Joskus ihan vaahtosammuttimena isäni opetti minulle shakin sääntöjä ja tuli siinä sitten pelattua peliä aina silloin tällöin. Jossain vaiheessa homma jäi täysin ja uudemman kerran aloitin pelailemaan joskus tuossa ylä-asteen alussa. Siinä sitten koluttiin kolme vuotta erilaisia turnauksia, niin koulun omia kuin koulujen välisiä. Käväisin myös hämeenlinnassa jossain nuorten turnauksessa ja pokkasin sieltä kolmannen tilan, jonkun 10€ taskuun ja nimen teksti TV:n shakki sivulle! Jumaleissön! Tämän lisäksi olin vielä 2004 tai 2005 vuonna mukana Jyväskylän Talven shakkiturnauksessa, joten nimi löytyy myös selolistalta. Tulokesena tuosta turnauksesta oli 5 pelistä pisteet 2.5 ja muistaakseni jaettu 14. sija C-sekaryhmässä. Meni pelit ihan helvetin hyvin.
Kertokaapa aktiivisemmat harrastajat, missä pelaajat liikkuvat tai mitkä ovat jostain muusta syystä hyviä paikkoja pelata netissä shakkia.
Ylä-asteen loputtua jäi tuo "lautapelaaminen" kokonaan pois, mutta netissä pelaaminen on jatkunut koko ajan. Itse pelaan sivustolla
Gameknot.com, jonka olen todennut ylivoimaisesti parhaaksi pelipaikaksi. Löytyy vastustajia joka lähtöön, tarkkoja tilastoja, siisti ulkoasu sekä kasapäin joukkueita tai voit perustaa myös omasi. Kuitenkin sivusto on erittäin helppokäyttöinen.
Siirtoajat peleihin voi valita itse tai sitten osallistua jonkun muun aloittamaan peliin, mikäli näin haluaa. Suora haastaminenkin on toki olemassa. GK.com sisältää myös melko runsaan avaus-tietokannan, josta voi katsoa erilaisia avauspelejä, jos omalle kohdalle sattuu joku outo avaus vastustajalta. Mikäli on tylsää voi pelata myös 10 minuutin pikapelejä. Tämä vaatii kuitenkin jonkinlaisen java-systeemin koneelle. On kattavaa keskustelu foorumia ja vaikka mitä. En itsekään ole kaikkia paikkoja jaksanut lähteä koluamaan.
Rekisteröityneitä nimimerkkejä on Suomesta 257, mutta tietenkin jotkut ovat voineet lopettaa pelaamisen, eikä nimeä ole poistettu. Yhteensä pelaajia on 31226.
Tällainen löpinä tällä kertaa. No jokatapauksessa suosittelen tuota pelipaikkaa lämmöllä.