohtaan, harmi vain, että se taru loppui liian lyhyeen. NHL/KHL-ponnistusten on myös jatkuttava, jos halutaan saada hyvää halvalla. Ja ennen kaikkea, pitää olla ajoissa liikkeellä, ennen kuin isot ja pahat vie namit nenän edestä. Tässä tullaan myös siihen joukkueen kasaamiseen: kuinka paljon palasia on jo kiinni, kuinka paljon tulee Liigan sisältä, millaisia palasia haetaan ja mihin tarkoitukseen. Euroopasta olisi varmasti löytynyt hyviä alempien ketjujen miehiä halvalla mallia Poulsen ja Ganahl, mutta miksi niitäkään lopulta hankkimaan, kun omasta takaa Heinolasta ja junnuista löytyy leveyttä tarpeeksi. Mitä enemmän pelaajia on scoutattavana, sitä haastavammaksi homma ymmärrettävästi menee. Samalla kun katsellaan Keski-Eurooppaan, ei pitäisi myöskään olla sokea Ruotsille, Norjalle ja Tanskalle. Venäjä on myös oma altaansa, mutta loppujen lopuksi sieltäkään ei löydä laatua kuin ihan harvoissa tapauksissa, kuten Pereskokov ja Vorobei. Loppujen lopuksi Laukkasen ja Turusen työ on jotain sellaista, mistä ei voi olla kateellinen: kun tulee huti, niin ollaan vastuussa ihan kaikesta, ja paskaa lentää joka puolelta päälle.
Kiitos sinulle
@Wenzel tässä on saanut punan otsalohkoon ihan mukavasti!
Kiitos itsellesi
@Jägen_pelsut, toivottavasti et ole kokenut tätä minkäänlaisena henkilökohtaisena hyökkäyksenä, sillä kuten aiemmin kirjoitinkin, siitä ei tässä ole missään nimessä ollut kyse!