Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Pelicans 2024–2025

• 470 969
  • 2 862

Alarik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Roineelle arvosanan antaminen oli joo vaikeaa. Korostan nyt, että tuo arvosana ei tarkoita sitä absoluuttista huonoutta, vaan odotusarvon ja suoritusten kohtaamista.

Muutama kausi sitten Roine pelasi erinomaista lätkää täällä ja oli mielelestäni ihan kiistattomasti joukkueen kapteeni. Nyt on jo käytännössä neljättä kautta joukkueen kapteenina ja se korostaa arvioissani juurikin odotusarvoa, sillä odotan kapteenilta enemmän kuin muilta. Kaukalon ulkopuolisen johtamisen lisäksi kapteenilta odotan myös selkeämpää johtamista kaukalossa.

Mutta joo, Roineelle olin kyllä arvioita antaessa ehkä vähän turhankin armoton. Ei Roisto mikään huono pelaaja ole todellakaan, alkanut vaan jotenkin turhauttamaan kun ei herra ole aivan edellisten kausien tasolla. Roineen, kuten esim. Väänäsenkin, kritisointiin vaikuttaa toisaalta varmaan vähän epäreilustikin se, että pelaa mielestäni ajoittain aivan väärässä roolissa ja saa liikaa vastuuta hyökkäyspelissä. Muutama vuosi sitten vielä meni, muttei enää.

Hieno pelaaja ja ihminen joka pelaa kyllä aina logolle, mutta aika Lahdessa alkaa tulla päätökseen.
Roine on hankala pelaaja arvioitavaksi, koska väkisinkin muistuu mieleen ajat jolloin on ollut selvästi tehokkaampi ja ehkä myös sähäkämpi pelaaja. Loukkaantumiset ja ikä on tehneet tehtävänsä, mutta mielestäni Roine on onnistunut muokkaamaan tyyliään selvästi sopeutumaan näihin muutoksiin. Tällä kaudella on ajoittain ollut turhauttavia hetkiä, jolloin kiekollisessa pelissä on ollut haasteita ja heikkojakin pelejä on ollut.

Itsekin on tullut oltua aika kriittinen alkukauden osalta, mutta samalla tuntuu, että kyllä hän paikkansa edelleen meillä ansaitsee. Asenteesta ei jää kiinni ja on selvästi parantanut otteitaan rikkonaisen viime kauden jälkeen. Alkukaudesta tuli epätavallisia virheitä, mutta on yksinkertaistanut tekemistään ja mielestäni pystynyt sillä tavoin olemaan jälleen joukkueelle tiukoissa paikoissa tärkeä palanen osoittaen samalla johtajuutta.

Ehkä tärkein asia mitä toivoisi kapteenilta olisi vielä selkeämpää vastuunottoa koko joukkueen tekemisestä siinä, että saisi periksiantamattoman asenteen tarttumaan koko joukkueeseen, siitähän on alkanut nyt näkyä jo merkkejä joten luotetaan kevät kauden olevan vahva. Itse antaisin arvosanaksi 7,5 vahvalla luotolla siihen, että arvosana on kauden päätteeksi vähintäänkin 8 alkava.

Yukon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Roine on hankala pelaaja arvioitavaksi, koska väkisinkin muistuu mieleen ajat jolloin on ollut selvästi tehokkaampi ja ehkä myös sähäkämpi pelaaja. Loukkaantumiset ja ikä on tehneet tehtävänsä, mutta mielestäni Roine on onnistunut muokkaamaan tyyliään selvästi sopeutumaan näihin muutoksiin. Tällä kaudella on ajoittain ollut turhauttavia hetkiä, jolloin kiekollisessa pelissä on ollut haasteita ja heikkojakin pelejä on ollut.

Itsekin on tullut oltua aika kriittinen alkukauden osalta, mutta samalla tuntuu, että kyllä hän paikkansa edelleen meillä ansaitsee. Asenteesta ei jää kiinni ja on selvästi parantanut otteitaan rikkonaisen viime kauden jälkeen. Alkukaudesta tuli epätavallisia virheitä, mutta on yksinkertaistanut tekemistään ja mielestäni pystynyt sillä tavoin olemaan jälleen joukkueelle tiukoissa paikoissa tärkeä palanen osoittaen samalla johtajuutta.

Ehkä tärkein asia mitä toivoisi kapteenilta olisi vielä selkeämpää vastuunottoa koko joukkueen tekemisestä siinä, että saisi periksiantamattoman asenteen tarttumaan koko joukkueeseen, siitähän on alkanut nyt näkyä jo merkkejä joten luotetaan kevät kauden olevan vahva. Itse antaisin arvosanaksi 7,5 vahvalla luotolla siihen, että arvosana on kauden päätteeksi vähintäänkin 8 alkava.
No joo. Vähän liian kriittinen taisin olla Roineen suhteen.

Teen sitten 60 matsin jälkeen koko kauden kattavat arviot ja kevään pelien jälkeen omansa mikäli siellä enemmän kuin yksi rundi päästään pelaamaan. Silloin toivottavasti on monella pelaajalla arvosana kohonnut. Ja todennäköisesti ainakin jollain onkin jos poffeihin päästään.

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No joo. Vähän liian kriittinen taisin olla Roineen suhteen.

Teen sitten 60 matsin jälkeen koko kauden kattavat arviot ja kevään pelien jälkeen omansa mikäli siellä enemmän kuin yksi rundi päästään pelaamaan. Silloin toivottavasti on monella pelaajalla arvosana kohonnut. Ja todennäköisesti ainakin jollain onkin jos poffeihin päästään.
Kyllä mä näen kanssa Roineen epäonnistuneen niin kentällä kuin kentän ulkopuolella.Yvssä saanut tehoja ja se nostaa arvosanan 6,5.Enempää en pysty näkemäni ja kokemani perusteella antamaan, en sitten millään vaikka joku ehkä mielensä pahoittaa.

Yukon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä mä näen kanssa Roineen epäonnistuneen niin kentällä kuin kentän ulkopuolella.Yvssä saanut tehoja ja se nostaa arvosanan 6,5.Enempää en pysty näkemäni ja kokemani perusteella antamaan, en sitten millään vaikka joku ehkä mielensä pahoittaa.
Joo en itsekkään antaisi missään tapauksessa enempää. Roine on yksinkertaisesti ollut odotuksiin nähden hyökkääjistä isoin pettymys joten hyökkäyksen huonoin arvosana on ihan oikeutettu.

Ehkä olisi voinut antaa vaikka 6- arvosanaksi että olisi muita miellyttänyt, mutta nämä ovat kuitenkin loppupeleissä vain minun subjektiivisia näkemyksiä ja ei ole mahdollista, että ne kaikille kelpaavat. Organisaation mukaisesti en tee näitä ketään miellyttääkseni ;).

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Roineesta puhuttaessa on pakko nostaa esiin tilastot: voitettuja kamppailuja 153, hävittyjä kamppailuja 191, vähintään 20 peliä pelanneista pelaajista joukkueen huonoin kamppailuprosentti 44,5. Samaan aikaan paljon kuraa niskaan saavalla Iikalla esimerkiksi on 255 voitettua kamppailua, hävittyjä kamppailuja 168 ja joukkueen paras kamppailuprosentti 60,3. Roineen roolissa pelaavalta pelaajalta odottaisi siis enemmän kamppailuvoittoja kuin mitä nyt on tähän mennessä nähnyt.

Toki nuo tilastot nyt eivät koko tarinaa kerro, kun esimerkiksi vähintään 20 peliä pelanneista pelaajista joukkueen toiseksi huonoin kamppailija on JJ, joka on silti pelannut oikein mallikkaasti.

Lihamuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itselle suurimpia pettymyksiä olleet jo jonkin aikaa Roine ja Vilen, mielestäni molemmista voisi luopua jo kauden jälkeen, uskon että samalla hinnalla todennäköisesti saa parempaa laatua tilalle. Roistoa kohtaan odotuksia ei juurikaan ole, mutta en vain ymmärrä miksi häntä ei saisi kritisoida, kun kiekollinen anti on laittaa lurppulerppu 10 metriä eteen n. 5-10x ottelun aikana. Vaikka olisi hyvä alivoimalla, vaikka pelaisi hienosti kiekottomana. Sitä, että käytännössä jokainen kiekollinen ratkaisu on erittäin vaatimaton ei mielestäni paikata sillä "tunnollisella" pelaamisella. Jos kapteeni häviää myös suurimman osan kamppailuista, niin missä se esimerkki on muille pelaajille ja edestä johtaminen?

Vilen taas polkee sitä tahtia paikallaan että vaikea nähdä kunnollista läpimurtoa tulevan, ainakaan täällä. Kun ei oikein erotu millään osa-alueella, aloittajana vissiin ihan ok, muuten kyllä taantunut harvinaisen tasapaksuksi.. Loukit toki hidastaneet kehitystä.

Valituksesta huolimatta joulut kaikille!

Hockey-65

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Erittäin osuvaa analysointia ja mielestä oikeastaan täydelliset numeroarviot Miika Roinetta lukuunottamatta.

Mä olen alkanut miettimään että näenkö mä jotenkin väärin sen pelaamisen vai eivätkö muut vain ymmärrä sen kiekottoman pelin hienoutta ja joukkuepelaamisen ja itsensä uhraamisen arvoa.
Voihan se olla että mä jotenkin fanipoikamaisesti en ymmärrä jääkiekosta tarpeeksi ollakseni riittävän objektiivinen Roineen kohdalla, vaikka aina olen yrittänyt pysyä etäisenä etten antaisi fanittamisen hämärtää ajatteluani vaan analysoisin pelaajia ilman värilaseja päässä ja ilman ennakkoasenteita.

Mutta erittäin hienoa että jaksoit noin hyvin analysoida pelaajia, kiitos.
Roineen pelisuoritusten arviointi tuntuu olevan jonkinlainen "on/off" -suoritus ja uskon tuon juontavan siitä, että toiset näkevät erittäin vahvan kiekottoman pelaamisen, toiset taas täysin olemattoman kiekollisen suorittamisen, suorastaan pelokkaan sellaisen. Itse olen yrittänyt laskea tuosta summana jonkinlaista lopputulemaa, mutta se vasta vaikeaa onkin koska yhtäpaljon kuin jääkiekko on maalinteko -peli, on se myös maalinesto -peli. Plus/miinus lukema tuon tietysti mustavalkoisesti kertoo, mutta sekään ei ihan koko totuus ole eli aika vaikeaa arviointi on, riippuu täysin siitä mihin huomionsa keskittää.
Se kannattaa kuitenkin jokaisen muistaa, että aika monta mustelmaa ottaa illasta toiseen, miten moni niistä on estetty maali, sitä ei tilastot kerro vaikka jokainen onkin plussaa omalle joukkueelle.

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Roineen pelisuoritusten arviointi tuntuu olevan jonkinlainen "on/off" -suoritus ja uskon tuon juontavan siitä, että toiset näkevät erittäin vahvan kiekottoman pelaamisen, toiset taas täysin olemattoman kiekollisen suorittamisen, suorastaan pelokkaan sellaisen. Itse olen yrittänyt laskea tuosta summana jonkinlaista lopputulemaa, mutta se vasta vaikeaa onkin koska yhtäpaljon kuin jääkiekko on maalinteko -peli, on se myös maalinesto -peli. Plus/miinus lukema tuon tietysti mustavalkoisesti kertoo, mutta sekään ei ihan koko totuus ole eli aika vaikeaa arviointi on, riippuu täysin siitä mihin huomionsa keskittää.
Se kannattaa kuitenkin jokaisen muistaa, että aika monta mustelmaa ottaa illasta toiseen, miten moni niistä on estetty maali, sitä ei tilastot kerro vaikka jokainen onkin plussaa omalle joukkueelle.
Siitä ei lienee olekaan kyse mutta silmiini ainakin on osunut turhan monta hävittyä kaksinkamppailua kiekollisena ja kiekottomana. Voittavan joukkueen pelaajiston tunnusmerkkejä on myös pysyä kiekossa,etenkin kriittisillä hetkillä peleissä. Tähän kun lisätään huolimattomat syötöt niin menetetyt tilanteet vielä lisääntyvät. Tämä on oikeastaan paras mittari kun mitataan pelaajan hyötyä tilastoissa tehopisteiden tai tehotilaston lisäksi eli voitetut kaksinkamppailut. Suurin osa tuolla pelaajistossa kyllä plokkaisi kiekkoja mikäli av:lla pelaisi pl ehkä Lasch, jonka ei toivo menevän rikki sen viidennen plokatun laukauksen jälkeen.

Hockey-65

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siitä ei lienee olekaan kyse mutta silmiini ainakin on osunut turhan monta hävittyä kaksinkamppailua kiekollisena ja kiekottomana. Voittavan joukkueen pelaajiston tunnusmerkkejä on myös pysyä kiekossa,etenkin kriittisillä hetkillä peleissä. Tähän kun lisätään huolimattomat syötöt niin menetetyt tilanteet vielä lisääntyvät. Tämä on oikeastaan paras mittari kun mitataan pelaajan hyötyä tilastoissa tehopisteiden tai tehotilaston lisäksi eli voitetut kaksinkamppailut. Suurin osa tuolla pelaajistossa kyllä plokkaisi kiekkoja mikäli av:lla pelaisi pl ehkä Lasch, jonka ei toivo menevän rikki sen viidennen plokatun laukauksen jälkeen.
Se mikä tuossa tekstissäni jäi mainitsematta, suurin osa noista hävityistä kaksinkamppailuistaan tapahtuu hyökkäys-alueella, ei niinkään puolustus-alueella. Itse olen ihmetellyt tuota kiekollisen pelin surkeutta.

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Se mikä tuossa tekstissäni jäi mainitsematta, suurin osa noista hävityistä kaksinkamppailuistaan tapahtuu hyökkäys-alueella, ei niinkään puolustus-alueella. Itse olen ihmetellyt tuota kiekollisen pelin surkeutta.
Näin juuri,moni hyökkäys pysähtyy silloin ja alkaa puolustaminen kun pitäisi pystyä puolustaa pysymällä enemmän kiekossa.

Dr_Faustus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kai noissa arvosteluissa tulisi korostaa sitä mikä on pelaajan rooli ja palkka. Jos roolin mukaiset tehtävät sujuvat niin arvosana hyvä ja roolin ulkopuolisten asioiden tekeminen on siihen päälle plussaa. Jos on roolina pelata joka alivoima ja tasaviisikoin pimentää vastustajan ykköskenttää, niin siinä onnistuminen määrittäisi eniten arvosanaa ja jos lisäksi jotain hyökkäystehoa niin se vain plussaa. Sitten taas jos rooli on kuten vaikka Horkyllä olla selkeä maalintekijä. Niin viimeisen 12 ottelun 1 tehty maali pitäisi johtaa todella matalaan arvosanaan.

Yukon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sitten taas jos rooli on kuten vaikka Horkyllä olla selkeä maalintekijä. Niin viimeisen 12 ottelun 1 tehty maali pitäisi johtaa todella matalaan arvosanaan.
Niin no jos viittasit minun arvosteluihin niin Horkylla kyllä näkyy arvosanassa tuo viime aikojen heikko suorittaminen. Kyllähän joku 2/3 syyskaudesta paineli varmastikin arvosanan 9 tai yli tasolla, mutta viime aikoina onkin ollut rooliinsa nähden luokatonta tekemistä ja se näkyykin syyskauden lopullisessa arvosanassa.

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niin no jos viittasit minun arvosteluihin niin Horkylla kyllä näkyy arvosanassa tuo viime aikojen heikko suorittaminen. Kyllähän joku 2/3 syyskaudesta paineli varmastikin arvosanan 9 tai yli tasolla, mutta viime aikoina onkin ollut rooliinsa nähden luokatonta tekemistä ja se näkyykin syyskauden lopullisessa arvosanassa.
On mennyt yliyrittämisen puolelle ja tuskainen peli-ilme.Toivottavasti löytyy taas maalijyvä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy