Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 755 421
  • 17 255

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Täällä paljon puhutaan kokonaisvaltaisesta pelistä ja kyllä huomaan heti jos kirjoittajalla ei ole itsellään kokemusta joukkuepelaamisesta. Yleensä se kuka väheksyy kokonaisvaltaista peliä niin ei todellakkaan ole kokenut, että kuinka tärkeää se on. Jos vielä erikseen pyytää määrittelemään kokonaisvaltaisuuden niin se kertoo täysin oleellisesti sen, että kirjoittajan tietämys on täysin puutteelinen. Tämä Laine vs Wheeler vertailu on osakseen turhaa koska molemmat pystyvät tuloksentekoon ja on oikeastaan aivan sama kumpi menisi jäälle stanley cupin game7 jatkoajalla. Ihanne tilanne tietysti olisi, että he olisivat siellä jäällä samaan aikaan.

Omasta mielestäni Laine on ikäisekseen varsin kypsä kaikilla osa-alueilla. Useammat virheet jotka Laineelle tulevat johtuvat laiskuudesta eikä niinkään huonoudesta. Huomaa selkeästi eron Laineen pelaamisessa kun motivaatio on hyvässä jamassa. Vastaavasti virhealttius tulee esille kun tilanteisiin ei jakseta mennä sata lasissa. Jos Laine vielä tuosta kehittyy, tai oikeastaan saa motivaation kuntoon koko kaudeksi niin hän ehdottomasti maailman top10 pelaaja.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen varmaan vähemmistössä mutta psychodad on mielestäni väitellyt asiasta vakuuttavammin argumentein kuin vastapuoli.
Kuka hyvänsä tuo vastapuoli on, se on varmaan hyytynyt tähän ikiliikkujaan jo 9. kierroksella. Sen takia kukaan ei enää jaksa lähteä tuohon tilastorunkkaamiseen. Seuraavaksi vedetään WAR kehiin, jos joku jaksaa sinne asti. Toivottavasti ei jaksa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pari pelia on jaanyt katsomatta viimeisen kahden kauden aikana.

Ja olet silti sitä mieltä, että Laine on eye-testilläkin Jetsin paras laitahyökkääjä? Asia kunnossa.

Sina yritat sanoa etta minun pitaisi nahda sama "kokonaisvaltaisuus" mita sina ja monet muut kuvittelevat nakevansa. Miksei se kokonaisvaltaisuus nay missaan tilastossa?

Kaikkea ei voi mitata tilastoilla. Ne antaa osviittaa, kyllä, mutta ne ei kerro välttämättä totuutta. Edelleenkin, mitä veikkaat NHL:n 31 valmentajasta, kuinka moni uskaltaa heittää Laineen tilanteessa kuin tilanteessa kentälle? Entä kuinka moni Wheelerin? Niin, se on sitä kokonaisvaltaisuutta.

Wheelerin tyhjiin tehdyt pisteet playoffeissa:

Minnesotaa vastaan 1 syotto
Nashvillea vastaan maali ja 2 syottoa

Aiemmin sanomani oli siis vaarin ja nyt on korjattu.

Paljonkos se Laine teki pisteitä tyhjiin playoffseissa? En tiedä, mutta veikkaan että vähemmän. Ja siihen on syynä juurikin se, että koutsi laittaa mieluummin Wheelerin kentälle silloin, kun sitä omaa maalia pitää varjella. Edelleenkin väitän, että Wheeler on omaan päähän pelatessa valovuoden Lainetta edellä. Äläkä please ota 73:tta kertaa esille sitä 5vs5-tilastoa, se ei kerro puolustustaidosta hevon helvettiä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
W v L 17-18

P/60
2,08 v 2,00

CF%
50,7 v 50,36

CA/60
58,19 v 58,99

Aika minimaaliset erot, muttei silti Laineen eduksi. Tai siis varmaan nyt väärät tilastot?

Mista nuo kaivoit, ei nayta oikeilta luvuilta. Olen nahnyt vastaavat vertailut ennen. P/60 ja varsinkin cf% nayttavat olevan vaarin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mista nuo kaivoit, ei nayta oikeilta luvuilta. Olen nahnyt vastaavat vertailut ennen. P/60 ja varsinkin cf% nayttavat olevan vaarin.

Kaivatko sitten vaikka kerrankin ne oikeat ihan vaikkapa linkin kera?

edit. Jos laitetaan vastakkain psychodadin sana ja NHL:n viralliset tilastot, niin ihan oikeastiko väität, että sinä olet oikeassa ja ne väärässä?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Siinäpä sulle pähkinä. Miten mitata kokonaisvaltaisuus?

Se oli pahkina teille jotka tuotte taman mystisen tilastoissa nakymattoman attribuutin kehiin.

Mina voin vaittaa etta Laineella on esim. "Hehku" ja jos peleja katsoo niin tietaa ja kentallinen Laineita veisi Wheelereita 60-0.

Mutta miten todistaa tuollaiset alyttomat mielikuvat? Siina sinulle kysymys.

Laine vaikuttaa positiivisemmin jaakiekko-ottelun voittamiseen kuten statseista voi nahda. Minulle se on kokonaisvaltaisuutta. Se on suurempi vaikutus pelin tavoitteen saavuttamiseen ja se on mitattavissa myos tilastoista.

En usko nakymattomiin voimiin. Sori.
 

Tornados

Jäsen
Kuka hyvänsä tuo vastapuoli on, se on varmaan hyytynyt tähän ikiliikkujaan jo 9. kierroksella. Sen takia kukaan ei enää jaksa lähteä tuohon tilastorunkkaamiseen. Seuraavaksi vedetään WAR kehiin, jos joku jaksaa sinne asti. Toivottavasti ei jaksa.

Joo, en tosiaan lukenut ketjua alusta asti. Tämä voi tosiaan selittää asiaa. Sitten tosin voisi olla parempi vaan vaieta väittely kuoliaaksi vai onko sitäkin yritetty?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo, en tosiaan lukenut ketjua alusta asti. Tämä voi tosiaan selittää asiaa. Sitten tosin voisi olla parempi vaan vaieta väittely kuoliaaksi vai onko sitäkin yritetty?
Tämä menee jo hiukan liikaa metakeskusteluksi, mutta eiköhän suuri osa ole jo vaiennut. Aina löytyy silti joku uusi tai vanha, joka lähtee leikkiin. Minä taidan nyt lopettaa omalta osaltani trollin ruokkimisen. Antaa kauden alkaa ja raportoin sitten näkemääni, kun Pate päästetään irti. Veikkaan aika mehukasta kautta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sitten tosin voisi olla parempi vaan vaieta väittely kuoliaaksi vai onko sitäkin yritetty?

On, ihan moderaattorienkin toimesta. Vaan 3 kuukauden jälkeen sama laulu jatkui taas, kun se paska pelaaja, joka kuitenkin pelaa isoimmat minuutit laitahyökkääjistä, teki uuden sopimuksen.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Aina löytyy silti joku uusi tai vanha, joka lähtee leikkiin. Minä taidan nyt lopettaa omalta osaltani trollin ruokkimisen. Antaa kauden alkaa ja raportoin sitten näkemääni, kun Pate päästetään irti. Veikkaan aika mehukasta kautta.
No mua jännittää ainakin, eka kerta. En aio jatkaa, enkä sinänsä oo asemoinut itseäni mihinkään leiriin. Toivottavasti painaa 50.
 

Largo

Jäsen
Se oli pahkina teille jotka tuotte taman mystisen tilastoissa nakymattoman attribuutin kehiin.

Mina voin vaittaa etta Laineella on esim. "Hehku" ja jos peleja katsoo niin tietaa ja kentallinen Laineita veisi Wheelereita 60-0.

Mutta miten todistaa tuollaiset alyttomat mielikuvat? Siina sinulle kysymys.

Laine vaikuttaa positiivisemmin jaakiekko-ottelun voittamiseen kuten statseista voi nahda. Minulle se on kokonaisvaltaisuutta. Se on suurempi vaikutus pelin tavoitteen saavuttamiseen ja se on mitattavissa myos tilastoista.

En usko nakymattomiin voimiin. Sori.
Tilastot on mitä on, vain tilastoja. Ne eivät ole mikään absoluuttinen totuus jääkiekkoijan paremmuudesta, vaan pikemminkin näkymätön voima, mihin sinä et usko.

Tuo väitteesi, että Laine vaikuttaa positiivisemmin kiekko-ottelun voittamiseen on myös täyttä sontaa. Jaksat vain edelleen arvottaa maalin syöttöä tuplaten kovemmaksi, ettet osaa tulkita tilastoja. Jonathan Cheechoo, tuo entinen Rocket-voittaja sai nauttia Joe Thorntonin tarjoiluista voittaessaan tuon pystin kaudella 05-06. Itse en kykene NHL:n kaikkien aikojen kovimpia maalintekijöitä muistellessani muistamaan edes miehen nimeä. Koska hän ei sitä ikinä ollut ja on jostain kumman syystä palkinnon voittanut.

Cheechoo on ollut itselleni aina näkymätön voima, mihin en usko. Mutta tilastollisesti hänkin on Lainetta valovuoden edellä. Aivan kuten tilastollisesti Wheeler on Lainetta parempi jääkiekkoilija. Ja viisi Wheeleriä pesisi viisi Lainetta tänä päivänä koska vain. Tilastollisesti sitä on mahdoton näyttää toteen, mutta se on eye-testin mukaan juurikin näin. Olen oppinut sen, että mikäli tilastot eivät tue omaa agendaa, ota käyttöön eye-test.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill

Natural stat trickista katsoin ja sain lukemat (nama oli 5 vs 5)

Cf%
Wheeler 50.02%
Laine 50.17%

(Turha tilastohan tuo on mutta silla monet yrittaa jotain puolustuspelaamisen erinomaisuutta puolustaa joten siksi tuon edes esiin)

Olit oikeassa P/60 osalta.

Wheeler tekee siis hivenen enemman pisteita 60 minuutissa. Han myos pelaa ykkosketjussa joten syyta onkin.

Laineella tuo lukema Scheifelen kanssa pelatessa onkin sitten paljon korkeampi.

G/60 on Wheelerilla 0.85 ja Laineella 1.95. Eli Laine tekee 60 minuutin peliajalla lahes kaksi maalia ja Wheeler 0.85.

Maalit luonnollisesti arvokkaampia pisteita.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tilastot on mitä on, vain tilastoja. Ne eivät ole mikään absoluuttinen totuus jääkiekkoijan paremmuudesta, vaan pikemminkin näkymätön voima, mihin sinä et usko.

Tuo väitteesi, että Laine vaikuttaa positiivisemmin kiekko-ottelun voittamiseen on myös täyttä sontaa. Jaksat vain edelleen arvottaa maalin syöttöä tuplaten kovemmaksi, ettet osaa tulkita tilastoja. Jonathan Cheechoo, tuo entinen Rocket-voittaja sai nauttia Joe Thorntonin tarjoiluista voittaessaan tuon pystin kaudella 05-06. Itse en kykene NHL:n kaikkien aikojen kovimpia maalintekijöitä muistellessani muistamaan edes miehen nimeä. Koska hän ei sitä ikinä ollut ja on jostain kumman syystä palkinnon voittanut.

Cheechoo on ollut itselleni aina näkymätön voima, mihin en usko. Mutta tilastollisesti hänkin on Lainetta valovuoden edellä. Aivan kuten tilastollisesti Wheeler on Lainetta parempi jääkiekkoilija. Ja viisi Wheeleriä pesisi viisi Lainetta tänä päivänä koska vain. Tilastollisesti sitä on mahdoton näyttää toteen, mutta se on eye-testin mukaan juurikin näin. Olen oppinut sen, että mikäli tilastot eivät tue omaa agendaa, ota käyttöön eye-test.

Joo meita on moneen junaan. Jotkut luottaa subjektiivisiin nakemyksiin, jotkut ei anna niille arvoa.

Onnea valitsemallasi tiella.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Joo meita on moneen junaan. Jotkut luottaa subjektiivisiin nakemyksiin, jotkut ei anna niille arvoa.

Onnea valitsemallasi tiella.

Eli siis ei saa luottaa omiin näkymyksiinsä, eikä saa antaa arvoa näkemilleen pelille/peleille? Nyt on ehkä hämärin viesti hetkeen.
 

Largo

Jäsen
Joo meita on moneen junaan. Jotkut luottaa subjektiivisiin nakemyksiin, jotkut ei anna niille arvoa.

Onnea valitsemallasi tiella.
Niin, aivan. Vähän niin kuin jotkut ei myönnä koskaan olevansa väärässä. Tai ei osaa katsoa jääkiekkoa objektiivisesti, vaan jumaloi yhtä pelaajaa kritisoiden valmentajaa ja kanssapelaajia. Niitäkin löytyy. Jotkut ei vain yksinkertaisesti ymmärrä jääkiekosta tarpeeksi.

Niitä ihmisiä käy sääliksi heidän valitsemallaan tiellään.

Patrik Laineesta tulee joskus yhtä hyvä maalintekijä kuin Jonathan Cheechoosta. Vielä on matkaa, mutta tilastollisesti on aika paljon perässä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Niin, aivan. Vähän niin kuin jotkut ei myönnä koskaan olevansa väärässä. Tai ei osaa katsoa jääkiekkoa objektiivisesti, vaan jumaloi yhtä pelaajaa kritisoiden valmentajaa ja kanssapelaajia. Niitäkin löytyy. Jotkut ei vain yksinkertaisesti ymmärrä jääkiekosta tarpeeksi.

Niitä ihmisiä käy sääliksi heidän valitsemallaan tiellään.

Bravo! Olin jo luovuttanut sinun suhteen mutta tama introspektiivinen havaintosi on hammentavan tarkka. Olin siis ilmeisesti vaarassa suhteesi.

Hienoa etta vihdoin paasimme jostain yhteisymmarrykseen. Kauden mittaan voidaan saada hyviakin keskusteluja aikaan.
 

Largo

Jäsen
Tämä. Tilastollisesti katsoenhan Laine on Jonathan Cheechoota huonompi jääkiekkoilija? Vai kuinka @psychodad ?
No on tietenkin. Juuri katsoin tilastoja ja sen mukaan tilanne on näin:

Cheechoo 170 maalia NHL:nrunkosarjassa
Laine 80 maalia NHL:n runkosarjassa

Ihan tilastollista faktaa. Tehnyt tuplaten enemmän maaleja. Cheechoo on voittanut myös Rocketin. Laineella ei kai ole yhtään?
 

Largo

Jäsen
Bravo! Olin jo luovuttanut sinun suhteen mutta tama introspektiivinen havaintosi on hammentavan tarkka. Olin siis ilmeisesti vaarassa suhteesi.

Hienoa etta vihdoin paasimme jostain yhteisymmarrykseen. Kauden mittaan voidaan saada hyviakin keskusteluja aikaan.
Ei, olet vain väärässä, et vain minun suhteeni.

Yhteisymmärrys on varmaan asia, mitä emme tule koskaan saavuttamaan. Saavutamme todennäköisemmin ikiliikkujan ennen sitä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Eli siis ei saa luottaa omiin näkymyksiinsä, eikä saa antaa arvoa näkemilleen pelille/peleille? Nyt on ehkä hämärin viesti hetkeen.

Saa tietysti. Mutta et voi vaatia etta kaikki muut tulkitsevat nakemaansa samalla tavalla. Siksi sen oman subjektiivisen nakemyksen oikeellisuuden voi tarkistaa vertaamalla sita objektiivisiin arviointityokaluihin.

Esimerkiksi kaksi ihmista voi katsoa kahden eri auton menoa radalla, ja olla eri mielta siita kumpi auto kiersi radan nopeammin. Siksi tarvitaan ajanotto joka kertoo totuuden. Jaakiekossa tilastot.

Kaksi toisiaan vastaan olevaa vaitetta eivat molemmat voi olla oikeassa. Siksi ne vaitteet pitaa alistaa tieteellisen metodin alke ja vertailla konkreettista tulosta.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Esimerkiksi kaksi ihmista voi katsoa kahden eri auton menoa radalla, ja olla eri mielta siita kumpi auto kiersi radan nopeammin. Siksi tarvitaan ajanotto joka kertoo totuuden. Jaakiekossa tilastot.
.

Eipä tule kyllä yhtäkään tilannetta mieleen missä joku olisi moottoriurheilussa eri mieltä kumpi on nopeampi. Täysin lapsellinen vertaus. Enemmän voidaan kiistellä kumpi on parempi ohittaja tai muuta itse ajoon liittyvää osaamista.
 

Largo

Jäsen
Esimerkiksi kaksi ihmista voi katsoa kahden eri auton menoa radalla, ja olla eri mielta siita kumpi auto kiersi radan nopeammin. Siksi tarvitaan ajanotto joka kertoo totuuden. Jaakiekossa tilastot
Paino sanalle eri auto. Formuloissa on eri moottorit autoissa, minkä vuoksi on mahdotonta väittää jotain kuskia toista paremmaksi, kun heillä ei ole sama menopeli alla. Tämän vuoksi jääkiekossa tilastot ovat juuri oivallinen vertauskuva paremmuudesta, koska kaikilla ei ole alla sama menopeli.

Eli se ei ole faktaa, vaan työkalu. Ammuit itseäsi vähän jalkaan tässä, eikö?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös