Mainos

Pasta & pizza -ketju

• 26 382
  • 104

Rocco

Jäsen
Suomessa ja Italiassa pizzassa (ja myös pastassa) on se iso ero, että Suomessa pääajatuksen vie täytteet, italiassa itse leipä ja tomaattikastike (pastassa siis itse pasta).

Suomalaisissa pizzoissa on todella paljon täytteitä, kun taas Italiassa pääpaino on pizzapohjana toimivalla leivällä, tomaattikastikkeella ja siitä miten se on maustettu. Italiassa melkein joutuu mafian listalle jos vaatii monta eri täytettä pizzaan. Sama juttu pastassa. Suomessa käytännössä syödään "xxxx-kastiketta ja pastaa" kun Italiassa syödään "pastaa ja xxxx-kastiketta".

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mielestäni pizza pitää tehdä uunissa, missä on oikea tuli. Siis sellainen puilla lämpiävä uuni. Jos joku väittää tekevänsä hyvää pizzaa kotona niin epäilen häntä valehtelijaksi.
Aika huonoja "kokkikavereita" sulla sitten on vai itsekö olet vaan yrittänyt väsätä? On muuten aika monella puilla lämpeävä uunikin kotonaan.

Pitsasta täytyykin todeta, että pohja on tärkein. Hyvilläkään täytteillä ei huonolla pohjalla varustettua pizzaa pelasta, mutta hyvällä pohjalla saa lähes pizzan kuin pizzan maistumaan hyvältä. Toki hyvää tomattikastikettakaan ei sovi unohtaa.

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Tyypit käyvät selkeästi väärissä paikoissa, kun eivät Italiasta löydä hyvää pizzaa. Paljon vaikeampaa sen laadukkaan pizzan löytäminen Suomessa on, kuin Italiassa.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Suomessa ja Italiassa pizzassa (ja myös pastassa) on se iso ero, että Suomessa pääajatuksen vie täytteet, italiassa itse leipä ja tomaattikastike (pastassa siis itse pasta).

Näihnän se on. Kävin pari vuotta sitten Tallinnassa Controvento (tjsp.) nimisessä pizzeriassa ja söin pizzan jossa ei ollut muuta täytettä tomaattikastikkeen ja juuston lisäksi kuin muutama herkkusienen pala. Tuo pizza oli taivaallisin pizza jonka olen syönyt. Suositttelen!

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rocco kirjoitti:
Suomessa käytännössä syödään "xxxx-kastiketta ja pastaa" kun Italiassa syödään "pastaa ja xxxx-kastiketta".

Näinhän se saattaa olla. Itse olen kuitenkin niillä linjoilla, että pasta itsessään on varsin tympeän makuista. Tai eihän se oikeastaan maistu millekään (sama ongelma perunan ja riisinkin kohdalla). Siksi minä suosin runsaammalla kastikkeella varustettuja pastoja - mielellään vielä hyvin maustettuna ja vaikkapa parmesanin kanssa.

Lounasaikaan tulee joskus käytyä Tapiolan Escafessa, jossa on hinta/laatu -suhteeltaan erinomaisia pastoja. Tosin heidän carbonarassaan on jo niin paljon kermaa ja munaa, että olo saattaa käydä hieman raskaaksi iltapäivällä...

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Italialaiset käyttävät jotain Tipo-jauhoa, mutta normikaupoista sitä ei kyllä täältä saa.

Puoli valtakuntaa sille, joka tietää mistä magic-jauhosta taikinassa oikein on kyse.
"Tipo" ei ole jauhojen nimi, vaan suomeksi käännettynä tarkoittaa "tyyppiä". Pizzaohjeissa taitaa useimmiten olla mainitty "tipo 00" suositeltavana jauhotyyppinä. Sen tarkemmin en tuosta tiedä, voisin kuvitella, että viittaa mahdollisesti karkeuteen ja laatuun (mistä osasta viljanjyvää valmistettu etc.).

Omalta osaltani aito italialainen pizza vie puhtaan voiton suomalaisesta (=turkkilaisesta?) kopiostaan. Joku viestissään valitteli, kuinka kuiva italialainen pizza oikein onkaan. Se olkoon makuasia, mutta tuon väittäminen on puhdasta tietämättömyyttä. Vaikka itse tunnustaudunkin enemmän "kovapohjaisen" ystäväksi, niin esimerkiksi perinteisistä napolilaisista paikoista kyllä löytää pizzaa, josta kuivakkuus on kaukana. Eivätkä silti ole mitään vetisiä lättyjä.

Kun kerran EU on määrännyt tuotesuojia, mm. että fetajuuston ja monen muunkin tuotteen pitää olla valmistettu joko tietyllä alueella tai tietyin menetelmin, voisi minun puolestani myös pizzalle tehdä saman. Vaikka sähköuunilla voi päästä kohtalaisiinkin tuloksiin, tässä tapauksessa puu-uunin pitäisi joka tapauksessa olla ehdoton vaatimus, jotta tuota nimeä saa käyttää.

Suomalainen peruspizza on ihan ok välipalana, mutta sitä voisi ennemminkin myydä nimellä piirakka. Pohjat useimmiten sellaisia lörtsyjä ja päälle sitten laitettu mahdollisimman halpoja raaka-aineita. Esimerkiksi Lappeenrannasta on hyvää ja "oikeaa" pizzaa ihan turha etsiä. Jos kerran elämässään pitää jotain positiivista Kouvolasta sanoa, myönnettäköön että "Pizza Bravo" on ihan laadukas paikka. Silloin kun sattuu olemaan auki.

Osa tuttavista on italianreissujensa jälkeen julistanut, miten suomalainen pizza vie 100-0 voiton. Aika usein on selvinnyt, että ravintolaa hakiessa kriteerinä ovat olleet 1) lähellä hengailupaikkaa (=turistialueet) ja 2) halpa hinta. Kunnon puu-uunista ei varmasti puhettakaan. Yhtä lailla kuin Suomesta, myös Italiasta löytää ala-arvoisia lättyjä. Tällaisen varmasti löytää parhaiten, kun etsii aiempien parametrien lisäksi paikkaa, josta saa sen turvallisen "kinkku-ananaksen".

Puulla lämmitettäviä pizzauuneja on aika harvakseltaan, mutta paikoissa missä on, on pohjan rapeus ihan erilainen.
En nyt tiedä, tarkoitatko tuolla harvalukuisuudella Italiaa vai Suomea? Suomessa en ole itse törmännyt, tosin en ole erityisesti etsinytkään. Sen sijaan Italiahan on täynnä puu-uunilla varustettuja pizzerioita ja mikäli sellaista ei ole, kannattaa paikka sivuuttaa saman tien.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aikamoista name-droppinkia tämäkin ketju taas. Olen kyllä itsekin syönyt pizzaa Italiassa.

Onhan se nyt varmasti hienoa olla pizzatuntija, mutta miettikäähän nyt ihan pieni hetki.

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikamoista name-droppinkia tämäkin ketju taas. Olen kyllä itsekin syönyt pizzaa Italiassa.

Onhan se nyt varmasti hienoa olla pizzatuntija, mutta miettikäähän nyt ihan pieni hetki.

Heh, pernaveikko sen sanoo.

Eri ihmiset varmaan pitävät erilaisista asioista, ja jos vaikkapa meikäläisen paras Italissa syömä pizza, maistuu mun mielestä pahemmalle, kun kotipizzan viimeisin tarjouspizza, niin se on mun mielipide. Italialaisessa pizzassa on omat hyvät puolensa, kuten vaikkapa suomalaisessakin. Ja pitää vielä kertoa oma filosofinen näkemys - älä tuomitse, ota opiksi..

Se mitä mä oikeastaan tältä ketjulta kaipasin, on ihan vaan ihmisten kokemuksia näistä hienoista ruokalajeista, ja jossain määrin suomi-italia -vertailua.

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
Täytynee osallistua myös tähän hienoon keskusteluun...
Roomassa ollesani söin muutamassa eri paikasssa pizzaa ja enpä ole niin kuivakkaa pizzaa ja palvelua muualla saanut...
Viime kesänä olin perheeni kanssa Saksassa, Garmisch-Partenkirchenissä kävimme Italialaisten pitämässä Colosseum nimisessä pitseriassa jossa söin ehkäpä parasta pizzaa, koskaan ikinä. (oman hienon värityksen asiaan toi tulossa ollut Saksa-Italia futismatsi, josta puhetta riitti) Siis mielestäni... Vaimo ja lapset komppasivat mukana.
Juhannuksen jälkeen suuntamme Garda-järven suuntaan, joten taas voi olla raportoitavaa.... ;-)

Täältä tähän.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se ole mikään itsestäänselvyys että Italiassa pizzat olisivat parempia tai vähempitäytteisiä. Muutamassa paikassa Italiassa kun pizzaa söi, niin aika samanlailla niissä oli täytteitä tarjolla kuin Suomessakin. Suurin ero ehkä oli pohja, joka Italiassa on jotenkin mehukkaampi kuin Suomessa vaikka pohja on todella ohut.

Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viime aikoina on tullut selailtua pizzan valmitukseen keskittyviä kirjoja. Olen tehnyt taikinan suhteen niin, että jätän sen aika märäksi ja laitan tiiviiseen purkkiin yöksi jääkaappiin. Durumvehnäjauho ei mielestäni sovi ollenkaan tällaiseen pizzataikinaan. Pohja ei meinaa millään paistua kypsäksi seuraavana päivänä, kun taas puolikarkeaa vehnäjauhoa (+ usein erikoisvehnäjauho) käyttäessä pizzakivellä valmista tulee jo 3-5 minuutissa.

Deangeliksen kirjassa sanotaan ihan suoraan, että hyvässä pizzajauhossa on korkea proteiinipitoisuus (14%) ja normikaupoista näitä jauhoja ei edes saa. Pizzaintoilijaa tällainen vituttaa kuin pientä oravaa.

Franchising-pizzerioista sen verran, että kotipizzan lätyt ovat kuulemma todella standardikamaa, mutta pizzataxeissa on hirveästi eroa laadussa varsinkin pannupizzoissa. Esimerkiksi leppävaarassa pannupizzat eivät eroa kooltaan melkein yhtään normaaleista. Ruoholahdessa ne taas ovat ihan ok-kokoisia, mutta näyttävät erilaisilta. Ylivoimaisesti parhaat pannarit taas löytyvät pähkinärinteen pizzataxista ja paikka onkin hyvässä maineessa.

Fordél

Jäsen
Olen todella suuri pitsan ystävä, mutta en omaa kokemuksia pitsasta kuin Suomesta, joten en pääse osallistumaan Italia vs. Suomi keskusteluun vaikkakin aika selvältä tuo asia tuntuu...Vähän sama kun väittäisi, että Milanossa tehdään parhaat karjalanpiirakat.

Mutta mulle pitsa, oli se sitten turkkilaisen, tamperelaisen tai kouvolalaisen vääntämä, maistuu melkein järjestään. Harvoin törmää ihan surkeisiin tapauksiin. Toisaalta ne paikat osaa jo kiertää kaukaa. Parhaat Suomessa syömäni pitsat olen nauttinut kuitenkin noissa muutamassa pääkaupunkiseudun isossa kauppakeskuksessa sijaitsevissa Classic Pizza -ravinteleissa sekä yhdessä kuusankoskelaisessa ravintolassa nimeltä Eksan Krouvi. Niitten jauhelipitsaa ei voita mikään. On aika omaperäinen, mutta helkkarin hyvä!

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ylivoimaisesti parhaat pannarit taas löytyvät pähkinärinteen pizzataxista ja paikka onkin hyvässä maineessa.

Pähkinärinne? Siis Vantaalla?

Itse kun muutan Matinkylään, jahka talo valmistuu, niin mistäs saa Espoon parhaat pizzat? Isossa Omenassa näytti olevan joku paikka, mutta laadusta ei ole tietoa.

scholl

Jäsen
Isossa Omenassa näytti olevan joku paikka, mutta laadusta ei ole tietoa.

Isossa Omenassa on se Hangosta maailmalle levinnyt Classic Pizza. Itse kyllä mielummin ruokailen Hangossa, kun siinä jumalattoman pienessä ison omenan mestassa. Ihan jees se on silloin, jos ei syö liian usein. Hangover on kuulemma suosittu valinta. Itse tilaan kyllä useimmiten idiootin.

Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Classic pizzassa (löytyy myös Ompusta) on ihan hyvät pizzat, mutta niillä hinnoilla saakin jo olla käytössä paremmat raaka-aineet.

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Isossa Omenassa on se Hangosta maailmalle levinnyt Classic Pizza.

Täyttää hyvän paikan kriteerit näköjään eli saa ilmakuivattua kinkkua pizzaan. Sen sijaan sinisimpukoita ei, joka on selvä miinus. Kokeilen kuitenkin ehkä jo huomenna.

Jos joku käy jostakin syystä Hämeenlinnassa, niin kannattaa poiketa syömään Spaghetteria Pulcinellassa torin laidalla. Harvinaisen hyvää italialaista Suomessa: aikalailla stadin Benjam´s Bistron tasoa.

Ja joku tuolla aikaisemmin valitteli, ettei Suomesta löydy laadukkaita kuivapastoja. Ainakin Stockalta löytyy isohko valikoima jopa käsintehtyä tavaraa. Sekä tietty bulkkimerkkejä Barillaa ja DeCeccoa (joita saa kaikista marketeistakin).

Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tähän kohtaan heitän eriävän mielipiteen ja haisevan vastalauseeni ! Paikka meni boikottiin laakista kun pöytään tuotiin pizza rintakarvoilla maustettuna. Sellaisia emme siis ateriaamme olleet tilanneet...

Minun boikottini johtui erittäin huonosta palvelusta, kun se ruokakaan ei muista paikoista eroa.

Hämeenlinnan Don Sergio on loistopaikka. Pitsat ovat maukkaita eivätkä hinnalla pilattuja. Myös Pitsamestarit Nokialla vääntää loistavia lättyjä. Pohja on todella ohut ja tämän vuoksi välillä reunoilta hieman kärähtänyt. Pitsamestareilla töissä ollut setä oli myös aikanaan Pirkkalan Kuntopartolan pitsapaikassa hommissa ja sielläkin oli hänen aikanaan aivan jumalattoman hyvät (ja suuret) pitsat. Nykyään paikkaa en suuremmin suosittele.

Varma valinta on Tampereen Aleksanterin kadulla sijaitseva Napoli. Itse ainakin olen tykännyt sekä heidän lätyistään että pastasta.

Fordél

Jäsen
Varma valinta on Tampereen Aleksanterin kadulla sijaitseva Napoli. Itse ainakin olen tykännyt sekä heidän lätyistään että pastasta.

Pastasta ei ole tietoa, mutta pitsoja voin suositella hyvin lämpimästi. Mistä muualta Tampereelta saa teidän mielestä hyviä pitsoja?

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Omasta mielestäni parhaat pizzat saa Helsingistä Denniksestä ja Virgin oil co:sta. Ainakin Virginissä on käytössä puu-uunia, Denniksestä ei tietoa.

Olen kuullut paljon kehuja 4. linjalla sijaitsevasta Mare Chiarosta, joten pitänee mennä testaamaan joku päivä. Kahta ensimmäistä voin kuitenkin varauksetta suositella pizzan ystäville. Omasta mielestäni pizzassa on tärkeintä ohut pohja. Pannupizzoista en pidä alkuunkaan.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos joku käy jostakin syystä Hämeenlinnassa, niin kannattaa poiketa syömään Spaghetteria Pulcinellassa torin laidalla. Harvinaisen hyvää italialaista Suomessa: aikalailla stadin Benjam´s Bistron tasoa.

Otin keskiviikkona lounaaksi artisokkapastaa ja nautin suuresti - kyytipoikana itse pastassa öljyä ja valkosipulia runsaasti, muttei liian voimakkaasti maistuen. Uskallan itsekin suositella, etenkin lounaaksi kun kahvin kanssa saa tiramisutkin jälkiruoaksi.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pizza on erittäin vaikea pilata, tai siis tehdä syömäkelvottomaksi.
Oma suosikkini lienee Kotipizza. Tykkään niistä Valion juustoista joita käyttävät. Pizzat ovat toki pieniä kuin mitkä, mutta perhepizza tuolta yleensä tulee tilattua tai haettua.

Kauppakeskus Sellosta muuten löytyy suurempi Classic Pizza, mitä Isosta Omenasta. Ei ne nyt niin erikoisia pizzoja ole, että niitä pitäisi jonottaa.

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Pastasta ei ole tietoa, mutta pitsoja voin suositella hyvin lämpimästi. Mistä muualta Tampereelta saa teidän mielestä hyviä pitsoja?

Nykyään Ideaparkissa sijaitsevasta Hovikokista ainakin saa todella herkullisia pitsoja. Ennenhän tuo sijaitsi Kauppakadulla, ja nautti suuresta lounasruokalasuosiosta, mutta lähti ikäväkseni isompiin tiloihin. Että ei varsinaisesti Tampereella, mutta mikäli Ideaparkissa olet joskus käymässä niin kannattaa testata.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kertokaa minulle, mikä noissa Napolin pitsoissa oikein viehättää. Pohja on kivikova ja veitset ovat niin tylsiä, että pitää pyytää henkilökunnalta saksia lainaan. Tomaattikastike ei maistu miltään, salami on lähinnä suolaista, tonnikala kuivaa ja juusto mautonta, vain muutaman esimerkin mainitakseni. Jos noilla kulmilla liikun, Koskikeskuksen La Mamma on ainoa valinta.

Eikä niissä Napolin pastoissakaan ole kehumista. Mutta se johtuukin valmistustavasta. Pastakaukalot vedetään saman rullauunin läpi, mistä pitsatkin singahtelevat. Eli siis lähinnä lämmitetään uudelleen.

Pannupitsat siellä sentään ovat kelvollisia. Ja palvelu on todella ystävällistä. Lisäpiste lounasajan soodavedestä, mikä kuuluu hintaan.

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Pizza on erittäin vaikea pilata, tai siis tehdä syömäkelvottomaksi.
Oma suosikkini lienee Kotipizza. Tykkään niistä Valion juustoista joita käyttävät. Pizzat ovat toki pieniä kuin mitkä, mutta perhepizza tuolta yleensä tulee tilattua tai haettua.

Itse olen taas sitä mieltä, Kotipizzan tuotteet ovat kamalia. Itseasiassa se on ainoa paikka mistä en ikinä tilaa mitään. Mun mielestä niiden melkein kaikki raaka-aineet on todella kuvottavia. Olen tietysti nähnyt vain yhden ainoan Kotipizzan kamat, mutta kuitenkin.

Nämähän on tietysti makuasioita. Itse suosittelen pizzerioista Puotilan Pizza & Kebabia (jos asuu lähistöllä), ehdottomasti parhaat pizzat mitä olen kotiinkuljetuksena saanut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy