Cairns kirjoitti:
Ei ketään kukkahattutätejä tai muita pehmennellä tietoisesti tai tiedostamatta. On vain aika, että Suomeenkin saataisiin näille lätkätappeluille ns. ammattimaisempi ilmapiiri. Jatkoajan ja Leukaperän keskustelupalstoilla ei juuri pelaajien ominaisuuksista/historiasta/saavutuksista - saralla millä tahansa - puhuta, itketään vain vastustajan mörköä tai mennään henkilökohtaisuuksiin haukkumalla muita kirjoittajia.
Jos tosiaan kaipaat vain friikki-show'ta, niin LNAH on sinulle sopiva liiga. Siellä ei juurikaan kukaan kunnioita ketään tai mitään. Katson toki LNAH-liigan tappeluita ja siellä tappelee useampinkin ystäväni, mutta se liiga on tosiaan ihan oma lukunsa jääkiekkomaailmassa. Toki haluaisin mennä paikan päälle katsomaan noita otteluita, mutta eipä ne episodit ole olleet kovin kauniita tai hienoa show'ta, kun vastustaja on lyöty kentän pintaan ja tämän päätä on taottu jäähän vastustajan steroidihöyryissä olevan goonin toimesta 8 kertaa ja kaveri on saanut aivotärähdyksen sekä lievän kallonmurtuman. Siinä ei ainakaan pussailla tappelukaverin persettä.
Niin monelta unohtuu se, että pelaajatkin ovat ihmisiä ja ne loukkaantumiset ovat ihan todellisia joiden takia pelaajien siviilielämä voi joko jo uran aikana tai viimeistään sen jälkeen kärsiä monin tavoin. Suurimmat show'ta kaipaavat voivat mennä itse ottamaan erää ja olla itse treenisäkkinä, tietää sen jälkeen miltä tuntuu kun ei mitään "kunniakoodistoja" noudateta ja et näe veristen silmiesi takaa yhtään mitään.
hieno kirjoitus! Itse suurimmaksi osaksi samaa mieltä ja myönnän olevani hivenen väärässä tossa "fight card"-jutussa, koska onhan se kyllä niinkin, ettei oikeaa gooni-kulttuuria synny ilman esikuvia. Esikuvaksi parempaa kuin Pate saa hakea. Vaikuttaa täysipäiseltä ja tasapainoiselta nuorelta mieheltä, joka on löytänyt oman keinonsa pelata SM-liigassa.
Itse en ainakaan näe mitään syytä, miksi SM-liigan harvojen tappelijoiden pitäisi olla toisilleen vihaisia tappeluiden jälkeen, jos kaikki on mennyt tappelun kirjoittamattomien ja kirjoitettujen sääntöjen mukaan? Harva k1-ottelijakaan vihaa toista ringin ulkopuolella. Eikö se osoita että noi patet ja semit on ihan fiksuja kavereita? Niin kauna kun homma pyörittää tollaiset kaverit niin ei ihan heti yleisön tai vastustajan valmentajan kimppuun hyökätä. Mielestäni se on kunniallista ja miehekästä, että monet tappelijat jääkiekossa noudattavat noita etikettejä tappelussa ja sen jälkeen. Se erottaa urheilun väkivallasta.
Tappelut kuuluu jääkiekkoon, mutta silmitön väkivalta ei. Teoriassa ja käytännössä gooni-kulttuuri on rakentunut estämään ylilyöntejä kaukalossa. Osittain senkin seurauksena, että siviilioikeudellinen rankaisumenetelmä on vaikeaa ja monesti osoittautunut tehottomaksi ratkaisuksi estää ylilyöntejä kaukalossa.
Oman käden oikeuden ottamista voi moralisoida, mutta on se eri asia kuin tappelut pelkän väkivallan ja viihteen vuoksi. Itse en ainakaan näe paljoa järkeä LNAH-liigassa ja vastaavissa. Miksi katsoa ylipäänsä jääkiekkoa, jos ainut pointti on kaverin telominen? Tai kärjistämättä, jos ainut pointti on tappelut? Kyllä sitä näyttävämmän näköistä touhua löytyy monesta kamppailulajista.
Kiitokset Cairnsille toiminnasta kulttuurin rakentamiseksi! Jatkoajan tasoa nostavat näkemyksellä kirjoitetut jutut eivät pelkät provot joihin itsekin olen syyllistynyt. Mielestäni juttujasi ei ole kyllä tosiaan lievennelty. Itseäni ainakin nauratti toi Kukkahattu-corner musiikkeineen.