Pelaatko shakkia?

  • 23 587
  • 202

Kaivanto

Jäsen
Tornin kannalta ei mikään paras tilanne, mutta urheasti shakkaa kuitenkin.

Edellisessä kuvattu asetelma ei ole vielä päällä, mutta olisi mahdollinen parin siirron päästä. Tällä hetkellä tilanne on liitetiedostossa kuvattu. Mustan vuoro, mä pelaan valkeilla. Jos musta siirtäisi ratsuaan, olisi tietysti ihan ratkaisevaa seuraavan siirron kannalta, saanko lähettiä siirtämällä aikaan shakin vai en.
 

Liitteet

  • chess2.JPG
    chess2.JPG
    32 KB · kertaa luettu: 634

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
. Jos musta siirtäisi ratsuaan, olisi tietysti ihan ratkaisevaa seuraavan siirron kannalta, saanko lähettiä siirtämällä aikaan shakin vai en.

Totta kai. Asiaa tarkastellaan sen kuninkaan näkökulmasta. Ei siinä ole oleellista voisiko sen kuninkaan lyödä, kun sitä ei sääntöjen mukaankaan voi koskaan lyödä.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Tajusin juuri, etten osaa shakista edes sääntöjä.

Onko liitetiedoston kuvaamassa tilanteessa mustan kuningas shakissa? Valkea tornihan uhkaa sitä näennäisesti, mutta ei voi siirtyä, koska musta daami kiinnittää sen.

P.S.
Morgothille kiitos vinkeistä.

Kyllähän tuo on aivan normaali pelitilanne. Mustan kuningatar on siirtynyt ruutuun c5 ja aiheuttanut shakin. Valkean torni on ollut ruudussa d3 ja siirtynyt e3 peittämään mustan shakin ja samalla shakkaa mustan kuningasta. Tästä musta jatkaa siirtämällä kuningasta, peittämällä tuon tornin linjan esim. ratsulla tai sitten lyömällä kuningattarella valkean tornin, mikä ei tietekään ole kovin viisas vaihtoehto.

Jos kyseisessä pelissä seuraava vuoro olisi valkealla, on jossain vaiheessa tehty ainakin yksi virhesiirto.
 

Morgoth

Jäsen
Itsekin toki järkeilen, että kyseessä on shakki, koska tuosta asemasta peliä jatkaen ja shakki säilyttäen musta kuningas tulisi lyödyksi ensimmäiseksi, mutta kun shakkia ei koskaan kuninkaan lyöntiin asti jatketa...

Mustan ainoat lailliset siirrot ovat siirtää kuningas d8een, siirtää ratsu e6 tai toinen ratsu e7 tai typerät siirtot daami e5 tai e7 tai löydä shakkava torni daamilla tai siirtää lähetti e4 ja estää hetkeksi shakki.

Valkean torni toki kiinnitetty eikä voi koskaan löydä kuningasta, mutta ei silti shakkia poista mihinkään johon mustan on reagoitava jollakin noista laillisista siirroista.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Edellisessä kuvattu asetelma ei ole vielä päällä, mutta olisi mahdollinen parin siirron päästä. Tällä hetkellä tilanne on liitetiedostossa kuvattu. Mustan vuoro, mä pelaan valkeilla. Jos musta siirtäisi ratsuaan, olisi tietysti ihan ratkaisevaa seuraavan siirron kannalta, saanko lähettiä siirtämällä aikaan shakin vai en.

Jos asema on todella tuo ja musta ratsu vetäytyy kuninkaan viereen (Rf8) varmaan yksinkertaisinta olisi jos lähetin siirron (Lf3) sijasta löisi mustan lähetin pois b7:stä. Tilanne olisi samalla shakki ja kun musta siirtää kuninkaan pois shakista (tai siirtää jotakin väliin) voisi syödä esimerkiksi mustan tornin pois nurkasta (a8).

No, kyllähän melkoisia shakkinäytelmiä syntyykin, jossa kaikki nappulat ovat jotenkin suissa kun pelaa pikapeliä lyhyillä ajoilla. Maailmallahan on pelattu MM-tittelistä jopa 1+1min ajoilla. Eli koko peliin yhteensä moolemmilla on 2minuuttia aikaa. Yllätäävän järkevää shakkia siinäkin syntyy. Periaatteessa pelataan riskillä jo etukäteen jokin siirto odottamatta pahemmin toisen vastausta. Mielestäni jokin järkevyyden raja menee n. 3+3minuutin peleissä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Muistan kun tarhassa - vaimikäseoli, iltapäiväkerho(?) - ala-asteen ensimmäisellä luokalla ollessani pelasin ns. hoitosetää vastaan shakkia ja samalla muut viipelsivät riehakkaasti taustalla, kun itse keskittyneesti yritin huonona häviäjänä raivoisasti menestyä pelissä. Tuo vastukseni kuului paikalliseen shakkikerhoon, josta syystä en tietenkään voittanut häntä kertaakaan mutta hyvää oppia siinä nuoret aivopoimut saivat. Sittemmin kerran pelasin eräässä joukkueessa ala-asteaikoina, voittaen molemmat heikohkot vastukseni. Viimeisimmät shakkikokemukset ovat aikaa ennen nettipokeriharrastettani, jolloin pelasin vuosittain kymmeniä matseja erästä 1970-luvulla ahkerasti SM-tasollakin pelannutta vastaan.

Vaan kun nettipokeri tuli, shakkiharraste on jäänyt ja tästä koen ajoittain huonoa omaatuntoa. Lieköhän tuo pokeri vienyt muitakin harrastajia shakin parista.
 

Morgoth

Jäsen
Vaan kun nettipokeri tuli, shakkiharraste on jäänyt ja tästä koen ajoittain huonoa omaatuntoa. Lieköhän tuo pokeri vienyt muitakin harrastajia shakin parista.

Itseasiassa on! Nettipokerin vuoksi kyllästyin aikoinani shakkiin, mutta toisaalta pokerissa ei ole tullut mitään suurta rahallista menestystä, niin oikeastaan sen pelaaminen kiinnostaa nykyään vielä vähemmän kuin shakin pelaaminen. Toisaalta oppi arvostamaan shakkia, että se on oikeasti todella hieno peli, jota oikeasti jaksaa pelata ilman mitään rahallistakin palkkiota, vain pelaamisen ilosta, mutta ei kuin joku aivokuollut jaksa pelata pokeria 5 vuotta todella aktiivisesti, jos siitä ei jää merkittävästi voitolle.
 

Kaivanto

Jäsen
Asiaa tarkastellaan sen kuninkaan näkökulmasta. Ei siinä ole oleellista voisiko sen kuninkaan lyödä, kun sitä ei sääntöjen mukaankaan voi koskaan lyödä.

Jep ja tästä kysymys juuri heräsi. Jos peli päättyisi kuninkaan lyömiseen, asia olisi selvä kuin pläkki.

Mutta koska ei pääty, uhkaamisen määritelmä on ratkaisevaa. Jos valkean kuninkaan tilalla olisi vaikkapa valkea ratsu, ei nähdäkseni voitaisi sanoa, että musta torni uhkaa ratsua, koska musta torni ei voi liikkua. Jos shakki = kuninkaan uhkaaminen, seuraa kysymys, onko musta kuningas vastaavassa tilanteessa uhattuna (eli shakissa), jos ratsukaan ei ole.

Mutta kiitos joka tapauksessa kaikille, asia selvisi ja peli jatkuu.
 

Kaivanto

Jäsen
Jos asema on todella tuo ja musta ratsu vetäytyy kuninkaan viereen (Rf8) varmaan yksinkertaisinta olisi jos lähetin siirron (Lf3) sijasta löisi mustan lähetin pois b7:stä. Tilanne olisi samalla shakki ja kun musta siirtää kuninkaan pois shakista (tai siirtää jotakin väliin) voisi syödä esimerkiksi mustan tornin pois nurkasta (a8).

Sama oli omakin suunnitelmani, joskin tokkopa ratsu mihinkään siirtyy. Sillä siirrollahan musta altistaisi myös h8-tornin lähetin hyökkäykselle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusi turnaus?

Kiitoksia muuten vielä 93:lle edellisen turnauksen järjestämisestä.

Ketkä osallistuvat mahdolliseen uuteen JA:n shakkimestaruusturnaukseen? Turnauksen voittaja saa kunnian tituleerata itseään seuraavaan turnaukseen asti (tasaisen vauhdin taulukolla vähintään 6 vuotta) Jatkoajan shakkimestariksi.

Turnauksen muoto riippuu siitä, kuinka paljon on osallistujia. Alle neljän ei kannattane vaivautua järjestämään turnausta - pelattakoon sitten "ihan muuten vaan". Kuusitoista on maksimiosallistujamäärä, jolla minä suostun turnauksen järjestäjäksi.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Kiitoksia muuten vielä 93:lle edellisen turnauksen järjestämisestä.

Ketkä osallistuvat mahdolliseen uuteen JA:n shakkimestaruusturnaukseen? Turnauksen voittaja saa kunnian tituleerata itseään seuraavaan turnaukseen asti (tasaisen vauhdin taulukolla vähintään 6 vuotta) Jatkoajan shakkimestariksi.

Turnauksen muoto riippuu siitä, kuinka paljon on osallistujia. Alle neljän ei kannattane vaivautua järjestämään turnausta - pelattakoon sitten "ihan muuten vaan". Kuusitoista on maksimiosallistujamäärä, jolla minä suostun turnauksen järjestäjäksi.

Kyllähän tuo iha hyvältä kuulostaa mikäli aika vaan riittää. Miten nämä turnaukset on täällä järjestetty? Nimittäin tuolla aikaisemmin mainitsemassani shakkisivustolla pystyy kuka vaan järjestämään turnauksen, jossa kaikki pelaavat kaikkia vastaan 2 peliä - mustilla ja valkoisilla. Siirtoaikavaihtoehtoja löytyy aika mukavasti, joten vaikka aika olisikin arkisin kortilla, saa kaikki varmasti pelinsä siirrettyä. Tietysti hommassa voi kestää kauemmin kuin esim. java-pohjaisella "live-sivustolla". Pisteet kone laskee automaattisesti ja taulukosta pystyy seuraamaan helposti myös muita pelejä.

Eikä tämä nyt ole mitään mainospuhetta, pelkkä ehdotus vaan, koska en näitä JA:n shakkiturnauksen kuvioita tiedä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
"Näitä turnauksia" ei minun tietääkseni ole ollut kuin yksi - tuo 93:n järjestämä. Tässä ketjussa sen toiminnallisuus on raportoitu varsin hyvin.

Minä ajattelin järjestää turnauksen samalla mallilla - sovitulla alustalla pelataan pelit, ja ilmoitetaan tulos järjestäjälle, joka pitää kirjaa turnauksen tilanteesta.

Tämä malli on ilmeisestikin "vanhentunut", joten otatko sinä asiaksesi järjestää JA:n shakkimestaruusturnauksen?
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
"Näitä turnauksia" ei minun tietääkseni ole ollut kuin yksi - tuo 93:n järjestämä. Tässä ketjussa sen toiminnallisuus on raportoitu varsin hyvin.

Minä ajattelin järjestää turnauksen samalla mallilla - sovitulla alustalla pelataan pelit, ja ilmoitetaan tulos järjestäjälle, joka pitää kirjaa turnauksen tilanteesta.

Tämä malli on ilmeisestikin "vanhentunut", joten otatko sinä asiaksesi järjestää JA:n shakkimestaruusturnauksen?

Noh, ei tuo nyt mitenkään vanhentunut ole, kunhan ehdotin vain.

Tuo minun ehdottamani tapa vaatisi kaikilta rekisteröinnin tuonne sivustolle ja vaikka sivusto onkin helppokäyttöinen, menisi varmasti aikansa ennen kuin tietää kaiken paikasta. Eli ehkä se on kuitenkin yksinkertaisempaa järjestää vanhalla kaavalla.

Onko turnaus pelattu kaikki kaikkia vastaan kahdesti vai cup-maisesti niin, että voittaja selviytyy toiselle kierrokselle ja kohtaa siellä toisen voittajan?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko turnaus pelattu kaikki kaikkia vastaan kahdesti vai cup-maisesti niin, että voittaja selviytyy toiselle kierrokselle ja kohtaa siellä toisen voittajan?

Tuossa 93:n järjestämässä turnauksessa osallistujat jaettiin kahteen lohkoon. Molemmissa lohkoissa pelattiin kaikki kaikkia vastaan sekä valkeilla että mustilla. Sen jälkeen jatkolohkossa pelattiin toisesta lohkosta jatkoon päässeitä vastaan valkeilla ja mustilla. Jatkolohkon jälkeen pelattiin välierät, pronssimatsi ja finaali.

Tämänkertaiseen turnaukseen ei vielä ole speksejä määritelty. Osallistutko sinä? Jos osallistut, ehdota turnaustapaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Tuossa 93:n järjestämässä turnauksessa osallistujat jaettiin kahteen lohkoon. Molemmissa lohkoissa pelattiin kaikki kaikkia vastaan sekä valkeilla että mustilla. Sen jälkeen jatkolohkossa pelattiin toisesta lohkosta jatkoon päässeitä vastaan valkeilla ja mustilla. Jatkolohkon jälkeen pelattiin välierät, pronssimatsi ja finaali.

Tämänkertaiseen turnaukseen ei vielä ole speksejä määritelty. Osallistutko sinä? Jos osallistut, ehdota turnaustapaa.

Tuo kyllä kuulostaa ihan hyvältä systeemiltä. Alkulohon pisteytys menee varmaankin normiin tyyliin, eli voitto: 1p., tasapeli: 0,5p. ja häviöstä 0p.? Vai pitäisikö ottaa pisteytys jääkiekkotyyliin; voitosta 3p ja tasurista 1p.? Entä rankkarit? Noh, vitsi vitsi...

Mites, onko jatkopeleissä tunnettu tasapelejä vai pelataanko ne vain rohkeasti loppuun asti "last man standing" -tyyliin? Vai otetaanko uusintaottelu heti perään jos näin käy?

Eipä mulla muuta. Kuten sanoin, kyllä tuo hyvältä systeemiltä kuulostaa ja tuollaisella systeemillä on tullut joskus jo pelattua. Ainoa vaan, että miten nuo tasurit hoidetaan jatkopeleissä, mutta eiköhän homma hoidu näinkin ihan hyvin.

Ja kyllähän sitä voisi mukaan lähteä. Kyseinen systeemi sopii siis varsin hyvin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuka on Jatkoajan shakkimestari?

Nimimerkit Beneway, msg ja seeyou@jäähalli ovat ilmoittaneet olevansa omasta mielestään JA:n paras shakinpelaaja.

Osoita sinä yllämainittujen nimimerkkien uho turhaksi. Ilmoittaudu turnaukseen. Näytä niille!

Beneway on "Musta Hevonen", mutta viime turnauksen peliesitysten perusteella arvioin, että CU kuvittelee itsestään liikoja, eikä msg:kään ole läheskään Garri Kasparovin tasoinen pelaaja.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako kyseiset herrat haastaa heti?

Ilmoitelkaa YV:llä jos kiinnostaa ottaa matsia netissä jollain sivustolla, jos ei muuta keksitä niin aapelissa, epäilen olevani ennakkosuosikki.

Kuinka moni on perehtynyt ELO Järjestelmään?

Jos jotakuta tieto kiinnostaa niin, Suomen Tomi Nybäckin ELO on tällähetkellä 2639. Suomen kovin pelaaja on siis 95. maailmanlistalle rankattuna.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Muista herroista en uskalla sanoa, mutta minut saa haastaa heti, kun saan tämän myllyn taas toimimaan kunnolla.

ELO-järjestelmä on tuttu, mutta minulla ei ole ELO-lukua. Mikä on sinun SELO-lukusi?
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkässä pelissä tais aikoinaan olla 1400 kieppeillä, ja blikstissä 1600 kieppeillä. Tosin aikaa siitäkin on kun olen pelaamisen lopettanut, eikä kyllä sinäänsä edes lopettaminen harmittanut.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tässä monen vuoden tauon jälkeen olen taas yrittänyt alkaa pelaamaan. Ongelma on vain, että tämän reilun kymmenen vuoden tauon aikana pelaamisen taso ja ihan perus jututkin alkaen ihan normaaleista puolustuslinjoista ovat hieman hakusessa. Osaisiko joku heittää jotain vinkkiä hyvästä shakkikirjasta?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tässä monen vuoden tauon jälkeen olen taas yrittänyt alkaa pelaamaan. Ongelma on vain, että tämän reilun kymmenen vuoden tauon aikana pelaamisen taso ja ihan perus jututkin alkaen ihan normaaleista puolustuslinjoista ovat hieman hakusessa. Osaisiko joku heittää jotain vinkkiä hyvästä shakkikirjasta?
Joskus junnuaikoina tuli pelattua paljonkin!

Ketunhännän nostatuksena voisin mainita, että olin kaksi kertaa SM-kisoissakin mukana. Molemmilla kerroilla omassa sarjassani oli ~90 pelaajaa, ja oma sijoitukseni oli jossain 20-30 tienoilla (JOS oikein muistan, niin 23. ja 27.?). Ainakin noihin aikoihin Turun mestaruuskisoissa piti sijoittua omissa sarjoissaan kuuden parhaan joukkoon, että tie SM-kisoihin aukesi. Jotain TuTS:n (Turun Työväen Shakkikerho) prenikoita ja muistolaattoja taitaisi edelleenkin löytyä jostain kenkälaatikoista, jos oikein kovin kaivaisi. Suunnilleen samaa ikäluokkaa kun ollaan, niin olen pelannut erinäisiä kertoja mm. Rostedtin Jethroa vastaan. Tämä tapahtui siis joskus 1980-luvun viimeisinä vuosina.

Teini-iässä pelaaminen luonnollisesti jäi muiden harrastusten (=etanolin+mieshormonien+kaksitahtibensan) otettua vallan, kunnes uuden vuosituhannen alkupuolella ~24-vuotiaana "löysin" shakin ihmeellisen maailman uudelleen. Porin opiskeluvuosinani pelailin paljonkin erään luokkakaverini kanssa - mutta se oli enemmänkin sellaista alkuillan pikkukännipeliä kuin mitään todellista taktista pohdintaa. Porista muutin takaisin Turkuun keväällä 2004. Muistaakseni syksyllä 2004 tai 2005 menin täysin kylmiltäni johonkin turkulaiseen shakkiturnaukseen. Jonkinasteisen selittelyn jälkeen pääsin kuin pääsinkin mukaan turnaukseen ilman minkäänlaista shakkiseuran jäsenyyttä.

Täysin hupimielellähän mä lähdin tuohon turnaukseen mukaan ja pelasin täysin yliaggressiivisella pelityylillä. Joko mä voitin alle 30 siirrolla - tai sitten tuli kuokkaan ja kunnolla. Kyllä siinä parinkin toimitsijan leuat hieman loksahtivat auki, kun "mies pystymetsästä" repi pari voittoa (+ yksi tasapeli?) muistaakseni kuudesta vai seitsemästä pelistä.

EDIT: hah-hah-haa... :D tuolta shakkikirjan välistähän löytyivät peräti otteluiden pöytäkirjat! Seitsemästä pelistä kaksi voittoa: toisessa pelissä 37 siirtoa (luovutus) ja neljännessä pelissä 32 siirtoa (matti)! Eivätpä menneetkään ihan niin nopeasti kuin alunperin muistelin. Mikä harmi, että en ole raapustanut päivämääriä noihin ottelupöytäkirjoihin...

Tuon turnauksen jälkeen mä herättelin henkiin hieman wanhaa harrastustani ja kaivoin jälleen parit shakkikirjat esille. Jonkun verran mä niiden alkuperäisten Thomas Ristojan 80-luvun kirjojen kanssa pelailin ja harjoittelin. Innostus ei kuitenkaan riittänyt alkua pidemmälle. Mä kyllä suosittelen edelleen noita Thomas Ristojan kirjoja legendaarisesta Isoseepra-sarjasta.

Thomas Ristoja: Shakki 1 - Johdatus pelitaitoon (1981) - ISBN 951-0-10698-4
Thomas Ristoja: Shakki 2 - Pelistrategia (1983) - ISBN 951-0-11922-9
Thomas Ristoja: Shakki 3 - Taktiikka ja sommitelmat (1989) - ISBN 951-0-15131-9

Näistä tuo kolmonen on tavallaan hieman eri sarjaa. Takakannessakin mainitaan: "Shakki 3 on itsenäinen jatko-osa teossarjalle Shakki 1 ja 2."

Mä kyllä suosittelen tuota sarjaa. Ei se nyt mikään maailman paras ole, mutta sen avulla mäkin olen pelaamaan oppinut. Noita näkyy aina silloin tällöin esim. huuto.netissä myynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös