kummitus kirjoitti:
Sanoinkin ainakin osittain.
--------------------------------------------------
Varoitus: Seuraava vastaukseni kimmolle on kirjoitettu osittain rumasti yleistäen ja kärjistäen pointin selventämiseksi ja saattaa näin aiheuttaa turhaa tunteen paloa ja provosoitumista. Jos tunnet että kiukku kasvaa, laske kymmeneen, lopeta lukeminen, vedä syvään henkeä ja yritä rauhoittua, en aio nimittäin vastata tässä ketjussa mihinkään kyselyihin joita tämä saattaa joissakin lukijoissa kirvoittaa. Perustakaa vapaan sanan puolelle kummitusväittelyketju, jos haluatte kinata kanssani näistä asioista. Ketään en osoita sormella.
Tavoitteet pitää olla korkealla, se on selvä juttu. Tavoitteisiin pitää pyrkiä, se on selvä juttu, mutta tavoitteiden toteen saattaminen onkin toinen juttu. Eikö asiakkaassa ole ikinä oikeasti vikaa, onko asiakas oikeassa elämässä aina oikeassa?
Joissain kaupungeissa pelkkä jääkiekkohurmos, innostus lajiin, saa aikaan nosteen (sponsoreineen ja kaupungin päättäjineen päivineen) joka siivittää joukkueen menestykseen. Jyväskylässä halli on pieni ja surullinen. Massia ei Seppäsellä ole sijoittaa pelaajiin, mainoskamppanjointiin ymym. siinä missä Hjalliksella, siis riskit pitää minimoida, jotta homma ei kurahtaisi alkutekijöihinsä. Virheisiin siis ei ole varaa. Jyväskyläläinen perusjamppa seuraa jääkiekkoa ja JYPiä toisella silmällä. Vanhemmat JYP kannattajat ja jääkiekon ystävät katsovat näemmä vain eiliseen, kuinka laihoja ovat viime vuodet olleet, eivätkä viitsi vääntäytyä hallille. Sen verran ollaan hengessä mukana että tarmoa riittää tulla verkkoon itkemään JYPin poloisuutta ja menestyksen mahdottomuutta. Jos joku perustelemaan vaivautuu, ne ovat samat "ei aikaisempinakaan vuosina" ja "ei nimimiehiä". Ensimmäinen ei edes ole mikään kelvollinen perustelu, jälkimmäisen esittäjä peruspessimistisyydessään taas unohtaa että kaikki nimimiehet ovat joskus olleet "nimettömiä" ja sen että myös nimimies voi flopata M.O.T. Onneksi poikkeuksiakin on.
Kiitos ja anteeksi.
Lainaan koko tekstisi, koska sen verran hyvin toit omat argumenttisi esille tuossa.
Ei tapahtunut minkäänlaista repeämistä tai provosoitumista kuten odotit. Mutta esitänpä oman kantani asiaan.
Kuten sinä asian ilmaiset, "itkuni" JYPin johtoa kohtaan kumpuaa sen tekemistä lupauksista joita ei ole pidetty, asioista joita on jätetty tekemättä ja siitä että kertakaikkiaan ei kyetä organisaationa menemään eteenpäin, ottamaan niitä askeleita mitä tarvitaan.
Perusteleppa sinä itse puolestasi tämä:
Onko realistista odottaa (edes näin hienon missiokauden alla) mitalipeleihin pääsyä joukkueelta, jossa ei käytännössä ole jääkiekkotermejä käyttäen, edes "ykköskenttää"? Jos vastauksesi on kyllä, perustele se. Minä puolestani perustelen seuraavaksi JYPin ongelman tulevalle kaudelle (joka on oikeastaan ollut ongelma jo pari vuotta).
Potentiaalia kyllä on, sen olen myöntänyt jo monesti, mutta sitä menestykseen tarvittavaa kokemusta ja rutiinia ei ole. Ja miksi ei? Koska JYPin linja on ettei sellaisia pelaajia tarvita/osteta. JYP ottaa vain ja ainoastaan nuoria, nälkäisiä ja urallaan eteenpäin haluavia/pyrkiviä pelaajia. Sinänsä ihan söpö ideologia, mutta kun sitä kokemusta tarvitaan jos menestystä halutaan. Piste. Ja kokemus ei tarkoita Mestiksessa tai A-junnuissa hankittua kokemusta, ne ovat AIVAN täysin eri pelejä kuin SM-liiga-pelit ovat. Ja jos tuohon viimeiseen väität vastaan niin metsässä olet, ei se minun keksimäni juttu ole. Ässät käy viime kaudella tosi hyvänä esimerkkinä. Tärkeimmissä rooleissä kauden tärkeimmillä hetkillä häärivät kokeneet pelimiehet.
JYPin linja ottaa vain nuoria ja nälkäisiä pelaajia ei tue seurajohdon puheita menestymisen halusta ja eteenpäin menemistä seurana ja organisaationa (kuten mission tavoitteena oli). Menestymiseen kun tarvitaan, kuten olen jo monta kertaa todennut, kokeneita pelaajia.
JYPissä on paljon hienoja ja todella lupaavia pelimanneja jotka varmasti tulevaisuudessa tulevat tekemään hienoja tekoja niin SM-liigassa kuin NHL:ssäkin. Valitettavasti vain ne parhaat kautensa he tulevat todennäköisesti pelaamaan jossain muualla kuin meidän JYPissä. Se on harmi. Suuri harmi. Mutta niin kauan kuin ei ole rahaa vastata tarjouksiin joita muilta seuroilta tulee JYPin tähdille, niin trendi tulee jatkumaan.
Ja sitten se tärkein.
Minä olen erittäin paljon JYPin kannattaja edelleen, ja minua surettaa todella paljon kun joka vuosi vain poljetaan paikallaan samaa mantraa hokien. Se tympii minua, koska haluan nähdä suosikkijoukkueeni menestyvän! Ei sen pitäisi olla edes tuollaiselle hardcore -fanille niin vaikeata ymmärtää. Siksi olen myös kirjoituksissani edelleen hieman katkera. Tiedän, että tosifanin täytyy pysyä joukkueensa takana niin hyvässä kuin pahassa, mutta eikö tosiaan saisi kritisoida kun kerran aihetta on?
Siinä minun "itkuni" perusta täällä jatkoajassa, toivottavasti ei aiheuttanut hirveästi pahennusta.