Tässä monen vuoden tauon jälkeen olen taas yrittänyt alkaa pelaamaan. Ongelma on vain, että tämän reilun kymmenen vuoden tauon aikana pelaamisen taso ja ihan perus jututkin alkaen ihan normaaleista puolustuslinjoista ovat hieman hakusessa. Osaisiko joku heittää jotain vinkkiä hyvästä shakkikirjasta?
Joskus junnuaikoina tuli pelattua paljonkin!
Ketunhännän nostatuksena voisin mainita, että olin kaksi kertaa SM-kisoissakin mukana. Molemmilla kerroilla omassa sarjassani oli ~90 pelaajaa, ja oma sijoitukseni oli jossain 20-30 tienoilla (JOS oikein muistan, niin 23. ja 27.?). Ainakin noihin aikoihin Turun mestaruuskisoissa piti sijoittua omissa sarjoissaan kuuden parhaan joukkoon, että tie SM-kisoihin aukesi. Jotain TuTS:n (Turun Työväen Shakkikerho) prenikoita ja muistolaattoja taitaisi edelleenkin löytyä jostain kenkälaatikoista, jos oikein kovin kaivaisi. Suunnilleen samaa ikäluokkaa kun ollaan, niin olen pelannut erinäisiä kertoja mm. Rostedtin Jethroa vastaan. Tämä tapahtui siis joskus 1980-luvun viimeisinä vuosina.
Teini-iässä pelaaminen luonnollisesti jäi muiden harrastusten (=etanolin+mieshormonien+kaksitahtibensan) otettua vallan, kunnes uuden vuosituhannen alkupuolella ~24-vuotiaana "löysin" shakin ihmeellisen maailman uudelleen. Porin opiskeluvuosinani pelailin paljonkin erään luokkakaverini kanssa - mutta se oli enemmänkin sellaista alkuillan pikkukännipeliä kuin mitään todellista taktista pohdintaa. Porista muutin takaisin Turkuun keväällä 2004. Muistaakseni syksyllä 2004 tai 2005 menin täysin kylmiltäni johonkin turkulaiseen shakkiturnaukseen. Jonkinasteisen selittelyn jälkeen pääsin kuin pääsinkin mukaan turnaukseen ilman minkäänlaista shakkiseuran jäsenyyttä.
Täysin hupimielellähän mä lähdin tuohon turnaukseen mukaan ja pelasin täysin yliaggressiivisella pelityylillä. Joko mä voitin alle 30 siirrolla - tai sitten tuli kuokkaan ja kunnolla. Kyllä siinä parinkin toimitsijan leuat hieman loksahtivat auki, kun "mies pystymetsästä" repi pari voittoa (+ yksi tasapeli?) muistaakseni kuudesta vai seitsemästä pelistä.
EDIT: hah-hah-haa... :D tuolta shakkikirjan välistähän löytyivät peräti otteluiden pöytäkirjat! Seitsemästä pelistä kaksi voittoa: toisessa pelissä 37 siirtoa (luovutus) ja neljännessä pelissä 32 siirtoa (matti)! Eivätpä menneetkään ihan niin nopeasti kuin alunperin muistelin. Mikä harmi, että en ole raapustanut päivämääriä noihin ottelupöytäkirjoihin...
Tuon turnauksen jälkeen mä herättelin henkiin hieman wanhaa harrastustani ja kaivoin jälleen parit shakkikirjat esille. Jonkun verran mä niiden alkuperäisten Thomas Ristojan 80-luvun kirjojen kanssa pelailin ja harjoittelin. Innostus ei kuitenkaan riittänyt alkua pidemmälle. Mä kyllä suosittelen edelleen noita Thomas Ristojan kirjoja legendaarisesta Isoseepra-sarjasta.
Thomas Ristoja: Shakki 1 - Johdatus pelitaitoon (1981) - ISBN 951-0-10698-4
Thomas Ristoja: Shakki 2 - Pelistrategia (1983) - ISBN 951-0-11922-9
Thomas Ristoja: Shakki 3 - Taktiikka ja sommitelmat (1989) - ISBN 951-0-15131-9
Näistä tuo kolmonen on tavallaan hieman eri sarjaa. Takakannessakin mainitaan: "
Shakki 3 on itsenäinen jatko-osa teossarjalle Shakki 1 ja 2."
Mä kyllä suosittelen tuota sarjaa. Ei se nyt mikään maailman paras ole, mutta sen avulla mäkin olen pelaamaan oppinut. Noita näkyy aina silloin tällöin esim. huuto.netissä myynnissä.