Mainos

Pelastetaan SM-liiga vielä kun se on mahdollista

  • 30 461
  • 248

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Shejbal kirjoitti:
Saa nähdä koska Suomessa joku seura myy värinsä jollekin yritykselle. Varmasti tuollaisesta värien myymisestä saa ainakin samat rahat, kuin useista pienemmistä paitamainoksista yhteensä.
Eikös Ilves voittanut 1985 mestaruutensa Säästöpankin väreissä, vai muistanko ihan väärin...?
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta tuskin moni Färjestadin kannattaja pistää pahakseen joukkueen nykytilaa, vaikka se olisikin peliasun värin verran maksanut. En silti tarkoita, että se tavoiteltavaa olisi.

Edit: Niin, ja jos värejä mietitään niin kyllä ne monella joukkueella ovat muutenkin vuosien aikana muuttuneet. Joten miksi ei samalla oteta siitä maksua.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Master God kirjoitti:
Eikös Ilves voittanut 1985 mestaruutensa Säästöpankin väreissä, vai muistanko ihan väärin...?


Ilves mestarina:

http://www.raipe.fi/galleria/Turku--85.jpg


Ilves pronssia:

http://www.raipe.fi/galleria/Eka-liigakausi.jpg


Eli et aivan väärin, mutta vuosi ja mitalin väri menivät väärin.


Aika nurinkurista, että nm. tkks kehuu ensin Färjestadin vähiä mainoksia verrattuna Suomen joukkueisiin ja kun hänelle selviää, että heidän peliasumainoksensa on itse asiassa huomattavasti suurempi kuin millään suomalaisjoukkueella, niin hän kehuu jälleen joukkueen mainospolitiikkaa verrattuna suomalaisjoukkueisiin.


Niin, Ilves pelasi Säästöpankin valkovioleteissa kaudet 1982-84 (ja aika moni = lähes kaikki, panivat pahakseen. Nyt kauan myöhemmin tuo toki menee jopa suotavana kuriositeettina seuran värikkäässä historiassa).

Ilveksen lisäksi KalPa pelasi muistaakseni kaudet 1995-1998 Atrian valkopunavihreissä (KalPalla lisäksi oma logo oli tuolloiseen pikkuseuratyyliin piilotettu kainaloon) ja HPK vaihtoi Kummilan myötä väreistään mustan siniseen. (Vaikka Kummila on jo kauan ollut manan majoilla palasi musta muuten vasta täksi kaudeksi)


Formuloissahan tämä "miksi ei oteta samalla maksua?" on mennyt kaikkein pisimmälle. Kaikki paitsi Ferrari ajavat sen värisessä autossa kuin pääsponsori määrää.

Miksi ei oteta väristä samalla maksua? Samasta syystä kuin nimestä ei oteta vuosittain maksua, ei fanit kannata pelkästään kotikaupunkinsa hallissa pelaavaa joukkuetta, kuten ehkä osa satunnaisista katsojista. Eli bad business. Suomi-koripallossahan kädestä suuhun elävistä seurat ovat jopa nimeään kaupitelleet. Turussahan pelasi joitakin vuosia sitten vielä Piiloset-niminen joukkue.


Löfbergs Lila on jo kauan ollut Färjestadin värien taustalla, joten siinä negatiivinen vaikutus on jo lähes(?) kadonnut. En edes muista koska Färjestad olisi vihreä-valkoisissa pelannut vaan sitä muistuttaa vain vihreä-valkoinen logo ja saman väriset mestaruusviirit katossa.
 
Viimeksi muokattu:

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Mane kirjoitti:
Niin, Ilves pelasi Säästöpankin valkovioleteissa kaudet 1982-84 (ja aika moni = lähes kaikki, panivat pahakseen. Nyt kauan myöhemmin tuo toki menee jopa suotavana kuriositeettina seuran värikkäässä historiassa).
Muistelen nähneeni jopa täysvioletin peliasun. Olisiko sitten ollut vieraspaidat tms...
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Vieraspaita oli sama, paitsi violetti ja valkoinen toisinpäin. Juuri tuo pääväriltään violetti paita päällään ripustettiin Ilveksien kaulaan pronssimitalit keväällä 1983 Tapparan kaaduttua toisessakin pronssiottelussa. (joka siis oli Ilveksen "vieras"ottelu)
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
tkks kirjoitti:
Raumalla ainakin ollaan sen verran fiksuja, että kapasiteetti jopa pienenee remontin myötä.

MS kirjoitti:
Raumalla ollaan sen verran tyhmiä, koska vanhan hallin remonttiin käytetyillä summilla olisi tehnyt uuden areenan. Siis niitä summia mitä hallin parannukseen on vuosien saatossa tuhlattu.
Niin tai tosiaan sen verran fiksuja, jotta suhteutetaan hallin kapasiteettia käyvään yleisömäärään. Pienennyshän tehdään lisäämällä istumapaikkoja seisomopaikkojen kustannuksella. Istumapaikathan ovat olleet loppuunmyytyjä välillä, vaikka halli ei olisi ollut lähellekään loppuunmyyty. Näin saadaan enemmän pääsylipputuloja ja siihen kun vielä lisätään uudet aitiot, niin tuottojen pitäisi remontin myötä kyllä kasvaa(edellyttää tietysti urheilullista menestystä). Pienempi seisomokatsomo tuskin on ongelma, koska sen kapasiteetti saadaan riittäväksi jo poistamalla opiskelijoiden ilmainen pääsy seisomokatsomoon.

Tuosta on aivan turha spekuloida olisiko vanhan hallin yhdistetyillä remonttikustannuksilla saatu rakennettua uusi halli, sillä rahaa ei kuitenkaan kerralla moiseen urakkaan olisi ollut. Kannattaa muistaa, että Lukko ei hallia omista vaan kaupunki, vaikka remonttikustannuksiin osallistuukin. Vai olisiko Lukon pitänyt pelata muutama kausi mestisbudjetilla, jotta olisi saatu rakennettua kaupungille uusi halli. Nykyinenkin satsaus on kova, vaikka seura ennen remontia olikin käytännössä velaton.

No joka tapauksessa kuvien(joita tarjolla on ollut) perusteella hallista tulee varmasti kilpailukykyinen nykyisissä liigaympyröissä.

Olikohan se nimimerkki Speedy, joka oli pudottamassa Lukkoa pois talousalueen pienuuden vuoksi. Tätä en kyllä oikein ymmärtänyt, kun Raumalla on kuitenkin jo ajat sitten tajuttu ettei näin pienellä talousalueella liigaa voi pelata pelkkien sponssi ja pääsylipputulojen varassa. Siksi rahoitus onkin järjestetty muilla keinoin ja ne ovatkin aika lähellä tuota "ruotsin mallia", joten talosalueen koolla ei sinänsä ole mitään merkitystä vaan sillä millaisen pelaajabudjetin seura saa kasaa. Toisaalta Raumalla on liigaseuroista talousalueen kokoon nähden käynyt esim. viime kaudella eniten väkeä hallilla.

Cobolin avausviestissä oli paljon hyviä ideoita, mutta nuo PO-tuotot jakaisin kyllä edelleen nykyisen mallin mukaan.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mane kirjoitti:
Aika nurinkurista, että nm. tkks kehuu ensin Färjestadin vähiä mainoksia verrattuna Suomen joukkueisiin ja kun hänelle selviää, että heidän peliasumainoksensa on itse asiassa huomattavasti suurempi kuin millään suomalaisjoukkueella, niin hän kehuu jälleen joukkueen mainospolitiikkaa verrattuna suomalaisjoukkueisiin.
.
.
.
Löfbergs Lila on jo kauan ollut Färjestadin värien taustalla, joten siinä negatiivinen vaikutus on jo lähes(?) kadonnut. En edes muista koska Färjestad olisi vihreä-valkoisissa pelannut vaan sitä muistuttaa vain vihreä-valkoinen logo ja saman väriset mestaruusviirit katossa.
Niin, että sittenkään se värien muuttaminen ei ole maailmanloppu. Ja jos huomasit, niin kirjoitin myös, että en sitä kuitenkaan kannata, mutta jos esim. Hifk:n kohdalla tulisi valita kyntääkö seura seura seuraavat 20 vuotta sijoja 12-14, vai vaihtaako peliasun väriä niin valinta ei olisi vaikea. Kannatan seuraa, en värejä.

Toki homma on eri, jos väri vaihtuu joka toinen vuosi. Suomessa, kun usein ei osata hoitaa asioita pitkällä tähtäimellä.

Ja lisäksi voin sanoa, että Ruotsissa aika monella seuralla löytyy ihan oikea pääsponsori, jonka on asussa pääpaikalla ja muut pieniä, toisin kuin täällä, jossa pääsponsonri saa statuksensa maksamalla 2 euroa enemmän, kuin joku muu ja paidassa on 25 samankokoista mainosta.
 

Kyylä

Jäsen
Menee vähän aikaisempiin asioihin, mutta täällä on ollut paljon puhetta Playoff -tulojen menosta liigalle. Eikö tilanne ole kuitenkin se, että voittaja saa Playoffrahoista suurimman potin ja saako lopulta seitsemäs ja kahdeksas yhtään mitään?
 

scholl

Jäsen
Lukematta ketjusta muuta kuin cobolin aloitusviestin, kannan oman korteni kekoon:

1) Palkkakatto 2me
2) 12 joukkueen nelinkertainen runkosarja, jonka 8 parasta ylempään loppusarjaan, loput pelaavat alemman loppusarjan, jonka jälkeen ylemmän loppusarjan joukkueet pelaavat pudotuspelit. Alemman loppusarjan 9. ja 10. kesälomille. Kaksi viimeistä karsintasarjaan ykkösdivarin neljän parhaan kanssa
3) Mestis-hömpötys lopetetaan. Ykkösdivari takaisin
4) Pudotuspelit: 30 joukkueen nhl:ssä on yhtä monta joukkuetta pudotuspeleissä kuin 21 joukkueen nhl:ssä. Samoin pitäisi olla täällä. Nyt on tilanne se, että joissain kaupungeissa ei yleisöä pleijarit kiinnosta, kun joukkue on ilmeisesti ollut siellä liian usein. Kyllä hallit täyttyisivät, jos ensimmäistä kertaa 10 vuoteen pelejä näkyisi. Eli siis max 8 parasta pleijareihin
5) Pudotuspelien rahat pudotuspelijoukkueille entistä paremmin. Ei ole älyä, että huonosti pelaamisesta palkitaan pennin latia ja ei myöskään järkeä, että hyvin hallin täyteen myyvät eivät saa lipputuloja itselleen
6) lopetetaan kilpailu samoista pelaajista/valmentajista. ON totta, että Virmanen esimerkiksi kokee jonkinlaista Pena-kompleksia ja pyrkii joka hankinnassaan näpäyttämään kuin venäläinen ryöstökalastajatroolari Jäämerellä konsanaan, mutta lopputulos on lose-lose, kun palkat karkaavat
7) Jokainen organisaatio voi katsoa peiliin ja miettiä, miten tehdä itsestään kiinnostava ja näinollen saada pelaajat haluamaan tulla ja pysyä siellä. Organisaatiokulttuuri painaa paljon tässä
8) talousasioista voi ottaa oppia Ruotsista. Millä tavalla saadaa enemmän myyntiä
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Rinsiipit

Pahoittelen, että malli on hieman raakile. Pohdin myöhemmin paremmalla ajalla lisää.

1) Seuroissa pitäisi tapahtua rakenteelinen muutos. Markkinointi/rahoitus ja pelaajahankinta/urheilumanagerointi pitäisi selkeästi erottaa toisistaan. Nämä osastot raportoisivat toimitusjohtajalle, joka koordinoisi suuria linjoja (ts. mihin suuntaan toimintaa pitäisi kehittää, mihin suuntaan joukkueen ilmettä pitäisi kehittää). Nythän tuntuu siltä, että nykyseuroissa kaikki tekevät vähän kaikkea ja tuloksena voi välillä olla tämän kauden jokereita.

2) Pitäisi määritellä, keitä ovat asiakkaat. Se on jotenkin jäänyt unohduksiin. Oma mielipiteeni on se, että asiakkaita ovat nimenomaan ne, jotka käyvät peleissä pari kertaa kaudessa viihtyäkseen. Nimittäin näen vahvasti, että seurojen parhaat mahdollisuudet lisätä tuloja on tehdä tapatumasta niin viihdyttävä ja ammattimaisesti rakennettu, että nämä pari kertaa kaudessa kävijät kävisivätkin vaikka 5 kertaa kaudessa.

Uskon, että perusasiat kuntoon laittamalla päästään jo pitkälle ja lähes ilmaiseksi. Kiinnitin huomiota Oulussa keskiviikkona siihen, että monet asiat ovat paljon näyttävämpiä, kun ne tehdään kunnolla. Esim. pelaajien jäälletulo ja joukkue-esittelyt näyttävät paremmalta, kun tehdään valoshowt kunnolla ja palkataan joku radiomainosammattilainen nauhoittamaan joukkueiden kokoonpanot musiikin soidessa taustalla.

Jääkiekon suurkuluttajillehan tällaisilla asioille ei ole paljoakaan merkitystä, koska he tulevat ensisijaisesti katsomaan oman joukkueensa otteita. Satunnaiset katsojat sen sijaan tulevat ensisijaisesti viihtymään ja heidän viihtymisensä pitäisi olla avainasemassa. Suurkuluttajathan viihtyvät, kun näkevät hyvää jääkiekkoa ja saavat erätauolla oluttuopin käteensä.

3) Toinen olennainen asia on se, että näille satunnaisille kävijöille (ja miksei muillekin) pitäisi tarjota huomattavasti enemmän kiinnostavia rahankulutuskohteita. Itse ainakin Rinkelinmäellä jätän erätauolla oluen juomisen joskus siksi, että siellä hirvittävässä ryysiksessä ei ole kenenkään mukava juoda olutta tai mitään muutakaan. Kahvin hakeminen läikyttämättä on jo melkoinen saavutus, ja fanimyyntipisteelle on turha kuvitellakaan pääsevänsä. Nämä tietenkin saattavat olla Rinkelinmäellä ja muissa pienemmissä halleissa jo rahakysymyksiäkin, koska tilaa ei vain ole. Uskon silti, että asiaa voitaisiin viedä paljon parempaan suuntaan ilman suuria investointejakin, jos siihen kiinnitettäisiin huomiota ammattilaisvoimin.

Vielä näin päin: Jos HPK haluaa yhden huippupelaajan, jonka hinta on 150 k€, kumpi on helpompaa, a) nostaa runkosarjan katsojakeskiarvoa 400:lla (noin 3900:aan), keskimääräisen lipun hinnan ollessa noin 13,50 euroa vai b) saada ne nykyiset 3500 katsojaa sijoittamaan 1,60 € enemmän joka pelissä oheistuotteisiin? Tämä on siis nykyhinnoilla yhden kahvikupin hinta. edit: Kumpikin on mielestäni mahdollista (eivätkä sulje toisiaan pois), mutta jälkimmäinen on mielestäni helpompi toteuttaa.

Olennaista on siis tehdä ostaminen niin helpoksi, että se kiinnostaa ihmisiä. Toinen tietenkin on tuotevalikoiman miettiminen, mutta ostamisen helppous on nähdäkseni avainasemassa.

4) Kilpailijat pitää pitää kirkkaana mielessä. Ihmisillä pitää olla kunnon syy tulla nimenomaan jääkiekkopeliin, eikä teatteriin, elokuviin tai katsoa kotona tv:tä. Tämä on toinen asia, mikä on unohtunut. Tämä johtunee siitä, että kun seurojen markkinointimiehet ovat henkeen ja vereen jääkiekkoihmisiä, heille ei tule mieleenkään, että joku tällainen voisi mennä jääkiekoin edelle. Juuri tuollaiset edellä luetellut "pikkuasiat" voivat helpostikin kääntää potentiaalisten asiakkaiden katseet jonnekin muualle kuin jäähallille.


P.S. Palkkakatot ym. keinotekoisesti rakennetut rajoitukset eivät johda mihinkään. NHL:ssä tilanne on eri, kun seurat kilpailevat palkoissa toistensa kanssa. Suomessa kilpaillaan muita maita vastaan, joten liigan sisäiset palkkakatot eivät lisää kilpailukykyä. Väitän, että NHL:ssäkin palkkakatto puretaan 5...15 vuoden sisään tai jatkossa maailman parasta jääkiekkoa pelataan Venäjällä.
 
Viimeksi muokattu:

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Master God kirjoitti:
Pahoittelen, että malli on hieman raakile. Pohdin myöhemmin paremmalla ajalla lisää.

1) Seuroissa pitäisi tapahtua rakenteelinen muutos. Markkinointi/rahoitus ja pelaajahankinta/urheilumanagerointi pitäisi selkeästi erottaa toisistaan. Nämä osastot raportoisivat toimitusjohtajalle, joka koordinoisi suuria linjoja (ts. mihin suuntaan toimintaa pitäisi kehittää, mihin suuntaan joukkueen ilmettä pitäisi kehittää). Nythän tuntuu siltä, että nykyseuroissa kaikki tekevät vähän kaikkea ja tuloksena voi välillä olla tämän kauden jokereita.
Vanha usein toistettu asia, mutta aina ajankohtainen. Tämä menee taas jo ehkä liiketaloustieteen puolelle, mutta yleensä parasta tulosta ei saavuteta sillä, että tj yksin vetää suuret linjat, mutta et ehkä sitä tarkoittanutkaan.

Suomessa on urheilussa vallalla se käsitys, että tuossa listassa olevat asiat ovat niin helppoja, että kuka tahansa osaa ne tehdä, miksi siis tuhlata rahaa niihin. Ja siinä mennään metsään ja pahasti.

Master God kirjoitti:
2) Pitäisi määritellä, keitä ovat asiakkaat. Se on jotenkin jäänyt unohduksiin. Oma mielipiteeni on se, että asiakkaita ovat nimenomaan ne, jotka käyvät peleissä pari kertaa kaudessa viihtyäkseen. Nimittäin näen vahvasti, että seurojen parhaat mahdollisuudet lisätä tuloja on tehdä tapatumasta niin viihdyttävä ja ammattimaisesti rakennettu, että nämä pari kertaa kaudessa kävijät kävisivätkin vaikka 5 kertaa kaudessa.
Asiakkaan määritelmähän voi olla lähes mitä tahansa. Itse määrittelisin asiakkaiksi kaikki, jotka tuovat tuloja seuralle. Tuli ne sitten lipuista tai markkinointituloina. Satunnaiskävijät tuntuu olevan lähes yhtä suuri maanvaiva, kuin vakikävijätkin. Jos siis tarkastellaan sitä, miten heidän mielipiteisiinsä seurojen taholta suhtaudutaan. Toiminta on usein jopa ylimielistä.

Master God kirjoitti:
Uskon, että perusasiat kuntoon laittamalla päästään jo pitkälle ja lähes ilmaiseksi. Kiinnitin huomiota Oulussa keskiviikkona siihen, että monet asiat ovat paljon näyttävämpiä, kun ne tehdään kunnolla. Esim. pelaajien jäälletulo ja joukkue-esittelyt näyttävät paremmalta, kun tehdään valoshowt kunnolla ja palkataan joku radiomainosammattilainen nauhoittamaan joukkueiden kokoonpanot musiikin soidessa taustalla.

Jääkiekon suurkuluttajillehan tällaisilla asioille ei ole paljoakaan merkitystä, koska he tulevat ensisijaisesti katsomaan oman joukkueensa otteita. Satunnaiset katsojat sen sijaan tulevat ensisijaisesti viihtymään ja heidän viihtymisensä pitäisi olla avainasemassa. Suurkuluttajathan viihtyvät, kun näkevät hyvää jääkiekkoa ja saavat erätauolla oluttuopin käteensä.
Moni asia saataisiin todellakin paremmaksi hyvinkin pienillä, ja usein kertaluontoisilla panostuksilla. Taas syytös menee sinne seurojen johdolle, joka ei näytä tajuavan, että niillä pienillä asioilla on suuri merkitys.

Vaikka ns. perusasiat olisivat kunnossa, niin jotkut pienetkin tekijät voivat kusta koko homman. Usein nämä tekijät voivat olla myös sellaisia, että katsoja ei osaa niitä edes määritellä. Jää vain valju olo koko tapahtumasta.

Master God kirjoitti:
3) Toinen olennainen asia on se, että näille satunnaisille kävijöille (ja miksei muillekin) pitäisi tarjota huomattavasti enemmän kiinnostavia rahankulutuskohteita. Itse ainakin Rinkelinmäellä jätän erätauolla oluen juomisen joskus siksi, että siellä hirvittävässä ryysiksessä ei ole kenenkään mukava juoda olutta tai mitään muutakaan. Kahvin hakeminen läikyttämättä on jo melkoinen saavutus, ja fanimyyntipisteelle on turha kuvitellakaan pääsevänsä. Nämä tietenkin saattavat olla Rinkelinmäellä ja muissa pienemmissä halleissa jo rahakysymyksiäkin, koska tilaa ei vain ole. Uskon silti, että asiaa voitaisiin viedä paljon parempaan suuntaan ilman suuria investointejakin, jos siihen kiinnitettäisiin huomiota ammattilaisvoimin.

Vielä näin päin: Jos HPK haluaa yhden huippupelaajan, jonka hinta on 150 k€, kumpi on helpompaa, a) nostaa runkosarjan katsojakeskiarvoa 400:lla (noin 3900:aan), keskimääräisen lipun hinnan ollessa noin 13,50 euroa vai b) saada ne nykyiset 3500 katsojaa sijoittamaan 1,60 € enemmän joka pelissä oheistuotteisiin? Tämä on siis nykyhinnoilla yhden kahvikupin hinta. edit: Kumpikin on mielestäni mahdollista (eivätkä sulje toisiaan pois), mutta jälkimmäinen on mielestäni helpompi toteuttaa.

Olennaista on siis tehdä ostaminen niin helpoksi, että se kiinnostaa ihmisiä. Toinen tietenkin on tuotevalikoiman miettiminen, mutta ostamisen helppous on nähdäkseni avainasemassa.
Tuossa se koko pointti onkin. Ihminen on valmis ostamaan jotain vaikeasti hankittavaa, jos se todellakin sitä tarvitsee. Jos kaljaa tai pitsanpalaa pitää jonottaa koko erätauko hirveässä ryysiksessa niin ainakin toinen jää hankkimatta. Usein se pitsa :). Ja on tosiaan helpompi saada se euro pari lisää oheismyynnistä, kuin satoja uusia katsojia.

Master God kirjoitti:
4) Kilpailijat pitää pitää kirkkaana mielessä. Ihmisillä pitää olla kunnon syy tulla nimenomaan jääkiekkopeliin, eikä teatteriin, elokuviin tai katsoa kotona tv:tä. Tämä on toinen asia, mikä on unohtunut. Tämä johtunee siitä, että kun seurojen markkinointimiehet ovat henkeen ja vereen jääkiekkoihmisiä, heille ei tule mieleenkään, että joku tällainen voisi mennä jääkiekoin edelle. Juuri tuollaiset edellä luetellut "pikkuasiat" voivat helpostikin kääntää potentiaalisten asiakkaiden katseet jonnekin muualle kuin jäähallille.


P.S. Palkkakatot ym. keinotekoisesti rakennetut rajoitukset eivät johda mihinkään. NHL:ssä tilanne on eri, kun seurat kilpailevat palkoissa toistensa kanssa. Suomessa kilpaillaan muita maita vastaan, joten liigan sisäiset palkkakatot eivät lisää kilpailukykyä. Väitän, että NHL:ssäkin palkkakatto puretaan 5...15 vuoden sisään tai jatkossa maailman parasta jääkiekkoa pelataan Venäjällä.
Palkkakatto ei tosiaan ole toimiva systeemi sellaisilla markkinoilla, kuin suomalaisessa jääkiekkoliigassa. Ne, jotka sitä ehdottavat eivät taida taloudesta mitään tajuta. NHL:ssä asia on helppo toteuttaa. Harva lähtee Mexican Hockey Leagueen pelaamaan, tai Eurooppaan, jossa palkkataso on ihan toista parhaiten maksavissakin liigoissa.

Itse en usko Venäjä jatkossakaan houkuttelevan muita kuin pääasiassa Venäläisiä. Jos Nahilassa pelaat perähikiän joukkueessa, vaikka nyt Blue Jackets, niin se on vähän eri kuin joku Venäjän perähikiä Uralin takana, jossain Stalinin aikaisessa uraanikombinaatin viereen rakennetussa elementtihelvetissä.

Ihan sama kuin siinä katsojen viihtyvyysjutussa. Lipunhinta/palkka voi olla kohdillaan, mutta jos pelaat pimessä ja kylmässä Siperiassa, jossa kukaan ei osaa englantia/istumapaikallasi töröttää ruosteinen naula, kuulutuksista et saa selvää, ja kaljajonossa saat enemmän kaljaa paidallesi kuin tuoppiin, niin noissa tilanteissa enemmin menee sinne NHL:ään pienemmälläkin palkalla tai leffaan kalliimmalla lipulla.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
tkks kirjoitti:
Vanha usein toistettu asia, mutta aina ajankohtainen. Tämä menee taas jo ehkä liiketaloustieteen puolelle, mutta yleensä parasta tulosta ei saavuteta sillä, että tj yksin vetää suuret linjat, mutta et ehkä sitä tarkoittanutkaan.
En niin. Koordinointi ja diktatuuri ovat eri asioita...
Itse en usko Venäjä jatkossakaan houkuttelevan muita kuin pääasiassa Venäläisiä. Jos Nahilassa pelaat perähikiän joukkueessa, vaikka nyt Blue Jackets, niin se on vähän eri kuin joku Venäjän perähikiä Uralin takana, jossain Stalinin aikaisessa uraanikombinaatin viereen rakennetussa elementtihelvetissä.
Tässä Venäjä-asiassa esittämäni aikajakso on se, jolloin uskon Venäjän muutenkin länsimaistuvan "riittävälle" tasolle. Uskoisin Venäjän pääsarjajoukkueiden tulevaisuudessa sijoittuvan suurille markkina-alueille. En usko, että loppujen lopuksi on suurtakaan merkitystä sillä, pelaako Moskovassa vai New Yorkissa, jos palkka ja muut olosuhteet ovat kohdallaan. Toki Venäjä tulevaisuudessa kiinostaa ehkä enemmän venäläisiä ja muita slaaveja kuin amerikkalaisia, mutta kuitenkin puntit NHL:n kanssa tulevat tasoittumaan ja todellinen kilpailu olemaan tosiasia. Näin siis vakaasti uskon asiasta sen kummemmin mitään tietämättä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Jotenkin alkaa tuntua että tämän ketjun tarkoitus on sama kuin "tehdään liigasta Helsinkiläisten leikkikenttä".

Vieläkään ei muuten ole tullut pääjehuilta vastausta kysymykseeni yleisömäärien kehityksestä vaikkapa viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää miten paljon katsojamäärät ovat pudonneet kun tällaisia pelastusoperaatioita ollaan tekemässä.

Itse kun en näe nykyisessä tilanteessa paljoakaan parannettavaa. Miksi korjata jos mikään ei ole rikki...
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
korkki kirjoitti:
Jotenkin alkaa tuntua että tämän ketjun tarkoitus on sama kuin "tehdään liigasta Helsinkiläisten leikkikenttä".

Vieläkään ei muuten ole tullut pääjehuilta vastausta kysymykseeni yleisömäärien kehityksestä vaikkapa viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää miten paljon katsojamäärät ovat pudonneet kun tällaisia pelastusoperaatioita ollaan tekemässä.

Itse kun en näe nykyisessä tilanteessa paljoakaan parannettavaa. Miksi korjata jos mikään ei ole rikki...
Lallaa! 90-luvun alku, lama, Sundqvist, idänkaupan romahtaminen....

Samaa vielä sanottiin juuri noiden asioiden aattona. Hyvin menee poijjaat, ei tartte mitään muuttaa, kun ennenkin on pärjätty.

Ja kyllä, onhan Sm-liigan katsojamäärät tasaisesti kasvaneet. Vauhti on varmaan aika sama kuin koko väestönmäärän kasvu ja kaupungistumisen kokonaisvaikutus tuona aikana, pari prosenttia.

Eikä tilanne tosiaan näytä perinteisellä suomalaisella tavalla katseltuna ollenkaan huonolta. Mutta, jos avataan verhot niin Ruotsi, Sveitsi, Itävalta, Saksa ja Venäjä painavat vierellä koko ajan lisää kaasua, monien ollessa itse asiassa jo lähes tavoittamattomissa, Suomen ajellessa käsijarru päällä.

Ja mikä vitun helsinkiläisten leikkikenttä. Ei ihme, jos asiat ovat, kuten ovat, jos tuo on ihmisten suhtatuminen edes parannuksista keskustelun avaamiseen. Kyllä täällä on huolena koko liiga. Jo ihan siksi, että yksin sitä on vähän ikävä pelata. Mä ainakin haluaisin, että joka paikassa otettaisiin mallia esim. Kärpistä. Siinä sulle helsinkiläisyyttä.

Edit: Yleisömäärät ovat kehittyneet, mutta huomattavasti vähemmän mikä olisi ollut mahdollista. Miksi niihin tartut. Monissa pienemmissä kaupungeissa ei mitään tuhansien parannuksia edes ole realistista odottaa.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Taitokilpailut takaisin.

1. Alkukauden ottelu tapahtumat ovat usein melko laimehtuneita, joten ehdotan taitokilpailuosioita muutamien otteluiden erätauoille. (lämäri-kisa ja tarkkuusammunta lähinnä). Porukat yhdessä hommaavat laitteet kuten tutkan ja levyn reikineen. Sitten aina kaksi osallistujaa per joukkue ja saadaan vähän faktaa pelaajien taidoista kehiin.

2. muutetaan playoffs viiva voittoprosenttiin sidotuksi siten, että joukkueet,joilla
on enemmän voittoja kuin tappioita pääsisivät pelamaan pojasta.

3. kaikki mainostulot jaetaan joukkueiden kesken tasan, mutta yleisötulot saisi jokainen pitää itse!!!
 

JanJ

Jäsen

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
tkks kirjoitti:
Ja kyllä, onhan Sm-liigan katsojamäärät tasaisesti kasvaneet. Vauhti on varmaan aika sama kuin koko väestönmäärän kasvu ja kaupungistumisen kokonaisvaikutus tuona aikana, pari prosenttia.

Eikä tilanne tosiaan näytä perinteisellä suomalaisella tavalla katseltuna ollenkaan huonolta. Mutta, jos avataan verhot niin Ruotsi, Sveitsi, Itävalta, Saksa ja Venäjä painavat vierellä koko ajan lisää kaasua, monien ollessa itse asiassa jo lähes tavoittamattomissa, Suomen ajellessa käsijarru päällä.
Vähän menee ristiriitaisesti sun tekstisi. Onkohan noilla mailla isommat väestönmäärät kuin Suomessa? Ja lisäksi, kyllä Sveitsi, ja varsinkin Itävalta ja Saksa saavat todella paljon panostaa juniorityöhön jos meinaavat saada Suomea edes kiinni. Se että on rahaa enemmän kuin täällä ostaa valmiita pelaajia mm. Suomesta ei vielä tee liigoista Suomea parempia. Ei kai se maailmanloppu ole vaikka SM-liigasta tulisi enemmänkin ns. kasvattajaliiga. Kyllähän Maracana on täynnä väkeä vaikka Brasilian sata parasta pelaajaa ulkomailla pelaakin.

Kiva vetää jotain 90-luvun talouslamaa tähän, sinähän fiksu sälli olet. Edelleen olen sitä mieltä että ei vielä mitään suurta hätää ole tehdä mitään muutoksia. Itseasiassa muutokset ovat ennemminkin paniikin oireita kuin mitään tarpeellisia tällä hetkellä.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
korkki kirjoitti:
Vähän menee ristiriitaisesti sun tekstisi. Onkohan noilla mailla isommat väestönmäärät kuin Suomessa? Ja lisäksi, kyllä Sveitsi, ja varsinkin Itävalta ja Saksa saavat todella paljon panostaa juniorityöhön jos meinaavat saada Suomea edes kiinni. Se että on rahaa enemmän kuin täällä ostaa valmiita pelaajia mm. Suomesta ei vielä tee liigoista Suomea parempia. Ei kai se maailmanloppu ole vaikka SM-liigasta tulisi enemmänkin ns. kasvattajaliiga. Kyllähän Maracana on täynnä väkeä vaikka Brasilian sata parasta pelaajaa ulkomailla pelaakin.
Ei se väestömäärä niin paljon vaikuta. Noissakin maissa lätkää, varsinkin Ruotsissa ei aina pelata sen suurimmissa kaupungeissa kuin Suomessakaan. Ja jos et ihan yleensä ymmärrä mistä on kyse näissä ihmisten huolissa, niin en sille mitään voi. Olet aika hakoteillä.

korkki kirjoitti:
Kiva vetää jotain 90-luvun talouslamaa tähän, sinähän fiksu sälli olet. Edelleen olen sitä mieltä että ei vielä mitään suurta hätää ole tehdä mitään muutoksia. Itseasiassa muutokset ovat ennemminkin paniikin oireita kuin mitään tarpeellisia tällä hetkellä.
Lamaa ei nähty tulevan, koska kaikki meni niin hyvin, että ei muka tarvinnut edes miettiä, että mitä jos. Suurimmat paskat tulee housuun aina silloin, kun "ennenkin on mennyt hyvin".
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuossa edellä olevia lukiessa tulee vaan itselle mieleen, että liigaseurat on menneet liian syvälle kvartaalikapitalismiin. Ensimmäisenä herää kysymys, pitääkö seuran tehdä voittoa? Samoin valtio on ajettu tuloslaitokseksi ei kansalaisten hyvinvointia edistäväksi instanssiksi. Tämä on johtanut jääkikon osalta nykyiseen tilanteeseen, että hallit esimerkkeinä ei ole juurikaan kehittyneet. Jääkiekkoa pidetään yleisesti suurena bisneksenä eikä sitä tarvitse valtion ja kuntien mielestä tukea. Ruotsissa esimerkkinä mainitussa Timråssa tai vaikkapa Modossa ollaan ylpeitä omasta joukkueesta ja sen toiminta edellytyksiä tuetaan. Aiemmin oli kirjoitetu hyvä esimerkki myös Färjestadista.

Suomessa on mielestäni viety tilanne erilaiseksi. Moni seura on kadehdinnan kohde, koska se pyörittää suurta budjettia. Mielestäni suomalainen kiekkoilu kaipaisi valtion päättäjien lobbausta. Etelään pitäisi saada uusi halli MM-kisojen järjestämisellä Tampereelle, Lahteen tai Hämeenlinnaan. Kärppien olosuhteet myös ovat liian pienet, mutta niitä ei voi MM-kisoilla ratkaista, koska etäisyydet muihihin isoihin halleihin on liian suuret. Tätä pitäisi taas perustella pohjoisella aluepolitiikalla. Jotenkin ytuntuu vain, että SUomalaisista ei ole tähän. Jos uutta hallia oltaisiin saamassa johonkin mainituista paikoista olisi muut kiireen vilkkaan lyömässä puukkoa selkään ja kapuloita rattaisiin ja vattimassa omaa etuaan.

Toinen asia mikä mielestäni on SM-liigassa lapsen kengissä eikä hyödynnetty on fanituotemyynti. Ltäkäliigakarkitkin on nykyään harvinaisuus, kun ne toisaalta olisi loistava tapa markkinoida liigaa. Edelleen pikku krääsää, mitä löytyy Amerikasta pilvin piemein eri joukkueista ei ole Suomessa juuri lainkaan. Menemällä Oulussa markettiin löytää pari Kärppien lippistä ja peliapaitaa. Missä on Kärppävihkot, kynät, penaalit yms, jotka olisi varmasti haluttua kamaa koululaisten keskuudessa. Kuka on kuullut jonkun kyselevän Salmelainen viivotinta tai penaalia? Todennäköisempää on, että kysytään kuka Salmelainen.
 

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
Tepa kirjoitti:
Toinen asia mikä mielestäni on SM-liigassa lapsen kengissä eikä hyödynnetty on fanituotemyynti. Ltäkäliigakarkitkin on nykyään harvinaisuus, kun ne toisaalta olisi loistava tapa markkinoida liigaa. Edelleen pikku krääsää, mitä löytyy Amerikasta pilvin piemein eri joukkueista ei ole Suomessa juuri lainkaan. Menemällä Oulussa markettiin löytää pari Kärppien lippistä ja peliapaitaa. Missä on Kärppävihkot, kynät, penaalit yms, jotka olisi varmasti haluttua kamaa koululaisten keskuudessa. Kuka on kuullut jonkun kyselevän Salmelainen viivotinta tai penaalia? Todennäköisempää on, että kysytään kuka Salmelainen.

http://www.ksbsport.com/kauppa/

HIFK:n fanikaupasta saa ainakin melkeen mitä tahansa, kaikkea tilpehööriä on tarjolla.

Mutta syynä tuohon, että esim. Kärpät ei myy kyniä...ymms "pikkutuoteita" voisi olla se, että kysyntää tuoteille ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Meinaan ei se niiden tuoteiden painataminenkaan ole mitään ilmaista.

Mutta muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä, fanituotemyyntiä voisi kehittää eteenpäin. Mutta näkisin, että SM-Liigaa pitäisi mainostaa enemmän medioissa, jolloin katsojia saataisiin enemmän lehtereille. Nykyinen mainostaminen on meinaan ihan amatöörimäistä, Hesarissa on välillä "aina sattuu ja tapahtuu" HIFK:n mainos...ja olen myös Jokereiden ja Blyysin mainoksiin törmännyt. Mutta esim. radiomainonta on puuteellista ja TV mainonta olematonta, vaikka TV on kuitenkin nyky maailmassa tärkein media internetin ohella, joka tavoittaa ihmisiä paljon.

Seuroilla ei tietysti ole varaa hirveään TV mainontaan, jolloin mielestäni SM-Liigan tulisi mainostaa tulevia huippu otteluita TV:ssä. Veikausliiga on onnistuneella mainonalla saanut katsojalukua ylöspäin paljon, kysynkin vain, että miksei SM-Liiga saisi. Liigan katsojaluvuissa on vielä kasvamisen varaa vähän ja kiinnostusta varmasti on enemmän seurata otteluita, mitä nyt lehtereillä seuraa. Mutta ei pystytä sitä kasvatamaan, jos mainostus on tätä luokkaa....
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
tohtori4 kirjoitti:
http://www.ksbsport.com/kauppa/

HIFK:n fanikaupasta saa ainakin melkeen mitä tahansa, kaikkea tilpehööriä on tarjolla.

Mutta syynä tuohon, että esim. Kärpät ei myy kyniä...ymms "pikkutuoteita" voisi olla se, että kysyntää tuoteille ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Meinaan ei se niiden tuoteiden painataminenkaan ole mitään ilmaista.

Tässä ei vaan osata mennä oikeaa kautta. Aitioissa ja muissa voisi nöitä kyniä sun muuta jaella ikäänkuin "liikelahjana" kotiin viemisiksi. Toiseksi vieraille on aina tapana ostella jotain muistoksi. HIFK:lla tuo fanituotemyynti on mielestäni harvinaisen hyvällä tasolla. Miten muut liigajoukkueet? Edelleenkään tuolta sivulta ei löytynyt Salmelainen viivotinta tai kynää. Olisi meinaan aika moni isä tyytyväinen saadessaan viedä sellaisen pelin jälkeen pojalleen. Muutama euro on siitä pikkuraha. Onko täällä esimerkkinä mitään mikä voisi kuvitella pienenä muistona, joka kulkee pienessä tilassa lentokoneessa?

http://www.arenaproshop.com/pages/2/index.htm
 
Viimeksi muokattu:

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
Tepa, joo HIFK:lla fanituote myynti on kyllä ilmeisestikin muihin liigaseuroihin nähden aika hyvin hoidettu...minkä käsityksen nyt olen saanut.

Tepa kirjoitti:
Tässä ei vaan osata mennä oikeaa kautta. Aitioissa ja muissa voisi nöitä kyniä sun muuta jaella ikäänkuin "liikelahjana" kotiin viemisiksi. Toiseksi vieraille on aina tapana ostella jotain muistoksi. HIFK:lla tuo fanituotemyynti on mielestäni harvinaisen hyvällä tasolla. Miten muut liigajoukkueet? Edelleenkään tuolta sivulta ei löytynyt Salmelainen viivotinta tai kynää. Olisi meinaan aika moni isä tyytyväinen saadessaan viedä sellaisen pelin jälkeen pojalleen. Muutama euro on siitä pikkuraha. Onko täällä esimerkkinä mitään mikä voisi kuvitella pienenä muistona, joka kulkee pienessä tilassa lentokoneessa?[/OUOTE]

Joo, kieltämättä pointissasi on perää. Mutta onko liigaseuroilla resulseja tehdä näin laajaa fanimyyntiä? Sillä kuitenkin esim. JYP...yms muut pikkuseurat, onko heillä varaa tähän?

EDIT: No voi v*ttu, en saa tuota lainausta nyt toimimaan.....
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tulee markkinointiin, niin se on seuroissa ja liigassa suoraaan sanottuna ihan paskaa. Viestintä on jopa v*tun paskaa.

Varsinkin näin internetin aikakaudella tulee viestinnässä niin pahoja omaan jalkaan ampumisia, että ihanä hävettää seurojen johdon puolesta usein. Ei aina jaksa edes huvittaa. Ennen moni asia jäi muutaman tietoon tai mokia juoruttiin korkeintaan baaritiskillä päivän kaksi, mutta nykyään se on kaksi minuuttia niin olet tilillä teoistasi ja niitä voidaan ruotia vaikka kuukausia kymmenien tuhansia toimesta. Salailu ja välinpitämättömyys ei toimi, mutta sitä ei tajuta.

Edit: Ja netistä mitään tajuamattomat kävyt jaksaa kusettaa vielä lisää ja yrittää kieltään kaiken vielä kovemmin. Ja sitten syyttävät sen jälkeen faneja.

Jos isot firmat ova internetin takia hävinneet välillä useita miljoonia, kun petetty asiakas ottaa asiakseen kertoa sen netissä, niin samassa suhteessa jääkiekossakin pomot voivat kusta kintuilleen.

Ruotsissa markkinoinita hoidetaan osittain yhteisesti juuri siksi, että kaikilla seuroilla ei ole kaikkeen varaa, ja kokonaisuuden kannalta nekin on hyvä saada mukaan. Ja liigan yhteinen hyvä imago on joka seuralle tärkeä.

Fanituotemyynti ei voikan toimia, jos sitä hoidetaan kuten nykyään. joku myy jotain vähän siellä täällä, ja joku ei myy mitään missään. Jos asiakas ei tuotetta helpolla saa, se ei sitä osta. Harvassa hallissa on kunnollinen fanituotemyymälä, ja jos on niin valikoima on usein heikko. Ja seurat ovat pääsääntöisesti ihan kohtuukokoisista kaupungeista, mutta kuinka monessa niistä kaupungeista löytyy seuran myymälä kohtuulliselta paikalta.

Taas voisi koko liigan toimesta yrittää asiaa vähän parantaa. Sopimus esim. jonkin päivittäistavaraketjun kanssa, joka ottaa hieman kaikkien pelipaitoja ym. bulkkituotteita joka seuralta suurimpiin myymälöihin, myös liigapaikkakuntien ulkopuolella, omalle pienelle osastolleen. Se ei paljon tilaa vie, jos on metrin mittainen hylly, jossa on pelipaitoja. En tiedä silti riittävästi päivittäistavarakaupasta, että tietäisin onko idea realistinen. Helsingin keskustan Stockmannilla (vai Sokoksella) on yhdessä nurkassa pari HIFK:n ja Jokereiden paitaa, vähän kuin häpeillen yhdessä nurkassa, ei niitä edes huomaa kuin vahingossa. Toki tosifani tietää mistä paitoja saa, mutta moni muukin voisi ostaa, jos niitä jopa ilman suurta vaivaa saisi.

Ja paitojen pitäisi olla mainoksettomia, jos niitä oikeasti halutaan myydä enemmän kuin kaksi vuodessa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Eilen Espoossa 3049 katsojaa, tänään Turussa 2940. Ei todellakaan Suomi-kiekkoa kannustavia lukuja. Kuinka on mahdollista että yleisömäärät vähenee kun PO alkaa?
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
fastasashark kirjoitti:
Eilen Espoossa 3049 katsojaa, tänään Turussa 2940. Ei todellakaan Suomi-kiekkoa kannustavia lukuja. Kuinka on mahdollista että yleisömäärät vähenee kun PO alkaa?


Ko. katsojaluvut kertovat paljon Espoolaisesta ja Turkulaisesta jääkiekkokulttuurista..tai sen puutteesta. Turkulaisiahan ei ole koskaan kiinnostaneet kuin finaalit ja Espoon jääkiekkokulttuurista ei kannata edes puhua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös