Vaan mistä sitten se 10min tuli? 5min tuli ilmeisesti sm-liigamaisesti rike+loukkaantuminen.
Heh, game misconduct (eli pelirangaistus = ulosajo) merkitään NHL:ssä noin, SM-liigassa PRK on 20min.
Vaan mistä sitten se 10min tuli? 5min tuli ilmeisesti sm-liigamaisesti rike+loukkaantuminen.
Aika kova tuomio estämisestä 5min + 10min henkilökohtainen.
Tuossa on kyllä päällimmäisenä erotuomarin vastuu huomata, milloin joku pelle filmaa. Siksipä juuri puhtaista taklauksista ei saisi mielestäni heittää automaattisesti pihalle, vaikka taklattavalta lähtisi taju. Erotuomareiden (tai heidän esimiestensä, jos se linja on ylempänä päätetty) munattomuus tekee varkaille ihan liikaa tilaisuuksia nykyliigassa.Itse kyllä kääntäisin keskustelua myös siihen suuntaan että mikä on taklattavan vastuu. Esimerkkejä siitä että pelaajat eivät kunnioita enää taklaajaa vaan jäävät makaamaan vain kalastaakseen ulosajon vastustajalle.
Näin pitäsi toimia sm-liigassakin jos tulee törkeitä taklauksia. Tietenkin jos ei itse pysty niin sitten joku "pahis" omasta joukkueesta.
Heh, game misconduct (eli pelirangaistus = ulosajo) merkitään NHL:ssä noin, SM-liigassa PRK on 20min.
Kuten Salama15 tuossa edellä jo totesi, niin ulosajo merkitään noin tuolla pohjoisamerikan päässä. Ja lisäksi vielä täsmentäisin, että tuo ei kyllä edellytä sm-liigamaisesti kenenkään loukkaantumista.
Voisi noista filmeistä kyllä jakaa reilusti jälkeenpäinkin penalttia. Välillä kun heitettäisiin jollekin pellelle pelikieltoa, niin kummasti vähenisivät tällaiset temput.Tuossa on kyllä päällimmäisenä erotuomarin vastuu huomata, milloin joku pelle filmaa. Siksipä juuri puhtaista taklauksista ei saisi mielestäni heittää automaattisesti pihalle, vaikka taklattavalta lähtisi taju. Erotuomareiden (tai heidän esimiestensä, jos se linja on ylempänä päätetty) munattomuus tekee varkaille ihan liikaa tilaisuuksia nykyliigassa.
Venäjällä kiekkoilevalla Jarkko Immosella on erikoinen ongelma. Hän ei pysty käyttämään koko taklausvoimaansa KHL-liigan kamppailuissa.
- En uskalla viedä taklauksia loppuun. Täällä fyysinen peli on vierasta. Useissa tilanteissa näkee, että vastustaja ei ole valmis ottamaan kovaa tööttiä vastaan, AK Bars Kazania edustava Immonen kertoo.
- Monta kertaa käy niin, että taklausta on pakko pehmentää. Tulee mietittyä, että jos täräyttäisi loppuun saakka, jälki voisi olla pahannäköistä. Siinä taas ei ole mitään mieltä.
Millähän sais edes hitusen samanlaista kunnioitusta kanssapelureita kohtaan näille sm-liigan hölmöilijöille? Tässä on mielestäni se hiuksenhieno raja, joka pitäisi taklauspelissä olla.
Perussyy tällaiseen lähtee jo junnujen alkutaipaleelta. Tuomarilinja lähtee siitä, että törmäyksen sattuessa penalti tulee sille, joka jää pystyyn.Täälläkin taklausuhan tiedostaminen on jyrkässä alamäessä. Mun mielestä peleissä ei isommin käännellä selkää tai pelata pää polvissa sen takia että muut eivät voisi taklata, vaan ihan vaan koska ollaan totuttu ettei kukaan taklaa. Sitten kun ei olla muistettu ottaa sitä yhtä askelta kiinni laitaan ja joku taklaakin, niin jälki voi olla paljon rumempaa kuin sen pitäisi olla.
Tähän on ihan luonnollinen syy. Pelaajat ovat nykyään nopeampia ja varmaan vahvempiakin kuin ennen. Siksi niitä vaarallisia tilanteitakin tulee paljon enemmän. Ainoa, mikä ei ole lisääntynyt samassa suhteessa voiman ja nopeuden kanssa, on järki. Joillakin sitä vielä onneksi on, kuten tuossa Immosen jutussa hyvin näkyy. Ja nimenomaan järjenkäyttö tässä on se pointti. Tuon tason pelimiehet eivät ihan oikeasti tarvitse sitä kolmen sekunnin reaktioaikaa, millä ikävät loppuun asti viedyt törkeät taklaukset voidaan välttää. Ripaus järkeä ja toinen kunnioitusta, se on ihan riittävä resepti.Mutta siinä tässä asiassa tulee ongelma - ihan kuten tuosta Immosen jutustakin käy ilmi - että nykyään joudutaan varomaan ihan tavallisia pelitilanteita, sellaisia joissa on aina taklattu ja osattu odottaa että taklataan. Jotain tuosta pelistä kuitenkin lähtee pois, jos pelaajat pakotetaan pelkkään kiilailuun ja väistelyyn sen takia, että kaukalossa hortoillaan varomattomasti.
Näin pitäsi toimia sm-liigassakin jos tulee törkeitä taklauksia. Tietenkin jos ei itse pysty niin sitten joku "pahis" omasta joukkueesta.
Rangaistuskäytäntöä rapakon takaa, taklannut pelaaja sai tuosta loppukauden mittaisen pelikiellon. Kohtuullisen pitkä, tosin tuon videon perusteella todella ylimitoitettu.
http://www.youtube.com/watch?v=9unlpJMAVHA
Kyllä mun mielestä on hyvä, että tommosen törkeän ylilyönnin jälkeen edes jossain tulee taklaajalle yhtä pitkä tauko peleihin kuin taklattavalle.
Niin.. Mun tätikin olisi setä jos sillä vaan olisi munat.Toisaalta... Olis ollut todella näyttävä niitti, mikäli toi pakki ei oli kääntynyt tiirailemaan josko laittas kiekkoa ettenpäin sittenkin siihen toiseen suuntaan.
Toisaalta... Olis ollut todella näyttävä niitti, mikäli toi pakki ei oli kääntynyt tiirailemaan josko laittas kiekkoa ettenpäin sittenkin siihen toiseen suuntaan.
Niin.. Mun tätikin olisi setä jos sillä vaan olisi munat.
Samaa mieltä!...ja jos taklattavalla olisi ollut kypärän leukahihna kunnolla kiristettynä ei potta olisi lentänyt mihinkään ja kallovamma olisi hyvin suurella todennäköisyydellä jäänyt tulematta... Harmittaa nämä, tuskin taklaajallakaan oli tarkoitus ihan tuota aikaan saada?