Jos olisit lukenut koko jutun ajatuksella, niin vertasin lämäriä rannelaukaukseen, mitä tuossa videossa oli käytetty esimerkkinä.
Luin juttusi ajatuksella ja siksi jäinkin ihmettelemään.
6-7 metristä kun ranteella huippupelaaja laukoo, niin ei siinä ajassa maalivahti ehdi reagoida ja torjua, esim hanskalla tai kilvellä, vaikka näkisi minne veto lähtee. Maalivahti pyrkii aina noissa tilanteissa peittämään niin paljon kuin pystyy, ja jos kiekko osuu suojiin niin sitten se osuu suojiin.
Videon lämärissä Kölzig osaa odottaa vetoa, koska lämäri on niin hidas virittää, ja sen avulla saa riittävästi aikaa valmistautua torjumaan. Rannelaukauksessa sitä aikaa ei ole, ja siksi tuolta samalta etäisyydeltä ranne uppoaa varmemmin, kun maalivahti ei ehdi torjumaan. Sen takia lähes aina nuo tarkat rannelaukaukset menee "helposti" maaliin, koska... aivan oikein, maalivahti ei osaa ennakoida laukauksen lähtöaikaa, ja siksi eivät osaa olla valmiina torjumaan.
Tästä olen yksinkertaisesti eri mieltä. Jos jotain, niin rannelaukauksessa maalivahti pystyy paremmin reagoimaan mihin kiekko lähtee ja torjumaan niin räpylällä kuin kilvelläkin 6-7 metrin vetoja. Se kiekko ei lähde ilman mitään osviittaa minne se on menossa. Jos lähtisi, niin ei varmasti ehtisi reagoida juuri yhtään. Esimerkkinä tilanteet, jossa veto lähtee maskin takaa viivasta, mutta tulee maalivahdin näkökenttään vasta siinä ringeten kohdalla --> vaikea reagoida kun ei näe miten veto lähtee. Se mikä erottaa Laineen brandonbolligeista, on se kyky piilottaa mihin veto on lähtemässä + helvetillinen voima ja tarkkuus. Selänteen etuna oli ampua erinomaisesti luistelusta, joten veto oli maalivahdin näkökulmasta vaikea lukea. Kyllä ne perus faijarannarit otetaan kiinni läheltäkin vaikka tulisi kovaa ja tarkasti, kun sen vedon suunnan on helppo lukea.
Kuriositeettina mainitaan vielä, että kovimmat luut opiskelevat yksitellen mihin kukakin pelaaja ampuu (mm. Brodeur).
Eli videon kaltaista hanskaheilautusta ei rannelaukauksessa ehdi tekemään läheskään yhtä helposti kuin saman kovuisessa lämärissä.
Videon kaltaista hanskanheilautusta ei nähdä ihan siitä syystä, että tuo on pahasti vanhentunut tyyli. Kädet takana vartalossa kiinni on ihan perusmokia mitä aloittelevat maalivahdit tekevät, poistunut käytännössä kokonaan NHL:stä (ehkä Lundqvist tätä vähän harjoittaa, myös aikaisemmin Hiller). Enkä väitä että Kolzig olisi amatööri, tuo oli vaan yleisempää tuohon aikaan. Kun veto tulee esimerkiksi räpyläpuolelle, työnnetään räpyläkättä eteenpäin siihen suuntaan mistä kiekko tulee --> räpylän peittämä ala suurenee. Tämä yhdistettynä koko vartalon liikkeeseen sivuttain mahdollistaa kovien ja tarkkojen vetojen torjumisen myös lähietäisyydeltä. Ja tätä nähdään jatkuvasti.
Olen itse torjunut kiekkoja mielenkiinnon kuolemiseen asti (myöhemmin herännyt taas) sekä myös vähän ollut maalivahtivalmennuksessa mukana, joten siksi kuulostaa kovin omituiselta väite, että 6-7 metristä ei torjuta muuten kuin peittämisellä ja tuurilla. En sen kummemmin osaa tätä asiaa selittää, paremmilla meriiteillä varmaan pystyisi ottamaan kantaa esimerkiksi
@Jukka Ropponen . Voi tietysti olla, että olen väärässä.