Vahvasti olen sitä mieltä edelleen, että Pekka määrittelee tämän Lukko pestinsä aikana oman jatkumonsa huippuvalmentajana. Lukko ja Rauma ovat siinä mielessä Virralle se kuuluisa vedenjakaja. Jos tässä kohtaa nyt mokaa, ei taida Suomen liigassa olla ottajia enää. Toki Virta tuli hankalaan paikkaankin Raumalle, kun pakka on ihan levällään. Eli jos toisaalta onnistuu, niin jatkumoa huippuvalmentajana löytyy. Kuitenkin tämä on tulosurheilua ja tulosta odotellaan monista eri suunnista. Aikaa ei loputtomasti ole. Ei Peksin, eikä Lukon tiimalasissa.
Minussa huolestuttaa Virran kohdalla kaksi asiaa:
-Muuntautumiskyky : pystyykö Virta muuttamaan nykymateriaalin olemassa olevan potentiaalin menestyksekkääksi nyky-jääkiekoksi. Viime syksynä saatiin hieno ote osaamisesta. Mihin se katosi? Mitä tapahtui marraskuussa? Miksi pelaajat roiskivat kiekkoa sinne sun tänne ja miksi Lukko joutuu itse noihin pyörteisiin useasti omassa päässään? Väsyneenä joku yrittää sitten saada kiekon päätyyn ilman pitkää. Ei jakseta itse enää hyökätä tiiviin viisikon tavoin. Kun tuska on päällä, niin ihminen etsii sen oman mukavuuskuplansa välittömästi ja tunkeutuu sisään. Eikä todellakaan ole heti tulossa sieltä ulos. Yritetäänkö tässä nyt vaan selviytyä mahdollisimman vähin vaurioin? Vähän niin kuin Heikkilän Karilla oli tapana. Sitten sormet ristiin, että veskari seisoo päällään ja joku taituroi kiekon kerran maaliin yksilösuorituksella.
Virran oma motivaatio: onko sitä enää? Onko myöskään oikeaa paloa ratkaista tämä umpisolmu positiivisella tavalla? Voisiko rikkoa ehkä myös rajoja ja heittäytyä mukaan vaikka ihan hullulla tavalla välillä. Tämmöisessä tilanteessa tarvitaan positiivista ilmapiiriä, mutta sekin voi joskus vaatia kivuliaita ratkaisuja. Ei hammastakaan kuntoon saa ilman kipua ja vaivannäköä. Mutta kun se korjaantuu, niin olo on tosi mahtava. Syyttely pitää lopettaa välittömästi ainakin. Lisäksi pitää tarkastella, että onko itse niin virheetön, mitä kuvittelee? Luuleeko Virta olevansa parempi kuin joku muu?
Sahlstedtin palkkaaminen on alku jollekin. Kukaan ei voin sanoa vielä mille se on alku? Sen tuloksena pitäisi olla jotain hyvää ja kestävää, mutta aika näyttää. Kallesta ei ole tässä kohtaa Pekalle juurikaan muuta kuin henkiseksi tueksi esimiehenä. Virallisesti työsuhde on alkanut vähän aikaa sitten ja Kallen tulokset näkyvät siinä vaiheessa, kun Pekka Virta istuu joko kommentoimassa jotain random liigapeliä tai valmentaa jossain huipputasolla.
Kaikkea hyvää kuitenkin Pekka Virralle. Mieti mitä sinun itse pitää tehdä. Mieti mitä se vaatii? Tee se! Ota kritiikistäkin irti olennainen asia. Älä ota asioita henkilökohtaisesti. Mutta älä sulkeudu, vaan ole avoin. Näin lopputulos tulee olemaan hyvä ellei jopa paras.