Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 687 816
  • 17 056

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos palataan tuohon pleikkakysymykseen, niin näistä vaikutuksista saadaan ehkä lisätietoa lähivuosina. Ihmistä ei ole tehty istumaan, ja istuminen on jopa epäterveellistä. Junnupuolella on ollut epäilyjä siitä, että tuntien istuminen pelien äärellä ja siitä suoraan harjoituksiin hyppääminen on taustalla siinä, että tietyt rasitusvammat ovat yleistyneet.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jos palataan tuohon pleikkakysymykseen, niin näistä vaikutuksista saadaan ehkä lisätietoa lähivuosina. Ihmistä ei ole tehty istumaan, ja istuminen on jopa epäterveellistä. Junnupuolella on ollut epäilyjä siitä, että tuntien istuminen pelien äärellä ja siitä suoraan harjoituksiin hyppääminen on taustalla siinä, että tietyt rasitusvammat ovat yleistyneet.
Työelämässä toimistot ovat varautuneet tähän niin, että entistä ergonomisemmat tuolit ja pöydät ovat kovaa huutoa. Esimerkiksi aktiivituolit tai sähköpöydät ovat ihan normaalikalusteita kun toimistoja uusitaan. Ei varmaan mene kauaa, että NHL-seurat seuraavat perässä etenkin jos löydetään yhteys lisääntyneisiin rasitusvammoihin ja pelaamiseen. Noista vammoista en tiedä kauan niiden kehittyminen kenties ottaa aikaa, mutta Laine on varmasti pelannut jo aivan taaperosta asti - on sitä ikäluokkaa. Melko hyvin siihen nähden säilynyt ehjänä.

Toisaalta tässä asiassa uudistuminen varmaan ottaa oman aikansa, sillä NHL:ssä on tainnut aiemmin olla hyvinkin yleistä mennä dokaamaan väli- ja vieraspelipäivinä. Väittäisin, että playstationin hakkaaminen on siihen nähden pienempi paha.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Mulle on vaan hyvä uutinen, että Pate ei hengitä pelkkää lätkää ja elä tylsää hotellielämää, vaan purkaa stressiä pelien parissa ja viihtyy samalla. Kaikki vaikuttaa koko ajan paremmalta, veikkaan että ensi kaudella poika syrjäyttää Ovechkinin ja tuo raketin kotiin sitten Selänteen
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
No niin, eli tuo mainitsemani tilasto ei ole hyvä Laineen tapauksessa.

Kulmapeliin en sen enempää ota kantaa. Ollaan siitä täysin erimieltä ja silmämääräisestä on turha lähteä sen enempää spekuloimaan. En myöskään pysty pitämään Lainetta hyvänä tai liian vastuullisena puolustuspäähän. Maalintekijänä sarjan parhaita ja sitä hän tulee olla jatkossakin - mitään jerelehtistä hänestä on turha lähteä rakentamaan.
Tuo esiin ottamasi tilasto ei ole itse asiassa hyvä kenenkään pelaajan osalta. Itse dissaan välittömästi kaikki välilliset ja ennusteisiin pyrkivät hypoteettiset tilastot yksilöiden kohdalla.Yksilöiden kohdalla kun korostuvat niin kovin paljon erityisosaamisalueet, jotka johtavat erinomaisiin tuloksiin noissa lopullisissa maalitilastoissa molempiin päihin. Tämä toteutuu erinomaisen hyvin myös Laineen kohdalla.

Vähän sama juttu sääennusteiden osalta. En lue enkä katso niitä lainkaan. Ihminen on niin surkea ennustamaan matemaattisilla laskelmilla asioita joissa on paljon muuttujia, joten olen jo kauan sitten itse hylännyt tuon kaltaisten ennusteiden seuraamisen. Ne kun ovat aivan pirun usein väärässä, joten on parempi olla perustamatta asioitaan ja näkemyksiään ihmisten tekemiin ennusteisiin.

Vain tilastot, jotka johtavat todellisiin tehtyihin maaleihin jääkiekossa, ovat aidosti merkittäviä tilastoja yksilöiden tasoa arvioitaessa. Toki noilla välillisillä tilastoilla on jotain merkitystä, kun arvioidaan joukkueiden tekemisiä. Niidenkin kohdalla noita välillisiä tilastoja pitää kuitenkin tarkastella aikamoisella varauksella.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ja muuten ei kyllä todellakaan ollut Laine ketjunsa huonoin kulmapelaaja enää viime kaudella. Pesi jo mennen tullen sekä Ehlersin että Littlen kulmapelissä, mitä ei toki vielä ensimmäisellä kaudellaan tehnyt. Ehlers ja Little tosin ovat molemmat aika heikkoja kulmapelaajia, joten en silti väitä, etteikö Patella ole vielä selkeää kehittymistarvetta kulmapelaamisessaan. Paljon meni kuitenkin eteenpäin tulokaskaudestaan.

Sinänsä tuo, että Ehlers ja Little ovat Lainettakin huonompia kulmapelissä, eikä Lainekaan mikään erityinen pelaaja siinä ole, johtaa myöskin osaltaan siihen, ettei ELL todellakaan ole toimiva ketju. Paljon muitakin syitä siihen toki löytyy, mutta tuo on yksi selkeä syy myöskin.

Ehlers on liigan toiseksi paras zone-entryjen kerääjä (vain McDavid on parempi), niin eiköhän mies oman ruudunsa hoida ketjun pelissä.

Ensi kaudella Maurice toivottavasti peluuttaa kärkijätkiään viisaammin. Miehellä on 5 todellistä eliittihyökkääjää, mutta käyttää vain kolmea kunnolla otteluissa. Varsinkin Wheeler ja Scheifele peluutettiin puhki jo runkosarjassa.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ehlers on liigan toiseksi paras zone-entryjen kerääjä (vain McDavid on parempi), niin eiköhän mies oman ruudunsa hoida ketjun pelissä.

Ensi kaudella Maurice toivottavasti peluuttaa kärkijätkiään viisaammin. Miehellä on 5 todellistä eliittihyökkääjää, mutta käyttää vain kolmea kunnolla otteluissa. Varsinkin Wheeler ja Scheifele peluutettiin puhki jo runkosarjassa.
Eipä tuo näyttänyt menoa haittaavan, varsinkin Scheifelen playoff tuloksia kun katsoo.
 

Nelone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild
Eipä tuo näyttänyt menoa haittaavan, varsinkin Scheifelen playoff tuloksia kun katsoo.

Tämä.
Toisaalta myös se varmasti vaikutti, kun kaikki näkivät miten loppu Laine oli. Fanipojat vaahtosivat lisää peliaikaa, mutta ei Laine olisi tuossa viime kauden kunnossaan mitannut siitä yhtään enempää irti. Toivotaan, että keventynyt jalka vaikuttaisi positiivisesti myös tähän.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Ehlers on liigan toiseksi paras zone-entryjen kerääjä (vain McDavid on parempi), niin eiköhän mies oman ruudunsa hoida ketjun pelissä.

Ensi kaudella Maurice toivottavasti peluuttaa kärkijätkiään viisaammin. Miehellä on 5 todellistä eliittihyökkääjää, mutta käyttää vain kolmea kunnolla otteluissa. Varsinkin Wheeler ja Scheifele peluutettiin puhki jo runkosarjassa.
Puhe oli kyllä vain siitä miten heikkoa Ehlersin kulmapeli on. Ei kukaan ole kiistänyt kuinka paljon hän tekee zone-entryjä. Tosin sen voi ainakin toistaiseksi kyseenalaistaa, kuinka hyvin hän osaa sinänsä hyödyntää tuota zone-entryjen määrää. Aivan liian usein kun päätyvät siihen, että jää pyörimään kulmissa eikä valitettavan usein näe selviäkään syöttöpaikkoja laput silmillä luistellessaan. Menetyksiin tai heikohkoihin ja liian myöhään annettuihin syöttöihin päätyvät siis luvattoman usein hänen sinänsä erinomaisella luistelulla aikaansaamat zone-entryt.

Jotenkin saan sinun viestistäsi myös sen kuvan, että ELL toimii ketjuna ihan ok, ja Ehlers tekee siihen hyvän panoksen. Jos tuo on mielipiteesi, niin sitten olen aivan eri mieltä kanssasi. ELL ei toimi varsinkaan hyökkäyspäässä todellakaan hyvin. Eikä kyllä kukaan kolmikosta pysty antamaan kovin hyvää panosta hyökkäyspeliin, koska heidän vahvuutensa ja heikkoutensa eivät sovi hyvin keskenään yhteen. Pelityylillisesti myöskin jokainen pelaa kovin erilaisesti, joten ketjussa on heikko kemia. Paras ratkaisu mielestäni olisi se, että kaikki kolme pelaisivat eri ketjuissa.

Laineelle ihanteellisimmat ketjukaverit Jetsissä olisivat Scheifele ja Perreault pelityylien, vahvuuksien ja heikkouksien osalta. Muita Laineelle sopivia pelikavereita ovat Wheeler, Connor, Copp ja mahdollisesti Roslovic tai jopa Petan, mikäli pystyy vakiinnuttamaan paikkansa NHL:ssä. Sen verran hyvä pelinrakentaja Petan on, jos vain hänen fyysiset ominaisuutensa riittäisivät NHLssä. Se jää toki nähtäväksi.

Ehlersille ideaalit pelikaverit ovat Scheifele, Wheeler, Copp ja Roslovic. Laine ja Ehlers toimii vain, jos heillä on fyysisesti suht vahva, mutta erinomaiseen pelinrakentamiseen pystyvä sentteri, kuten Scheifele. Little ei ole kumpaakaan, joten ei todellakaan sovi kummankaan ketjukaveriksi.

Littlen kanssa toimisi todennäköisimmin Wheeler, Perreault, Roslovic tai Copp. Itse näkisin, että voisi olla aika peluuttaa Littleä jo selkeänä kolmossentterinä vaikkapa Coppin ja Perreaultin kanssa. Ykkösketju voisi olla Laine-Scheifele-Wheeler (myös Connor tai Ehlers kävisi tähän) ja kakkosketju voisi olla vaikkapa Connor-Roslovic-Ehlers. Tämä siis jos Maurice olisi valmis ajattelemaan ennakkoluulottomasti. Nähtäväksi jää onko tähän kuitenkaan vielä hänellä valmiutta.

Mielenkiinnolla joka tapauksessa odotan alkavaa kautta Laineen ja muiden Jetsin nuorien ja jatkuvasti kehittyvien pelaajien ansiosta. Kovasti vain toivon, ettei Maurice olisi liian konservatiivinen näiden nuorten suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä se Scheifelenkin putki pahasti hyytyi Vegasia vastaan. Toki ennen sitä oli kyllä aivan loistava.
Hyytyi hyytyi, mutta tietty voidaan sanoa myös, että se meno sitä ennen ei ollut millään tavalla ylläpidettävissä. Kaveri ampui 30% playoffeissa. Vegasia vastaan Winnipeg hyytyi muutenkin kokonaan, varmaan nuoruus ja kokemattomuus alkoi näkymään.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vähän sama juttu sääennusteiden osalta. En lue enkä katso niitä lainkaan. Ihminen on niin surkea ennustamaan matemaattisilla laskelmilla asioita joissa on paljon muuttujia, joten olen jo kauan sitten itse hylännyt tuon kaltaisten ennusteiden seuraamisen. Ne kun ovat aivan pirun usein väärässä, joten on parempi olla perustamatta asioitaan ja näkemyksiään ihmisten tekemiin ennusteisiin.

Offtopic: Aika mielenkiintoinen suhtautuminen sääennustuksiin. Jos kerran kymmenestä ennusteet menevät vähän pieleen, niin niitä ei kannata seurata ollenkaan? Säätähän ei ennusteta niinkään tilastojen, vaan havaintojen ja todennäköisyyksien perusteella. Kannattaa kyllä katsella ihmisten tekemiä sääennusteita ja ottaa ne vakavasti jos vähänkään liikkuu luonnossa. Yhden vuorokauden päähän pystytään ennustamaan 90% todennäköisyydellä ja jos on menossa esim. vesille, niin suosittelen välttämään sitä ennustetun hurjan ukkosmyrskyn aikaan. Toki jos asuu kaupungissa ja liikkuu metrolla, niin sitten sääennustuksilla ei liene väliä. Kerrospukeutumallahan siitä selviää jos ei tiedä onko päivällä tulossa 12 vai 28 lämmintä.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Offtopic: Aika mielenkiintoinen suhtautuminen sääennustuksiin. Jos kerran kymmenestä ennusteet menevät vähän pieleen, niin niitä ei kannata seurata ollenkaan? Säätähän ei ennusteta niinkään tilastojen, vaan havaintojen ja todennäköisyyksien perusteella. Kannattaa kyllä katsella ihmisten tekemiä sääennusteita ja ottaa ne vakavasti jos vähänkään liikkuu luonnossa. Yhden vuorokauden päähän pystytään ennustamaan 90% todennäköisyydellä ja jos on menossa esim. vesille, niin suosittelen välttämään sitä ennustetun hurjan ukkosmyrskyn aikaan. Toki jos asuu kaupungissa ja liikkuu metrolla, niin sitten sääennustuksilla ei liene väliä. Kerrospukeutumallahan siitä selviää jos ei tiedä onko päivällä tulossa 12 vai 28 lämmintä.
Omat kokemukseni sääennusteissa ovat jossain 50% paikkansapitävyyden paikkeilla. Tosin sillä on merkitystä varmasti missä asuu ja erityisesti liikkuu, että pitävätkö ennusteet kuinka hyvin paikkaansa.

Todennäköisyyksiä lasketaan aina jonkun datan pohjalta, joten matemaattisista ennusteista juurikin on kyse. Itse en ainakaan sääennusteisiin voi aidosti luottaa. Toki olen samaa mieltä, että luonnossa liikkuessaan on varmaankin yleensä hyvä varautua pukeutumalla sen mukaan, minkäänlaista säätä on luvattu. Mutta tuo sääennusteiden heikohko paikkansapitävyys on ainakin minun kohdallani johtanut siihen, että pidän aina mukana myös aivan toisenlaisen sään pukeutumisvaihtoehtoa esim. kesäaikaan. Niin usein ovat menneet nuo ennustukset aivan persiilleen omalla kohdallani.

Sääennusteet ovat vain yksi pieni esimerkki siitä, miten päin peetä nuo ihmisten tekemät ennusteet tuppaavat menemään. Muistan esim. seuranneeni melkoisena maantietofriikkinä junnuna sitä minkälaisia väkilukuennusteita eri maiden osalta oli tehty tulevaisuuteen, ja mitä olen noihin lukuihin vuosikymmenten jälkeen palannut, niin on voinut todeta, että metsään on niissäkin ennusteissa menty. Niin kuin noissa eri todennäköisyysennusteissa sun muissa on yleensä tupannut käymään.
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Omat kokemukseni sääennusteissa ovat jossain 50% paikkansapitävyyden paikkeilla. Tosin sillä on merkitystä varmasti missä asuu ja erityisesti liikkuu, että pitävätkö ennusteet kuinka hyvin paikkaansa.

Muutenhan tämä ei liity Laineeseen mitenkään, mutta herää kysymys että kuinka paljon painoarvoa sinun tilastotulkinnoillesi viitsii antaa, kun "omat kokemuksesi" sääennusteistakin ovat nuin erikoiset? Lämpötilaa ja jopa sateiden todennäköisyyttä ja määrää voidaan ennustaa 5vrk päähän 70% todennäköisyydellä. Joko sinulla on eri kriteerit ennusteiden paikkansapitävyydelle tai sitten luet 10vrk ennustetta kuin piru raamattua.

Laineen "Päästetyt 5 vs 5" tilastoissa vaikuttanee myös mm. se että onko aloitukset omassa päässä, peluutetaanko vastustajan ykköstä vastaan jne jne. Jos Laine olisi jotenkin erityisen hyvä puollustamaan, niin kyllä hän pelaisi myös paljon alivoimaa.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Muutenhan tämä ei liity Laineeseen mitenkään, mutta herää kysymys että kuinka paljon painoarvoa sinun tilastotulkinnoillesi viitsii antaa, kun "omat kokemuksesi" sääennusteistakin ovat nuin erikoiset? Lämpötilaa ja jopa sateiden todennäköisyyttä ja määrää voidaan ennustaa 5vrk päähän 70% todennäköisyydellä. Joko sinulla on eri kriteerit ennusteiden paikkansapitävyydelle tai sitten luet 10vrk ennustetta kuin piru raamattua.

Laineen "Päästetyt 5 vs 5" tilastoissa vaikuttanee myös mm. se että onko aloitukset omassa päässä, peluutetaanko vastustajan ykköstä vastaan jne jne. Jos Laine olisi jotenkin erityisen hyvä puollustamaan, niin kyllä hän pelaisi myös paljon alivoimaa.
Kunto ei ole vielä riittänyt alivoimaan. Ja silloin on toki selvää, että häntä peluutetaan vain siellä mistä hänestä on kuitenkin aivan erityinen hyöty joukkueelle. Maurice sanoi jo Laineen tulokaskaudella, että Laine on hävyttömän aliarvostettu puolustustaitojensa suhteen. Silloin jo hän sanoi, että näkee Laineen jossain vaiheessa hyvinkin pelaavan myös alivoimaa, kun on saanut enemmän kokemusta ja toki myöskin fyysisesti kehittynyt riittävästi. En usko, että ihan lämpimikseen tuollaista haastattelussa puhui. Sehän on myöskin päivänselvää, että sellaista pelaaja kuin Laine on, tullaan aina peluuttamaan enemmän hyökkäysalueella kuin puolustusalueella. Sehän kertoo nimenomaan siitä millainen huikea hyökkäyspään ase hän on, eikä suinkaan siitä, että hän olisi jotenkin puolustuksellisesti heikko.

Sään osalta puhut nyt keskimääräisestä luvusta, etkä näköjään tiedosta, että sillä on myös aivan valtavan suuri merkitys todennäköisyyden paikkansapitävyyden osalta, kuinka paljon säännöllisiä muuttuvia muuttujia on herkemmin toisilla alueilla, kuin toisilla alueilla. Varmaan voit tehdä johtopäätöksiä minun tulkintojeni luotettavuudesta perustuen siihen mitä olen sanonut sääennusteista, mutta niin voin minäkin toki tehdä sinun kohdallasi, enkä sääennusteista yksipuolisiin matemaattisiin yleisiin todennäköisyyksiin perustuvan ajattelusi pohjalta voisi itse myöskään luottaa sinun tilastollisiin tulkintoihisi. Ehkä on kuitenkin parempi olla tekemättä johtopäätöksiä toistemme arviointikyvystä jääkiekkoon liittyen sen pohjalta miten erimielisiä olemme sääennusteiden käyttökelpoisuudesta ja luotettavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Vatman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lempäälän Kisa
Ippenaattori on kyllä huikea äijä. Ei ikinä ole väärässä jääkiekon suhteen, työpaikallaankin melkein bannattiin vedonlyöntikilpailuissa kun voitti aina ja nyt myös osaa ennustaa säätä paremmin kuin meteorologit.
 
Omat kokemukseni sääennusteissa ovat jossain 50% paikkansapitävyyden paikkeilla. Tosin sillä on merkitystä varmasti missä asuu ja erityisesti liikkuu, että pitävätkö ennusteet kuinka hyvin paikkaansa.

Todennäköisyyksiä lasketaan aina jonkun datan pohjalta, joten matemaattisista ennusteista juurikin on kyse. Itse en ainakaan sääennusteisiin voi aidosti luottaa. Toki olen samaa mieltä, että luonnossa liikkuessaan on varmaankin yleensä hyvä varautua pukeutumalla sen mukaan, minkäänlaista säätä on luvattu. Mutta tuo sääennusteiden heikohko paikkansapitävyys on ainakin minun kohdallani johtanut siihen, että pidän aina mukana myös aivan toisenlaisen sään pukeutumisvaihtoehtoa esim. kesäaikaan. Niin usein ovat menneet nuo ennustukset aivan persiilleen omalla kohdallani.

Sääennusteet ovat vain yksi pieni esimerkki siitä, miten päin peetä nuo ihmisten tekemät ennusteet tuppaavat menemään. Muistan esim. seuranneeni melkoisena maantietofriikkinä junnuna sitä minkälaisia väkilukuennusteita eri maiden osalta oli tehty tulevaisuuteen, ja mitä olen noihin lukuihin vuosikymmenten jälkeen palannut, niin on voinut todeta, että metsään on niissäkin ennusteissa menty. Niin kuin noissa eri todennäköisyysennusteissa sun muissa on yleensä tupannut käymään.

Tämä kertoo enemmän sun ymmärtämättömyydestä ennusteisiin kuin ennusteessa olevasta ongelmasta.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Ippenaattori on kyllä huikea äijä. Ei ikinä ole väärässä jääkiekon suhteen, työpaikallaankin melkein bannattiin vedonlyöntikilpailuissa kun voitti aina ja nyt myös osaa ennustaa säätä paremmin kuin meteorologit.
Joku havittelee olkiukkojen tekemisessä kuninkuutta? En ole ensinnäkään missään väittänyt, että olisin työpaikallani ollut minkäänlaisissa vedonlyönneissä mukana. Se toki pitää paikkansa, että olen ollut mukana n. 50 henkilön porukassa, joka on tehnyt veikkaukset säännöllisesti jalkapallon ja jääkiekon arvokisoista vuodesta 2002 alkaen. Ja toki pitää sekin paikkansa, että ärsyyntymistä on siitä tullut, että olen noista veikkauksissa voittanut henkilökohtaisesti n. 60%, ja jopa puheita siitä, että onko minun aina oltava veikkauksissa mukana. Viimeisimmät voitot muuten sekä tämän vuoden jääkiekon MM-kisaveikkauksesta että tämän vuoden jalkapallon MM-kisaveikkauksesta. Ja esim. vuonna 2002 voitin tuon oman futis MM-veikkauksen lisäksi erään pubin järjestämän MM-veikkauksen, jossa oli n. 200 osallistujaa mukana. Olen niin hyvin noissa järjestään pärjännyt, että kyllä se tosiaan on osoittanut, että olen aikalailla pirun usein oikeassa jääkiekon ja jalkapallon suhteen.

Mutta älä siis perättömästi väitä, että jossain työpaikkani veikkauksissa olisin ollut mukana. Lisäksi mitä helvettiä puhut minun väittäneen osaavani ennustaa paremmin kuin meteorologit??!! En ole mitään sellaista väittänyt. Todennut, vaan, ettei ihminen ylipäätään pysty mitään todella luotettavasti ennustamaan. Enhän minäkään ole voittanut noista veikkauksista, joissa olen ollut mukana kuin 60%, eli en tietenkään läheskään aina voi voittaa. On kuitenkin ollut paljon parempi onnistumisprosentti kuin kenelläkään muulla kyseisissä veikkauksissa, joten aika hyvin silti ymmärrys lätkästä ja futiksesta on toiminut. Ei siltikään niin hyvin, että kannattaisi esim. sellaisia hölmöjä pelejä pelata kuin pitkäveto tai moniveto, tai mitä lie muita onkaan. En tiedä, kun en ole varsinaista vedonlyöntiä harrastanut 20:een vuoteen. Vedonlyönnissä, kun ei ole mitään järkeä, koska tarkka ennustaminen on niin vaikeaa. Siksi olenkin mieluummin vain huvin vuoksi osallistunut noihin arvokisaveikkauksiin.

Sitten kun kaipaan rahaa omista sijoituksistani, niin sijoitan rahastoihin ja osakkeisiin. Niistä on tullutkin parissakymmenessä vuodessa tahkottua yli 70% verran tuottoa omille sijoituksilleni. Hulluja riskejä en silti ole ottanut enkä tule sijoituksissani ottamaan, vaikka uskoisinkin tietäväni hyvin sijoituskohteista. Mutta niihin kohteisiin toki olen pyrkinyt sijoittamaan, jotka olivat syystä tai toisesta tippuneet paljonkin arvossa, mikäli olen kuitenkin markkinoita arvioimalla pystynyt näkemään varman tuntuisia uuden nousun mahdollisuuksia. Mutta ei tuokaan kuvio perustu mihinkään selkeään tarkempaan ennustamiskykyyn, vaan tendenssien arviointiin ja hahmottamiseen, ja sitten rahan oikea-aikaiseen sijoittamiseen sekä myös oikea-aikaiseen myymiseen.

Minua vain kovasti ärsyttää se, kun niin monet matemaatikot kuvittelevat olevansa jotain Nostradamuksia, kun todellisuudessa hekin vain pystyvät arvioimaan suurella tasolla tendessejä. Tarkasti ja luotettavasti ei pysty kukaan ennustamaan, enkä todellakaan ole sitä väittänyt, että minä siihen pystyisin.
 
Viimeksi muokattu:

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Ippenaattori on kyllä huikea äijä. Ei ikinä ole väärässä jääkiekon suhteen, työpaikallaankin melkein bannattiin vedonlyöntikilpailuissa kun voitti aina ja nyt myös osaa ennustaa säätä paremmin kuin meteorologit.
Mikäs ihme muuten on kun edelleen pitää siihen kirjoittajan henkilöön kajota? Eikö ole kykyä argumentoida asioista, joista täällä keskustellaan? Miksi sinun minua pitää arvioida? En minä ainakaan halua sinua tai ketään muutakaan täällä arvioida. Toki jos käytte arvostelemaan minua henkilönä tai persoonana, niin todennäköisesti jossain vaiheessa vastaan takaisin. Itse en sellaiseen kuitenkaan koskaan ensin ainakaan syyllisty. Eli pysyttäisiinkö kuitenkin mieluummin siinä keskustelussa, missä ei aleta lainkaan arvioimaan toisia kirjoittajia sinänsä? Sillä ei myöskään pitäisi olla ainakaan omasta mielestäni Jatkoajan keskusteluun merkitystä mitä olen jossain muilla foorumeilla kirjoittanut. Tosin en toki ristiriidassa eri foorumeille kirjoittele, mutta silti kun keskustelen täällä, niin keskustelen jatkoajan kirjoittajana, enkä minkään muun foorumin kirjoittajana.
 

teppana

Jäsen
Laine on kyllä ihme kaveri. Saa ketjun kuin ketjun todella syöpäiseksi hyvin äkkiä.

Mielenkiinnolla odotan laihempaa ja nopeampaa Lainetta. Voi olla että ottaa hypyn top-15 laiturista top-5 laituriksi.
 

Carlos

Jäsen
Nonni, sitten on ihan keltainen lehdistö ottanut asian esille, mielestäni erittäin ansiokkaasti:
Kiekkojunioreille tehdyt testit herättivät suuren huolen videopelaamisesta – unilääkäri: ”Tulokset karmeaa katsottavaa”

Tuon mukaan Pate on antanut ymmärtää pelaavansa joskus kesällä 8 tuntia päivässä. En ole unitohtori mutta kuulostaa kyllä ihan helvetin paljolta.

Aiheelle voisi ehkä tosin perustaa ihan oman ketjunsa, vaikka linkin uutinen myös suoraan Pateen ja hänne kiekkouraansa liittyy. Itse en vaan kyllä tietäisi että mikä on oikea osio kun kuuluu sekä koti-että ulkomaiseen jääkiekkoon, juniori- ja NHL-jääkiekkoon, jääkiekkoon yleensä ja myöskin ei-kiekkoon liittyvään aihepiiriin.
 

Robu

Jäsen
Nonni, sitten on ihan keltainen lehdistö ottanut asian esille, mielestäni erittäin ansiokkaasti:
Kiekkojunioreille tehdyt testit herättivät suuren huolen videopelaamisesta – unilääkäri: ”Tulokset karmeaa katsottavaa”

Tuon mukaan Pate on antanut ymmärtää pelaavansa joskus kesällä 8 tuntia päivässä. En ole unitohtori mutta kuulostaa kyllä ihan helvetin paljolta.

Aiheelle voisi ehkä tosin perustaa ihan oman ketjunsa, vaikka linkin uutinen myös suoraan Pateen ja hänne kiekkouraansa liittyy. Itse en vaan kyllä tietäisi että mikä on oikea osio kun kuuluu sekä koti-että ulkomaiseen jääkiekkoon, juniori- ja NHL-jääkiekkoon, jääkiekkoon yleensä ja myöskin ei-kiekkoon liittyvään aihepiiriin.
Tässähän on kyse enemmänkin unesta kuin pelaamisesta ongelmana. Kesällä voi pelata 8 tuntiakin huoletta sanoisin, kunhan se ei verota unia, treenaamista ja syömistä. En tiedä mitä keskustelua tästä tarvitsisi luoda. Kaikkien kannattaa nukkua 7-9 tuntia yössä. Sininen valo haittaa uneen pääsemistä.

Unen tärkeydestähän Granldund oli kertomassa Hesarissa pari viikkoa sitten (Unitutkija kytki piuhat Mikael Granlundiin ja selvitti, mitä päässä tapahtuu yöllä – Tähtihyökkääjän aivot raksuttivat, kun olisi pitänyt jo vaipua syvään uneen).
 

Carlos

Jäsen
Tässähän on kyse enemmänkin unesta kuin pelaamisesta ongelmana. Kesällä voi pelata 8 tuntiakin huoletta sanoisin, kunhan se ei verota unia, treenaamista ja syömistä. En tiedä mitä keskustelua tästä tarvitsisi luoda. Kaikkien kannattaa nukkua 7-9 tuntia yössä. Sininen valo haittaa uneen pääsemistä.

Häh, siis luitko edes koko juttua? Ja toisekseen, jos NHL-ammattilainen hakkaa 8 tuntia päivässä pleikkaa, niin rohkenen väittää että treenaaminen ei ole ihan optimaalista.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Carlos miten tämä pelaaminen on näkynyt tähän asti Laineen oikeassa pelaamisessa? Miten ura olisi voinut mennä paremmin tähän asti? Olet selvästi äärimmäisen huolissaan videopeleistä, mutta Laineella ei selvästi ole elämänhallinnan kanssa ongelmaa. Vai oletatko että urakehitys tulee notkahtamaan tästä eteenpäin? 20-vuotias kaveri suorastaan gladiaattorin mitoissa ja kiskoo maaleja lähes kovimpaan tahtiin maailmassa, en näe suurta syytä olla huolissaan itse.

Se ei varsinaisesti yllätä, että teinit eivät nuku tarpeeksi. En minäkään nukkunut, tuli pelattua tai ei. Aki Hintsan kirjassa oli juttua tästä, että teini-iässä sisäinen kello siirtyy hieman myöhemmäksi ja aivot pauhaa täysillä vielä keskiyön aikaan. Vastaushan olisi tietysti se, että siirretään päivän askareet alkamaan esim. aamukymmeneltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös