Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 698 604
  • 17 056

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän tästä ole kuin muutama viikko kun useamman kaverin mielestä Laine ei edes kuulunut Jetsin top-6 pelaajiin ja maalejakin osaa vain tehdä ylivoimalla. Nopeasti se kritiikki hiljenee kun tulee vähän kuumempi putki, mutta eiköhän näitä samoja juttuja saada lukea kun tulee taas vähän hiljaisempi jakso.
Joo, tämä on käsittämätön ilmiö. Pelaa vaisusti ja saa kritiikkiä. Pelaa hyvin, niin kritiikki vaimenee todella oudosti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tulisiko siitä sellainen vaikutus, että kiekko nousee vähän pystyyn tai alkaa "lepattaa", jolloin sitä on vaikeampi nähdä. Se ei näytä menevän samanlaisena laakana kuin kovat vedot yleensä.
Ei tuossa ole sen ihmeellisempää taikaa kuin se, että aivoa huijataan. Jos aivo luulee, että kiekko lähtee lavasta vasempaan ylämummoon, mutta meneekin längistä, niin ei siinä ole näkökyvyllä juurikaan tekemistä. Torjumistyö on hiukan sellaista lihasmuistia. Jos laukoja tekee jonkun liikkeen, sitä on jo puoliksi valmis torjuntaan. Helpointa tämä on käsittää sen kautta, että pakin jaloista tai mailasta tarvitse kummoistakaan ohjausta tulla kiekon alkuperäiseen lentorataan ja molari näyttää väärään suuntaan reagoidessaan aika koomiselta, vaikka se pieni kimmoke tapahtuisi hyvinkin kaukana molarista. Jos Pate tosiaan osaa feikata vedon eri paikkaan kuin laukoo, niin melkoisen vaikea noita olisi torjua vähemmälläkin nopeudella lauottuna.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Joo, tämä on käsittämätön ilmiö. Pelaa vaisusti ja saa kritiikkiä. Pelaa hyvin, niin kritiikki vaimenee todella oudosti.

Minä kyllä väitän, ettei se peli tuosta ole sen hirveämmin muuttunut. Erona nyt on vaan se, että 60% vedoista menee sisään kun ennen tuota tuli niitä yhden maalin pelejä vaikka laukauksia saattoi olla ihan saman verran, olikos se joulukuun alussa kun Mauricekin kehui Laineen peliä. Tietty Statsnyn tulo on vaikuttanut myös, mutta tuommoista pelaamista on jo Laineelta nähty tällä kaudella.

E: Tietty Laineenkin peli kulkee siis paremmin ja varmasti jalka liikkuu nopeammin jne. Näen vain, että Laineen peli ei ihan hirveästi ole muuttunut tässä kauden mittaa ja enemmänkin tuo Statsnyn tulo on mahdollistanut nyt tämän pelin kun tuo ketju voi hallita peliä vastustajan päässä sen sijaan, että vedetään sitä chase & dumb tyylistä kiekkoa Littlen johdolla. Statsny osaa myös hakea Lainetta paljon paremmin samalla tavalla mitä Scheiffi haki viime kaudella toisesta aallosta ja vauhdista, mutta kyllä itselle on ainakin jäänyt jopa marraskuulta noita pelejä mieleen missä Laine pääsi laukomaan todella paljon, mutta ei vaan osunut. Oiskohan Vegasia vastaan ollut tämmöinen peli ainakin, missä tuli joku 10 laukausta ilman maalia. Tuli noita kyllä aikaisemmin kommentoitua täälläkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei tuossa ole sen ihmeellisempää taikaa kuin se, että aivoa huijataan. Jos aivo luulee, että kiekko lähtee lavasta vasempaan ylämummoon, mutta meneekin längistä, niin ei siinä ole näkökyvyllä juurikaan tekemistä. Torjumistyö on hiukan sellaista lihasmuistia. Jos laukoja tekee jonkun liikkeen, sitä on jo puoliksi valmis torjuntaan. Helpointa tämä on käsittää sen kautta, että pakin jaloista tai mailasta tarvitse kummoistakaan ohjausta tulla kiekon alkuperäiseen lentorataan ja molari näyttää väärään suuntaan reagoidessaan aika koomiselta, vaikka se pieni kimmoke tapahtuisi hyvinkin kaukana molarista. Jos Pate tosiaan osaa feikata vedon eri paikkaan kuin laukoo, niin melkoisen vaikea noita olisi torjua vähemmälläkin nopeudella lauottuna.
Taitavilla pelaajilla nuo harhautukset ovat yleensä tavalliselle katsojalle melko näkymättömiä. Pyritään jollain pienellä olkapään, pään tai jalan liikkeellä huijata vastustajaa. Sitten kun nuo onnistuvat näyttävät hölmöilyltä, mutta siinä on juuri huijattu jotakin pelaajaa riittävästi niin on maali taululla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, tämä on käsittämätön ilmiö. Pelaa vaisusti ja saa kritiikkiä. Pelaa hyvin, niin kritiikki vaimenee todella oudosti.
Ei, vaan kun pisteitä ei tullut odotettuun tahtiin, alettiin epäillä kesätreenejä ja kykyä sen kummempaan uraan. On ymmärrettävää, että tekemistä kritisoidaan, mutta koomista, että suvantovaihe tarkoittaa suurin piirtein koko uran paskomista.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Minä kyllä väitän, ettei se peli tuosta ole sen hirveämmin muuttunut. Erona nyt on vaan se, että 60% vedoista menee sisään kun ennen tuota tuli niitä yhden maalin pelejä vaikka laukauksia saattoi olla ihan saman verran, olikos se joulukuun alussa kun Mauricekin kehui Laineen peliä. Tietty Statsnyn tulo on vaikuttanut myös, mutta tuommoista pelaamista on jo Laineelta nähty tällä kaudella.

E: Tietty Laineenkin peli kulkee siis paremmin ja varmasti jalka liikkuu nopeammin jne. Näen vain, että Laineen peli ei ihan hirveästi ole muuttunut tässä kauden mittaa ja enemmänkin tuo Statsnyn tulo on mahdollistanut nyt tämän pelin kun tuo ketju voi hallita peliä vastustajan päässä sen sijaan, että vedetään sitä chase & dumb tyylistä kiekkoa Littlen johdolla. Statsny osaa myös hakea Lainetta paljon paremmin samalla tavalla mitä Scheiffi haki viime kaudella toisesta aallosta ja vauhdista, mutta kyllä itselle on ainakin jäänyt jopa marraskuulta noita pelejä mieleen missä Laine pääsi laukomaan todella paljon, mutta ei vaan osunut. Oiskohan Vegasia vastaan ollut tämmöinen peli ainakin, missä tuli joku 10 laukausta ilman maalia. Tuli noita kyllä aikaisemmin kommentoitua täälläkin.
Jaajaa, no kyllä me olemme sitten ihan eri pelejä tainneet katsella. Itse olen ainakin kaikki Jets pelit tällä kaudella katsonut ja onhan tuossa nyt Paten tekemisessä paljonkin muuttunut tähän loppukauteen tultaessa. Luistin on kulkenut nyt jo muutaman viikon aivan eri malliin kuin aiemmin tällä kaudella. Sitä kautta hänellä on selkeästi aikaa enemmän kiekollisena ja lisäksi vastustajalla taas paljon vähemmän aikaa hänen karvatessaan. On meinaan ihan pirun vaikeaa saada omaa peliään myös vastustajien käyntiin, kun 195 senttinen mörkö tulee jatkuvasti tuhatta ja sataa karvaamaan ja sillä on yksi NHL:n nopeimmista luistelijoista herhiläisenä myös apuna. Lisäksi heitä molempia tukee todella hyvin puolustava, älykäs ja aktiivinen sentteri Stastnyn muodossa.

Kyllä se nyt vaan on päivänselvää, että vasta viime viikkoina ovat Laineella alkaneet jalat ”aueta” ja se on nyt sitten alkanut monellakin tavalla näkymään loistavan tuloksen muodossa. Tämän kiistäminen on kyllä aivan selkeää totuuden välttelyä. Olitko mahdollisesti yksi niitä Laineen kesäharjoittelun mollaajia, kun on niin tärkeää totuuden vastaisesti hänen pelaamistaan kuvailla? Muutoin en kyllä ymmärrä miten et todellakaan ole nähnyt sitä liikkeen valtavaa paranemista hänen pelissään viime viikkoina. Toki oman vaikutuksensa Laineen pelaamisen paranemiseen on tehnyt sekin, että hän on päässyt viimein irti riippakivestä, eli Littlestä, joka on kyllä valitettavasti hyökkäyspelin osalta tällä hetkellä melkoinen jarru käytännössä kelle tahansa Jetsin joukkueessa. Hänen ketjujensa pelaaminen on järjestään tehotonta puurtamista, jossa puuttuu sentteriltä aktiivinen pelinrakentaminen ja hyökkäyspelin tukeminen todella pahasti.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse olen myös samoja pelejä katsellut nimimerkin @Ippenator kanssa. Itse asiassa täytyy olla samaa mieltä Mauricen kanssa, joka puhui haastattelussa nimenomaan Laineen liikkeen parantumisesta, ja että tämä oli näkyvissä jo ennen Stastnyn tuloa. Eikä siinä, Stastny on vielä bonus tähän päälle, mutta kyllä Laine olisi Ehlersin kanssa tulosta tehnyt myös Coppin kanssa nykymenolla.

Keväällä olin selvästi sitä mieltä, että MM-kisojen väliin jättäminen on hyvä asia. Syksyllä olin myös sitä mieltä, että nuori kaveri saa olla jumissa kauden alussa, jos hommia on kesällä painettu tosissaan. Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että ennen helmikuuta pitäisi alkaa kulkemaan ammattilaisurheilussa, ja varmaan näin oletettiinkin pelaajan ja taustajoukkojen puolelta. Toki tämä "alkaa kulkemaan" on aika koominen ilmaisu Laineen tehoilla. Jetsin playoff-juna kuitenkin puksuttaa vakaasti, joten joukkue on pärjännyt ilman Laineen parasta terää.

Edelleenkin 17-vuotiaana vauhtia riitti liigafinaaleissa vaikka muille jakaa, ja miehet eivät pysyneet pojan perässä. Uskon, että NHL:n puolella potentiaalia on vielä paljon lunastamatta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Itse olen myös samoja pelejä katsellut nimimerkin @Ippenator kanssa. Itse asiassa täytyy olla samaa mieltä Mauricen kanssa, joka puhui haastattelussa nimenomaan Laineen liikkeen parantumisesta, ja että tämä oli näkyvissä jo ennen Stastnyn tuloa. Eikä siinä, Stastny on vielä bonus tähän päälle, mutta kyllä Laine olisi Ehlersin kanssa tulosta tehnyt myös Coppin kanssa nykymenolla.

Keväällä olin selvästi sitä mieltä, että MM-kisojen väliin jättäminen on hyvä asia. Syksyllä olin myös sitä mieltä, että nuori kaveri saa olla jumissa kauden alussa, jos hommia on kesällä painettu tosissaan. Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että ennen helmikuuta pitäisi alkaa kulkemaan ammattilaisurheilussa, ja varmaan näin oletettiinkin pelaajan ja taustajoukkojen puolelta. Toki tämä "alkaa kulkemaan" on aika koominen ilmaisu Laineen tehoilla. Jetsin playoff-juna kuitenkin puksuttaa vakaasti, joten joukkue on pärjännyt ilman Laineen parasta terää.

Edelleenkin 17-vuotiaana vauhtia riitti liigafinaaleissa vaikka muille jakaa, ja miehet eivät pysyneet pojan perässä. Uskon, että NHL:n puolella potentiaalia on vielä paljon lunastamatta.

Minun on hyvin vaikea uskoa että Rautalan kesätreenien jumi olisi kestänyt helmikuulle asti kuten jotkut luulevat vaan kyllä siellä on menty kovaa myös Jetsin treenareiden toimesta. Eivät nuo herrat ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä mitä tulee nuorten pelaajien koulimiseen. Uskon myös että pelaajat on jaettu "tapparalaisittain" ryhmiin, osa vetää kovempaa, osa kevyemmin. Näin koko joukkue ei ole jumissa yhtaikaa ja fokus on suunnattu huhtikuulle.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Minun on hyvin vaikea uskoa että Rautalan kesätreenien jumi olisi kestänyt helmikuulle asti kuten jotkut luulevat vaan kyllä siellä on menty kovaa myös Jetsin treenareiden toimesta.

Olisi kiva tietää kuinka paljon oikeasti änärissä treenataan kauden aikana? Käsitykseni on kuitenkin, että melko paljon vähemmän luonnollisesti pelimäärienkin takia kuin Suomessa. En oikein jaksa uskoa, että siellä hirveen kovaa kuuria kauden aikana vedetään.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko nyt ihan varma ettei ollut hassuttelua? Lukaise vaikka tuo @V-man in viesti tuosta ylempää.
Ei tuossa ole sen ihmeellisempää taikaa kuin se, että aivoa huijataan. Jos aivo luulee, että kiekko lähtee lavasta vasempaan ylämummoon, mutta meneekin längistä, niin ei siinä ole näkökyvyllä juurikaan tekemistä. Torjumistyö on hiukan sellaista lihasmuistia. Jos laukoja tekee jonkun liikkeen, sitä on jo puoliksi valmis torjuntaan. Helpointa tämä on käsittää sen kautta, että pakin jaloista tai mailasta tarvitse kummoistakaan ohjausta tulla kiekon alkuperäiseen lentorataan ja molari näyttää väärään suuntaan reagoidessaan aika koomiselta, vaikka se pieni kimmoke tapahtuisi hyvinkin kaukana molarista. Jos Pate tosiaan osaa feikata vedon eri paikkaan kuin laukoo, niin melkoisen vaikea noita olisi torjua vähemmälläkin nopeudella lauottuna.

Jep. Näin tätä itsekin ajattelisin. Joka tapauksessa vedossa on jotain poikkeuksellista tai ainakin harvinaislaatuista. Kyllähän tuota voi analysoida eri tieteenlajien avulla. Tässä puolitotisia hypoteeseja ja jokaisessa vertaus jalkapallon potkaisemiseen, joka on purettu suorituksena atomeiksi monet kerrat.

1. Psykologia: Juuri tämä, että eleillä, katseella tai muulla tavoin hämää laukauksen suunnan. Tästä puhui esim. Lundqvist.

(Vastine jalkapallossa: rangaistuspotkussa maalivahdin saaminen aavistamaan väärään kulmaan)

2. Fysiikka: On varmasti mahdollista, että se pieni liike vedon lähtiessä paitsi hämää maalivahtia ja katsojaa vedon suuntauksesta, se myös tekee itse kiekkoon erilaisen liikeradan. Esimerkiksi saa sen lepattamaan. Laineen laukaus on vähän kuin turboahdettu kaaliperhonen eli sillä on erikoinen liikerata, jonka vuoksi kiekkoa ei "näe" niin helposti.

(Vastine jalkapallossa: Ns. putoava lehti. Tietyllä potkutekniikalla palloon tulee kierre, joka saa sen putoamaan yllättävästi kesken ilmalennon.)

3. Fysiologia: Ehkä Pate on vain niin vahva ja laukoo teknisesti oikein, että kiekko vain lentää ihan perhanan kovaa ilman sen kummempia kommervenkkejä.

(Vastine jalkapallossa: Onhan näitä muulinpotkuisia futaajia ollut maailman sivu.)

4. Paranormaalit ilmiöt: Niin, rikkooko veto aika-avaruusjatkumon, siirtyykö kiekko hetkellisesti toiseen ulottuvuuteen vai onko kyseessä yksinkertainen teleportaatio verkon perukoille. Mene ja tiedä.

(Vastine jalkapallossa: Jari Litmasen rangaistuspotkut)

Olen pelkkä humanisti, joten en ala sen kummemmin testaamaan tai empiirisesti arvioimaan näitä teorioita.
 
Viimeksi muokattu:

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
tse olen ainakin kaikki Jets pelit tällä kaudella katsonut ja onhan tuossa nyt Paten tekemisessä paljonkin muuttunut tähän loppukauteen tultaessa. Luistin on kulkenut nyt jo muutaman viikon aivan eri malliin kuin aiemmin tällä kaudella. Sitä kautta hänellä on selkeästi aikaa enemmän kiekollisena ja lisäksi vastustajalla taas paljon vähemmän aikaa hänen karvatessaan. On meinaan ihan pirun vaikeaa saada omaa peliään myös vastustajien käyntiin, kun 195 senttinen mörkö tulee jatkuvasti tuhatta ja sataa karvaamaan ja sillä on yksi NHL:n nopeimmista luistelijoista herhiläisenä myös apuna. Lisäksi heitä molempia tukee todella hyvin puolustava, älykäs ja aktiivinen sentteri Stastnyn muodossa.

Noh mä näen tässä selkeän syy-yhteyden siihen, että Little lähti tuosta pois. Sattumalta just Coppin kanssa alkoi kulkemaan ja aivan selkeästi nyt Laine pääsee pelamaan niillä vahvuuksillaan kun kiekkoa tulee lapaan eikä ränniin. Sen lisäksi pääsevät viettämään paljon enemmän aikaa ja oikeasti pyörittämään peliä siellä vastustajan päädyssä ja parhaimillaan Laine tulee sitten sieltä toisesta aallosta vetämään sen huikean yksilösuorituksen kun kaverit ovat tekemässä esityötä, Littlen kanssa tämmöisistä Rangersia vastaan tehdyistä 1-0 maaleista sai vain unelmoida ja kaiholla muistella edellistä kautta.

Olitko mahdollisesti yksi niitä Laineen kesäharjoittelun mollaajia, kun on niin tärkeää totuuden vastaisesti hänen pelaamistaan kuvailla?

Tämä me vs te aseteleman hakeminen on kyllä vähän säälittävää, ihan kuin sen mun mielipide olisi väärä sen perusteella mitä mieltä olin Laineen kesäharjoittelusta, sinun harmiksesi kuitenkin todettava, että tuli kyllä alusta saakka sanottua sen lihasmassan hommaamisen olevan luultavasti aika välttämätäntöntä ja oma usko oli ainakin siinä Rautalan ammattitaidossa ja pitkän aikavälin suunnitelmassa.

Minun on hyvin vaikea uskoa että Rautalan kesätreenien jumi olisi kestänyt helmikuulle asti kuten jotkut luulevat vaan kyllä siellä on menty kovaa myös Jetsin treenareiden toimesta. Eivät nuo herrat ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä mitä tulee nuorten pelaajien koulimiseen. Uskon myös että pelaajat on jaettu "tapparalaisittain" ryhmiin, osa vetää kovempaa, osa kevyemmin. Näin koko joukkue ei ole jumissa yhtaikaa ja fokus on suunnattu huhtikuulle.

No tähän sama, kyllähän kauden alussa näytti jalka painavan mutta miten ihmeessä kesätreenien vaikutukset vielä "painaisivat" jaloissa. Enemmän uskon siihen, mitä tuossa aikaisemmin sanottiin, että olisi tullut enemmän sinuiksi kerääntyneen massan kautta ja sitäkautta liike keventynyt tai sitten just se, että pääsee enemmän pelin sisään kun ketjukaverit ovat samalla aaltopituudella tms.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Näkyykö jostain, että kuinka paljon Patrik on tehnyt pisteitä aina silloin, kun hänen uransa suurin peikko eli Auston Matthews on ollut loukkaantuneena?
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Noh mä näen tässä selkeän syy-yhteyden siihen, että Little lähti tuosta pois. Sattumalta just Coppin kanssa alkoi kulkemaan ja aivan selkeästi nyt Laine pääsee pelamaan niillä vahvuuksillaan kun kiekkoa tulee lapaan eikä ränniin. Sen lisäksi pääsevät viettämään paljon enemmän aikaa ja oikeasti pyörittämään peliä siellä vastustajan päädyssä ja parhaimillaan Laine tulee sitten sieltä toisesta aallosta vetämään sen huikean yksilösuorituksen kun kaverit ovat tekemässä esityötä, Littlen kanssa tämmöisistä Rangersia vastaan tehdyistä 1-0 maaleista sai vain unelmoida ja kaiholla muistella edellistä kautta.


Tämä me vs te aseteleman hakeminen on kyllä vähän säälittävää, ihan kuin sen mun mielipide olisi väärä sen perusteella mitä mieltä olin Laineen kesäharjoittelusta, sinun harmiksesi kuitenkin todettava, että tuli kyllä alusta saakka sanottua sen lihasmassan hommaamisen olevan luultavasti aika välttämätäntöntä ja oma usko oli ainakin siinä Rautalan ammattitaidossa ja pitkän aikavälin suunnitelmassa.
.

Ok, uskon kyllä tämän mitä vastasit. Siinä tapauksessa myös pahoitteluni otaksunnastani, joka olis siis väärä. Edelleen olemme kuitenkin sinänsä eri mieltä siitä paljonko Laineen luistelu on todella parantunut viimeisten viikkojen aikana. Muilta osin vaikuttaisi kuitenkin, että näemme hänen tilanteensa loppujen lopuksi aika samalla tavalla sentään. Hyvin kuvasit juuri niitä ongelmia mitä Littlen kanssa pelaaminen Laineelle aiheutti.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olisi kiva tietää kuinka paljon oikeasti änärissä treenataan kauden aikana? Käsitykseni on kuitenkin, että melko paljon vähemmän luonnollisesti pelimäärienkin takia kuin Suomessa. En oikein jaksa uskoa, että siellä hirveen kovaa kuuria kauden aikana vedetään.

DOC: The Ground Work - NHL Players Summer Training [Eng Sub] - YouTube

Tuossa Rantasen Mikko juttelee treenaamisesta kauden aikana. Treeni tehdään heti pelin jälkeen jos seuraavana päivänä ei ole peliä. Välipäivä halutaan pyhittää palautumiseen. Yläkroppaa voi treenata vähän kovempaa, jalkoja ei koska ne ovat ne työkalut joiden pitää toimia. Näin siis Coloradossa ja farmissa, en osaa sanoa onko kovasti joukkuekohtaisia eroja.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints

Kimmo Stasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielenkiintoisia kommentteja Lundqvistiltä ottelun jälkeen:

- Hän tulee usein toisessa aallossa eikä kuljeta itse kiekkoa. Kaikki ovat syvällä omassa päässä paikoillaan, sitten hän vain luistelee alueelle ja valitsee, mihin haluaa laukoa. Hän käyttää käsiään huijatakseen, mihin laukoo. Minun pitäisi tietää se, oikeastaan tiesinkin, mutta hän on hyvä laukoja, Lundqvist sanoi.

Lunkka tuossa sanoi oikeastaan ihan saman asian kuin itse aiemmassa viestissäni, vain eri sanoin.

Eli tuohon Laineen "liukumiseen" on kiinnitetty laajalti huomiota. Vaikuttaako se vastustajan pelaamiseen jatkossa mitenkään, jää nähtäväksi.

Ja miten Laine itse tulee jatkossa kehittymään ja monipuolistamaan peliään, vai jääkö tuollaiseksi "liukujaksi" sitten ikuisiksi ajoiksi? Mielenkiintoista seurattavaa tulee olemaan. Veikkaan sen kuitenkin pysyvän Paten yhtenä trademarkina, kun se nyt kerran on jo junnuajoista asti siellä sapluunassa ollut. Ja mikäs siinä kun on tulostakin mukavasti tullut.

Kukaan ei varmaan valitakaan Laineen pelityylistä niin kauan kun sitä tulosta tulee tappavan tasaisesti. Sen mahdollistamiseksi on kuitenkin ympärille löydyttävä sellaiset ketjukaverit jotka tuon liukumisen mahdollistavat, eli tekevät pyyteettömästi sitä kiekollista duunarihommaa repien, raastaen ja kulmissa pyörien jotta St.Patrik pääsee sitten jostain varjoista liukumaan tonteille ja räppäämään limpun sisään.

Ja onhan se Laine nyt esittänyt muutenkin hienoa peliä, silloinkin kun ei ole ollut huudattamassa niitä punalamppuja. Niistä otteista ei vaan oikein otsikoita revittyä, niin on jääneet vähemmälle huomiolle.

Mielestäni likipitäen täydellinen kausihan tämä on ollut, näin voi jo todeta vaikkei se ole vielä edes lopussa.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ei tuossa ole sen ihmeellisempää taikaa kuin se, että aivoa huijataan. Jos aivo luulee, että kiekko lähtee lavasta vasempaan ylämummoon, mutta meneekin längistä, niin ei siinä ole näkökyvyllä juurikaan tekemistä. Torjumistyö on hiukan sellaista lihasmuistia. Jos laukoja tekee jonkun liikkeen, sitä on jo puoliksi valmis torjuntaan. Helpointa tämä on käsittää sen kautta, että pakin jaloista tai mailasta tarvitse kummoistakaan ohjausta tulla kiekon alkuperäiseen lentorataan ja molari näyttää väärään suuntaan reagoidessaan aika koomiselta, vaikka se pieni kimmoke tapahtuisi hyvinkin kaukana molarista. Jos Pate tosiaan osaa feikata vedon eri paikkaan kuin laukoo, niin melkoisen vaikea noita olisi torjua vähemmälläkin nopeudella lauottuna.

Saman tapainen ilmiö tulee esiin huonolta tasolta todella huonolle tasolle vaihdettaessa maalivahdin näkökulmasta. Siinä vaiheessa kun osaa edes auttavasti lukea laukauksia ja menee esim. jonkun työporukan peleihin maaliin, on ehdottomasti haastavimpia torjuttavia ne laukaukset, jotka lähtevät yrityksestä huolimatta aivan minne sattuu. Toki erona on se, että Laine osaa tehdä tahallaan sen, mikä noissa kekkereissä tapahtuu vahingossa. Uskonkin, että Laineen maalivahtitausta autaa maalinteossa ja pelin lukemisessa enemmän kuin moni ajattelee.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Eli Paten laukaus on toki luja ja tarkka, mutta sen lisäksi hän myös osaa "kusettaa" maalivahteja näyttämällä että olisi laukomassa johonkin ja tekeekin sitten jonkun pikkumuutoksen viime hetkellä ja laukoo miljoonaa jonnekin ihan muualle.

Tästä on ollut jotain puhetta aiemminkin, ja johtunee juuri siitä, että herra oli aiemmin junioriurallaan maalivahti. Ajattelee tilanteissa kaksilla aivoilla, laukauksen lähettäjän, sekä vastaanottajan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Toki erona on se, että Laine osaa tehdä tahallaan sen, mikä noissa kekkereissä tapahtuu vahingossa. Uskonkin, että Laineen maalivahtitausta autaa maalinteossa ja pelin lukemisessa enemmän kuin moni ajattelee.

No justiinsa tätä samaa tuli runoiltua.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tästä on ollut jotain puhetta aiemminkin, ja johtunee juuri siitä, että herra oli aiemmin junioriurallaan maalivahti. Ajattelee tilanteissa kaksilla aivoilla, laukauksen lähettäjän, sekä vastaanottajan.
Tätä samaahan Teemu Selännekin tavallaan teki, toki veskaritaustaa ei miehellä niinkään ole mutta oli usein harjoitusten jälkeen vielä ylimääräistä aikaa maalivahdin paikalla pyysi pelikavereita/huoltajia tms. laukomaan, jotta Selänne pystyy ikäänkuin veskarin asemasta myös ajattelemaan tilannetta maalinteon suhteen.
 

teppana

Jäsen
Näkyykö jostain, että kuinka paljon Patrik on tehnyt pisteitä aina silloin, kun hänen uransa suurin peikko eli Auston Matthews on ollut loukkaantuneena?

Aika hankalaksi menee. Kyllähän vaikka Hockey-Referencen kautta saa katsottua ne päivämäärät jolloin Matthews on ollut pois Leafsien peleistä. Niitä päivämääriä sitten vertailee Laineen kanssa ja katsoo montako peliä on sattunut loukkaantumisen ja palaamisen väliin. Jaksaako tuota sitten alkaa ruuvailemaan, varsinkin kun Matthews on ollut useamman loukkaantumisen takia poissa.

Ja tätä en nyt tarkoita mitenkään piruiluna, mutta Matthews ja hänen loukkaantumiset vaikuttavat tasan nolla Laineen maalien/pisteiden painamiseen. Tai siis, varmaksi sitä ei tietenkään voi kukaan muu kuin Laine sanoa, mutta ajatus on vähän hassu ja otanta niin pieni ettei mitään johtopäätöksiä voi tehdä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan kanssa, että kun Pate omissa keskittymisissään Jetsin kopissa pitkin Amerikan mannerta luistimiaan jalkaan vetää pelin alla, siinä ei ihan kauheasti ole ajatuksissa onko jossain muualla nimenomaan Matthews pelikunnossa vai ei.

Hienoa toki, että Pate on nyt onnistunut edellään menneen ykkösvarauksen ohittamaan maaleissa ja pisteissä sekä piste per pelissäkin muistaakseni, kaksi huikeaa pelaajaa ja molemmat olisivat helposti olleet ykkösvarauksen arvoisia, kun nyt katselee mitä kundit ovat varaustensa jälkeen jo aikaan saaneet.

Aika huikea, että kesän 2016 varauksen kärkikaksikosta toinen rikkoi 40 maalin rajapyykin heti tulokaskaudellaan, toinen pääsi silloin lähelle mutta rikkoo saman rajapyykin heti seuraavalla kaudellaan.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Jep. Näin tätä itsekin ajattelisin. Joka tapauksessa vedossa on jotain poikkeuksellista tai ainakin harvinaislaatuista. Kyllähän tuota voi analysoida eri tieteenlajien avulla. Tässä puolitotisia hypoteeseja ja jokaisessa vertaus jalkapallon potkaisemiseen, joka on purettu suorituksena atomeiksi monet kerrat.

1. Psykologia: Juuri tämä, että eleillä, katseella tai muulla tavoin hämää laukauksen suunnan. Tästä puhui esim. Lundqvist.

(Vastine jalkapallossa: rangaistuspotkussa maalivahdin saaminen aavistamaan väärään kulmaan)

Usein se ele on nimenomaan tuon Lundqvistin mainitsema pieni sivuttaisliike lapaan. Se pilaa sijoittumista juuri sen verran, että hyvällä laukauksella hyvä laukoja löytää sen kiekon mentävän aukon. En ole ihan varma miten nuo oikeat maalivahdit kiekon lentoratoja lukevat mutta itse teen sen ainakin lavasta tuollaisessa suorassa vedossa. Eri asia sitten kun tullaan vauhdilla kohti tyyliin läpiajot yms.

2. Fysiikka: On varmasti mahdollista, että se pieni liike vedon lähtiessä paitsi hämää maalivahtia ja katsojaa vedon suuntauksesta, se myös tekee itse kiekkoon erilaisen liikeradan. Esimerkiksi saa sen lepattamaan. Laineen laukaus on vähän kuin turboahdettu kaaliperhonen eli sillä on erikoinen liikerata, jonka vuoksi kiekkoa ei "näe" niin helposti.

(Vastine jalkapallossa: Ns. putoava lehti. Tietyllä potkutekniikalla palloon tulee kierre, joka saa sen putoamaan yllättävästi kesken ilmalennon.)

Kiekkoonkin kyllä voi kierrettä tulla mutta en usko sen olevan tässä se avainjuttu, vaan nimenomaan tuo aikaisemmin mainitsemasi pieni huijaus ennen vetoa. Itse olen vain kaljaliigan veskari mutta joskus kun on samoille jäille sattunut pelaajia, jotka on joskus pelanneet oikeastikin ja osaavat tuon pienen liikkeen niin kyllä se vaan on pirun paljon vaikeampaa.


3. Fysiologia: Ehkä Pate on vain niin vahva ja laukoo teknisesti oikein, että kiekko vain lentää ihan perhanan kovaa ilman sen kummempia kommervenkkejä.

(Vastine jalkapallossa: Onhan näitä muulinpotkuisia futaajia ollut maailman sivu.)

Tämä yhdistettynä siihen pieneen feikkiin ennen vetoa niin tulokset ovat maalitilastosta katsottavissa. Nykyajan veskat on vaan niin hyviä jo lukemaan sen suoraan tulevan laukauksen että pelkkä kovuus ei aina riitä. Toki se voi riittääkin. Itse mietin tässä lähinnä tuota Laineen käyttämän mailan vaikutusta, kun se taipuu kuin jousipyssy että huijaisiko sekin hieman. Vartalon pienellä liikkeellä saa vetoon tosi kovan voiman.

Näistä asioistahan on Jonathan Quick puhunut myös toimittajille sen verran että ovat Players Tribunessa luettavissa. Itse ainakin näin harrasteveskan näkökulmasta pidin erittäin mielenkiintoisena luettavana.

Eka osa tuossa Elite Snipers 101 | By Jonathan Quick

Ja toinen osa tuossa Elite Snipers 101: Part 2 | By Jonathan Quick
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Lunkka tuossa sanoi oikeastaan ihan saman asian kuin itse aiemmassa viestissäni, vain eri sanoin.

Eli tuohon Laineen "liukumiseen" on kiinnitetty laajalti huomiota. Vaikuttaako se vastustajan pelaamiseen jatkossa mitenkään, jää nähtäväksi.

Ja miten Laine itse tulee jatkossa kehittymään ja monipuolistamaan peliään, vai jääkö tuollaiseksi "liukujaksi" sitten ikuisiksi ajoiksi? Mielenkiintoista seurattavaa tulee olemaan. Veikkaan sen kuitenkin pysyvän Paten yhtenä trademarkina, kun se nyt kerran on jo junnuajoista asti siellä sapluunassa ollut. Ja mikäs siinä kun on tulostakin mukavasti tullut.

Kukaan ei varmaan valitakaan Laineen pelityylistä niin kauan kun sitä tulosta tulee tappavan tasaisesti. Sen mahdollistamiseksi on kuitenkin ympärille löydyttävä sellaiset ketjukaverit jotka tuon liukumisen mahdollistavat, eli tekevät pyyteettömästi sitä kiekollista duunarihommaa repien, raastaen ja kulmissa pyörien jotta St.Patrik pääsee sitten jostain varjoista liukumaan tonteille ja räppäämään limpun sisään.

Ja onhan se Laine nyt esittänyt muutenkin hienoa peliä, silloinkin kun ei ole ollut huudattamassa niitä punalamppuja. Niistä otteista ei vaan oikein otsikoita revittyä, niin on jääneet vähemmälle huomiolle.

Mielestäni likipitäen täydellinen kausihan tämä on ollut, näin voi jo todeta vaikkei se ole vielä edes lopussa.


Joo, tavallaan voi kysyä, kuinka kauan muut jaksaa raataa jotta yks pääsee tekemään maalit. Mutta vois myös kääntää niin päin - joukkuepeli. Jos tavoite on vain voittaa kunhan joku tekee maalin että voitetaan, niin jos on noin _aivan helvetin taivaallisen hyvä_ laukoja tiimissä, niin miksipä ei tekisi ja toimisi noin aina vaan jos se maaleja tuo. Muut tekee tilan ja paikan, hoitaa kiekkoa tarjolle, yksi joka osaa sen aika häikäisevän hyvin, laittaa sen maaliin.
Onhan siellä iät ajat ollut "nelosketjun jyrää / telaketjua / tappelijaa/suojelijaa / alivoimaeksperttiä / aloittaja ekperttiä / puolustusspecialistia / stay at home pakkia" jne. Niin kait tuollanenkin sitten sekaan sopii.
Veikkaan et monikin ja vielä mielellään tekee hommia ja aikaa sekä tilaa, jotta Pate syytää maaleja omalle tiimille. Minä ainakin oisin innoissani, siihen hyvä viite siitä, kun oli jossain haastattelussa joku sen joukkueesta sanoi, että kun katselevat miten poika laukoo ja tekee maaleja, niin pääsääntöisesti aina vilkuilevat toisiaan aitiossa ja hymyilevät/naureskelevat. = Ois se vaan aika kiva tuollanen täsmäase omassa joukkueessa.

Ja todellakin kun katsoo noita sen vetoja, niin onhan tuo nyt melkein huijjaamista. Jos kaveri saa vähänkään paikan, ja hitusenkaan aikaa, niin melkein voi sanoa kuten Wheeler, kyllä se maali on oikeastaan ihan aina.
Jos on lähes huijjaamista kun on Mcdavidin tapanen peluri joukkueessa, niin on se sitä melkein myös kun on tuollanen pyssyttäjä omissa riveissä..


ps. asiasta seittemänteen, mitä mieltä siitä mitä oon ite omina ideoinani ajatellut - toi risuparta on ihan tietystä syystä... ns. "ville niemis" efektiä "vaimentamassa" eli ei herätä niin huomiota kun mennään suht normaalilla leualla sinne, ykskaks yllättäen sen jenkkilän kaurapuuro onkin vähän jotain muuta ja on leuka *7... Villi veikkaus, jos joskus siloposki, niin huomattavia eroja on.. Tällä mitään mihinkään väliä niin se vaan menee.. mut kuriositeettina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös