En tiedä, meneekö tämä oikeaan ketjuun, mutta laitan nyt nämä pohdintani tänne.
Kuuntelin Kaukaan pääty -podcastin jaksoa, jossa Ville Koho oli vieraana. Hän nosti jaksossa esille Ari-Pekka Selinin tekemän työn, joka loi pohjan Pekka Tirkkosen aikakaudelle. Jokainen meistä muistaa, että Atun aika oli melkoista tervanjuontia vaikka keväällä 2010 päästiin lähelle play-offeja. The Kautena (2010-2011) olisi pitänyt tulla tulosta, mutta huonosti koottu joukkue ja loukkaantumiset vesittivät mahdollisuudet. Atun viimeisellä kaudella SaiPa pelasi raikasta kiekkoa, mutta pleijareihin ei ollut kokemattomalla rosterilla asiaa.
Se ajanjakso oli kuitenkin omanlainen prosessi, josta Pekka Tirkkosen oli hyvä jatkaa 2012-2013 eteenpäin. Hyvin samanlaisella pelikirjalla, mutta hieman päivitetyllä sellaisella. Hankinnat menivät myös nappiin.
No, miten tämä liittyy nyky-SaiPaan ja Pekka Virran ketjuun. Minulla on sellainen tunne, että kaikki eivät välttämättä ymmärrä miten alussa tässä ollaan. Virralla ei ole käytännössä mitään, minkä pohjalle rakentaa vaan hän joutuu yhdessä Hämäläisen ja Immosen kanssa rakentamaan sen ensin. On selvää, että Virrallekin tulee asioita yllätyksenä - mutta luojan kiitos hän on kokenut kehäkettu ja muistaa varmasti omat KalPan alkuajat. Sen ajanjakson hienoin hetki asettui keväälle 2009 ja pronssiin. Ja tulihan tuona ajanjaksona Pekan Kuopiossa muistettava kuolematon lausahdus: ”Se päivä kun Kuopiossa nostetaan kannua, lähenee päivä päivältä.” Toivottavasti Pekka pääsee sanomaan noin joskus myös Lappeenrannassa.
Minusta olisi ollut myös kiva, että peli asettuu aloilleen heti ja nyt kun meillä on mestarivalmentaja. Varsinkin kun harjoituspelit menivät hyvin. Perkele, 80 kilometriä lännemmässäkin pelataan sarjan kärkipaikoista. Täytyy kuitenkin muistaa, että Ahokas loi melkoiset pohjat siellä. Ja siellä on jo ennen Ahokasta tehty hyvää ja johdonmukaista työtä urheilupuolella.
Tämä on tulosurheilua, mutta minä olen ainakin asennoitunut siihen, että tällä kaudella ei välttämättä mennä edes säälipleijareihin. Toivon ja uskon, että peli kehittyy ja ennen kaikkea pelaajat kehittyy. Tätä Virran kiekkoa katsoo huonoista tuloksista huolimatta paljon mieluummin kuin edeltäjän. Peli on pääsääntöisesti ihan viihdyttävää, ja minusta on ainakin ollut kiva huomata minkälaisia strippejä esim. Viitasalo tai Petman on ottanut.
Tämä kausi ja luultavasti myös ensi kausi menee vielä niitä kuuluisia pohjia rakentaessa. Luulen, että kolmen vuoden sopimuksen lisäksi tulee perään vielä yksi lisävuosi jotta niiden pohjien rakentamisesta saadaan maksimihyöty.
Totta kai olisi hienoa, että Kanada-maljaa uitettaisiin jo ensi keväänä satama-altaassa. Sehän on muuten täysin mahdollista, tämä on kuitenkin urheilua ja yllätysmomentti on aina olemassa. Sen vuoksi tätä on niin hieno seurata.