Kysyin mikä tekee Laineesta maailman parhaan maalintekijän, et pitkästä viestistä huolimatta kyennyt avaamaan sitä lainkaan. Ärsyttää ylihehkutus. En minä ole Lainea lyttäämässä, tiputtelen vaan noita ylistyspuheita hieman alaspäin.
Edelleen, millä matematiikalla Laine on maailman paras maalintekijä?
Minä kyllä vastasin siihen väitteeseen, että Laineella ei olisi maailman paras laukaus. Sinä väitit niin samassa viestissä, missä kiistät hänen olevan maailman paras maalintekijä. Itsekään en vielä väitä hänen olevan maailman paras maalintekijä, mutta ei hän nytkään ole todellakaan kaukana siitä. Saattaa olla, että hän jäi 9 missattua peliä siitä, että olisi maalien valossa sitä ollut. Minulle ainakin Rocketin voittaja on käytännössä sillä hetkellä maailman paras maalintekijä, joten annan tuon kunnian tällä hetkellä Crosbylle, vaikkei hän mikään puhdasverinen maalintekijäpelaaja olekaan. Tekee vaan paljon maaleja, kun on muiden ominaisuuksiensa takia paljon maalipaikoissa. Toki hyvä laukaus hänelläkin on, vaikkei Laineen veroinen sinänsä olekaan.
Sinänsä olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan, että mikä/mitkä joukkueet ovat suosikkejasi Liigassa? Antaisi ehkä hieman perspektiiviä sille, että miltä pohjalta loppujen lopuksi näihin Laine-kehuihin olet lähes järjestään poliisin lailla puuttumassa.
Hieman perspektiiviä omasta suhtautumisestani myöskin. Eli olen jo kohta 40 vuotta henkeen ja vereen kannattanut Ilvestä, ja sitä kautta aina luontaisesti inhonnut Tapparaa. Silti olen aina antanut arvon Tapparassa pelanneille huippupelaajille, kun heitä olen vuosien varrella nähnyt, enkä ole koskaan heitä heidän tapparalaisuutensa takia arvostellut. Sinänsä minulla ei ole mitään muuta syytä hehkuttaa Lainetta, kuin sen huikean peleissä näkemäni potentiaalin takia. Samasta syystä en vastaavasti näe Barkovia läheskään saman tason lupauksena, kuin moni tuntuu näkevän. Minun silmääni hän ei vain yksinkertaisesti omaa sitä valtavaa potentiaalia, mikä Laineella mielestäni selkeästi on.
Muista suomalaisista jääkiekkolupauksista ainoa, jolla näen olevan vastaavan potentiaalin aivan maailman absoluuttiselle huipulle, on Sebastian Aho (lisäksi, melkoisin varauksin vielä, voin nähdä ehkä myös Miro Heiskasella näin valtavaa potentiaalia). Tiedän, että suomalaiset sordiinopoliisit haluavat tähänkin vimmaisesti tulla lyttäämään näkemykseni. Muistutan silti siitä, että kukaan teistä poliiseista ei kuitenkaan ole tällä hetkellä enempää oikeassa kuin minäkään. Vasta tulevaisuus näyttää kuinka hyviä Laineesta ja Ahosta tulee. Jos heistä ei tule aivan selkeitä maailman huippupelaajia, niin sitten voitte lällätellä olleenne oikeassa, jos se teille hyvän mielen antaa. Mutta siihen asti ette ole enempää oikeassa kuin minä tai muut, jotka kyseisiä pelaajia estoitta hehkuttavat.
Laineesta ja Ahosta tekevät niin ainutlaatuisia kummankin huikea peliäly sekä valtava voittamisen ja kehittymisen nälkä. En ole kenessäkään suomalaisissa pelaajissa koskaan aiemmin nähnyt näin vakutttavasti näitä ominaisuuksia. En edes Selänteellä ja S.Koivullakaan aikoinaan. Olen kuitenkin nähnyt kyseisten pelaajien pelaavan erittäin paljon Liigauransa alusta asti, joten perustan näkemykseni siihen, mitä olen tosiaan nähnyt ja kuullut tuolloin ja nykyään. Lisäksi Laineella ja Aholla on huikeita erityisominaisuuksia - Laineella erityisesti laukaus ja iso koko (ja Ahollakin on muuten hemmetin hyvä laukaus), molemmilla erinomaiset kiekonkäsittely- ja syöttötaidot, ja Aholla loistavat puolustus- ja kaksinkamppailutaidot (varsinkin kokoonsa nähden). Kumpikin kaveri on kuitenkin vielä fyysisesti melkoinen raakile, joten heillä on sitä kautta aivan valtavasti kehittymispotentiaalia. Siitä huolimatta kumpikin pelasi jo erittäin hyvän tulokaskauden, jos vaikkapa Barkoviin verrataan. Barkovkin pelasi toki ihan ok tulokaskauden aikoinaan, mutta ei todellakaan Laineen tai Ahon veroisesti.
En usko, että vastustajat pystyvät yhtään paremmin varautumaan Laineeseen tai Ahoon tulevalla kaudella. Pojat kun pelaavat itselleen ja muille paikat huikean pelinäkemyksensä avulla ensisijaisesti, ja kun kumpikin on takuuvarmasti taas yhden kesän lisää vahvasti harjoitelleena fyysisesti valmiimpi, kuin viime kaudella, niin olen käytännössä varma, että kumpikin ilman loukkaantumisia kasvattaa pistetiliään merkittävästi viime kaudesta. Lisäksi kumpikin tulee saamaan viime kautta enemmän peliaikaa. Molemmat tasakentällisin sekä ylivoimalla, ja ainakin Aho alivoimallakin. Tosin jo viime kauden aikana Maurice vihjasi siitä, että jossain vaiheessa myös Laine tulee olemaan erinomaisen pelikäsityksensä sekä ulottuvuutensa takia myöskin varteenotettava vaihtoehto alivoimallekin. Sitä en silti varsinaisesti odota, että se vielä tulevalla kaudella tapahtuisi.
Joka tapauksessa haluan vielä kerran muistuttaa, että te sordiinopoliisit ette kyllä ole yhtään enempää oikeassa, kuin nuoria lupauksia estottomasti hehkuttavat kirjoittajat. Ette ainakaan tällä hetkellä. Joten hiukan jäitä hattuun myös tuon sordiinon pitämiseen...