Mainos

Pasta & pizza -ketju

• 26 382
  • 104

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko searchin käyttötaitoni vajavaista, vai miksi en löytänyt omaa ketjus soumipoikien kansallisruualle, eli pizzalle. Samaan topiciin uppoaa helposti myös saapasmaan alkuruoka, jota pastaksikin kutsutaan.

Oikeastaan kimmoke asiaan syntyi luettuani hesarin NYT-liitteen jutun missä haastateltiin oikein TV-KOKKIA, joka kertoi asiasta.

Tähän ketjuun haluaisin mielipiteitä kyseisiin ruokalajeihin liittyen myös muualta, kuin Suomesta taikka Italiasta.

Itse voin avata pelin kertomalla, että Italiassa saatava "Oikea Pizza" ei sytytä yhtään. Lätty on useimmiten helvetin kuiva ja on kyllä ihan hyvää purtavaa esim. kunnollisen viinin kanssa, mutta en todellakaan ymmärrä miten se voi jonkun "ruokasnobin" mielestä olla "paljon parempaa kuin suomessa". Subjektiiviseen tieteelliseen harvaotantaan perustuva tutkimukseni kiistatta osoittikin, että useimmiten kysessä onkin pelkkä halu snobbailla ruoalla. Pizzan suhteen en usko selitykseen, että raaka-aineet tekisivät vaikkapa pohjan suhteen jotain isompaa eroa.

Itse en ole syönyt kyseistä ruokalajia (muistaakseni, pieni pohjoismaa varaus) muulla, kuin Suomessa ja Italiassa (+kerran ruotsissa, tästä tuli mahatauti, enkä ala arvostelemaan sen perusteella). Pannupizzaa on toki tullut syötyä ympäri maailmaa ja varsinkin ameerikan mantereella, mutta se ei mielestäni kuulu asiaan ollenkaan.

PASTA: Ruokalaji on ehkä parasta mitä Italia tarjoaa. Itse pastassa huomaa heti, pizzasta poiketen, että se on tehty hyvistä aineksista. Kastiketta ei todellakaan tarvitse paljoa, koska itse "makarooni" on useimmiten varsin hyvää. Jopa vieraillessani "työmaaruokalassa" joskus aikoinaan, oli alkupalaksi tarjottava pasta + tomaattikastike ihan jumalattoman hyvää.

Yleisesti: Jos menet Italiaan, syö pastaa, pizzakin on ihan ok, mutta ei minkään hypetyksen arvoista. Ja vielä sellainen mielipide Italiasta, että: älä ikinä tilaa pihviä esim. Rooman keskustan pikkupaikoissa.

Muutaman kymmenen käynnin perusteella, voi sanoa, että yllä oleva on mun mielipide, johon ei kenenkään pidä takertuman.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jyväskylästä en ole löytänyt vielä hyvää pizzapaikkaa. Siis sellaista, jossa lätty olisi oikeasti herkullinen, kohtalaisia on tullut vastaan, ja sitten, hmm... ei kovin hyviä. Hintatasohan täällä on edullinen, kun 3,90 on aika yleinen hinta varsinkin lounasaikaan. Sen kyllä huomaa raaka-aineissa ja täytteiden määrässä. Pitäisi kai vihdoin käydä testaamassa se italialainen mesta, jos vaikka sieltä saisi hyvää kamaa. Kotipizzoissa en ole käynyt, kun tässä aivan lähellä ei ole yhtään. Niistähän nyt saisi sen syötävän standardilätyn, jos tarve olisi. Viimeisen puoli vuotta olenkin tyytynyt tekemään pizzani kotona, hiukan hintavampaa kuin ulkona, mutta parempaa.

tutzba

Jäsen
Viimeisen puoli vuotta olenkin tyytynyt tekemään pizzani kotona, hiukan hintavampaa kuin ulkona, mutta parempaa.

Itsetehty pitsahan on ihan kuningasta! Eivätkä ne täytteet niin hirveästi maksa, samaan hintaan saa suunnilleen kuin pitseriassakin. Tietysti riippuu paljolti siitä mitä siihen päälle laitat, mutta ihan normaali kinkkupitsa kera ananaksen, tomaattien ja juuston toteutuu melko halvalla.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Italiassa paljon reissanneena voin allekirjoittaa myös tuon pizzan laatu väitteen. Erittäin harvoin Italista saa kunnon pizzaa. Poikkeuksia tosin on ja silloin ne ovat erittäin hyviä ja tuoreista raaka-aineista tehtyjä.
Pasta on sitten hyvää lähes aina Italiassa. Maakunnittain erot raaka-aineissa, kastikkeissa ym ovat todella isot. Itselleni uppoaa ehkä parhaiten Emilia Romagnan alueen pastat ja kastikkeet (tuore tomaatti on alueella lähes aina kastikkeen pohjana).
Kyseistä maakuntaa ei turhaan kutsuta Italialaisen keittiön sydämeksi.
Tämän alueen pastoissa ei ole kovinkaan paljon kalaa, äyriäisiä ja muita meren eläviä (which is nice..), vaikka maakunta onkin aika "merellinen". Alue on erityisen tunnettu laadukkaista lihajalosteistaan, kuten Parman kinkusta, erilaisista salameista ja muista makkaroista. Salamit varsinkin ovat pastassa loistava lisä. Valikoimaa ja makuja on jokaiseen makuun, myös varsin tulisia sellaisia. Alueen juustot ovat myös erittäin tunnettuja ja laadukkaita.
Pasta Bolognese on Italiassa kova väittelyn aihe aina, jokainen kokki ja jokainen maakunta kertoo juuri heillä olevan sen ainoan oikean kastikkeen. Varianssi on suuri riippuen missä syö, mutta kaikki ovat hyviä, maku tosin on hyvinkin erilainen eri alueilla.

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsetehty pitsahan on ihan kuningasta! Eivätkä ne täytteet niin hirveästi maksa, samaan hintaan saa suunnilleen kuin pitseriassakin. Tietysti riippuu paljolti siitä mitä siihen päälle laitat, mutta ihan normaali kinkkupitsa kera ananaksen, tomaattien ja juuston toteutuu melko halvalla.

Itse tehty on kyllä pizzoista puhuttaessa hyvää, pohjan teko on vaan kotona vähän hankalampaa. Jos haluaa pizzeriaa vastaavan pohjan, ja omistaa vain normaalin sähköuunin, niin kannattaa ostaa paistokivi, jonka lämmittää 300-asteisessa uunissa mahdollisimman kuumaksi.

Pastakastikkeet ovat aika ok, kun vaan käyttää tarpeeksi mausteita (basilika, oregano, rouhittua mustapippuria myllystä + mitä yrttimausteita nyt mieli tekeekään) paseerattua tomaattia, ehkä vähän tomaattipyrettä, ja hyvää oliiviöljyä. Täytteet voi sitten valita maun mukaan.

Ylipäätään suomessa joutuu panostamaan selkeästi enemmän kastikkeeseen, kuin mitä Italiassa, koska yhtä hyvälaatuisten pastojen saaminen Suomesta on aika haastavaa, ja kaupoissa myytävät (pirkka tjsp) tuorepastat ovat helvetistä.

Esit: äffä fika

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Kyllä hyvä pizza on oikeasti jumalten ruokaa.

Itselleni pizzahulluna on täydellinen mysteeri sen suhteen, mitä jauhoja pizzerioissa käytetään. Itse käytän Jamie Oliverin ohjeiden perusteella durumvehnäjauhon ja puolikarkean sekoitusta, mutta ei sekään vastaa sitä mitä pizzerioista saa. Italialaiset käyttävät jotain Tipo-jauhoa, mutta normikaupoista sitä ei kyllä täältä saa.

Puoli valtakuntaa sille, joka tietää mistä magic-jauhosta taikinassa oikein on kyse.

tutzba

Jäsen
Itse tehty on kyllä pizzoista puhuttaessa hyvää, pohjan teko on vaan kotona vähän hankalampaa. Jos haluaa pizzeriaa vastaavan pohjan, ja omistaa vain normaalin sähköuunin, niin kannattaa ostaa paistokivi, jonka lämmittää 300-asteisessa uunissa mahdollisimman kuumaksi.

Normaalilla sähköuunilla olen itse tehnyt pohjat ja hyviä niistä (mielestäni) tulee. Kun sen kaulitsee niin ohueksi kuin vain saa, niin on kyllä hyvää!

Parhaat pitseriapitsat saa mielestäni Tampereen Koskikeskuksen alakerroksessa olevasta Pizzeria LaMamma'sta. Aivan mielettömän herkullisia! Voittaa jopa Turun Denniksen.

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puoli valtakuntaa sille, joka tietää mistä magic-jauhosta taikinassa oikein on kyse.

Sen verran uskallan sanoa, että ei se jauhosta ole kiinni. Helvetin kuuma uuni + hyvärakenteinen pohja. Pohjasta tulee mun mielestä paras, kun antaa sen sitkostua vaikkapa yön yli jääkaapissa (hiiva kuolee, jo sitä käyttää, mutta pizzapohjan ei kuulukaan olla kuohkea.). Sitten kun pohjasta pystyy pyörittelemään leffatyyliin kiekkoja etusormella, alkaa se olla hyvä. :)

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue

Totta, mutta itse väsään yleensä pizzoja sen pari tuntia kaikkine vaiheineen, ja samalla tulee panostettua täytteisiinkin sen verran, ettei mistään nopeasta ja halvasta oikein voi puhua. Joskus ehkä voisi hellittää, ja kokeilla ihan perustäytteitä. Tai sitten ei, koska nuo muutamat vakiokamat ovat vain sen verran maukkaita. Ja juustosta ei voi tinkiä.

Tuo uunikivi on ollut toivomuslistalla jonkin aikaa. Jauhoista sen verran, että mielestäni durumvehnäjauhot tekevät pohjasta mukavamman käsitellä. Tavallisilla jauhoilla pohjasta tulee sellainen, että se venyy ja palautuu kuin purkka, mutta durumeilla jää muotoonsa, muttei kuitenkaan repeile. Mulla on ollut pohjan kanssa aina pientä vääntöä, ja kiinnostaisikin kuulla esim. mtuqilta pientä vinkkiä, kuinka pelaat tuon yön yli sitkostumisen? Missä suhteessa hiivaa/taikinan koko?

tutzba

Jäsen
Totta, mutta itse väsään yleensä pizzoja sen pari tuntia kaikkine vaiheineen

No juu, sama aika menee suunnilleen täälläkin, vaikka normaalitäytteillä elänkin. Tomaatin pilkkomiset ja juuston raastamiset yms täytyy tehdä itse, koskaan en ole edes kokeillut mitään valmisraasteita.

Pitäisi kyllä opetella syömään ihan kaikenlaisia pitsoja. Uskoisin kyllä että kaikki menee, kunhan joukossa ei ole sieniä. Niitä ei saa alas millään!

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Jyväskylästä en ole löytänyt vielä hyvää pizzapaikkaa. Siis sellaista, jossa lätty olisi oikeasti herkullinen, kohtalaisia on tullut vastaan, ja sitten, hmm... ei kovin hyviä.

Itse olen ainakin tykästynyt Marian pizzoihin, ovat aivan eri tasoa muihin kaupungin pizzapaikkoihin verrattuna..

Ja ratkesipa samalla ongelma, että mitä illalla ruuaksi?!? No itsetehtyä pizzaa...

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Orman Mollisin lausunnossa on vinha perä, Marian pitsat ovat minunkin mielestäni erittäin syömäkelpoisia. Tosin oma makuni täytteiden suhteen on kovin konservatiivinen ja muuttumaton, joten esimerkiksi merenelävien tasosta ko. paikassa en osaa sanoa mitään.

Ja Kuokkalan pitseria on kanssa mielestäni hyvä, sieltä tulee usein haettua lätyt alueella asuvan tuttavan luona iltaa viettäessä.

Saattaapa, perhana, olla ruokalistalla tänäänkin, jahka tästä kylille saan vääntäydyttyä.

scholl

Jäsen
Mielestäni pizza pitää tehdä uunissa, missä on oikea tuli. Siis sellainen puilla lämpiävä uuni. Jos joku väittää tekevänsä hyvää pizzaa kotona niin epäilen häntä valehtelijaksi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pitänee joskus käydä testaamassa tuo Maria. Väinönkatu-Asemakatu-Yliopistonkatu -korttelin paikat on tullut katsastettua, eikä mikään ole ihastuttanut.

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Pitänee joskus käydä testaamassa tuo Maria. Väinönkatu-Asemakatu-Yliopistonkatu -korttelin paikat on tullut katsastettua, eikä mikään ole ihastuttanut.
Marialle täältäkin ääni. Edullisten pizzerioiten paras, mutta tasosta verrattuna kaupungin kalliimpiin ravintoloihin (esim. Amarillo & Huviretki), joissa pizzat ovat 10 eurosta ylöspäin, en osaa sanoa mitään. Lähin Kotipizza on muuten Puistokadulla, joten pitkää kävelymatkaa ei sinne ole.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Odotetusti tässä ketjussa ei ole Oululaisia. Täällä on niin uskomaton pizzeria valikoima, että jokaiseen makuun löytyy varmasti juuri hyviä pizzoja. Pizzan vääntäminen itse on täysin turhaa kun femmalla saa pizzan hetkessä.

Oletteko kokeilleet kaupan "pizzajauhoja"? Muutama vuosi sitten niitä ainakin oli myynnissä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lähin Kotipizza on muuten Puistokadulla, joten pitkää kävelymatkaa ei sinne ole.
On tuo ollut tiedossa, mutta mun mielestä 400-500 metriä pidempi matka tässä kulman takana oleviin paikkoihin on liikaa...

V-Man, saako viidellä eurolla muka kunnon juustot, laadukkaat kinkut ja salamit, tuoreet herkkusienet ja katkaravut yms? Hyviähän en voi toki olla, en sitä epäile, mutta kyllä mulla ainakin raaka-aineet ovat aika... no, tasokkaita.

Lohja on muuten kaupunki, jossa pizzojen hinnat ovat aivan pilvissä. Tosin oli ne keskimäärin parempia kuin täällä, mutta silti, 6,50 lounashinta on kohtalaisen kova.

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Odotetusti tässä ketjussa ei ole Oululaisia. Täällä on niin uskomaton pizzeria valikoima, että jokaiseen makuun löytyy varmasti juuri hyviä pizzoja. Pizzan vääntäminen itse on täysin turhaa kun femmalla saa pizzan hetkessä.

Itse en Oulussa asu, mutta siellä on tullut muutamia vuosia sitten käytyä lukuisia kertoja, kun sisko vielä siellä asusteli.. Ja tuli kyllä aika monesti käytyä katsastamassa useita Pizzerioita ja täytyy kyllä sanoa, että yhteenkään Pizzeriaan en ole pettynyt. Tuiran Pizzeriasta saa kyllä aivan älyttömän hyviä Pizzoja.

PS. Oululaiset voivat tarkentaa tuon Pizzerian nimen, jos olen muistanut sen väärin, kun siitä on kaksi vuotta, kun siellä on tullut viimeksi käytyä.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
V-Man, saako viidellä eurolla muka kunnon juustot, laadukkaat kinkut ja salamit, tuoreet herkkusienet ja katkaravut yms? Hyviähän en voi toki olla, en sitä epäile, mutta kyllä mulla ainakin raaka-aineet ovat aika... no, tasokkaita.

Ei mitään hajua tuoreudesta. Hyvältä ne maistuu ja kerran olen 10v aikana saanut jonkinsortin ruokamyrkytyksen ja syötyjä pizzoja on satoja.

Halvimmissa paikoissa en käy (eli niissä 3,5e paikoissa).

Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Oletteko kokeilleet kaupan "pizzajauhoja"? Muutama vuosi sitten niitä ainakin oli myynnissä.
On niitä edelleen kaupan hyllyllä. Niissä on sekoitettuna durumia, vehnäjauhoja ja hiivaleipäjauhoja. Ihan ok-tuote verrattuna normijauhoihin (erikois/hiiva/karkea/puolikarkea), jotka eivät mielestäni sovellu sellaisenaan ollenkaan pizzan tekemiseen.

Ilmeisesti on niin, että uunikiven päälle ei kannata enää laittaa leivinpaperia? Leivinpaperi on tehnyt pohjasta hyvin epätasaisen. Vuokaan tehdyssä pannupizzassakin uunikiven päällä on paljon parempi pohja, vaikka siinä on isompi vastus (eh tai johdin) välissä.

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni pizza pitää tehdä uunissa, missä on oikea tuli. Siis sellainen puilla lämpiävä uuni. Jos joku väittää tekevänsä hyvää pizzaa kotona niin epäilen häntä valehtelijaksi.

Schollilla on tässä pointti, mutta elämä on täynnä kompromissejä (tosin schollilla ilmeisesti vaan missejä).

Puulla lämmitettäviä pizzauuneja on aika harvakseltaan, mutta paikoissa missä on, on pohjan rapeus ihan erilainen. Pizza kuitenkin muodostuu aika pitkälti myös täytteistä, joten pelkällä puu-uunilla ei hyväksi pizzanpaistajaksi tulla.

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Pitäisi kai vihdoin käydä testaamassa se italialainen mesta, jos vaikka sieltä saisi hyvää kamaa.

Jos tarkoitat ravintola Pisaa Asemakadun ja Vapaudenkadun kulmassa, niin valitettavasti ravintola meni konkurssiin. Harmin paikka, se oli aito ja oikea italialainen ravintoa, jossa sai todella monipuolisia italialaisen keittiön herkkuja. Pisa oli kieltämättä aika kallis, mutta omasta mielestäni ehdottomasti myös sen arvoinen. Ilmeisesti monen muun mielestä ei ollut, koska paikka meni nurin.

Pisan kohtalo tiivistää aika hyvin eteläeurooppalaisen ruokakulttuurin puutteen Jyväskylän leveyksillä kotomaasamme. Etelä-Euroopassa käydään ulkona syömässä useammin kuin kotona, täällä ravintolassa käydään vain kun syytä juhlaan. Valitettavasti.

Ja paras pizza, no paras pizza on tietenkin itse tehty.

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Edellisellä Roomanreissulla piti taas testata pizzoja, kun ei aiemmilta keikoilta oppi ollut mennyt perille. Tulipahan taas todettua, että kokeilemami olivat kaikki aika vaatimattomia. Ymmärrän hyvin, että italiaanoille tuo on yöpala teatterin jälkeen(parista paikasta ei päivällä lättyä saanut) mutta esim Helsingin Hallituskadun Kettusen Hercules pesee Roomapizzat noin 100-0 vasen käsi selän takana.

Emäntä tilasi suunnilleen kolmessa-neljässä paikassa Spgetti al Carbonaran ja totesi niiden jälkeen, että meikäläisen tekemänä parempaa, go figure...

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hesarin NYT-liitteessä oli juttua kuulemma todella hyvistä pizzoista. Ihan mukava artikkeli, siitäkin nousee esille se perustotuus: vain laadukkaista raaka-aineista saa loistavaa ruokaa.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy