Mainos

Pelaajaspekulaatiot missiokaudelle 06-07

• 234 386
  • 1 237
Tila
Viestiketju on suljettu.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Borgie kirjoitti:
En ole Psykoisi, mutta vastaanpa nyt kuitenkin...
Tulkaa sitten porukalla..
Borgie kirjoitti:
Viimekaudella meni perseelleen, ja kahtena edelliskautena oltiin runkosarjan viides, ja edellisvuonna taisteltiin mitaleista. En näe tässä tendiä taantumukselle.
Minusta trendi tuossa on ihan selvä, mutta en halua keskustella tästä teidän kanssa enempää. Tämä on JYPin pelaajaspekulaatiot-ketju. Sen sanon vielä että ensi kautta emme ole vielä nähneet ja trendit muuttuvat.. uskoa sinne Raumallekin vaan omaan tekemiseen.
Borgie kirjoitti:
Siis, jos seurajohto puhuu missiokaudesta jonka tavoitteena on mitali, ja puheet konkretisoituvat sellaiseen joukkueeseen jolla fanit eivät näe olevan edellytyksiä lunastaa lupauksia, on sinun mielestäsi kyse "voittamisenpelosta" tai "yltiöpessimistisyydestä"? Minä kutsuisin sitä terveeksi kritiikiksi ja realistisuudeksi.
Niin, aloittakoon itkunsa ja valituksen sitten kun kausi on takana ja tulos taskussa. Tietenkin näin menetellessä voi pian käydä niin, että itkuun ja valitukseen ei olekaan enää keväällä mitään aihetta, sit jää hyvät itkut itkemättä. Tavallaan ymmärrän itkijöitä siinä mielessä, jos siis ikään kuin elää itkusta ja marinasta. Mutta vain tavallaan..
Ja nämä tietyn tyypin "fanit" eivät näe niitä edellytyksiä ikinä JYPissä, koska meidän pelaajabudjettimme vain on sellainen, että sillä ei vain kasata sellaista porukkaa, joka saisi nämä kriitikot vaikenemaan kausiennakoissaan. Sama pätee pilipaliyleislätkätoimittajiin.
Borgie kirjoitti:
Usko ja tahto ovat toki tärkeitä, sen Ässät osoittivat kaikille viimekaudella, mutta näkisin että siellä missä sinä näet itkua, nälvintää ja pessimismiä, näkevät toiset tervettä kritiikkiä seurajohtoa kohtaan.
Kyllä minulle terve kritiikki kelpaa, nyt vain oli kyse taas halvasta provosta

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
kummitus kirjoitti:
Kyllä minulle terve kritiikki kelpaa, nyt vain oli kyse taas halvasta provosta

Tai sitten sarkastinen lausahdus, joka kuvaa edellisiä kausia, jota sinä et ymmärtänyt tai et halunnut ymmärtää.

Ja milloinkohan sinä mahdat olla terveen kritiikin hyväksynyt? Kovanen oli viime vuonna syntipukki, vaikka pelasi surkeasti. Näin esimerkkinä vain sinun "terveen kritiikin hyväksymisestä".

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Tai sitten sarkastinen lausahdus, joka kuvaa edellisiä kausia, jota sinä et ymmärtänyt tai et halunnut ymmärtää.
Todellakin ymmärsin. Toivottavasti sinä ymmärrät että edelliset kaudet eivät vaikuta alkavaan kauteen muuten kuin korkeintaan positiivisesti. Ymmärrätkö sinä tämän?

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
Ja nämä tietyn tyypin "fanit" eivät näe niitä edellytyksiä ikinä JYPissä, koska meidän pelaajabudjettimme vain on sellainen, että sillä ei vain kasata sellaista porukkaa, joka saisi nämä kriitikot vaikenemaan kausiennakoissaan.

Ei kasata ei, mutta pitää muistaa, että pari vuotta sitten lupailtiin myös pelaajabudjetin kasvua, jota ei sitten kuitenkaan ole luvatussa määrin tapahtunut. Tämä on ainakin selkeä kritisoinnin paikka, jonka varmaan seurajohto itsekin tietää. Eihän ensi kauden joukkue näytä ollenkaan huonolta aikaisempien kausien JYP-ryhmiin verrattuna, mutta puheiden mukaan sen piti kuitenkin olla selvästi parempi.

Se tässä tavallaan paradoksaalista onkin, että nykyjoukkueella on ihan hyvät mahdollisuudet esimerkiksi sijoille 6-8, mikä olisi jälleen näillä resursseilla erittäin hyvä suoritus. Mutta siihen resurssien kasvattamiseen näköjään ei vain pystytä. Enkä minä suostu hyväksymään nykyistä köyhäilyä pysyvänä olotilana. Sekään ei toisaalta poista sitä, että nykyjohto on monissa asioissa tehnyt erittäin hyvää jälkeä.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FourForty kirjoitti:
Ei kasata ei, mutta pitää muistaa, että pari vuotta sitten lupailtiin myös pelaajabudjetin kasvua, jota ei sitten kuitenkaan ole luvatussa määrin tapahtunut. Tämä on ainakin selkeä kritisoinnin paikka, jonka varmaan seurajohto itsekin tietää. Eihän ensi kauden joukkue näytä ollenkaan huonolta aikaisempien kausien JYP-ryhmiin verrattuna, mutta puheiden mukaan sen piti kuitenkin olla selvästi parempi.

Se tässä tavallaan paradoksaalista onkin, että nykyjoukkueella on ihan hyvät mahdollisuudet esimerkiksi sijoille 6-8, mikä olisi jälleen näillä resursseilla erittäin hyvä suoritus. Mutta siihen resurssien kasvattamiseen näköjään ei vain pystytä. Enkä minä suostu hyväksymään nykyistä köyhäilyä pysyvänä olotilana. Sekään ei toisaalta poista sitä, että nykyjohto on monissa asioissa tehnyt erittäin hyvää jälkeä.
Olet oikeassa. Mutta tämä kritiikki ei kuulu tämän otsikon alle. Ja se kuuluu sitäpaitsi mielestäni esittää ainakin osittain myös jyväskyläläiselle jääkiekkoa seuraavalle yleisölle, kuten olen maininnut aiheeseen liittyvässä keskustelussa. Lisäksi minusta merkit ovat ilmassa sille, että tuo joukkue tulee osoittamaan tasonsa riittävyyden mitaleille asti. Olen yrittänyt niitä perustellen tännekin tarjota, mutta ymmärrän silti hyvin uskon puutteen. Aika kuitenkin tulee antamaan vastauksia epätietoisuuteemme JYPin iskukyvystä. Oma veikkauksenihan on että, pimeälle suomalaiselle kiekkotaivaalle tulee talven aikana syttymään uusia tähtiä tuikkimaan Jyväskylän suunnalta. Mutta odotellaan nyt taas kerran vain, hutkitaan ja tutkitaan sitten kauden aikana, jos on aihetta. Vielä ei ole mitään järkevää syytä myydä maata. Pää pystyssä mitaleita hakemaan prkl!

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
FourForty kirjoitti:
Tämän allekirjoitan täysin. Ei ole mitään lisättävää oikeastaan, mutta kai sitä on hieman kirjoitettava ettei tule chattailtua.

Nykyjoukkueella on realistiset saumat runkosarjassa sijoille 6-8. Oikeastaan tuollaista sijoitusta odottaisinkin. Resurssien kasvattamisen vaikeudet on mielestä suurin yksittäinen syy miksi tuota mission tavoitettu kaukalon ulkopuolella ei olla pystytty toteuttamaan (lasken joukkueen kasaamisen tähän kategoriaan). Toisaalta ymmärrän myös seurajohtoa. Hallin tilaa jotkut väittävät tekosyyksi. Minusta se ei ole sitä vaan todellinen haitta ja ylimääräinen este yhteistyökumppaneiden saamiseksi. Koska tämä on pelaajaspekuloinnin ketju, en sitä nyt sen kummemmin ala käsittelemään.

Mielestäni JYPin johto on tehnyt tyydyttävää työtä joukkueen kokoamisessa käytettävissä olleilla varoilla. Vänttinen varsinkin oli erinomainen kaappaus ja Filppula myös. Fyysisen pelaajan metsästyksessä tiedetään Seppäsen olleen jo pitkään, mutta vielä ei ole natsannut molempia osapuolia tyydyttyvää ratkaisua. Olisin toivonut Seppäsen etsivän kokeneen sentterin, joka on hyvä aloittaja. Tälläistä ei mielestäni joukkueessa ole.

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
kummitus kirjoitti:
Olet oikeassa. Mutta tämä kritiikki ei kuulu tämän otsikon alle. Ja se kuuluu sitäpaitsi mielestäni esittää ainakin osittain myös jyväskyläläiselle jääkiekkoa seuraavalle yleisölle, kuten olen maininnut aiheeseen liittyvässä keskustelussa. Lisäksi minusta merkit ovat ilmassa sille, että tuo joukkue tulee osoittamaan tasonsa riittävyyden mitaleille asti. Olen yrittänyt niitä perustellen tännekin tarjota, mutta ymmärrän silti hyvin uskon puutteen. Aika kuitenkin tulee antamaan vastauksia epätietoisuuteemme JYPin iskukyvystä. Oma veikkauksenihan on että, pimeälle suomalaiselle kiekkotaivaalle tulee talven aikana syttymään uusia tähtiä tuikkimaan Jyväskylän suunnalta. Mutta odotellaan nyt taas kerran vain, hutkitaan ja tutkitaan sitten kauden aikana, jos on aihetta. Vielä ei ole mitään järkevää syytä myydä maata. Pää pystyssä mitaleita hakemaan prkl!

Miten ihmeessä se kritiikki tulisi kohdistaa jyväskyläläiselle jääkiekkoyleisölle? Onko se heidän vikansa jos kaupungin ja kannattamansa seuran tuote ei ole kunnossa? Sillon on oikeinkin äänestää jaloillaan jos on mielestään tullut harhaanjohdetuksi ja tuote ei tyydytäkkään. Kritiikki kuuluu vain ja ainoastaan seuran johdolle.

Naughty_S

Jäsen
Pakkipari kirjoitti:
Mielestäni JYPin johto on tehnyt tyydyttävää työtä joukkueen kokoamisessa käytettävissä olleilla varoilla. Vänttinen varsinkin oli erinomainen kaappaus ja Filppula myös. Fyysisen pelaajan metsästyksessä tiedetään Seppäsen olleen jo pitkään, mutta vielä ei ole natsannut molempia osapuolia tyydyttyvää ratkaisua. Olisin toivonut Seppäsen etsivän kokeneen sentterin, joka on hyvä aloittaja. Tälläistä ei mielestäni joukkueessa ole.

Totta. Pelaajahankinnoissa rahapulaa kompensoi jonkun verran JYPin hyvä maine nuorten pelaajien keskuudessa. Löytyy monta esimerkkiä, joissa pelaaja on ihan oikeasti halunnut juuri tänne Alatalon oppeihin, vaikka ottajia olisi riittänyt. Toivottavasti tämä maine muuten saadaan aikanaan pidettyä, vaikka Alatalo vaihtaakin maisemaa.
Olen myös samaa mieltä sijoitushaarukasta 6-8 (itse taisin jossain veikata 9, mutta näillä nurkilla joka tapauksessa) olettaen, että sitä rutiinia ja ratkaisuvoimaa ei tule lisää.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
Ja se kuuluu sitäpaitsi mielestäni esittää ainakin osittain myös jyväskyläläiselle jääkiekkoa seuraavalle yleisölle, kuten olen maininnut aiheeseen liittyvässä keskustelussa.

Minä olisin melko varovainen kritisoimaan yleisöä, koska Jyväskylässä katsojamäärät ovat samaa tai jopa parempaa tasoa vastaavan kokoisten liigapaikkakuntien kanssa. Ainahan tietysti asiat voisivat olla paremmin, mutta aika hyvin väkeä on kuitenkin peleissä käynyt ja budjetoitu yleisötavoite on taidettu ylittää niukasti jo monena vuonna. Tietysti Ässät viime kaudella veti hallin vielä paremmin täyteen, mutta jos JYP olisi pysynyt kärkipäässä koko kauden, olisi täälläkin keskiarvo ollut varmaan päälle neljän tuhannen.

Jos samoja yleisömääriä keräävät seurat saavat kasattua paremman joukkueen, ei minusta yleisöä voi hirveästi syyttää. Mutta nykyjohtokaan ei välttämättä kritiikkiä ansaitse niin selkeästi kuin tästä voisi olettaa, sillä takavuosien virheet kai vaikuttavat edelleen taannuttavasti seuran toimintaan. Ihan järjettömiä tappioitahan seuran varoihin nähden JYPissä tehtiin vielä 1990-luvun lopussakin, ettei nyt kaikki johdu 1990-luvun alun hulluista vuosista.

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kummitus kirjoitti:
Todellakin ymmärsin. Toivottavasti sinä ymmärrät että edelliset kaudet eivät vaikuta alkavaan kauteen muuten kuin korkeintaan positiivisesti. Ymmärrätkö sinä tämän?

Ai ymmärsit..minusta et, koska pistit järkyttävän mouhon siitä pystyyn.

Ymmärrän lausahduksesi, mutta en allekirjoita sitä. JYPin sijoitus voi hyvinkin olla 13.ensi kaudella.

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naughty_S kirjoitti:
Ymmärrän, että osalle "oma seura" on sen verran rakas, että jokainen poikkipuolinen sana sitä vastaan tuntuu ylivoimaiselta. En nyt oikein voi sanoa muuta, kuin että koittakaa elää myös sen kriittisen palstantäytteen kanssa. Samalla tavalla täällä suunnassa kuitenkin JYP-menestystä toivotaan.

Söpösti boldaamasi raportin kaipuu vähän ihmetyttää. En ainakaan itse keskustele jääkiekosta ainoastaan tällä foorumilla.

Kerro muuten vielä kuka tuomitsi Niemen sysipaskaksi aloittajaksi?

Ohi otsikon matkataan ja reilusti, mutta mennään nyt sitten metsään oikein Joukolla. "Jokainen poikkipuolinen sana" on eri asia kuin valikoida jokaisesta asiasta se negatiivinen puoli. En ymmärrä sitä, miten voit esimerkiksi tuomita pelaajan, jota et luultavasti ole nähnyt kunnolla kaukalossa moneen vuoteen pelkän vuosia vanhan tilaston perusteella. Sarkasmia tai ei.

Raportti tarkoittaa ainakin minulle jotain muuta kuin ikivanha tilasto, johon itse aiemmin viittasit. Siitä söpö boldaus.

Ja myönnän laittaneeni mukaan hieman maustetta, mutta sen käsityksen sain, ettet nyt varsinaisesti ole perustamassa Mika Niemi - aloituspisteen jumala fan clubia. Siitä liioiteltuna sysipaska.

Ja jotta nyt en täysin tulisi väärin ymmärretyksi: Itse olen ehdottomasti perustellun ja maalinsa tietävän kritiikin kannalla. Seurajohtoa saa ja tulee kritisoida mm. toimintatavoista, joilla sponsorien osuutta on yritetty kasvattaa, koska siinä on epäonnistuttu. Valmennusta saa kritisoida peluuttamisesta ja pelaajia pelaamisesta. Se on fanin oikeus! Kritiikillekin on hyvä vain löytää oikea paikka ja kohde, jonka lisäksi sen tulee olla perusteltua, eikä aina vain kieli poskessa väsättyä "sarkasmia".

Usko omiin taitoihin -> Usko omiin mahdollisuuksiin -> Usko menestykseen -> Menestys

Jos näistä joku puuttuu on turha edes koittaa voittaa... surullista, mutta totta, useilta jyväskyläläisiltä jääkiekkofaneilta puuttuu jo ensimmäinen.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kimmo kirjoitti:
Miten ihmeessä se kritiikki tulisi kohdistaa jyväskyläläiselle jääkiekkoyleisölle? Onko se heidän vikansa jos kaupungin ja kannattamansa seuran tuote ei ole kunnossa? Sillon on oikeinkin äänestää jaloillaan jos on mielestään tullut harhaanjohdetuksi ja tuote ei tyydytäkkään. Kritiikki kuuluu vain ja ainoastaan seuran johdolle.
Sanoinkin ainakin osittain.
--------------------------------------------------

Varoitus: Seuraava vastaukseni kimmolle on kirjoitettu osittain rumasti yleistäen ja kärjistäen pointin selventämiseksi ja saattaa näin aiheuttaa turhaa tunteen paloa ja provosoitumista. Jos tunnet että kiukku kasvaa, laske kymmeneen, lopeta lukeminen, vedä syvään henkeä ja yritä rauhoittua, en aio nimittäin vastata tässä ketjussa mihinkään kyselyihin joita tämä saattaa joissakin lukijoissa kirvoittaa. Perustakaa vapaan sanan puolelle kummitusväittelyketju, jos haluatte kinata kanssani näistä asioista. Ketään en osoita sormella.

Tavoitteet pitää olla korkealla, se on selvä juttu. Tavoitteisiin pitää pyrkiä, se on selvä juttu, mutta tavoitteiden toteen saattaminen onkin toinen juttu. Eikö asiakkaassa ole ikinä oikeasti vikaa, onko asiakas oikeassa elämässä aina oikeassa?
Joissain kaupungeissa pelkkä jääkiekkohurmos, innostus lajiin, saa aikaan nosteen (sponsoreineen ja kaupungin päättäjineen päivineen) joka siivittää joukkueen menestykseen. Jyväskylässä halli on pieni ja surullinen. Massia ei Seppäsellä ole sijoittaa pelaajiin, mainoskamppanjointiin ymym. siinä missä Hjalliksella, siis riskit pitää minimoida, jotta homma ei kurahtaisi alkutekijöihinsä. Virheisiin siis ei ole varaa. Jyväskyläläinen perusjamppa seuraa jääkiekkoa ja JYPiä toisella silmällä. Vanhemmat JYP kannattajat ja jääkiekon ystävät katsovat näemmä vain eiliseen, kuinka laihoja ovat viime vuodet olleet, eivätkä viitsi vääntäytyä hallille. Sen verran ollaan hengessä mukana että tarmoa riittää tulla verkkoon itkemään JYPin poloisuutta ja menestyksen mahdottomuutta. Jos joku perustelemaan vaivautuu, ne ovat samat "ei aikaisempinakaan vuosina" ja "ei nimimiehiä". Ensimmäinen ei edes ole mikään kelvollinen perustelu, jälkimmäisen esittäjä peruspessimistisyydessään taas unohtaa että kaikki nimimiehet ovat joskus olleet "nimettömiä" ja sen että myös nimimies voi flopata M.O.T. Onneksi poikkeuksiakin on.

Kiitos ja anteeksi.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
Jyväskyläläinen perusjamppa seuraa jääkiekkoa ja JYPiä toisella silmällä. Vanhemmat JYP kannattajat ja jääkiekon ystävät katsovat näemmä vain eiliseen, kuinka laihoja ovat viime vuodet olleet, eivätkä viitsi vääntäytyä hallille.

Jos tilanne on näin synkkä, keitä ovat ne melkein 4000 ihmistä, jotka ovat katsomossa JYPin kotipeleissä? Se on kuitenkin aika iso määrä ihmisiä.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Ymmärrän lausahduksesi, mutta en allekirjoita sitä. JYPin sijoitus voi hyvinkin olla 13.ensi kaudella.
Juuri näin pessimisti ajattelee. Kerropa muuten - vaikka yksityisviestillä, jos viitsit - miten sen lausahdukseni sitten ymmärrät, et nimittäin oikein vakuuta minua.
Miksi siis edelliset vuodet vaikuttavat jopa positiivisesti tässä JYPin tapauksessa, eikä niitä voi käyttää perusteluina oikein mihinkään? Ehkä vähiten kuitenkin tähän "Mika Niemen aloittajan kyvyt" -aiheeseen, josta tämä show taas alkoi.

Minä muuten mouhosin asiattomasta viestistä, joka oli huomauttavinaan humoristisesti että JYPiin kerätään kaikki surkeat aloittajat (historian perusteella). Eikä minusta mikään vanha nuoren miehen liigadebyyttitilasto käy perusteeksi, ainakaan siinä määrin kuin Mikkelin suunnasta tulleet tuoreet havainnot, joita verrattiin Koposen kykyihin, joka taas hoiteli liigassa aloitukset hienosti.

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kummitus kirjoitti:
Juuri näin pessimisti ajattelee.

Pessimisti tai realisti, miten vain. Itse pidän enemmän realistina itseäni. Koska yhtä todennäköistä tällä hetkellä on JYPin sijoittuminen kuuden joukkoon tai kolmanneksitoista. Lausahduksesi on mulle pelkkää tyhjää sanahelinää, mitä jakelet yli-optimismisi hurmiossa. Et vakuuta mua sen enempää varmaankaan kuin minä sinua, joten tilanne taitaa olla tasapeli.

Ja aiheeseen: yksi kokenut hyökkääjä, Seppänen, kiitos. Että voit seistä mitalipuheidesi takana.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FourForty kirjoitti:
Jos tilanne on näin synkkä, keitä ovat ne melkein 4000 ihmistä, jotka ovat katsomossa JYPin kotipeleissä? Se on kuitenkin aika iso määrä ihmisiä.
No joo, vastataan nyt vielä tähän, et tainut sisäistää varoitustekstiä.
Muutosta parempaan kyllä tosiaan taisi tapahtua viime kaudella edelliseen nähden ja syksyn peleissä olin aistivinani jopa sellaista pientä merkkiä menestysvuosien hurmoksesta ja raportoinkin siitä täällä Jatkoaika forumilla innoissani, kunnes joku senkin iloni tuli lässäyttämään jollain huomautuksella.

Kuitenkaan JYPin katsojaluvut eivät pärjää käsittääkseni vertailussa Porille tai pikkukaupunki Hämeenlinnalle (mutua). Mites Lappeenrannassa kävi väkeä, en tiedä?

Naughty_S

Jäsen
kummitus kirjoitti:
Minä muuten mouhosin asiattomasta viestistä, joka oli huomauttavinaan humoristisesti että JYPiin kerätään kaikki surkeat aloittajat (historian perusteella). Eikä minusta mikään vanha nuoren miehen liigadebyyttitilasto käy perusteeksi, ainakaan siinä määrin kuin Mikkelin suunnasta tulleet tuoreet havainnot, joita verrattiin Koposen kykyihin, joka taas hoiteli liigassa aloitukset hienosti.

"JYPiin kerätään kaikki surkeat aloittajat (historian perusteella)" on oma tulkintasi. Viittaus JYPin viime kauden (kausien?) huonoon aloitusmenestykseen ei mielestäni ole kovin asiatonta. Lienee sanomattakin selvää, että tähän toivon ensi kaudella parannusta. Thumbs up.

En käyttänyt mitään tilastoa (tämä muuten selvennykseksi myös jollekin yllä kirjoittaneelle nimimerkille) perusteena viestilleni enkä tiedä mistä tällaisen käsityksen olet saanut.

En tiedä teetkö sen tahallasi, mutta joka tapauksessa kautta kirjoitushistoriasi olet tehnyt lainaamistasi teksteistä aika hätäisiä ja vääriä johtopäätöksiä.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Pessimisti tai realisti, miten vain. Itse pidän enemmän realistina itseäni.
Äläs nyt. Muistaakseni olet itse puhunut realismista ja sijoista 6-8 paikkeilla samassa yhteydessä, vai muistanko väärin? Nytkö jo sija 13kin on realismia. Sitten et voi kyllä sulkea realismistasi pois ykkössijaakaan, tai muuten kyseessä todellakin on pelkkä pessimismi - ei realismi. Tunnetko muuten ketään, joka ei pitäisi itseään realistina?

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naughty_S kirjoitti:
En käyttänyt mitään tilastoa (tämä muuten selvennykseksi myös jollekin yllä kirjoittaneelle nimimerkille) perusteena viestilleni enkä tiedä mistä tällaisen käsityksen olet saanut.
En tiedä valehteletko tarkoituksella vai tiedostamatta, mutta sinä todellakin sutkautit vastauksesi Manen tilaston perusteella/siihen nojaten. Ilman sitä, et olisi sanonut niin miten sanoit. Vai olenko väärässä tässä?

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
kummitus kirjoitti:
Sanoinkin ainakin osittain.
--------------------------------------------------

Varoitus: Seuraava vastaukseni kimmolle on kirjoitettu osittain rumasti yleistäen ja kärjistäen pointin selventämiseksi ja saattaa näin aiheuttaa turhaa tunteen paloa ja provosoitumista. Jos tunnet että kiukku kasvaa, laske kymmeneen, lopeta lukeminen, vedä syvään henkeä ja yritä rauhoittua, en aio nimittäin vastata tässä ketjussa mihinkään kyselyihin joita tämä saattaa joissakin lukijoissa kirvoittaa. Perustakaa vapaan sanan puolelle kummitusväittelyketju, jos haluatte kinata kanssani näistä asioista. Ketään en osoita sormella.

Tavoitteet pitää olla korkealla, se on selvä juttu. Tavoitteisiin pitää pyrkiä, se on selvä juttu, mutta tavoitteiden toteen saattaminen onkin toinen juttu. Eikö asiakkaassa ole ikinä oikeasti vikaa, onko asiakas oikeassa elämässä aina oikeassa?
Joissain kaupungeissa pelkkä jääkiekkohurmos, innostus lajiin, saa aikaan nosteen (sponsoreineen ja kaupungin päättäjineen päivineen) joka siivittää joukkueen menestykseen. Jyväskylässä halli on pieni ja surullinen. Massia ei Seppäsellä ole sijoittaa pelaajiin, mainoskamppanjointiin ymym. siinä missä Hjalliksella, siis riskit pitää minimoida, jotta homma ei kurahtaisi alkutekijöihinsä. Virheisiin siis ei ole varaa. Jyväskyläläinen perusjamppa seuraa jääkiekkoa ja JYPiä toisella silmällä. Vanhemmat JYP kannattajat ja jääkiekon ystävät katsovat näemmä vain eiliseen, kuinka laihoja ovat viime vuodet olleet, eivätkä viitsi vääntäytyä hallille. Sen verran ollaan hengessä mukana että tarmoa riittää tulla verkkoon itkemään JYPin poloisuutta ja menestyksen mahdottomuutta. Jos joku perustelemaan vaivautuu, ne ovat samat "ei aikaisempinakaan vuosina" ja "ei nimimiehiä". Ensimmäinen ei edes ole mikään kelvollinen perustelu, jälkimmäisen esittäjä peruspessimistisyydessään taas unohtaa että kaikki nimimiehet ovat joskus olleet "nimettömiä" ja sen että myös nimimies voi flopata M.O.T. Onneksi poikkeuksiakin on.

Kiitos ja anteeksi.

Lainaan koko tekstisi, koska sen verran hyvin toit omat argumenttisi esille tuossa.

Ei tapahtunut minkäänlaista repeämistä tai provosoitumista kuten odotit. Mutta esitänpä oman kantani asiaan.

Kuten sinä asian ilmaiset, "itkuni" JYPin johtoa kohtaan kumpuaa sen tekemistä lupauksista joita ei ole pidetty, asioista joita on jätetty tekemättä ja siitä että kertakaikkiaan ei kyetä organisaationa menemään eteenpäin, ottamaan niitä askeleita mitä tarvitaan.

Perusteleppa sinä itse puolestasi tämä:

Onko realistista odottaa (edes näin hienon missiokauden alla) mitalipeleihin pääsyä joukkueelta, jossa ei käytännössä ole jääkiekkotermejä käyttäen, edes "ykköskenttää"? Jos vastauksesi on kyllä, perustele se. Minä puolestani perustelen seuraavaksi JYPin ongelman tulevalle kaudelle (joka on oikeastaan ollut ongelma jo pari vuotta).

Potentiaalia kyllä on, sen olen myöntänyt jo monesti, mutta sitä menestykseen tarvittavaa kokemusta ja rutiinia ei ole. Ja miksi ei? Koska JYPin linja on ettei sellaisia pelaajia tarvita/osteta. JYP ottaa vain ja ainoastaan nuoria, nälkäisiä ja urallaan eteenpäin haluavia/pyrkiviä pelaajia. Sinänsä ihan söpö ideologia, mutta kun sitä kokemusta tarvitaan jos menestystä halutaan. Piste. Ja kokemus ei tarkoita Mestiksessa tai A-junnuissa hankittua kokemusta, ne ovat AIVAN täysin eri pelejä kuin SM-liiga-pelit ovat. Ja jos tuohon viimeiseen väität vastaan niin metsässä olet, ei se minun keksimäni juttu ole. Ässät käy viime kaudella tosi hyvänä esimerkkinä. Tärkeimmissä rooleissä kauden tärkeimmillä hetkillä häärivät kokeneet pelimiehet.

JYPin linja ottaa vain nuoria ja nälkäisiä pelaajia ei tue seurajohdon puheita menestymisen halusta ja eteenpäin menemistä seurana ja organisaationa (kuten mission tavoitteena oli). Menestymiseen kun tarvitaan, kuten olen jo monta kertaa todennut, kokeneita pelaajia.

JYPissä on paljon hienoja ja todella lupaavia pelimanneja jotka varmasti tulevaisuudessa tulevat tekemään hienoja tekoja niin SM-liigassa kuin NHL:ssäkin. Valitettavasti vain ne parhaat kautensa he tulevat todennäköisesti pelaamaan jossain muualla kuin meidän JYPissä. Se on harmi. Suuri harmi. Mutta niin kauan kuin ei ole rahaa vastata tarjouksiin joita muilta seuroilta tulee JYPin tähdille, niin trendi tulee jatkumaan.

Ja sitten se tärkein.

Minä olen erittäin paljon JYPin kannattaja edelleen, ja minua surettaa todella paljon kun joka vuosi vain poljetaan paikallaan samaa mantraa hokien. Se tympii minua, koska haluan nähdä suosikkijoukkueeni menestyvän! Ei sen pitäisi olla edes tuollaiselle hardcore -fanille niin vaikeata ymmärtää. Siksi olen myös kirjoituksissani edelleen hieman katkera. Tiedän, että tosifanin täytyy pysyä joukkueensa takana niin hyvässä kuin pahassa, mutta eikö tosiaan saisi kritisoida kun kerran aihetta on?

Siinä minun "itkuni" perusta täällä jatkoajassa, toivottavasti ei aiheuttanut hirveästi pahennusta.

Naughty_S

Jäsen
kummitus kirjoitti:
Vai olenko väärässä tässä?
Olet.

edit: Aah, sori kummitus. Nyt puhuin jo ajatuksissani eri viestistä kuin sinä alunperin.

Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kummitus kirjoitti:
Äläs nyt. Muistaakseni olet itse puhunut realismista ja sijoista 6-8 paikkeilla samassa yhteydessä, vai muistanko väärin? Nytkö jo sija 13kin on realismia. Sitten et voi kyllä sulkea realismistasi pois ykkössijaakaan, tai muuten kyseessä todellakin on pelkkä pessimismi - ei realismi. Tunnetko muuten ketään, joka ei pitäisi itseään realistina?

Osittain varmaan muistat oikein, mutta yrität taas tunkea sanoja suuhuni ja väännellä sekä käännellä lausahdustani positiivisempaan suuntaan, kuten tapanasi näemmä yleensä on.
Olen sanonut, että JYPillä on kaikki mahdollisuudet suoraan pleijareihin ilman säälejä, mutta koska keskiporukka on niin tasainen ja moni onkin vahvistunut, yhtä lailla se on mahdollista, että JYP jää kokonaan playoffien ulkopuolelle. Realismia sekin, kun katsoo muiden joukkueiden pelaajalistoja. Aika tasaista on, pl. KalPa.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
No joo, vastataan nyt vielä tähän, et tainut sisäistää varoitustekstiä.

En edes lukenut sitä. Minä olen tottunut keskustelukulttuuriin, jossa ihmiset ovat oikeasti sitä mieltä jota sanovat ja kirjoittavat olevansa. Muussa tapauksessa esimerkiksi mielipiteiden vaihto tällaisilla nettifoorumeilla on melko vaikeaa - ja se on ainakin oma motiivini ylipäätään kirjoittaa tänne.

kummitus kirjoitti:
Kuitenkaan JYPin katsojaluvut eivät pärjää käsittääkseni vertailussa Porille tai pikkukaupunki Hämeenlinnalle (mutua). Mites Lappeenrannassa kävi väkeä, en tiedä?

Neljän-viiden kauden otannan perusteella voi sanoa, ettei Porissa pääsääntöisesti käy sen enempää väkeä peleissä kuin Jyväskylässäkään, ellei joukkue menesty. Viime kauden yleisöpiikki ainakin todennäköisesti johtui pelkästään siitä. Olen ihan varma, että Jyväskylässäkin oltaisiin päästy yli neljäntuhannen katsojakeskiarvoon, mikäli joukkue olisi pysynyt kärkipäässä keväälläkin.

JYPin yleisökeskiarvot viime kausilta ovat: 2005-06 3808, 2004-05 3722, 2003-04 3590, 2002-03 3666, 2001-02 3812. Eli kolmen edelliskauden aikana nousua 100 katsojaa joka vuosi. Ei tilanne nyt erityisen huonolta minusta näytä - varsinkin, kun budjetoidut katsojaluvut ovat tainneet ylittyä tässä viiden vuoden otannassa joka kerta. Muistaakseni ne ovat olleet noin 3500, paitsi viime vuosina vähän enemmän.

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kimmo kirjoitti:
Lainaan koko tekstisi, koska sen verran hyvin toit omat argumenttisi esille tuossa.
Kiitos.

kimmo kirjoitti:
Ei tapahtunut minkäänlaista repeämistä tai provosoitumista kuten odotit. Mutta esitänpä oman kantani asiaan.
En odottanut sinulta mitään. Oletin että kirjoitukseni saattaa herättää porinaa jopa toisen joukkueen leirissä ja ainakin näiden muutaman aktiivisen JYP-kirjoittajan kanssa.

kimmo kirjoitti:
Kuten sinä asian ilmaiset, "itkuni" JYPin johtoa kohtaan kumpuaa sen tekemistä lupauksista joita ei ole pidetty, asioista joita on jätetty tekemättä ja siitä että kertakaikkiaan ei kyetä organisaationa menemään eteenpäin, ottamaan niitä askeleita mitä tarvitaan.
Kukaan ei ole luvannut sinulle mitään. Korkeintaan antanut lupauksen tehdä parhaansa (monien mielestä suuruudenhullujen) tavoitteiden täyttämiseksi. Mitä sinä muuten tekisit Seppäsen housuissa, jotta saisit kimmon tyytyväiseksi?

kimmo kirjoitti:
Perusteleppa sinä itse puolestasi tämä:

Onko realistista odottaa (edes näin hienon missiokauden alla) mitalipeleihin pääsyä joukkueelta, jossa ei käytännössä ole jääkiekkotermejä käyttäen, edes "ykköskenttää"? Jos vastauksesi on kyllä, perustele se.
Hieman taas karrikoiden: JYPissä on neljä ykköskenttää ensikaudelle. Etkö ole huomannut muuten aiemmin että nuo perinteiset ketjujen järjestysnumeroinnit ja peluutusjärjestyksetkin ovat menettäneet vahvasti merkitystään Alatalon aikana?

kimmo kirjoitti:
Minä puolestani perustelen seuraavaksi JYPin ongelman tulevalle kaudelle (joka on oikeastaan ollut ongelma jo pari vuotta).

Potentiaalia kyllä on, sen olen myöntänyt jo monesti, mutta sitä menestykseen tarvittavaa kokemusta ja rutiinia ei ole. Ja miksi ei? Koska JYPin linja on ettei sellaisia pelaajia tarvita/osteta.
Niitä on kyllä hankittu, tosin "vain" järjen ja varojen puitteissa. Miksi JYPissä jo useita vuosia kokemustaan kartuttaneita runkopelaajia ei lasketa tällaisiksi?

kimmo kirjoitti:
JYP ottaa vain ja ainoastaan nuoria, nälkäisiä ja urallaan eteenpäin haluavia/pyrkiviä pelaajia.
JYPin tilanteessa tuleekin toimia noin. Tuo "vain ja ainoastaan"han nyt ei taas ollenkaan pidä paikkaansa.
kimmo kirjoitti:
Sinänsä ihan söpö ideologia, mutta kun sitä kokemusta tarvitaan jos menestystä halutaan. Piste. Ja kokemus ei tarkoita Mestiksessa tai A-junnuissa hankittua kokemusta, ne ovat AIVAN täysin eri pelejä kuin SM-liiga-pelit ovat.
Ovat eri pelejä, mutta luonteeltaan pudotuspelit ovat saman luonteisia sarjasta riippumatta ja varmasti kartuttavat kokemuksia.
kimmo kirjoitti:
Ja jos tuohon viimeiseen väität vastaan niin metsässä olet
Siinäpä hieno argumentti. Miksi muiden sarjojen tärkeiden pelien kokemus ei merkitse mitään? Jos sillä ei olisi mitään merkitystä NHL-kykyjen etsijöiden ja maajoukkuevalmentajien ei tarvitsisi katsella esim. SM-liigan playoff-tilastoja ollenkaan pelimiehiä kartoittaessaan.

Loppuun viestiisi nyt en jaksa vastata, sori. Tuntuu kuin juoksisin gerbiilipyörässä. Tsemppiä vaan sullekin kimmo. Nyt on se vuosi, vasta nyt. (se ei ollut se edellinen, tai sitä edellinen, tai sitä edellinen..)

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FourForty kirjoitti:
En edes lukenut sitä. Minä olen tottunut keskustelukulttuuriin, jossa ihmiset ovat oikeasti sitä mieltä jota sanovat ja kirjoittavat olevansa. Muussa tapauksessa esimerkiksi mielipiteiden vaihto tällaisilla nettifoorumeilla on melko vaikeaa - ja se on ainakin oma motiivini ylipäätään kirjoittaa tänne.
Minä olen ihastunut keskustelukulttuuriin, jossa keskustelijat kuuntelevat tai lukevat muiden keskustelijoiden viestit ennen kuin vastaavat niihin.
FourForty kirjoitti:
Neljän-viiden kauden otannan perusteella voi sanoa, ettei Porissa pääsääntöisesti käy sen enempää väkeä peleissä kuin Jyväskylässäkään, ellei joukkue menesty. Viime kauden yleisöpiikki ainakin todennäköisesti johtui pelkästään siitä. Olen ihan varma, että Jyväskylässäkin oltaisiin päästy yli neljäntuhannen katsojakeskiarvoon, mikäli joukkue olisi pysynyt kärkipäässä keväälläkin.

JYPin yleisökeskiarvot viime kausilta ovat: 2005-06 3808, 2004-05 3722, 2003-04 3590, 2002-03 3666, 2001-02 3812. Eli kolmen edelliskauden aikana nousua 100 katsojaa joka vuosi. Ei tilanne nyt erityisen huonolta minusta näytä - varsinkin, kun budjetoidut katsojaluvut ovat tainneet ylittyä tässä viiden vuoden otannassa joka kerta. Muistaakseni ne ovat olleet noin 3500, paitsi viime vuosina vähän enemmän.
Tämä selvä, kiitos näistä. Valoa on tunnelin päässä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.